Bevezetés, különbségek
Manapság a fotótechnika legdinamikusabban fejlődő szegmense a full-frame szenzoros tükör nélküli gépeké. Nem kérdés, hogy a kisfilmes szenzorral szerelt MILC-ek idővel biztosan leváltják a DSLR-ek egy részét. Persze mindig lesznek, akik a tükrös fotózás szerelmesei maradnak, amivel persze semmi baj sincs, sőt: ahogy kopik majd ki egyre inkább a tükrös rendszer az aktív profik kezei közül, úgy válnak egyre olcsóbbá és elérhetőbbé, még az amatőrök számára is. Gondoljunk csak a Canon és Nikon jó öreg első generációs tükröseire, amiket a mai napig sokan nyúznak (5D és D600).
A fejlődés azonban jelenleg nem a DSLR-ek malmára hajtja a vizet, s noha még a profik java része kitart a tükörreflexes gépük és az évek során komoly pénzösszegekkel felépített objektívparkjuk mellett, valószínűleg már ők is érzik, hogy előbb-utóbb eljön a váltás ideje.
A Panasonic már tavaly év elején kiadta első két full-frame szenzoros MILC gépét, az S1 és S1R modelleket, amelyeket kifejezetten a profiknak kínál, ehhez pedig méretes markolatot és masszív vázat alkotott
Valószínűleg azonban a trend most inkább az, hogy nem a profik indulnak meg tömegesen leváltani a DSLR-jeiket, hanem az, hogy az amatőrök, akik eddig APS-C, vagy full-frame tükröst használtak, tovább lépnek egy számukra kedvezőbb, könnyebb fotózással kecsegtető világba és ugranak fejest a full-frame MILC-ek közé.
Ez már csak azért is esélyes, hiszen nem csak egy, de szinte az összes gyártó kínál már belépő(bb) kategóriás full-frame MILC-et, a Canon már tavaly óta árulja az EOS RP-t, a Nikon idén dobta piacra a Z 5-öt, most pedig itt a Panasonic az S5-tel.
A szeptember eleji bejelentéskor már láthattuk, hogy nem spóroltak túlságosan a képességekkel, igaz, a felbontás nem ment az S1 fölé, de legalább nem lett kevesebb se. Vannak persze olyan pontok a gépen, ahol kvázi kötelező jelleggel visszább vettek a lehetőségekből, de ez egy „entry-level” modellnél nem meglepő. A kérdés az, hogy ezek a megkötések mennyiben nehezítik meg egy átlagos fotózás során a fotós életét, illetve hogy mik is maradtak ki szolgáltatások terén, ami miatt esetleg úgy érezhetjük, hogy mégsem elég az S5-ös.
Természetesen ezekre a kérdésekre is kitérünk majd, de elsőként nézzük át a gép legfontosabb képességeit.
A Panasonic Lumix S5 főbb tulajdonságai:
- képérzékelő: 24,2 Mpixel effektív felbontású, full-frame méretű CMOS szenzor
- érzékenység tartomány ISO100-ISO51200, kiterjeszthető ISO50-ISO204800-ra, lépésköz 1/3 Fé
- időjárásálló szigetelések
- objektív: L bajonett
- 5 tengelyes szenzor eltolásos stabilizálás (5 Fé előny), Dual IS képesség (objektívbe épített stabilizátorral való együttműködés), akár 6,5 Fé előny (70-200mm-es objektívvel)
- stabilizátor státuszképernyő (expozíció közben is) a nem kívánatos rezgések kijelzésére
- 1/8000 mp záridő mechanikus zárral
- elektronikus első redőny lehetősége, ekkor max. zársebesség 1/2000 mp, teljes elektronikus zár (fotó: max. 1/8000 mp, videó: max. 1/16000 mp)
- DFD fókuszrendszer, -6 Fé érzékenység (f/1,2 fényerejű objektívvel, f/2,8-ra vonatkoztatva kb. -4 Fé)
- 2,36 millió képpontos elektronikus kereső, 0,74×-es nagyítás, 120 kép/mp frissítés
- 3″-os (7,6 cm-es) képátlójú, 1,84 millió képpontos, érintésérzékeny LCD, 180 fokban kihajtható, 270 fokban elforgatható
- dupla vezérlőtárcsa, plusz hátsó navi tárcsa és fókuszkar
- élkiemelés kézi élességállításkor
- AF segédfény
- rekesz- és zársebesség előválasztás, teljes kézi üzemmód
- mesterséges intelligenciával támogatott fókuszrendszer (képes felismerni az emberi arcokon túl a macskákat, kutyákat és madarakat is)
- 4k UltraHD videofelvétel, 30 kép/mp-cel képkivágás nélkül, max. 60 kép/mp képfrissítés Super 35-nél, 4:2:0 8 bit, 4:2:0 10 bit vagy 4:2:2 10 bit tömörítéssel, max. 200 Mbps bitrátával, 4k UltraHD 30 kép/mp korlátlan ideig rögzíthető
- slow-motion felvétel Ultra HD-ben 60 kép/mp-cel, Full HD-ben max. 180 kép/mp-cel
- Hybrid Log Gamma támogatás, V-Log mentés
- Anamorfikus felvételkészítés
- Hullámforma monitor
- HDMI kimeneten 4:2:0 8 bit vagy 4:2:2 10 bites, tömörítetlen jelfolyam
- mikrofon bemenet, fejhallgató kimenet, micro HDMI csatlakozó, opcionális XLR adapter
- max. 7 kép/mp sorozat sebesség egyszeri fókusszal, 5 kép/mp sebességű sorozat folyamatos fókusszal
- automatikus expozíció sorozat, rekesz sorozat, fókusz sorozat
- villódzásmentesített fotózás (villódzó fényeknél csúcson történő exponálás)
- 6k Photo mód 30 kép/mp-cel, 4k Photo mód 30 vagy 60 kép/mp-cel, utólagos fókusz (Post Focus) lehetőség
- nagy felbontású fotó mód RAW formátumban 48 vagy 96 millió (12.000×8.000) pixeles felbontásban, akár kézből, a szenzor pixelméretnél kisebb mértékű eltolásával és nyolc expozíció egyesítésével
- vakupapucs, vaku szinkronidő 1/320 mp (rendszervakuval, hagyományos vakuval 1/250 mp)
- sok-sok programozható gomb, funkció kar
- beépített Wi-Fi vezérlő (2,4 GHz és 5 GHz), Bluetooth LE adapter, távvezérlés és képáttöltés vezeték nélkül okostelefonnal
- magyar menü
- dupla SDXC kártyafoglalat (UHS-II és UHS-I támogatás)
- akkumulátor töltés gépen belül USB-n keresztül (ekkor is tovább használható a fényképezőgép)
- 7,2V, 2200 mAh, 16 Wh lítium-ion akkumulátor (380 kép egy töltéssel)
- USB 3.1 Gen1 Type-C csatlakozó
A részletes specifikáció a fényképezőgép adatlapján érhető el, amelyet érdemes a cikk tovább olvasása előtt áttanulmányozni.
A fenti kivonatos specifikációból már jól látszik, hogy nem csak fotózásra, de videózásra is ígéretes az S5. Alapjában véve alig marad el az S1 képességeitől, persze a magasabb kategória egyértelműen többet kínál. Nézzük most azt, mik a két gép között a főbb különbségek:
A Panasonic Lumix S1 és Lumix S5 főbb különbségei | ||
---|---|---|
Panasonic Lumix S1 | Panasonic Lumix S5 | |
Kereső | 5,76 millió képpontos OLED 0,78×-es nagyítású 120 kép/mp 100% lefedettségű |
2,36 millió képpontos OLED 0,74×-es nagyítású 120 kép/mp 100% lefedettségű |
Hátsó LCD | 3,2″-os, 2,1 millió képpontos, érintésérzékeny LCD, fel-le dönthető és jobbra enyhén kihajtható |
3″-os, 1,84 millió képpontos, érintésérzékeny LCD, kihajtható, elforgatható |
Vaku szinkron kimenet | van | nincs |
Redőnyzár élettartam | kb. 400.000 | nincs megadva |
Sorozat sebesség | max. 9 kép/mp egyszeri fókusszal max. 6 kép/mp folyamatos fókusszal |
max. 7 kép/mp egyszeri fókusszal max. 5 kép/mp folyamatos fókusszal |
Belső puffer | 40 RAW kép | 24 RAW kép |
Videofelvétel | 4k UltraHD 60 kép/mp képkivágás nélkül, max. 150 Mbps sávszélesség, max. 30 perc, 4:2:0 8 bit vagy 4:2:2 10 bit FullHD 60 kép/mp, max. 100 Mbps sávszélesség, max. 30 perc 4k UltraHD 60 fps és FullHD 180 fps slow-motion |
4k UltraHD 60 kép/mp APS-C kivágással, max. 200 Mbps sávszélesség, max. 30 perc, 4:2:0 8 bit vagy 4:2:2 10 bit 4k UltraHD 30 kép/mp képkivágás nélkül, max. 150 Mbps sávszélesség, korlátlan felvételi idő, 4:2:0 8 bit vagy 4:2:2 10 bit FullHD 60 kép/mp, max. 100 Mbps sávszélesség, korlátlan felvételi idő 4k UltraHD 60 fps (APS-C kivágás) és FullHD 180 fps (full-frame) slow-motion |
Háttérvilágítással ellátott gombok | igen, részben | nem |
Memóriakártya foglalat | dupla: SDXC UHS-II és XQD | dupla SDXC (UHS-I és UHS-II) |
Akkumulátor | DMW-BLJ31: 7,4V, 3050 mAh, 23 Wh 380 kép egy feltöltéssel |
DMW-BLK22: 7,2V, 2200 mAh, 16 Wh 440 kép egy feltöltéssel |
Méretek | 145 × 110 × 97 mm | 133 × 97 × 82 mm |
Tömeg (akkuval és kártyával) | 1017 gramm | 714 gramm |
Egyéb | – akkumulátor töltöttség százalékos visszajelzése | – anamorfikus objektívek támogatása |
Már a számszerű értékekből jól látszik, hogy az S1 jóval méretesebb, mint az S5 (kb. 1,3 cm-rel nagyobb mindhárom kiterjedésében). De igazán látványos akkor lesz a dolog, amikor egymás mellé tesszük a két gépet.
Teljesen egyértelmű, hogy az S1 és S1R gépeket tükörreflexes DSLR méretűre hozták, míg az S5-nél a kis méret (és kis tömeg) elérése volt a cél (arányos képek):