Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-TZ10 teszt

0

Képminőség

Képzaj

A beállítható érzékenységi tartomány maradt a régi, ahogy a szenzor mérete sem tér el a korábbiaktól. A felbontás viszont, mint tudjuk, 12 megapixelre nőt, ami papíron több zajt sejtet. A papírformát többek között a zajszűrés rúghatja föl és meg is teszi, elég tisztességesen felülírva azt.

Már ISO80-nál is jóval kevesebb zajt kapunk, mint az elődben, mely azért szintén nem ment a szomszédba egy kis extra zajszűrésért. A TZ10 viszont még erősebben szűri és egyben mossa a képeket. Ez az ára a kevésbé feltűnő zajnak. Akinek ez a lényeg, örülhet, hisz már alacsonyabb szinteken is kb. 20-25%-kal kevesebbet lát majd belőle, mint a kisebb felbontású elődben. A szűrés erősségét jól jelzi, hogy ISO100-nál és a következő fokozatban is alig van zajszint emelkedés. ISO200-ig nagyon minimálisan, nagyjából 15%-ot növekszik a zaj, így akár ez a beállítás is gond nélkül használható. A gond csak a képek egyre növekvő részletvesztése, ami viszont ISO200-nál már elég jelentős.

Nagyobb zajszint emelkedést csak ISO400 értéknél figyelhetünk meg. Itt egy kicsit lemarad a TZ10 a korábbi modellhez képest, de ISO800-on újra erőre kap. Itt szintén alig van változás az előző szinthez képest, olyan erővel veti be magát a gép szoftvere. Olyan erővel, hogy gyakorlatilag alacsonyabb a zaj, mint ISO400-on.

Elméletileg az ISO1600 jelenti a gép utolsó érzékenységi fokozatát. Manuálisan is eddig állíthatjuk az ISO-szintet és használhatjuk a legnagyobb felbontást. Ismét a szoftveres szűrés játssza a főszerepet, durván részlettelen végeredménnyel és a TZ7-nél közel 60%-kal alacsonyabb zajjal.

Ha nagyon akarjuk van még nekünk itt egy ISO3200 és 6400-as fokozat is. Ehhez a témamódok Magas érzékenység opcióját kell választanunk, mely teljesen automatikus gépműködést jelent, 3 megapixeles maximális felbontással. Az érzékenység is automatikus, a gép csak a legsötétebb helyzetekben fogja használni ezeket a beállításokat. A korábbiakhoz hasonlóan itt jelentős zajszint visszaesésre számíthatunk, hiszen csökkentett felbontásban a zaj sem olyan nyilvánvaló. A TZ10 most viszont egy kicsit visszafogja magát. Bár nem itt kéne villognia, mert ez a beállítás, csak amolyan „jó, ha van” szinten érdekes, de valamivel magasabb a zaj és visszafogottabb a szűrés. Javítani azonban nincs sokat. Mindkét értéken részlettelen festményeket kapunk így is.

Képminőség




ISO80; F6,3; 1/4 mp



ISO100; F6,3; 1/5 mp



ISO200; F6,3; 1/10 mp



ISO400; F6,3; 1/20 mp



ISO800; F6,3; 1/40 mp



ISO1600; F6,3; 1/80 mp



ISO3200; F4,4; 1/13 mp



ISO6400; F4,4; 1/10 mp



ISO80; F6,3; 1/4 mp



ISO100; F6,3; 1/5 mp



ISO200; F6,3; 1/10 mp



ISO400; F6,3; 1/20 mp



ISO800; F6,3; 1/40 mp



ISO1600; F6,3; 1/80 mp



ISO3200; F4,4; 1/13 mp



ISO6400; F4,4; 1/10 mp



ISO80; F6,3; 1/4 mp



ISO100; F6,3; 1/5 mp



ISO200; F6,3; 1/10 mp



ISO400; F6,3; 1/20 mp



ISO800; F6,3; 1/40 mp



ISO1600; F6,3; 1/80 mp



ISO3200; F4,4; 1/13 mp



ISO6400; F4,4; 1/10 mp



ISO80; F6,3; 1/4 mp



ISO100; F6,3; 1/5 mp



ISO200; F6,3; 1/10 mp



ISO400; F6,3; 1/20 mp



ISO800; F6,3; 1/40 mp



ISO1600; F6,3; 1/80 mp



ISO3200; F4,4; 1/13 mp



ISO6400; F4,4; 1/10 mp

A fotók 23 °C hőmérséklet mellett készültek.

Zajszűrés

Nem kell azonban elcsüggedni a kissé vad zajszűrés miatt, hiszen könnyebben idomítható, mint korábban. Az előző modellekben ugyanis sehogy sem befolyásolhattuk. Azt kaptuk, amit a gyártó beállított. Most viszont a kezünkbe adja az ostor nyelét a Panasonic, e rakoncátlan képfeldolgozási tényező megzabolázásához. A bátrak tehát +/-2 fokozatban módosíthatják a szűrés erősségét, amely nem csak a magas érzékenységre vonatkozik, mint a gépek többségénél, hanem bármely ISO szinten érezhető a hatása.

Fenti képzaj tesztünknél a standard (0) beállítást használtuk, a +2 érték viszont azt jelenti, hogy a 0-án is igen erős eredményt mutató szűrés lehet még erőteljesebb. Nem is olyan kis ugrásról van szó, további 30%-ot faraghatunk az amúgy sem magas zajszintből. Ez helyenként 2 fényérték előnyt jelenthet. Például ISO1600-on, a legerősebb szűrési fokozat ugyanannyi zajt mutat, mint az ISO400, 0 fokozatú szűréssel.

Persze ha elegünk van a gép ilyen erős beavatkozásából, akkor a mínusz fokozatok jelenthetnek megoldást. Itt viszont valamivel kisebb a mozgásterünk, mivel -2 értéken, átlagban csak kb. 20%-os a változás, vagyis a zajszint emelkedése.

Általános képminőség

A Lumix DMC-TZ10-nél is ugyanazokat a hibákat és erényeket tudnám felhozni, mint elődjénél. Mivel az objektív ugyanaz, az optikai hibák is igen hasonlók, bár ezek egy részének eltüntetésében az új Venus Engine HD II rendszer is alaposan kiveszi részét, mint a következő oldalakon látni fogjuk. A gyújtótávolság tartomány végén a képek kontrasztja és felbontása már jól láthatóan elmarad az alacsonyabb zoomállásokban látotthoz képest. Egyébiránt a kontraszt teljesen rendben van és a képek részletessége is a felbontásnak megfelelő, ha leszámítjuk a fent már megénekelt zajszűrés munkáját. A képek színei szinte tökéletesek, a telítettség kiváló, se nem túlzó, se nem gyenge. Nagyon pontosak a szürkeárnyalatok, valamint a zöld, kék és lila színek. A sárgászöld és sárga tartományok egy kicsit halványabbak a kelleténél, a vörösek inkább a narancs, míg a narancs színek a piros felé tendálnak, de csak kis mértékben.

Ebben a modellben már a képfeldolgozásba is van beleszólásunk. A nemrég taglalt zajszűrési beállítások mellett, +/-2 lépésben befolyásolhatjuk a képek kontrasztját, élességét és telítettségét. Éppen ezért néhány színeffektus már nem került bele a TZ10-be (pl. az élénk, vagy a természetes stílus), hiszen ezeket a telítettség beállításával is elérhetjük.

A maradék színeffekteket a Felvételi menü 4. oldalán találjuk, ha pedig iA módban használjuk a gépet az első oldalon. Ebben az esetben csupán négy színeffektet kínál a gép, de egyikük, a Happy mód (erősebb kontraszt és telítettség), új jövevény a sorban. Az alábbiakban a normál felvételi mód effektusai valamint az új Happy színstílus hatása látható:

Színeffektek

Fejlődött a korábbi modellekben megismert Intelligens expozíció mód, mely a gép viszonylag kis kontrasztátfogásán igyekszik javítani, az árnyékos területek kiemelésével. Ezúttal viszont nem csak egy sima bekapcsolt állást, hanem három beállítási fokozatot kapunk, melyek az alábbi eredményeket adják:

Intelligens expozíció

A témamódok – vagy Motívumprogramok – is tartogatnak két újdonságot. Fényképkeret beállításban három gyárilag mentett keretet helyezhetünk képünk köré, míg a Nagy dinamika mód az Intelligens expozícióhoz hasonlóan a kontrasztátfogás javításában segédkezik. Itt háromféle beállítás közül választhatunk.

Fényképkeret témamód

Nagy dinamika témamód

A gép még egy új tulajdonsága kívánkozik ide, mégpedig a korábban is említett intelligens felbontás technológia (I.R.), mely a Panasonic ígérete szerint mind alacsony, mind magas érzékenységnél jobb felbontást kínál az eddiginél. A technológia első ránézésre egyfajta szelektív élesítésnek tűnik. A szoftver által észlelt élek mentén jól láthatóan élesít a gép, míg a homogén, vagy lágy átmenetes területeteket, például az égboltot, érintetlenül hagyja. Az intelligens felbontás technológiát az alábbi példaképeken mutatjuk be, alacsony és magas érzékenységen: