Különlegességek
Gépen belüli RAW konverzió
Bár néhány gyártó még nem alkalmazza ezt a lehetőséget, lassan azért a gépen belüli RAW konvertálás sem számít majd nagyon különlegesnek. A funkciónak akkor vesszük leginkább hasznát, ha RAW-ban fotóztunk, de szeretnénk a készített képet gyorsan megosztani közösségi oldalon, amelyhez okostelefonra kell átküldenünk a fotót. A képek átküldésénél viszont csak JPEG fotókat választhatunk, így előbb a RAW képeket JPEG-gé kell alakítanunk.
A beállítható paraméterek a szokásosak: felbontás, színtér, expozíció, fehér-egyensúly, kontraszt, szaturáció, élesítés, zajszűrés, fotóstílus, ezen kívül intelligens kontraszt és intelligens élesítés, beállítása, sőt a gradációs görbe módosítása is elérhető.
Arra sajnos nincs lehetőségünk, hogy egyszerre több képet is konvertáljunk, így minden átalakítandó képpel egyenként kell bajlódnunk.
4K és 6K Photo, Post focus
Ahogy a sorozatoknál már írtuk, a G9 is megkapta mind a 4K, mind a 6K Photo sorozat módokat, amelyek gyakorlatilag 8, illetve 18 Mpixeles képkockákból álló videófájlt készítenek, amiből a fényképezőgép segítségével kimenthetjük a legjobb pillanatot. A 4K módban 30 és 60 kép/mp, a 6K módban 30 kép/mp érhető el. Ez a lehetőség nem csak program automatika módban, de fél-automata és manuális üzemmódokban is elérhető, így ha szükséges, mi magunk adhatjuk meg a kívánt zársebességet (ha már gyors sorozatról van szó ugye…).
A videóból a fényképezőgéppel kimentett fotók:
A Post focus beállításával van olyan lehetőség is, amelynél 49 kép készül, eközben a gép minden képkocka előtt folyamatosan változtatja a fókuszt. Ezt követően lesz lehetőség a fókusz utólagos beállítására, magán a fényképezőgépen, az LCD-re bökve. A kiválasztott fókuszpontú kép külön képként elmenthető.
Nagy felbontású mód
A szenzor eltolhatóságának köszönhetően arra is képes a G9-es, hogy olyan 8 képből álló fotósorozatot készítsen, amelyek között csupán fél pixelnyi eltolódás van. Az így készült fotókat a gép 40 Mpixeles (7296×5472) vagy 80,5 Mpixeles (10368×7776) nagy felbontású képpé fűzi össze, akár RAW formátumban is.
E funkciót már Portugáliában tavaly kipróbáltuk, az ott készült képeket mutatjuk most is:
Normál és nagy felbontású módok képkivágásai
Diffrakció kompenzáció
Tudvalévő, hogy az objektívek szűk blende esetén a fényelhajlás jelensége miatt gyengébb részletgazdagságú képet adnak. A Panasonic a GX szériában kínálta elsőként a diffrakció kompenzációt, amely a gyakorlatban nem más, mint rekesz függő élesítés. A funkció bekapcsolt állapotában a gép igyekszik korrigálni a diffrakció okozta élességvesztést:
A Panasonic GX8 fotói
Diffrakció korrekció
Digitális szűrők
A Panasonic G9 nem kevesebb, mint 22 féle digitális szűrőt kínál, amelyet azonban csak a felvételkészítés előtt állíthatunk be, sem a RAW konvertálás során, sem lejátszás módból nem tudjuk ezeket a szűrőket utólag a képre vinni. A szűrőknél egyébként van lehetőség bizonyos mértékű paraméterezésre is, pl. a színezet beállítására, vagy a miniatűr hatásnál az éles terület kijelölésére, a csillagszűrőnél az ágak számának és hosszának beállítására, a napsütésnél a fényfolt helyének és méretének megadására, stb.
Digitális szűrők
Képek retusálása
Van lehetőség a kép egy részletének retusálására is, ezt lejátszás módban tudjuk megtenni. A kép kiválasztása után az érintésérzékeny kijelzőn át kell rajzolnunk azt a részt, amit szeretnénk kiretusálni a képről, ezt követően a gép igyekszik hatékonyan eltűntetni azt. Ez azonban nem mindig sikerült jól, hiszen ha nem tökéletesen homogén a kép háttere, akkor sokszor jelentkezik a fotó más részleteinek ismétlődése.
Retusálás
HDR mód
Nem csak témamódból és nem csak program automatika üzemmódban, de rekesz-előválasztásnál és teljes kézi üzemmódnál is elérhető a HDR mód. A paraméterezésnél megadható a képek közötti eltérés 1, 2 vagy 3 Fé-re. A HDR módot kombinálhatjuk önkioldóval is, az állvány használata mellett így még biztosabbra mehetünk. A három expozíciót a gép automatikus egy képpé egyesíti, de a forrásképeket nem menti el.
A Panasonic GX8 fotói
Sötét és világos képterületek kiemelése
A kontraszt beállításnál sokkal precízebben is módosíthatjuk a készítendő képeink csúcsfényeinek és árnyékosabb területeinek árnyalatait a gradációs görbével. Itt ugyanis a csúcsfényekre és az árnyékosabb, sötétebb részekre külön állíthatjuk be a világosítást, vagy sötétítést. Ha erős kontrasztot szeretnénk, akkor a sötét részeket még sötétebbre, a világosakat még világosabbra kell állítsuk, de ha csak a sötét tónusokat akarjuk mélyebbé tenni, de a világosakat nem bántanánk, akkor elég csak a sötét részekkel foglalkozni.
A Panasonic GX8 fotói
Világos és sötét részek kiemelése
Elektronikus zár / csendes expozíció
Az újabb Panasonic gépekben nem csak a hagyományos mechanikus zár, de annak elektronikus változata is használható. Működését külön engedélyeznünk kell a menüben, de a teljes elektronikus zárnál le kell mondanunk a vaku használatáról. Van azonban lehetőség csupán az első redőnyt elektronikusra cserélni, amely hatékonyan csökkenti a gép berázódását, amikor nagy gyújtótávolságú teleobjektívvel, vagy makróobjektívvel dolgozunk. Ezen kívül egyébként elérhető továbbra is az expozíció késleltetés, amelynél a zár lefutását követően 1, 2, 4 vagy 8 mp-cel indul csak az expozíció.
A teljes elektronikus zárnak további előnye a teljesen hangtalan expozíció, illetve a mechanikus zárnál nagyobb, akár 1/16000 mp-es zársebesség, amely redőnyzárral nem volna elérhető.
Time-lapse és stop-motion, 4k élő vágás
Time-lapse is készíthető a Panasonic G9-cel, méghozzá nem csupán videófájlként, de külön-külön képkockákat tartalmazó programozott sorozatként is. Sőt, igazság szerint itt elsősorban a programozott sorozat az, ami rendelkezésünkre áll, az így készült képkockákból van lehetőség utólag videót összeilleszteni, akár a fényképezőgéppel.
A time-lapse beállításnál megadható a kezdési idő, a képek közötti időköz 1 mp és 99 perc 59 mp között 1 mp-es pontossággal, illetve a képek száma, akár 9999-ig.
A gép a megadott adatok alapján kiszámítja, mikor ér véget a felvételkészítés és azt az LCD-n megjeleníti indítás előtt.
Választható léptetett animáció (stop-motion) is, ez esetben az egyes felvételeket mi magunk készítjük, majd a képkockákból szintén videó készülhet.
4k élő vágásnál finom digitális svenkelés és zoom állítható be a képmező bármely területére, általunk választható méretből és pozícióból kiindulva. Az Ultra HD felbontásból kivágott képkockákból Full HD videó készül.