Kipróbáltuk: Sony Alpha DSLR-A330 teszt

0

Képminőség

Szoftver

A készülék mellé kapott CD-n megtalálható a számítógépes használathoz elengedhetetlen összes driver és segédprogram Windows és Mac OS változata, melyek egy közös kezelőfelületről akár egyszerre is feltelepíthetők. A képek kezeléséhez két szoftvert kapunk. Az Image Data Lightbox SR egy katalogizáló, képnézegető szoftver, az Image Data Converter SR (v3) pedig egy RAW konverter és egyszerűbb feldolgozó funkciókkal ellátott alkalmazás.

Image Data Lightbox SR

Image Data Converter SR

Képzaj

A Sony tükörreflexes gépeinél szinte már megszokott, hogy inkább az erősebb zajszűrést részesítik előnyben. Ugyanígy tesz az A330 is, bár alacsonyabb fokozatokon ennek még nincs képminőség romboló hatása.

ISO100 beállításnál nagyon szép, „zajmentes” felvételeket kaptunk. A gép nagyjából a hasonló 10 megapixeles társai szintjén teljesít. A színzaj is relatíve alacsony. A szemlélő számára lényegében zajtalan képet kapunk.

Hasonló a helyzet ISO200-nál is. Az A330 ugyanazt az eredményt adta alacsonyabb beállításokon, mint az előző generáció ugyanilyen felbontású Sony gépei.

Egyel emelve az érzékenységet az előzőhöz hasonló, csekély zajszint növekedést tapasztalhatunk. Az ISO400-as érték bármilyen helyzetben, szinte kompromisszummentes képminőséget ad.

Szintén azonos mértékben emelkedik a zaj az ISO800-as értéket használva. Itt már szemmel is jobban észrevehető a JPEG képek zajszűrése. Viszont a végeredmény a hajszállal jobb, mint az előző Sony széria által mutatott. Ebben a fokozatban már a kék csatorna – jellemzően magasabb – színzaja kezd elszabadulni. A kép ennek ellenére teljes jól használható marad.

Komolyabb kompromisszum az ISO1600-as érték. A világossági zajszint ugyan nem túl magas, de a színzaj ugrásszerű emelkedésbe kezd és a szűrés mértéke is kezd zavaróvá válni. Az átlagos zajszint azonban még így is alacsonyabb mint az elődnél látható.

Az ISO3200-as érték csak indokolt esetben ajánlott, hiszen az erősen (de nem agyon)szűrt képek és a színzaj erőssége már jelentősen rontják a kép élvezhetőségét. Az utóbbi itt közel duplája az előző fokozatnak.

RAW képeinket a konverter kikapcsolt zajszűrési beállítása mellett alakítottuk át JPG-re. A világossági zaj alacsony érzékenységi fokozatokon a gép által szűrt JPG képek közelében jár. Az érzékenységet emelve egyre komolyabba leszakad a szűrt képektől és ISO800-nál már észrevehetően magasabb. Az ISO1600 és 3200-as érték kb. duplája a szűrt JPG-nél láthatónak, de nem túlzottan magas. Komolyabb gondot jelent a színzaj jelenléte. Ez már ISO100-on is jóval magasabb, mint a feldolgozott JPG-ken, de ISO400 fölött egyenesen zavaró. Különösen a sokat szidott kék csatorna zaja emelkedik túlzottan. A legmagasabb beállításokon sajnos az átlag fölé kerül és kb 3x-osa a zöld színcsatorna zajának.



ISO100; F8; 1/3 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO100; F8; 1/3 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO100; F8; 1/3 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO100; F8; 1/3 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.4; ISO3200; F8; 1/100 mp

A fotók 22 °C hőmérséklet mellett készültek.

Zajszűrés

A Sony Alpha DSLR-A330 nem rendelkezik kikapcsolható zajszűréssel. JPG képeknél minden esetben dolgozik a szűrés, de alacsony érzékenységi fokozatokon még nem zavaró a hatása. A menüben külön magas érzékenységű szűrés is bekapcsolható, ami tapasztalataink szerint csak ISO1600 és 3200 értékeknél van hatással a képekre. Ekkor az előbbinél jóval erősebb szűrést kapunk.

ISO1600-nál kb. 3,5 fényértéknyit javul a helyzet, vagyis az ISO100 és 200 közötti szintre esik vissza a zajszint, bár a kép részletességének erős romlásával egyetemben. ISO3200-nál kb. 80%-os emelkedés tapasztalható, némileg erősebb zajjal, mint az ISO800-nál mért.

Zajszűrés



ISO100; F8; 1/3 mp


NR – zajcsökkentés; ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


NR – zajcsökkentés; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


NR – zajcsökkentés; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


NR – zajcsökkentés; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


NR – zajcsökkentés; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


NR – zajcsökkentés; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO100; F8; 1/3 mp


NR – zajcsökkentés; ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


NR – zajcsökkentés; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


NR – zajcsökkentés; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


NR – zajcsökkentés; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


NR – zajcsökkentés; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


NR – zajcsökkentés; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO100; F8; 1/3 mp


NR – zajcsökkentés; ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


NR – zajcsökkentés; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


NR – zajcsökkentés; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


NR – zajcsökkentés; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


NR – zajcsökkentés; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


NR – zajcsökkentés; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO100; F8; 1/3 mp


NR – zajcsökkentés; ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


NR – zajcsökkentés; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


NR – zajcsökkentés; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


NR – zajcsökkentés; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


NR – zajcsökkentés; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


NR – zajcsökkentés; ISO3200; F8; 1/100 mp

A fotók 22 °C hőmérséklet mellett készültek.

Hosszú expozíció

Dupla 10 perces tesztünkön kétféle beállítással vallattuk a fényképezőgépet. A záridő mindkét esetben 10 perc körüli volt, a rekesz F8, az érzékenység pedig ISO200. Először azonban a hosszú záridős zajcsökkentést kikapcsolva próbálkoztunk. A kapott végeredményen apró, finom hotpixelek jelentek meg, méghozzá elég sok, és a fotó felső szélén a CCD melegedése miatt volt némi látható vöröses „beszűrődés”. A fotót utólag világosítva jobban látszik a probléma. Ezt követhetjük nyomon a hisztogram szintállítással készült változaton.

Második kísérletünknél csak a hosszú záridős szűrést kapcsoltuk be. Ekkor az expozíció végén a gép egy ugyanolyan hosszú záridejű referencia felvételt is készít, vagyis 10 perces expónál újabb 10 percet kell várnunk, ami alatt a fényképezőgép nem használható.

A végeredmény a termikus zaj és a hotpixelek tekintetében is jobb lett, de korántsem tökéletes. Az apró hotpixelek még apróbbak, kevésbé észrevehetők a képen, de ugyanúgy jelen vannak. Úgyszintén a kép tetején lévő beszűrődés is csökkent valamelyest, de nem tűnt el. A képet kivilágosítva még egyértelműbb a probléma. A szűrés tehát hatásos, hosszú záridőknél érdemes bekapcsolni, de hasonlóan extrém helyzeteknél nem képes mindent eltüntetni.

A szintállítás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra.