Élességállítás, sorozat, videó
Élességállítás, fénymérés
A Panasonic szinte minden modell generációval fejleszt egy kicsit gépeinek automata élességállításán. Talán ennek az igyekezetének köszönheti, hogy készülékei gyakorlatilag a leggyorsabb AF rendszerrel rendelkeznek a piacon. Ráadásul a G-széria összes modellje kontraszt alapú élességállítást használ, ami papíron sokkal lassabb kéne legyen a tükörreflexes gépekénél, a valóságban azonban legalább olyan gyors és mellette megbízható is.
A GF6-nál ugyanazokat a módokat kapjuk mint az elődben. A legnagyobb előrelépés az úgynevezett Low Light AF, ami gyengébb fényviszonyok között is lehetővé teszi az élességállítást. Ez a GF5-höt képest +3 fényértéket jelent (-3-18 Fé), ami komoly előrelépés.
Mindemellé megkapjuk az említett, folyamatosan javítgatott Light Speed AF rendszert, a maga 120 fps-es kiolvasási sebességével és persze a PinPoint AF szolgáltatást, melynek révén szinte pixelpontosan kijelölhetjük az élőkép bármely pontját.
A bal iránygombbal elérhető menüből a következő AF módok választhatók:
- Arcfelismerés: legfeljebb 15 emberi arcot érzékel a rendszer, és ezek alapján állít élességet. Hat ismertebb arc regisztrálása is lehetséges, melyeket ezután elsőbbséggel kezel. Az automatikus arcfelismeréstől függetlenül a le iránygomb lenyomása után tetszőlegesen választhatjuk ki a fókuszmezőt, sőt annak méretét is.
- Mozgáskövető: az expo gombot félig lenyomva rögzíthetjük a fókusz egy tetszőleges témán, melynek elmozdulásakor (vagy gép elmozdításakor) a rendszer önállóan leköveti azt a teljes képmezőben. Ha téma kikerül a képmezőből a mozgáskövetés elveszti, de az élőképre visszatérve újból felismeri.
- 23-mezős: A fényképezőgép 23 AF-mezőt használ. E módban automatikusan választ közülük egyet, vagy akár többet, többnyire egy kontrasztos témán. A le iránygombbal 9 mezőcsoport közül is választhatunk.
- 1 pontos: a bal nyílgombbal elérhető képernyőn tetszőlegesen beállíthatjuk a kívánt AF-pontot. A pont (mező) nagyságát 4 lépésben szabályozhatjuk a hátsó vezérlőtárcsával, így a legkisebb méretű pontot választva 103×76, a legnagyobbat beállítva pedig 58×31 fókuszpont áll rendelkezésre a teljes képmezőben. Beállításuk az iránygombbal, vagy érintéssel lehetséges.
- Hajszálpontos: az AF-pont pixelpontos beállításának lehetősége. A kívánt AF pont a képmezőn bárhol kijelölhető, akár gombokkal, akár a sokkal egyszerűbb érintéssel. A Pinpoint szolgáltatásnak köszönhetően a kiválasztott környezetét ki is nagyíthatjuk, hogy a kép bármely hajszálpontos részletére ráirányítsuk az AF rendszer figyelmét.
Többféle működési mód is beállítható, melyek a gyorsmenüben érhetők el legegyszerűbben. A megszokott egyszeri (AFS), folyamatos (AFC) mód mellett ún. AFF (AF Flexible) opció is választható. A „flexibilis” mód egyszeri (AFS) beállításként viselkedik, tehát az exponáló gomb félig lenyomásakor rögzül a kívánt témán. Abban az esetben viszont, ha a téma váratlanul elmozdul a rendszer azonnal átvált folyamatos élességállításra (AFC) és korrigálja a beállítást.
Az automata élességállítás a Gyors AF (Q-AF) szolgáltatással is felpörgethető, mely folyamatos élességállítást jelent, de csak abban az esetben, ha a fényképezőgép nyugalmi állapotban van. Lényege, hogy nem kell várnunk a gomb lenyomására, a rendszer folyamatosan utánállítja az élességet.
A gyorsmenüben aktiválható a kézi élességállítás is, melyhez az objektív fókuszgyűrűjét kell igénybe vennünk. A gyűrűt megmozdítva azonnal 5x-ös – valós és nem interpolált – nagyítást kapunk a képernyőn, valamint alul egy hozzávetőleges távolságskálát. A nagyítás a képernyő érintőgombjai segítségével 10x-re növelhető, és a kivágás görgethető. A nagyítást a képernyő bármely részét megérintve is azonnal visszakapjuk.
Bekapcsolhatunk AF+MF módot is, melynél automata élességállítást végez a gép, de az objektív fókuszgyűrűjét megmozdítva azonnal átvált kézi állításra. Segítségével szabadon finomítható, felülbírálható az AF által beállított eredmény.
A DMC-GF6 továbbfejlesztett fénymérési rendszert kapott, mely ezúttal is 0-18 Fé tartományon belül működik, de 144 helyett 1728 zónában mér, így pontosabb a korábbinál. Üzemmódjai a régiek:
- Multi: a teljes képmezőt alapul veszi a méréshez.
- Középre súlyozott: szintén a teljes képen mér, de a középső terület elsőbbséget élvez.
- Szpot: csak a kép egy pontján végez fénymérést.
Sorozat fényképezés
Ha sorozatot készítenénk a géppel ugyanazokat a beállításokat kapjuk mint a nagyobb G5 modellnél, tehát négyféle sebességi fokozatot. Az elődhöz képest ez egy új SH opciót jelent, mely 20 kép/mp-es sebességet kínál, igaz csak legfeljebb 4 megapixelen és JPEG formátumban. Ha teljes felbontásban (netán RAW-ban) szeretnénk fotózni H, M és L sebességfokozatok közül válogathatunk, melyek közül a leggyorsabb (H) mindössze 0,2 kép/mp-cel sebesebb az előd hasonló beállításánál és ugyanígy fixen rögzített fókuszt és kikapcsolt élőképet jelent. Lassabb fokozatokban már élőképet is kapunk.
A készíthető képek száma is javult valamelyest, bár ez JPEG-nél azelőtt is a kártya kapacitása volt papíron, és ezt itt sem lehet überelni. Az előd 4 kép hosszú RAW sorozata viszont elég gyenge teljesítmény volt, ami most 7 kép hosszúra nyúlt. Ez sem világbajnok, de kétségtelen előrelépés.
A készíthető képek száma persze a gyakorlatban nem mindig egyezik a gyártó méréseivel, ezért mi is megmértük egy gyorsabb Clas10-es SDHC segítségével.
Sorozat sebességek | |||
---|---|---|---|
sebesség (gyári érték) |
készíthetõ képek száma | ||
Szupergyors sorozat (max. 4 Mpixel) | 20 kép/mp | JPEG: 39 kép RAW: nem készíthetõ |
|
Gyors sorozat (teljes felbontásban) | 4,2 kép/mp | JPEG: 31 kép (lassabban folytatódik) RAW: 7 kép |
|
Középgyors sorozat (teljes felbontásban) | 3 kép/mp | JPEG: 110 kép (lassabban folytatódik) RAW: 7 kép |
|
Lassú sorozat (teljes felbontásban) | 2 kép/mp | JPEG: 125 kép (lassabban folytatódik) RAW: 8 kép |
Expozíció sorozat a Panasonic minden hasonló gépében elérhető, így itt is, de ezúttal nem csak 3 hanem 5 kép hosszú mód is beállítható, 1/3-2/3 Fé lépésközökkel. A menüben azt is megszabhatjuk, hogy képenként, vagy sorozatban szeretnénk ellőni ezt a 3-5 fotót, illetve meghatározhatjuk az egymás után következő képek sorrendjét.
Szintén „mindennaposnak” számít a G-sorozat világában a WB, azaz fehéregyensúly sorozat, mely bármelyik fehéregyensúly gyári preset finomhangolásánál állítható be. 3 kép hosszú lehet, az sárga-kék, vagy a zöld magenta tengelyen 1-3 lépéssel eltolva.
A le gombbal előhívható gyors sorozat menüben választhatók ki az önkioldó opciói is. Ezúttal a szokásos 2 és 10 mp-es késleltetésűt, illetve a szintén korábban bevezetett 3x 10 mp-es sorozat önkioldó módot állíthatjuk be.
Videó, mozgóképrögzítés
Ez egy belépő kategóriás gép, így sajnos a nagyobb modellek AVCHD 2.0 videó formátumát nem kapjuk meg. Marad a sima AVCHD és persze az MP4. Mindez 1920 x 1080 pixeles maximális felbontást jelent 50i (váltottsoros) képfrissítés mellett a 2.0-ás verzió 50p sebessége helyett. Másban azonban nem érezteti velünk a gép, hogy olcsóbb modellt vettünk, hiszen 720 soros felbontásra váltva akár az 50 képkocka/mp is elérhető, sőt csak az az elérhető.
MP4 formátumot is választhatunk, mely kevésbé hatásosan tömörített így nagyobb fájlméreteket kapunk 1080, 720 és 480 (VGA) felbontásokban, 25 kocka/mp-es sebességgel. A mozgóképek hossza legfeljebb 30 perc lehet, bármilyen felbontásban és formátumban. A hangfelvétel sztereó (48 kHz, 256 kb/s Linear PCM). A felvétel csendes módban is működtethető, de 4 fokozatú hangszint állítás (ennek kijelzése), valamint szélzaj csökkentés is aktiválható a menüben.
A felvétel minden esetben a tetején lévő videó gombbal indítható vagy állítható meg. Felvétel közben folyamatosan működik a fénymérés, és használhatunk bármilyen AF módot, vagy akár kézi élességállítást. A folyamatos AF külön is engedélyezhető. A zoomállítás különösen a zoommotort is tartalmazó (PZ) objektívekkel kényelmes és folyamatos, de persze bármelyik zoomoptikával megoldható. Kiegészítésképp 2x-es beépített telekonverter, és legfeljebb 4x-es digitális zoom is bekapcsolható.
A készülék teljesen manuális üzemmódban is használható, ha a módválasztó tárcsán Kreatív videó módra váltottunk. Menüjében többféle üzemmód, így programautomatika, rekesz-, és záridő-előválasztás és teljes manuális mód is beállítható, melyeknek köszönhetően akár felvétel közben is állíthatunk valamely expozíciós értéken.
A GF6 számos olyan szolgáltatást kínál, melyek fotó módban egyértelműnek számítanak. Ilyenek a fotóstílusok, melyek közül az összes használható (bár némelyik ezúttal is jelentősen lassítja a felvételt), de bekapcsolhatjuk az intelligens dinamika és intelligens felbontás módokat is.
A mozgóképek lejátszáskor feldarabolhatók a megállított képkocka pedig állóképként a kártyára menthető, legfeljebb 2 Mpixel (1920 x 1080 p) méretben.