Bevezetés, különbségek
A Panasonic 2009-ben dobta piacra a világ első cserélhető objektíves fényképezőgépét, amely képes volt Full HD videófelvételre. Ez volt a Panasonic Lumix GH1.
A GH széria azóta is töretlenül a videós képességeket helyezte előtérbe, talán az egyik legsikeresebb ilyen gépük a 2017-ben megjelent GH5 volt, amelyet nem sokkal később, 2018-ban követett a még inkább videós képességekre kihegyezett GH5S. Már azt hihettük, hogy ezzel a GH5 széria a végéhez ért és jön a GH6, de volt még fejlesztési lehetőség a GH5S-ből, amit tavaly meg is lépett a gyártó, így jött létre a tökélyre hangolt GH5 II, amely már élő közvetítésekre is alkalmas.
Már a GH5 II megjelenésekor elárulta a gyártó, hogy fejlesztik a GH6-ot is, amelyről akkor annyit mondtak, hogy új szenzort kap majd, 5,7k videózásra is képes lesz, támogatja majd a DCI-4k 10 bites 4:2:2 mentést is, mindezt akár korlátlan ideig. Az 5,7k videóból pedig már sejthető volt, hogy az új szenzor felbontása minimum 24 Mpixeles lesz.
Bár akkor még úgy volt, hogy a gép még 2021 végén megjelenik és még akkor piacra is kerül, végül a hivatalos bejelentés 2022 februárjában került sor, a forgalmazás pedig márciusban kezdődik.
Mi azonban olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy már a bejelentés előtt megkaptuk a gépet, így részletes bemutatót is tudunk készíteni már a bejelentés napjára.
Bár nincs túl sok időnk és az időjárás is igen változékony, azért természetesen igyekszünk nem csupán a videós, de a fotós képességeket is kipróbálni, hiszen az új szenzor miatt ezt mindenképpen érdemes megtennünk.
A Panasonic a GH szériát tehát azért indította útjára, hogy egy olyan termékvonalat kínáljon a profi videósoknak, amelyben kifejezetten a kompromisszummentes filmkészítésre alkalmas mikro NégyHarmados gépeket kínálja. Többnyire ezért történt az is, hogy a GH5 után a GH5S már nem 22 Mpixeles, hanem 12 Mpixeles szenzort kapott, hiszen nincs szükség 12 Mpixelnél nagyobb felbontásra még a Cinema 4k (DCI-4k, azaz 4096 pixel széles) videózáshoz sem. Aztán jött a GH5S, ami újra 22 Mpixeles (20 Mpixel effektív) felbontású szenzorral dolgozik.
Persze azóta kicsit előrébb lépett a világ és nyakunkon a 8k UltraHD őrület, amely újabb lehetőségeket kínál a filmkészítőknek. No nem feltétlenül a 8k felbontású végső anyagot, inkább a 8k forrásból létrehozható bravúros részletgazdagságú, illetve extra hatékony stabilizálással, vagy utólagos átúsztatással készített 4k anyagok készítését.
Viszont az az érdekes helyzet állt elő, hogy annak ellenére, hogy a Panasonic a televízió készülékekben is erősen érdekelt, mégsincs még 8k tévéje (ami egyébként magunk közt szólva nem is akkora baj, hiszen 70″ képátló alatt egyébként sincs semmi értelme). Valószínűleg ez állhat annak a hátterében is, hogy a Panasonicnak még sem a full-frame szenzoros Lumix S szériájában, sem a mikro NégyHarmados szegmensében nincs 8k videózásra alkalmas gépe. Pedig lassan időszerű lesz, már csak a technológiai verseny miatt is. Az viszont eléggé esélyes, hogy a 8k az őrült nagy felbontás igénye miatt (33+ Mpixel) elsőként mégis az S szériás gépek között jelenik majd meg (talán az S1H utódjaként).
Természetesen nem kell ahhoz 8k felbontás, hogy a nagyobb felbontás előnyeit kihasználhassuk, mint pl. az átusztatás vagy az elektronikus stabilizáció lehetősége, ehhez elég az is, ha néhány tíz százalékkal nagyobb a forrásanyagunk felbontása. Bár a GH5 és GH5S esetében volt tartalék a szenzorfelbontásban a maximális videófelbontáshoz képest, mégsem kínáltak ezek a gépek Cinema 4k-nál nagyobb felbontást. Itt van azonban a GH6, amely immár 25 Mpixeles képérzékelővel dolgozik, így bőven van lehetőség nagyobb felbontású videók készítésére – jelesül itt az 5,7k felvétel lesz a maximum, amit ki lehet hozni a gépből.
Mindezekkel együtt nyilván a fotózási képességek is előrébb léptek, ha másban nem, hát a felbontásban – gondolhatnánk. Ennél azonban nagyobb előrelépés történt, hiszen a szenzor már valószínűleg rétegelt felépítésű (bár ezt a sajtónak tartott bemutató során nem hangoztatták, sőt, kifejezetten volt is ilyen kérdés, hogy akkor a GH6 szenzora rétegelt-e, de a Panasonic Europe által delegált japán képviselő csak annyit mondott, hogy erre jelenleg nem tud válaszolni). Mi azért csak gondoljunk bele, hogy vajon milyen szenzor az, amely 75 kép/mp-re képes és mindezt a gép 200 RAW képig tudja tartani. Elég esélyes, hogy ez rétegelt (stacked) CMOS lesz.
A szenzoron túl javították a szenzorstabilizáció hatékonyságát, valamint olyan szolgáltatásokat is bevezettek, amelyek eddig inkább a fotózásra fejlesztett (de persze videózni is képes) gépek tudtak, mint pl. a több expozícióból létrehozott nagy felbontású mód.
A gép alapjának változatlanul a GH5S-t tekinthetjük, de az új szenzor miatt jelentősebb változtatásokat kellett alkalmazni, illetve a videós képességek terén történt előrelépések a váz egyes részeit is érintik. De erről majd kicsit később.
Nézzük most nagyvonalakban azt, hogy mit kínál számunkra a Panasonic új mikro NégyHarmados csúcsgépe.
A Panasonic Lumix DC-GH6 főbb jellemzői:
- Képérzékelő: 25,2 Mpixeles, NégyHarmados (17,3×13 mm-es) Live MOS (CMOS) szenzor, AA szűrő nélkül
- Szenzorstabilizálás 7,5 Fé hatékonysággal
- dupla stabilizáció optikai stabilizátorral együttműködve (tele tartományban is 7,5 Fé előny)
- érzékenység: ISO100-25600 1/3 Fé lépésekben, kiterjeszthető ISO50-ig 1/3 Fé lépésekben
- mechanikus (redőny) és elektronikus zár
- 200.000 expozícióval tesztelt redőnyzár
- objektív: mFT bajonett
- 240 kép/mp-es DFD (Depth from Defocus) elvű automatikus élességállítás 315 ponton, -4 Fé érzékenység (@F2), arcfelismerés
- 0,76×-es nagyítású, 3,68 millió képpontos OLED elektronikus kereső, 60 vagy 120 kép/mp frissítéssel
- programozható funkciójú gombok, és fókuszkar (joystick) a könnyebb kezelésért
- rekesz- és zársebesség előválasztás, teljes kézi üzemmód
- RAW formátum támogatása, gépen belüli RAW szerkesztés
- szenzor eltolásos több képes (multi-shot) nagy felbontású mód, 100 Mpixeles felbontással JPEG és RAW formátumban, kézben exponálva is tökéletes (szellemképmentes) megjelenéssel
- max. 75 kép/mp sebességű sorozat (egyszeri fókusz, elektronikus zár), folyamatos fókusszal 7,5 kép/mp sorozatsebesség
- beállítható fókusztartomány
- LCD: 3″ képátlójú, 1,84 millió szubpixeles (RGB), érintésérzékeny, 45 fokban felhajtható, de oldalra 180 fokban kihajtható és 270 fokban elforgatható is
- 5760×4320 pixeles anarmofikus (max. 30 fps), 5728×3024 pixeles (17:9, max. 60 fps), 4352×3264 pixeles anamorfikus (max. 60 kép/mp), 4096×2160 pixeles Cinama 4k (DCI-4k) és 3840×2160 pixeles Ultra HD videórögzítés (max. 120 kép/mp), 150, 200, 300, 400, 600 vagy 800 Mbps sávszélességel, MP4-nél 8 vagy 10 bites kvantálással, MOV-nál 10 bites kvantálással, 4:2:2 vagy 4:2:0 színmintavételezéssel, LongGOP vagy ALL-Intra módok, Apple ProRes 422 vagy Apple ProRes 422 HQ felvétel (1-1,9 Gbps), korlátlan felvételi idő (szükség esetén aktív hűtés)
- anamorfikus felvétel támogatása az élőkép nyújtásával (1,3×-2×)
- stúdiófelvételek esetében feliratokhoz szükséges területek jelzése (80%, 90% vagy 95%)
- képkockakeret jelzés élőképen (4:3, 4:5, 5:4, 1:1, 9:16, 16:9, 1,85:1, 2,0:1, 2,35:1, 2,39:1, vagy egyéni)
- mentés V-Log módban
- videórögzítés indítása a felső vagy elülső piros Rec gombbal
- programozható átfókuszálás videófelvételnél három tárgytávolságra
- megnövelt dinamikatartományú videófelvétel lehetősége (max. 60 fps, min. ISO800, V-Log esetén min. ISO2000)
- programozott sorozat teljes felbontású képekkel és time-lapse videó készítés akár Ultra HD-ben
- CFexpress Type B és UHS-II támogatású SD/SDHC/SDXC kártyahelyek
- beépített Wi-Fi (2,4 GHz és 5 GHz) és Bluetooth LE adapterek, vezeték nélküli képtovábbítás, távoli vezérlés okos eszközről
- nagy kapacitású (7,2V, 2200 mAh: 15,8 Wh) DWM-BLK22 Li-ion akkumulátor
- akkutöltés és üzem közbeni tápellátás USB Type-C-n keresztül, nem csak USB-PD eszközről
- teljes méretű HDMI csatlakozó, mikrofon és fejhallgató bemenetek, szinkron csatlakozó időkód ki/bemenetként, XLR adapterrel akár négy audiocsatorna rögzítése
A részletes specifikációt természetesen továbbra is a fényképezőgép adatlapja tartalmazza, amelyet érdemes a cikk tovább olvasása előtt áttanulmányozni.
Már a fenti lista alapján is érződik, hogy a gépet tényleg igyekeztek minden elérhető szolgáltatással felvértezni, ettől függetlenül mégis akadt olyan szolgáltatás, amely bár a GH5 II-ben már elérhetővé vált, a GH6 nem kapta meg. Ilyen pl. 4K, illetve 6K Photo sorozat (aminek itt a 75 kép/mp-es sorozat miatt érthető okokból már nem lenne értelme), a natív élő közvetítés lehetősége, vagy a 4k élővágás.
A Panasonic DC-GH5 II és a DC-GH6 főbb különbségei | ||
---|---|---|
Panasonic GH5 II | Panasonic GH6 | |
Szenzor effektív felbontása | 20,3 Mpixel | 25,2 Mpixel |
Szenzor stabilizálás hatékonysága | 6,5 Fé | 7,5 Fé |
Érzékenység tartomány | ISO200-25600, kiterjeszthető ISO100-ig |
ISO100-25600, kiterjeszthető ISO50-ig |
Legrövidebb záridő (elektronikus zárral) | 1/16000 mp | 1/32000 mp |
Fókuszmezők száma | 225 | 315 |
Hátsó LCD | 3″ képátló 1.840.000 képpont kihajtható, elforgatható, érintésérzékeny |
3″ képátló 1.840.000 képpont 45 fokban felfelé dönthető és kihajtható, elforgatható, érintésérzékeny |
4K és 6K Photo sorozatok | van | nincs |
Sorozatfelvétel max. sebessége | 12 kép/mp rögzített fókusszal 9 kép/mp követő fókusszal |
75 kép/mp elektronikus zárral, rögzített fókusszal 7,5 kép/mp követő fókusszal |
Videófelvétel max. felbontása | 4096×2160 (DCI-4k) | 5760×4320 (4:3) és 5760×3024 (17:9) |
Képfrissítés maximuma 4k felvételnél | 60 kép/mp | 120 kép/mp |
Élő videóközvetítés lehetősége | van, közvetlen Facebook, Youtube, RTMP/RTMPS | nincs, csak Lumix Tether-en keresztül webkameraként |
4k élővágás videófelvételnél | van | nincs |
Nagy felbontású fotó mód | nincs | van, 8 képes szenzor eltolásos 100 Mpixel felbontással |
Memóriakártya foglalat | dupla SDXC UHS-II | SDXC UHS-II és CFexpress Type B |
RAW és JPEG külön kártyára mentése | igen | nem |