Kipróbáltuk: Sony Alpha DSLR-A330 teszt

0

Felépítés I.

Felépítés

A gép legnyilvánvalóbb újítása a megújult külső. Az előd sem túl nagy gépváza még kisebb lett és a gyártó a kezelésen is megpróbált mindent egyszerűbbé tenni, amit csak lehetett. Az A330 összerakása és anyagminősége most is jó, akár csak korábban. Természetesen az árkategóriához mérten műanyag borítású vázat kapunk. Az előző szériákban is megjelenő kétszínű kivitel most jobban kihangsúlyozták. Nem a narancs logóra gondolok itt a fekete váz mellett, hanem a hidegebb, sötétezüst betétekre, mely korábban az exponáló gomb környékén jelent csak meg, de most a gép felső részét uralja. Az exponáló gomb és környéke egyébként teljesen megváltozott. A gombot egy kicsit kiemelték és egy bekapcsoló gyűrűt is kapott, így nem a gép hátulján lévő külön gombbal kell életre keltenünk a fényképezőgépet. Az értékbeállító tárcsa 90 fokkal megdöntve, a gép elejére került. A tárcsa egy tekintélyes nagy vájatban kapott helyett, így elvileg könnyedén hozzáférhető a markolatot fogó kéz mutatóujja számára.

Sajnos maga a markolat hátrányára változott, de nagyon. A korábbi széria kényelmes markolata mindhárom új modellnél eltűnt. Helyükbe csak valamiféle markolatnak nevezett dudort kapunk, ami úgy-ahogy két ujjal szorítható. A kényelemről és a biztos fogásról jobbára le kell mondanunk. Ugyan a markolat szinte teljes egészében gumiborítást kapott, ami nem vált hátrányára, de a fogása ezzel együtt sem kényelmes, legfeljebb kényelmesebb, mintha szimpla műanyagot markolásznánk. A gumiborítás egyébként a gép bal oldalán is visszaköszön, de inkább csak esztétikai jelleggel. Egy fokkal azért komolyabb külsőt ad a gépnek, hisz a gyártó részletekre való odafigyelését sugallja.

Ha fogásra nem is, de külsőre azért jobban sikerült ez a forma, mint az előd kissé szögletes „ruhája”. Több az ív, a hajlat a vázon, egy kicsit emberközelibb a dolog. Egyedül a tömzsi, a méretéhez képest megnyúlt, vaskos váz lehet furcsa, de mint látni fogjuk ez a vaku szempontjából előny. A vaskossághoz jól passzol a szemtelen ívű szemkagyló gumi is. Jól leköveti a prizmaház ívét, és kellően kényelmes is, nem csak dizájnos.

Az egyszerűsítés a hátsó gombokat is érinti. Az LCD kijelző mellől minden gomb eltűnt. Ezek funkciói a maradék gombokra, vagy a menübe kerültek. Ilymódon a gép kezelése kompaktosabb lett, sok funkciót csak a menükből érhetünk el. Szerencsére megmaradt az Fn (funkció) gomb, ami sok fontos szolgáltatást könnyebben elérhetővé tesz. A kompaktoknál megszokott kezelést juttatta eszembe a négyirányú vezérlőgomb is, mely nem csak a navigációra, de külön funkciók (ISO, vakumódok, egyképes/sorozat, képernyő információk) kezelésére is használható.

A gép alján a fém állványmenetet és egy külön retesszel nyitható akkufoglalat ajtót találunk. Az állványmenetet hagyományosan a gép optikai középtengelyével párhuzamosan helyezték el, és kellően távol van a foglalat ajtajától ahhoz, hogy azt állványtalpra erősítve is nyithassuk.

Képérzékelő

Ha a Sony A330 adatlapját böngésszük a képérzékelő fejezetnél, semmi felkavaróan újjal nem találkozunk. Az adatok pontosan megegyeznek az elődnél közöltekkel. A szenzor – amely egyébként egy CCD érzékelő – 23,6 x 15,8 mm méretű, marad tehát az APS-C vonalon. A felbontása 10,8 megapixel, melyből 10,2 millió hasznosul a tényleges képalkotáshoz.

Képméretek terén szintén változatlan a kínálat. Kétféle oldalarányt választhatunk a DSLR-eknél megszokott 3:2-t, valamint a „szélesvásznú” 16:9-et. Utóbbinál a 3:2 oldalarányú kép aljából és tetejéből vág a feldolgozó szoftver. Mindkét oldalaránnyal 3-3 képméret áll rendelkezésre, L, M és S jelöléssel. A maximális felbontást a 3872 x 2592 pixeles méret képviseli, 16:9-es oldalaránynál pedig 3872 x 2176 képpontot kapunk.

Maximális képméretnél RAW, kombinált RAW+JPEG, illetve JPEG formátumok választhatók. Kisebb méreteknél csak a JPEG. Ennél kétféle tömörítés is használható, Finom és Normál beállítással, melyek 98 és 96%-os minőséget adnak. A RAW+JPEG formátumnál Fine tömörítésű JPG képet ment a gép.

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 1 GB-os kártyán 4 GB-os kártyán
3:2
3872 x 2592 RAW 16,3 MB 60 245
3872 x 2592 RAW + JPEG 20,5 MB 48 195
3872 x 2592 JPEG fine 4,2 MB 237 951
3872 x 2592 JPEG normal 3,1 MB 320 1281
2896 x 1936 JPEG fine 3,1 MB 321 1285
2896 x 1936 JPEG normal 2,1 MB 466 1872
1920 x 1280 JPEG fine 1,9 MB 526 2050
1920 x 1280 JPEG normal 1,3 MB 768 3072
16:9
3872 x 2176 RAW 16,3 MB 60 245
3872 x 2176 RAW + JPEG 20 MB 49 200
3872 x 2176 JPEG fine 3,6 MB 270 1084
3872 x 2176 JPEG normal 2,7 MB 364 1460
2896 x 1632 JPEG fine 2,7 MB 365 1465
2896 x 1632 JPEG normal 1,8 MB 531 2134
1920 x 1088 JPEG fine 1,7 MB 599 2337
1920 x 1088 JPEG normal 1,1 MB 896 3502

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!

A szenzor képadatait a korábbi modellekben bevezetett BIONZ rendszer dolgozza fel. Az érzékenységet ISO100 / 200 / 400 / 800 / 1600 és 3200 értékekre állíthatjuk, mint látható csak egész fényérték fokozatokban, de rendelkezésre áll az AUTO opció is.

A Sony az összes DSLR-jében használ automata szenzortisztító rendszert. Ez a szenzor magas frekvenciás rázásával történik, amely a készülék kikapcsolásakor automatikusan indul. A rázás a CCD előtti üvegfilterre tapadt porszemeket képes csak eltávolítani, bejutásukat pedig a tükörakna indium-ón-oxid bevonata igyekszik meggátolni. Ha nem jártunk sikerrel, a menüből indíthatunk „fokozott tisztítást” is, ami egy erősebb, hosszabb rázási folyamat. Ha így sem értünk el célt, marad a kézi tisztítás, a tükör felcsapása után. Ezt az opciót csak 50%-nál nagyobb töltöttségű akkumulátornál aktiválhatjuk.

Objektív

Ahogy a szenzornál említettem, a mérete az DSLR-ek többségében alkalmazott APS-C szabvánnyal rokon. Emiatt a felhelyezett objektíveknél minden esetben kb. 1,5x szorzófaktorral kell számolnunk. A fényképezőgéphez mellékelt 18-55mm-es gyújtótávolságú optika, tehát kb. 27-82 mm-nek megfelelő látószöget ad, kisfilmes formátumra átszámítva.

Az A330-hoz egyébként egy újfajta kitobjektívet kínál a Sony. Gyújtótávolsága és fényereje maradt a régi (18-55mm F3,5-5,6), de beépített fókuszmotort kapott. Ez eddig a vázban volt megtalálható, illetve a drágább SSM jelölésű optikákban. Az olcsóbb fókuszmotoros verziók ezentúl a SAM (Smooth Autofocus Motor) jelzést kapják. Ezek a változatok persze kevésbé csendes és gyors meghajtást kaptak, mint az SSM szériák. Az új 18-55mm SAM optika mellett egy 55-200mm SAM objektív is megvásárolható a géphez.

A fentiek mellett természetesen az Alpha rendszerhez kínált össze Sony objektív, valamint a korábbi Konica-Minolta A-bajonettes objektívek is használhatók a géppel. Az A330-ban megmaradt a beépített fókuszmotor, így a régebbi AF-os objektíveknél is lesz automata élességállításunk.

Sorozat fényképezés

”A sorozat módok most a négyirányú vezérlőgomb bal irányával választhatók ki. Hagyományos sorozatokból csak egyfélét kapunk ugyanazokkal a képességekkel, mint az elődben. Ez 2,5 kép/mp-es sebességet jelent, élőképnél pedig 2 kép/mp-et, amin talán nem ártott volna fejleszteni, hiszen az A350-nek sem ez volt büszkesége. JPEG-ben elméletileg végtelen mennyiségű képet készíthetünk így, gyakorlatilag azonban memóriakártyánk kapacitása lesz a hatás. RAW-ban szintén nagyon fontos a kártya, de nem csak a kapacitás, hanem a sebesség miatt is. A készíthető képek száma ezúttal is korlátlan, de egy idő után lassulni fog a sebesség. Egy gyorsabb kártyával akár 12-14 kép is készíthető érezhető lassulás nélkül. RAW+JPEG formátumnál kb. 3-4 felvétel után következik be a lassulás, de a gép ezután is folytatja a sorozatot. Pontosabb mérésekkel a végleges példány letesztelése után tudunk szolgálni.” – írtam az A380 előzetesében, és e megállapítások tökéletesen igazak az A330-ra is. Mérésekkel is tudunk szolgálni, hiszen a kapott tesztpéldány már egy végleges, bolti változat volt.

Ez alapján a papíron sem gyors sorozat bizony elég lassúcskának mondható. A 2,5 kép/mp-es sebességet ugyan megközelíteni sikerült, de elérni nem, még a legutolsó szériás, frissen formázott, Class10 sebességfokozatú SDHC kártyával sem. Live Viewnál pedig sajnos még lassabb sebességgel kell beérnünk, ami próbáink során szintén elmaradt a 2 kép/mp-től. Pozitívum viszont, hogy JPG formátumban csak a memória kapacitása szabhat gátat a sorozat hosszának, akár több száz képet is készíthetünk. Valamint örvendetes, hogy egy megfelelően gyors kártyára a névlegesnél valóban több kép készíthető maximális sebességgel.

Sorozat sebességek
sebesség
(gyári érték)
készíthetõ képek száma
(gyári érték)
sebesség
(általunk mért)
készíthetõ képek száma
(általunk mért)
RAW 2,5 kép/mp
(Live View módban: 2 kép/mp)
6 kép 2,37 kép/mp
(Live Viev: 1,71 kép/mp)
15 kép
(Live View: 30 kép)
RAW + JPEG 2,5 kép/mp
(Live View módban: 2 kép/mp)
3 kép 2,34 kép/mp
(Live Viev: 1,7 kép/mp)
4 kép
(Live View: 8 kép)
JPEG (Fine) 2,5 kép/mp
(Live View módban: 2 kép/mp)
kártya kapacitása 2,34 kép/mp
(Live Viev: 1,68 kép/mp)
kártya kapacitása

Sajnos az előző modellek fehéregyensúly sorozatát most el kell felejtenünk. Ezt kivették a szolgáltatások közül. Megmaradt viszont az alapnak számító automata expozíció sorozat – bár némely konkurensből ez is hiányzik. Ennél 0,3 és 0,7 fényérték lépésközöket állíthatunk be, és 3 képes szériákat lőhetünk, különböző expozícióval.

képsorozat hangja (OVF mód)

képsorozat hangja (Live View mód)

Szintén a bal gombbal elérhető menüben található az önkioldó szolgáltatás is. alap beállításban 10 és 2 másodperces késleltetés használható. Módunk van azonban időzített önkioldó sorozatra is, amely 10 mp leteltével 3, vagy 5 képes sorozatot készít.