Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-G1 teszt

0

Képminőség

Fájlformátumok

Amit egy DSLR-ben megtalálunk fájlformátumok terén, az itt is ugyanúgy elérhető. Alapnak a JPEG számít, melynek tömörítése ugyan csak kétféle lehet (Finom és Standard), de méretben már három, oldalarányban pedig ugyanennyi variáció közül választhatunk. A JPEG variációk száma tehát elég nagy. A tömörítési lépések egyébként 99 (Finom) és 94%-os (Standard) minőséget adnak, ami pontosan megegyezik a DMC-L10-nél használt fokozatokkal. Az utóbbit választva kb. fele akkora fájlméretet kapunk.

SilkyPix Developer Studio 3.0 SE

Választhatunk RAW formátumot is, amely a Panasonic új .RW2t kiterjesztését használja. Ennél csak maximális képméret használható, de az oldalarány a 4:3-os mellett lehet 3:2 és 16:9 is. A RAW képeket persze célszerű egy könnyebben kezelhető és olvasható képformátummá konvertálni utólag., amihez a SilkyPix Developer Studio 3.0 SE szoftvert mellékeli a gyártó.

Ezen kívül elérhető a RAW+JPEG formátum is, ahol a csatolt, teljes felbontású JPEG kép bármilyen tömörítési fokra beállítható.

Képzaj

Zaj terén igazi DSLR ez a gép, ami nem meglepő a 4/3 szabványú Live MOS-t tekintve. A szenzor mérete területben kisebb ugyan egy full-frame érzékelős DSLR-nél, de egy kompaktban használt érzékelőnél akár 10x nagyobb is lehet. A G1 hasonlóan teljesít, mint szenzortársai, még a kissé nagyobb felbontás ellenére is.

ISO100-nál igen közel van például az Olympus E-3, vagy a Panasonic L10 zajszintjéhez. Természetesen 0-ás fokozatú szűrési beállításnál. A képek itt DSLR szint körüli zajtalanságot mutatnak. Némileg az árnyékokban érezni magasabb jelenlétet. Talán a színzaj a legproblémásabb azon belül is a kék csatornáé, amely közel duplája a piros és zöld színkomponensnél mértnek.

ISO200-nál még szintén kiváló képminőségünk marad, alig emelkedő zajjal. A jelenléte cseppet sem haladja meg az Olympus E-3-ét és alatta marad a 10 megapixeles L10-ének. A színzaj szintén alig emelkedik. Ezt a beállítást bátran használhatjuk, nem úgy mint a kompakt „elődöknél” ahol ezen a környéken már erős kompromisszumokra volt szükség.

Ugyanez mondható el az ISO400-as beállításra is. A zajszint hasonló mértékben emelkedik, de a végeredmény még mindig egy jól használható kép. A G1 számlájára írandó, hogy 12 megapixele ellenére itt már láthatóan zajtalanabb az L10-nél.

A következő nagyobb fokozatot jelentő ISO800-nál sem történik gyökeres változás. Zajszintünk itt már közel duplája az ISO100-nál mértnek. Ha igazságtalanul a sokkal kisebb érzékelős 10 megapixeles Panasonic FZ28-hoz hasonlítom, akkor kb. annak ISO100 és 200 közötti zajszintjét adja, vagyis több mint 2 Fényérték előnyt mutat a G1.

Az előző beállítás egyfajta plafonnak is tekinthető azok számára, akik nem szeretik a zajos képeket, ugyanis ISO1600-ban már fordul a kocka és a 800-nál mutatott szintet jóval megduplázza a gép. Hogy negatív hasonlatot is hozzak, kb. a fullframe és ugyancsak 12 megapixeles Nikon D3 ISO10000-es szintjét (több mint 2 Fé-vel lemaradva) hozza ezen a beállításon a gép. Nem is kell mérni, elég csak szemre összevetni az ISO800 és 1600-on készült G1 képeket és láthatjuk milyen hatalmas a különbség.

Az ISO3200 is csak alternatív beállításként javasolt, ha végkép szükségünk van egy kis érzékenység többletre és nem számít a kép részletessége, vagy például amúgy is kisebb méretben használnánk. A zajszint itt az előző fokozat duplája beleértve a világossági és a színzajt is. Pozitívum viszont, hogy az általam használt 0-ás fokozaton ezekben a beállításokban sem túlzó a szűrés mértéke. A részletek még elég szépen kivehetők, kompakt viszonylatban pedig kimondottan használható ez az állás is.



ISO100; F8,0; 1/6 mp mp


ISO100 RAW; F8,0; 1/6 mp mp



ISO200; F8,0; 1/13 mp



ISO200 RAW; F8,0; 1/13 mp


ISO400; F8,0; 1/25 mp


ISO400 RAW; F8,0; 1/25 mp


ISO800; F8,0; 1/50 mp


ISO800 RAW; F8,0; 1/50 mp


ISO1600; F8,0; 1/100 mp


ISO1600 RAW; F8,0; 1/100 mp


ISO3200; F8,0; 1/200 mp


ISO3200 RAW; F8,0; 1/200 mp


ISO100; F8,0; 1/6 mp mp


ISO100 RAW; F8,0; 1/6 mp mp



ISO200; F8,0; 1/13 mp



ISO200 RAW; F8,0; 1/13 mp


ISO400; F8,0; 1/25 mp


ISO400 RAW; F8,0; 1/25 mp


ISO800; F8,0; 1/50 mp


ISO800 RAW; F8,0; 1/50 mp


ISO1600; F8,0; 1/100 mp


ISO1600 RAW; F8,0; 1/100 mp


ISO3200; F8,0; 1/200 mp


ISO3200 RAW; F8,0; 1/200 mp


ISO100; F8,0; 1/6 mp mp


ISO100 RAW; F8,0; 1/6 mp mp



ISO200; F8,0; 1/13 mp



ISO200 RAW; F8,0; 1/13 mp


ISO400; F8,0; 1/25 mp


ISO400 RAW; F8,0; 1/25 mp


ISO800; F8,0; 1/50 mp


ISO800 RAW; F8,0; 1/50 mp


ISO1600; F8,0; 1/100 mp


ISO1600 RAW; F8,0; 1/100 mp


ISO3200; F8,0; 1/200 mp


ISO3200 RAW; F8,0; 1/200 mp


ISO100; F8,0; 1/6 mp mp


ISO100 RAW; F8,0; 1/6 mp mp



ISO200; F8,0; 1/13 mp



ISO200 RAW; F8,0; 1/13 mp


ISO400; F8,0; 1/25 mp


ISO400 RAW; F8,0; 1/25 mp


ISO800; F8,0; 1/50 mp


ISO800 RAW; F8,0; 1/50 mp


ISO1600; F8,0; 1/100 mp


ISO1600 RAW; F8,0; 1/100 mp


ISO3200; F8,0; 1/200 mp


ISO3200 RAW; F8,0; 1/200 mp

A fotók 23 °C hőmérséklet mellett készültek.

RAW formátumban általában magasabb zajjal találkozunk, mivel nem érvényesül a gép feldolgozórendszerének szűrő munkája. Ilyenkor a konverter szoftverben szűrhetjük a képeket, amit most a SilkyPix gyári alapértékein hagytunk. Így ISO100-on egy hajszálnyival kisebb zajt kaptunk, mint JPEG-ben, és a következő érzékenységi beállítás is hasonlóan alacsony szintet mutatott. Legfőképp a kék csatorna állandóan problémás zajszintje volt jóval a JPEG-ben érzékelhető alatt. AZ ISO400-as beállítás még egál a zajszint szempontjából ISO800-tól pedig alap RAW beállításokkal már magasabb zajt kapunk a JPEG képeknél. A különbség annyi, hogy itt fokozatosabb az emelkedés. ISO1600-nál nincs akkor kiugrás, mint JPEG-nél, habár zajosabb a kép. A legmagasabb fokozatok világossági zaj terén csak kisebb mértékben, színzajban viszont jelentősen meghaladják a JPG képek szintjét. ISO3200-ban pl. a kék csatorna több mint 2x több zajt tartalmaz a JPG hasonló érzékenységi fokozatához képest.

Hosszú expozíció

A Panasonic DMC-G1 manuális (M) módjában B-záridőt is beállíthatunk, ami elméletben az exponáló gomb nyomva tartásának idejéig tartó expozíciót jelent. Éppen ezért kíséreltem meg a szokásos ISO200 érzékenységen elvégzett 10 perces hosszú expozíciós tesztünket. A teszt kissé felemás eredménnyel járt, mivel ennél a gépnél a B-záridő maximum 4 perc 16 másodpercet jelent. Emiatt a 10 percig „kínzott” DSLR gépek hasonló képeihez kár is hasonlítanunk. Értékeljük csak önmagában!

A szintállítás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra.

Általános képminőség

A Panasonic DMC-G1 nem hazudtolja meg érzékelőjének jó hírnevét. Nagyon szépen hozza az eddigi Panasonic és Olympus DSLR-ektől elvárható képminőséget. Ezen a téren viszont nem csak a feldolgozórendszer és a szenzor, de az optika is komoly befolyásoló tényező. Tesztünkben a géphez jelenleg mellékelt Lumix G 14-45mm és 45-200mm-es objektíveket használtuk. A képek mindkét esetben megfelelő, a kompaktoktól sokkal jobb részletességet és alacsonyabb zajszintet mutattak. A gép feldolgozórendszere (Venus Engine HD) az elődökhöz hasonlóan működik.

Enyhe moiré jelenlét

Az optikai és hardveres eredetű színhibát például JPEG képeknél elég szépen eltünteti. Csak RAW képeinknél fedezhetjük fel az optikák valódi kromatikus hibáit. Fotóinkon a képmező közepén jó részletességet kaptunk, de az általunk használt élességi beállításban (0) az éleket már kissé túlvastagította a feldolgozórendszer. A sarkok felé haladva mindkét optikával romlott a részletesség. Némi moiré-hatást is felfedezhetünk a fotókon, de ez ritka jelenség és nem túl zavaró mértékű.

A fényképek színei többnyire rendben voltak. Ezúttal is 0-ra állított színtelítettséggel dolgoztunk, de ennek ellenére a gép a normálisnál némileg erősebb szaturációt ad, ahogy a kompakt készülékektől már megszoktuk. A színek közül leginkább a kék, bíborkék, bíbor, vörös és halványvörös színek telítettsége erős. A bőrszínek, a sárga és narancs, a zöldek, valamint a cián tartomány pontosabb eloszlást mutatott. RAW formátumból is átkonvertáltunk egy képet, amelynél érintetlenül hagytuk a mellékelt, SilkyPix szoftver beállításait. A színek így még szaturáltabbak lettek, különösen az addig halványabb sárgák és a világos kék vonatkozásában, bár az égszínkék ugyanúgy pontos maradt. A piros színek szaturációja is megnőtt, színezetük pedig kékes irányban tolódott el, így az élénkpiros színek komorabb, bíbor beütésűek lettek.

JPEG képminőség

RAW képminőség (SilkyPix DS 3.0 – alap beállítás)

Ahogy az előzőekből kiderült a JPEG képek gépen belüli feldolgozását bizonyos határok között magunk is szabályozhatjuk. Erre szolgál a DMC-G1 Film módja, amely egy külön gombról érhető el a gép tetejéről. A film mód több, előre mentett gyári színbeállítást is tartalmaz, melyek a következők: Standard, Dinamikus, Természetes, Lágy, Nosztalgikus, Vibrant (élénk szín), Standard B&W (fekete-fehér), Dinamikus B&W, Lágy B&W. Ezek jó része nem csak a színeket, de egyéb feldolgozási paramétereket is befolyásol a Dinamikus mód például erősebb kontrasztot és élesítést, a Természetes pedig gyengébbet jelent. A gyári értékek mellett két saját mentési helyet (My Film 1-2) és Multi Film elnevezésű lehetőséget kapunk, ahol három gyári, vagy saját beállítást keverhetünk egymással.

Standard

Dinamikus

Természetes

Lágy

Nosztalgikus

Vibrant

Fekete-fehér standard

Fekete-fehér dinamikus

Fekete-fehér lágy

Bármely gyári alapértéknél négyféle feldolgozási opció állítható be +/-2 lépésben. A lépésközök elég finomak, így egy egy érték emelésével alig látható változást kapunk a képeken. A beállítások az alábbiak:

A Panasonic intelligens-expozíciónak (iE) nevezi a dinamika tartomány korrekcióját, amely szoftveresen javít a túl kontrasztos képeken. Ez többnyire a sötét, árnyékos területek világosítását takarja. Négyféle beállításban használhatjuk:

iExpozíció (dinamika tartomány korrekció)

Memória kapacitás

Sok téren még „kompaktos” a DMC-G1, de a memória terén nem az, hiszen az ott megszokott belső memória ebből a készülékből hiányzik. Memóriaformátumként SD (Secure Digital) vagy ennek 4 GB-ostól nagyobb kapacitású változatát az SDHC kártyákat használhatjuk a gépben. Szerencsére ez manapság a legelterjedtebb és leggyorsabb kártyatípus, úgyhogy a gép megvásárlásakor nem árt legalább egy 4 GB-os darabot beszereznünk mellé. RAW+JPEG formátumban 20 MB fölötti fájlméretekkel kalkulálhatunk, amelyből így közel 200 rögzíthető a kártyán.

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 1 GB-os kártyán 4 GB-os kártyán
4:3
4000 x 3000 RAW 15,3 MB 67 260
4000 x 3000 RAW + JPEG fine 21,6 MB 47 185
4000 x 3000 RAW + JPEG standard 18,1 MB 55 220
4000 x 3000 JPEG fine 6,2 MB 160 640
4000 x 3000 JPEG standard 3,1 MB 320 1280
2816 x 2112 RAW + JPEG fine 18,1 MB 55 220
2816 x 2112 RAW + JPEG standard 16,6 MB 60 240
2816 x 2112 JPEG fine 3,1 MB 320 1290
2816 x 2112 JPEG standard 1,5 MB 640 2510
2048 x 1536 RAW + JPEG fine 16,6 MB 60 240
2048 x 1536 RAW + JPEG standard 16 MB 63 250
2048 x 1536 JPEG fine 1,6 MB 600 2410
2048 x 1536 JPEG standard 0,8 MB 1180 4640
3:2
4000 x 2672 RAW 13,3 MB 75 300
4000 x 2672 RAW + JPEG fine 19 MB 53 210
4000 x 2672 RAW + JPEG standard 16,6 MB 62 240
4000 x 2672 JPEG fine 5,4 MB 180 730
4000 x 2672 JPEG standard 2,8 MB 360 1430
2816 x 1880 RAW + JPEG fine 16,6 MB 62 240
2816 x 1880 RAW + JPEG standard 14,8 MB 68 270
2816 x 1880 JPEG fine 2,7 MB 360 1450
2816 x 1880 JPEG standard 1,4 MB 710 2800
2048 x 1360 RAW + JPEG fine 14,8 MB 67 270
2048 x 1360 RAW + JPEG standard 14,2 MB 71 280
2048 x 1360 JPEG fine 1,4 MB 680 2680
2048 x 1360 JPEG standard 0,7 MB 1310 5020
16:9
4000 x 2248 RAW 11,4 MB 89 350
4000 x 2248 RAW + JPEG fine 16 MB 62 250
4000 x 2248 RAW + JPEG standard 13,8 MB 73 290
4000 x 2248 JPEG fine 4,6 MB 210 860
4000 x 2248 JPEG standard 2,3 MB 430 1690
2816 x 1584 RAW + JPEG fine 13,8 MB 73 290
2816 x 1584 RAW + JPEG standard 12,5 MB 80 320
2816 x 1584 JPEG fine 2,3 MB 430 1720
2816 x 1584 JPEG standard 1,2 MB 850 3350
1920 x 1080 RAW + JPEG fine 12,5 MB 81 320
1920 x 1080 RAW + JPEG standard 12,1 MB 84 330
1920 x 1080 JPEG fine 1,1 MB 900 3540
1920 x 1080 JPEG standard 0,6 MB 1720 6700

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!