Melyiket válasszam? Panasonic G9 vs. GH5S vs. GH5

0
756

Bevezető

Ha egy fotózás iránt komolyan érdeklődő ma új fényképezőgépet szeretne vásárolni, s nincs még bejáratott, alkalmazott rendszere, vagy csalódott abban és másik rendszer után nézne, nos, nincs egyszerű helyzetben.

Rengeteg gyártó kínál már komoly fényképezőgépeket és rendszereket, ezek között eligazodni sem mindig egyszerű. Ha már tudod, hogy neked a mikro NégyHarmados rendszer előnyei kellenek, vagyis a kis méret, a könnyű használhatóság, a bőséges objektív kínálat és abban is biztos vagy, hogy számodra nagyon fontos a kényelmes fogás is (azaz mondhatni DSLR szerű markolatot és jó keresőt is szeretnél), akkor nagyon jó helyen keresgélsz a Panasonic gépei között.

Azonban itt sincs feltétlenül könnyű helyzetben az, aki csak a műszaki adatok alapján próbál tájékozódni, hiszen egy-egy fényképezőgépnél sokszor nem az fogja eldönteni, hogy jól használható lesz-e számunkra és könnyen megbarátkozunk-e vele, hogy magasabb a pixelszáma, vagy szélesebb az érzékenység tartománya, esetleg néhány kép/mp-cel gyorsabb a sorozata.

Cikkünkben azoknak szeretnénk segítséget nyújtani a döntésben, akik a Panasonic felső kategóriás MILC-ei közül választanának, mint a tavaly év végén megjelent G9, az idei GH5S, illetve ennek elődmodellje a GH5.

Külsőre a GH5S és a GH5 szinte teljes egészében megegyeznek, a G9 egy hajszálnyit más formájú, de mindhárom gép DSLR-hez hasonló külsejű (a képeken a G9 és a GH5S látható):

Főbb különbségek

Bár mi is arra hivatkoztunk, hogy nem egészséges csak pusztán műszaki paraméterek alapján fényképezőgépet választani, első körben mégis egy táblázatban mutatnánk meg a főbb eltéréseket, utána azonban részletesen megnézzük, melyik mikor jobb.

A Panasonic G9, a GH5S és a GH5 főbb különbségei
Panasonic G9 Panasonic GH5S Panasonic GH5
Szenzor teljes felbontása 21,77 Mpixel 11,93 Mpixel 21,77 Mpixel
Szenzor effektív felbontása 20,33 Mpixel 10,28 Mpixel 20,33 Mpixel
Érzékenység tartomány ISO200-25600,
1/3 Fé lépésekben,
kiterjeszthető ISO100-ra
videofelvétel max. ISO12800
ISO160-51200,
1/3 Fé lépésekben,
kiterjeszthető ISO80-204800-ig 1/3 Fé lépésekben
videofelvétel max. ISO204800
dupla natív érzékenység ISO200-800 és ISO800-51200
ISO200-25600,
1/3 Fé lépésekben,
kiterjeszthető ISO100-ra
videofelvétel max. ISO12800
Szenzor stabilizálás (Dual I.S.) van nincs van
RAW formátum 12 bit 12 vagy 14 bit 12 bit
Elektronikus kereső képfrissítése 60 vagy 120 fps 60 vagy 120 fps 60 fps
Videofelvétel Ultra HD 3840×2160 pixel, max. 60 kép/mp, max. 150 Mbps 8 bit, Full HD-ben max. 60 kép/mp, max. 28 Mbps 8 bit Cinema 4k 4096×2160 pixel max. 60 kép/mp, max. 400 Mbps, 4:2:0, 8 bit vagy 4:2:2, 10 bit
Ultra HD-ben max. 60 kép/mp, max. 400 Mbps, 4:2:0, 8 bit vagy 4:2:2, 10 bit
Full HD-ben max. 60 kép/mp, max. 200 Mbps, 4:2:0, 8 bit vagy 4:2:2, 10 bit
Cinema 4k 4096×2160 pixel max. 24 kép/mp, max. 400 Mbps, 4:2:0, 8 bit vagy 4:2:2, 10 bit
Ultra HD-ben max. 60 kép/mp, max. 400 Mbps, 4:2:0, 8 bit vagy 4:2:2, 10 bit
Full HD-ben max. 60 kép/mp, max. 200 Mbps, 4:2:0, 8 bit vagy 4:2:2, 10 bit
Programozott átfókuszálás felvétel közben nincs igen igen
Anamorfikus mód nincs igen, 3328×2496 pixeles felbontásban igen, 3328×2496 vagy 4992×3744 pixeles felbontásban
Slow-motion max. 180 kép/mp Full HD-ben max. 240 kép/mp Full HD-ben (képkivágással) max. 180 kép/mp Full HD-ben
AF rendszer érzékenysége -4 Fé -5 Fé -4 Fé
4k és 6k Photo módok (gyors sorozat, utólag választható képkockákkal) 4k Photo max. 60 kép/mp
6k Photo max. 30 kép/mp
utólagos (post) fókusz
csak 4k Photo max. 60 kép/mp 4k Photo max. 60 kép/mp
6k Photo max. 30 kép/mp
utólagos (post) fókusz
Time-code ki/bemenet nincs van, a vakuszinkron csatlakozón nincs
Akkumulátor DMW-BLF19
7,2V, 1860 mAh, 14 Wh
400 kép egy feltöltéssel
DMW-BLF19
7,2V, 1860 mAh, 14 Wh
440 kép egy feltöltéssel
DMW-BLF19
7,2V, 1860 mAh, 14 Wh
410 kép egy feltöltéssel
Tömeg 658 gramm 660 gramm 725 gramm

Mint látható, a G9 és a GH5 ugyanakkora felbontású szenzort használ, amely nagy méretű nyomatok készítéséhez is elegendő pixelszámú. A GH5S ezzel szemben alacsonyabb felbontású, amely még így is lehetővé teszi az A/4-es papírképek kiváló minőségű nyomtatását, ugyanakkor a szenzoron nagyobb méretű pixelek alacsonyabb képzajt eredményeznek, ami főként nagy érzékenységnél jelent előnyt.

Ime, a nagy érzékenység képminősége a két különböző szenzor esetén (a GH5 ugyanolyan pixelszámú szenzort használ, mint a G9, így képminőségük is hasonló, ezért most a G9-et és a GH5S-t hasonlítjuk csak össze):

Érzékenység – képzaj



ISO1600; F7,1 1/25 mp


ISO1600; F7,1 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO1600; F7,1 1/25 mp


ISO1600; F7,1 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO3200; F7,1 1/50 mp


ISO3200; F7,1 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO3200; F7,1 1/50 mp


ISO3200; F7,1 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO6400; F7,1 1/100 mp


ISO6400; F7,1 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO6400; F7,1 1/100 mp


ISO6400; F7,1 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO12800; F7,1 1/200 mp


ISO12800; F7,1 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO12800; F7,1 1/200 mp


ISO12800; F7,1 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO25600; F7,1 1/400 mp


ISO25600; F7,1 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO25600; F7,1 1/400 mp


ISO25600; F7,1 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO1600; F7,1 1/25 mp


ISO1600; F7,1 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO1600; F7,1 1/25 mp


ISO1600; F7,1 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO3200; F7,1 1/50 mp


ISO3200; F7,1 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO3200; F7,1 1/50 mp


ISO3200; F7,1 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO6400; F7,1 1/100 mp


ISO6400; F7,1 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO6400; F7,1 1/100 mp


ISO6400; F7,1 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO12800; F7,1 1/200 mp


ISO12800; F7,1 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO12800; F7,1 1/200 mp


ISO12800; F7,1 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO25600; F7,1 1/400 mp


ISO25600; F7,1 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO25600; F7,1 1/400 mp


ISO25600; F7,1 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO1600; F7,1 1/25 mp


ISO1600; F7,1 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO1600; F7,1 1/25 mp


ISO1600; F7,1 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO3200; F7,1 1/50 mp


ISO3200; F7,1 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO3200; F7,1 1/50 mp


ISO3200; F7,1 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO6400; F7,1 1/100 mp


ISO6400; F7,1 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO6400; F7,1 1/100 mp


ISO6400; F7,1 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO12800; F7,1 1/200 mp


ISO12800; F7,1 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO12800; F7,1 1/200 mp


ISO12800; F7,1 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO25600; F7,1 1/400 mp


ISO25600; F7,1 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO25600; F7,1 1/400 mp


ISO25600; F7,1 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO1600; F7,1 1/25 mp


ISO1600; F7,1 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO1600; F7,1 1/25 mp


ISO1600; F7,1 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO3200; F7,1 1/50 mp


ISO3200; F7,1 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO3200; F7,1 1/50 mp


ISO3200; F7,1 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO6400; F7,1 1/100 mp


ISO6400; F7,1 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO6400; F7,1 1/100 mp


ISO6400; F7,1 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO12800; F7,1 1/200 mp


ISO12800; F7,1 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO12800; F7,1 1/200 mp


ISO12800; F7,1 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO25600; F7,1 1/400 mp


ISO25600; F7,1 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2


ISO25600; F7,1 1/400 mp


ISO25600; F7,1 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 7.2

Jól látható (főleg a kisebb zajszűrésű RAW fájloknál), hogy a GH5S magas érzékenységen jóval tisztább képet ad, mint a G9: aGH5S ISO25600-on annyi zajjal képes képet létrehozni, mint a G9 egy fényértékkel kisebb érzékenységen, azaz ISO12800-on.
Ugyanakkor az is látható ezeken a képeken, hogy a dupla felbontású G9 sokkal több részletet ment el egy képről, mint a GH5S (21 Mpixel vs. 10 Mpixel). Ez addig nem jelent előnyt, amíg el nem érjük a 10 Mpixel határát, azaz kb. az A/4-es nyomatméretet, vagy a 8k videófelbontást (bár ilyet egyik gép sem kínál).

Kézből történő fotózásnál, vagy videofelvételnél lehet hasznos a szenzor stabilizálás, amelyet a G9 és GH5 kombinálni is képes az objektívek stabilizátorával, a GH5S-ben azonban nincs szenzorstabilizálás, viszont ezt a magasabb érzékenységgel ellensúlyozhatjuk.

Az automatikus élességállításnál a GH5S kevesebb fénynél is működőképes, itt a -5 Fé érzékenység azt jelenti, hogy olyan fényviszonyoknál is működőképes marad az autofókusz, ahol a normál expozícióhoz ISO100 érzékenységnél, f/2,8 blendén 4 perces záridő szükséges, míg a G9/GH5 párosnál ez minimum 2 percnyi záridőtől használható, bár ez is nagyjából egy közel telehold adta megvilágításnak felel meg.

Fotózáshoz melyiket?

Nehéz dolog egy ilyen direkt kérdésre válaszolni, hiszen fotózni mindhárom fényképezőgéppel lehet, de képességeik alapján (még ha a GH5S fókuszrendszere érzékenyebb is és a képzaja alacsonyabb) a G9 és a GH5 inkább alkalmasak az állóképek megörökítésére. A GH5S-sel is készíthetünk fotókat, ráadásul a legtöbb esetben (A/4-nél nem nagyobb nyomat) még a minőséből sem kell engednünk, azaz teljes értékű gépként használhatjuk ezt a masinát is. Ha RAW fájlok utófeldolgozása a kérdés, akkor e téren a nagyobb felbontású szenzorral megáldott GH5 és G9 a nyerőbbek.

A 6k Photo sorozatmód miatt azonban a gyors mozgások megörökítéséhez a G9 és GH5 alkalmasabbak nagy felbontásban is (6000 pixel szélességű képeknél is készülhet 30 kép/mp-es sorozat, a GH5S-nél ez csak ~4000 pixel szélességgel érhető el).

Amik azonban nem láthatók a műszaki adatok között az az extra szolgáltatások, ami a G9-nél a nagy felbontású módot is jelenti. Ennél a gépnél ugyanis elérhető egy olyan üzemmód, ahol állványra helyezett gépnél a szenzor eltolhatóságának köszönhetően arra is van lehetőség, hogy olyan 8 képből álló fotósorozatot készítsünk, amelyek között csupán fél pixelnyi eltolódás van. Az így készült fotókat a gép 40 Mpixeles (7296×5472) vagy 80,5 Mpixeles (10368×7776) nagy felbontású képpé fűzi össze, akár RAW formátumban is. Ezt a másik két gép közül egyik sem kínálja.

Normál és nagy felbontású módok képkivágásai (G9)

Videózáshoz melyiket?

Itt sem lehet egyértelműen azt mondani, hogy ez a modell alkalmas rá, a többi meg kevésbé. Bár komoly eltérések vannak a gépek között, mindegyik tudja az Ultra HD videofelvételt is, így családi videók készítésére vagy videobloghoz bármelyik használható. Amikor azonban komolyabb igények merülnek fel a filmezés során, mint pl. a 2,39:1 oldalarányú Cinema videók rögzítése anamorfikus objektívvel, az utólagos gradálás lehetősége, az enyhébb tömörítés, akkor már a GH5 és GH5S modellek egyértelmű előnyhöz jutnak.

A GH5 és GH5S nem csak a bőséges videóformátumaikkal (GH5S-nél ráadásul akár 400 Mbits/s is elérhető 10 bites színmélység mellett, Hybrid Log Gamma gradálást segítő logfájl mentéssel), de extra szolgáltatásaival is, amelyek között programozott fókusz átmenetet és 4k élő vágást is találunk.

Előbbi segítségével három távolságot adhatunk meg, amelyek között az LCD érintésével válthatunk és amelyekre a gép finom fókuszátmenetet indít. Az átmenet sebessége megadható öt lépésben, szupergyors (kvázi azonnali) és szuperlassú (kb. 20 mp) között. Egyetlen hátulütője a jelenlegi megoldásnak, hogy sajnos a rögzített értékeket nem menthetjük el, a gép kikapcsolásakor a beállításaink elvesznek. Pedig sokszor fontos lenne, hogy egy adott beállítást többször is használhassunk, és ehhez ne kelljen minden alkalommal újra és újra beállítani a fókuszok helyeit.

A 4k élővágás során megadhatunk két ablakot, amelyeket a képmező különböző helyeire mozgathatunk (az ablakok méretei eltérőek is lehetnek). Az így beállított két ablak között a gép digitális svenkelést illetve ha szükséges digitális zoomot is végez, a végeredmény pedig Full HD felbontású videófájl lesz.

Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a valóban professzionális alkalmazásra szánt GH5S-nek komoly további videós szolgáltatásai is vannak, amit alább foglalunk össze:

A Panasonic GH5S főbb videós tulajdonságai:

  • Cinema 4k (4096×2160), Ultra HD videórögzítés (24-60 kép/mp) korlátlan ideig, rengeteg féle képfrissítéssel és tömörítéssel
  • változtatható képfrissítés slow-, és fast-motion-höz 2 kép/mp-től, C4K és UltraHD max. 60 kép/mp-ig, Full HD videófelvétel akár 240 kép/mp-ig
  • 10 bites 4:2:2 rögzítés UHS-II memóriakártyára LongGOP tömörítéssel
  • 8 bites 4:2:0 rögzítés ALL-I módban
  • veszteségmentes HDMI kimenet
  • 4k élővágás (digitális svenkelés és zoom a képmező általunk kiválasztott területein belül) 20 vagy 40 mp időtartamban
  • fókusz átmenet általunk megadott tárgytávolságok között (max. 3)
  • V-LogL és Hybrid Log Gamma módok a jobb gradálhatóságért
  • anamorfikus objektívek támogatása, arányhelyesre korrigált élőkép és visszajátszás
  • beállítható fekete szint (±15)
  • time code ki- és bemenet
  • vonali és mikrofon bemenet (közös csatlakozón)
  • XLR csatlakozás adapterrel
  • hangerő szint beállítása -12..+6 dB között
  • kivezérlés jelző megjelenítése a kijelzőn
  • belső dupla mikrofonos megoldás segítségével a mechanikai zajok csökkentése
  • videó oldalarány segédvonalak
  • zebra
  • zársebesség és érzékenység megjelenítése kifejezetten filmeseknek szög, illetve dB formátumokban
  • világosság szint beállítása 10 bites módhoz
  • rekesz, zársebesség és érzékenység módosítása felvétel közben
  • monoszkóp megjelenítése

Amikor pedig a gyenge fényben történő filmfelvétel válik szükségessé, a GH5S szárnyalni kezd, olyan elképesztő minőséget kínál, amit semelyik másik modell sem. Az alábbi videók között megmutatjuk a V-Log videóját (jóval kontrasztszegényebb, így az utólagos gradálás könnyebbé válik), de a nagy érzékenységű módokat is, ráadásul össze is vetjük azokat a G9-ével, amely egyébként megegyezik a GH5 videójával (kivéve, hogy a GH5 nagyobb bitrátájú és Cinama 4k-t is tud).

A Panasonic G9-cel készült nagy érzékenységű videók:

Konklúzió

Mint tudjuk, tökéletes gép, ami minden helyzetben jó, nincs, ahogy tökéletes objektív sem. Minden esetben az adott feladat elvégzéséhez leginkább alkalmas megoldás létezik, ami egy másik helyzetben nem biztos, hogy a legideálisabb lesz.

Nagy vonalakban azonban már látható, hogy ha a fotózás a fő cél és a videózás másodlagos (főleg utómunka terén), akkor a Panasonic G9 modellje kiváló választás és az ára is jóval kedvezőbb, mint a másik két modellé. A G9-cel is tudunk igazán jó videókat készíteni, a mikrofon bemenete miatt még a vloggerek is elégedettséggel tudják majd használni. Aki pedig igazán nagy felbontású fotókat szeretne, a három modell közül csak ezzel érheti el a 80 Mpixeles felbontást (állványról, statikus témánál, nagy felbontású módban).

Ha a videózás a fő cél, ugyanakkor a relatív nagy felbontású fotózás is fontos, azaz mind komoly fotózásra mind profi videózásra használni szeretnénk a gépet, akkor a GH5 tűnik a legjobb választásnak.

Amikor pedig a kiváló videós képességek mellett a fotózási feladatok kevésbé lényegesek, viszont az éjszakai videózás, a nagy bitrátájú felvétel készítés, a több felvevő eszköz time-code-dal történő szinkronizálása már fontos, akkor egyértelműen a GH5S viszi majd a pálmát igen magas képességeivel.

A Panasonic G9-et és a Panasonic GH5S-t egyébként részletesen is teszteltük, így a további részletek tesztjeinkben találhatók:
Kipróbáltuk: Panasonic Lumix G9 (teszt)
Kipróbáltuk: Panasonic Lumix GH5S (teszt)

(A cikk a Panasonic megbízásából készült.)