Felépítés
Ergonómia
A fényképezőgép külsejében szinte teljesen megegyezik az Alpha NEX-5N-nel, egyetlen változás a két új kezelőszerv a gép tetején, egyikük az Fn gomb (funkció menü megjelenítés), másikuk a vezérlőtárcsa.
A váz átlagos vastagsága és magassága a kompaktokat idézi és ha nem lenne a tömzsi akkumulátort befogadó vastagabb markolat, akár ultrakompaktnak is nézhetnénk. A méretét egyébként jól jellemzi, hogy az objektív csatlakozásra szolgáló bajonett alul és felül is túllóg a vázon. Ahogyan még a NEX-5-öt jellemezte Petur, az a NEX-5R-re is tökéletesen igaz: az egész gép nem más mint egy túlméretezett bajonett, mögötte egy nagy szenzorral és a hátlapot uraló LCD-vel.
Kereső, vagy vaku már nem fért a gépre, utóbbit mellékeli a gyártó a dobozban, előbbiért azonban külön kell fizetnünk. A kényelem továbbra sem erőssége a NEX-5R-nek. Hiába a vázhoz mérten vastag markolat, ha még így is kicsi és szögletes. Persze nem állítom, hogy borzasztóan kényelmetlen lenne, de találkoztam már ergonómikusabb kialakítással ekkora méretben is. A markolat itt simán elveszik egy átlagos európai férfikézben. Az ezt övező díszborítás kemény, csúszásmentesítő gumi bevonat csak a gép hátuljára, annak jobb felső sarkára jutott, hüvelykujjunk megtámasztásának. Gombokból már nem csak a legszükségesebbek kerültek a gépre, kaptunk egy második vezérlőtárcsát, valamint egy Fn gombot, mely a korábban a középső gombra megjelenő funkciómenüt jeleníti meg.
A kezelhetőség javult, s mivel a funkció menübe már 6 elemet helyezhetünk el, most már akár azt is mondhatjuk, hogy egész jól használható lett a masina (a szokásos vesszőparipám, a stabilizátor ki-be kapcsolása azonban még mindig csak a beállítás menüből végezhető el). Bár van lehetőség az LCD érintésével is vezérelni a masinát, ez igazából minimálisan segít csak. A főmenü nagy képén még jól jön a tapizhatóság, de a menükben már édeskevés, ugyanis túl kicsik a menüfeliratok, így pontosan kellene eltalálni, emiatt bizonytalan a dolog, ráadásul kissé lassúcska is. Nekem pár nap után már egyszerűbb volt a gombokkal történő kezelés, mint az érintőképernyő használata, ezért a teszt végéig már tiszta maradt a kijelző. A multi-touch-ot egyébként nem kezeli, így a nagyítás nem könnyebb vele lejátszás módban, maximum a lapozás (de arra meg ott vannak a gombok is).
A NEX-5R műanyag házat kapott, melynek kidolgozására azonban nem lehet panasz. Jók az illesztések, nincs sorja, recsegés-ropogás csak erős szorításnál jelentkezik.
A fényképezőgép alján fém állványmenetet találunk, melyet az optikai középtengely alá helyeztek, fél cm-rel a szenzor síkja mögé. Sajnos az állványmenet körüli rész elég csekély felületű, így hiába a nagy állványtalp, csak minimális felületen tud megtámaszkodni a gép. Ez a rész egyébként nem emelkedik ki jobban, mint a markolat alján lévő akkumulátor és memóriakártya foglalat, így kissé érthetetlen, hogy miért volt szükség a kettő közötti rész kivésésére, ezzel együtt pedig az állványtalpon való jó megtámasztás csökkentésére. Hopp, majdnem elfelejtettem: hát a kis tömeg volt a cél. Nos, többek között ez is az ára a kis tömegnek. A gépet állványra helyezve tehát nem kapunk majd tökéletes stabilitást, viszont az akku- és memóriafoglalat ajtó még így is gond nélkül nyitható, ez viszont pozitívum.
Objektív
A gépre természetesen továbbra is E-bajonettes objektívek tekerhetők fel közvetlenül.
A gyártó a nálunk járt kitben a Sony E 18-55mm F3,5-5,6 OSS objektívet mellékeli, mely hasonló gyújtótávolságot és fényerőt kínál, mint az átlag DSLR kitobjektívek. A DSLR-jeikkel szemben a NEX gépekben nincs szenzorstabilizáció, így azokat az objektívekben kell keressük (OSS jelzés).
A 18 mm-es bázistávolságú NEX objektíveken kívül A-bajonettes optikák is használhatók, ha előzőleg beszerezzük hozzá a szükséges adaptert (LA-EA1 és a fáziskülönbség alapú fókuszrendszert is tartalmazó LA-EA2, mely 15 fókuszpontot kínál).
Képérzékelő
A NEX-5R-be a hibrid AF miatt új, de az előddel megegyező felbontású, APS-C méretű EXMOR HD CMOS szenzor került (1,5×-es gyújtótávolság szorzó). A 23,4×15,6 mm-es képérzékelő 16,7 millió képpontot tartalmaz, melyből 16,1 millió vesz részt a képalkotásban, így legnagyobb felbontásban 4912×3264 pixeles fotókat készíthetünk. Kisebb felbontásokból 8 és 4 Mpixeles választható, illetve 3:2 oldalarányon túl 16:9-es is rendelkezésre áll, szintén két további felbontással.
Fotózáskor RAW, RAW+JPEG vagy JPEG formátumot választhatunk, utóbbi esetben finom és normál tömörítés is rendelkezésre áll. A RAW fájlok szinte kivétel nélkül 16,8 MByte méretűek.
Az érzékenységet a fényképezőgép automatikusan is képes beállítani, ekkor maximum ISO3200-ig juthatunk el, 1/3 Fé lépésekben. Kézzel választva részben nagyobb szabadságunk van, itt ISO100 és ISO25600 közötti érték választható, de a lépésköz 1 Fé.
A Sony NEX rendszerénél is fennáll a szenzorra tapadó porszemek problémája, hiszen az objektívcserekor szennyeződések juthatnak a szabadon maradt érzékelőfelületre. A gyártó ezt a szokásos módon, egyrészt az érzékelő előtti ún. low-pass filter portaszító, antisztatikus bevonatával, másrészt a szenzor gyors vibrációjával igyekszik kiküszöbölni. A tisztító rendszer minden kikapcsolásnál önállóan működésbe lép, de a Beállítások menüben a fotós is szabadon aktiválhatja.
Kijelző
Ahogyan az ergonómiáról szóló bekezdésben már írtuk, a gép nem rendelkezik keresővel, elektronikus keresőt külön kell megvásárolnunk. A FDA-EV1S elektronikus keresőt ugyanabba a bővítő portra kell csatlakoztatnunk, ahova a mellékelt vakut (amely egyébként azt is jelenti, hogy mivel a kereső tetején nincs további bővítő port, vakut csak akkor használhatunk, ha keresőt nem és fordítva).
Így tehát alapkiépítésben be kell érnünk a hátsó LCD-vel, melyet megpróbált minél használhatóbbá tenni a Sony. Először is meglepően vékony, így nem emelkedik ki a vázból, ennek ellenére egy elforgató mechanizmust is sikerült mögé rejteni így felfelé 180, lefelé 50 fokban dönthető, kényelmes komponálási pozíciót biztosítva használója számára. Kár, hogy a forgatást már nem oldották meg, mert így portré állásnál már semmit nem nyerünk. A 3″ képátlójú kijelzőre összesen 921 600 képpont (subpixel) került, ami így igazán jó képminőséget biztosít.
Az érintésérzékeny felületének köszönhetően néhány beállítás elvégzését közvetlenül megtehetjük a kijelzőn, pl. fókuszpont választás, vagy akár exponálás. Próbáink során úgy tűnt, hogy nem a pontosabb kapacitív, hanem a rezisztív elvű került a NEX-5R-be, amelynek persze megvan az az előnye, hogy kesztyűben is használható.
A kijelző 16:9 oldalarányú, de az élőkép csak a neki megfelelő 3:2 arányt foglalja el (a látható élőkép mérete: 2,64”), a jobb szél a működésjelző feliratoké és ikonoké. Enyhébb problémák persze itt is előfordulnak, mint például az általánosnak mondható szaggatás fényszegény környezetben, vagy túlságosan erős napsütésben a képernyő gyenge láthatósága. Ezt ellensúlyozandó beállíthatunk napsütéses módot is, amely nagymértékben növeli a kijelző világosságát. A fényesség egyébként manuálisan is beállítható, ±2 fokozat között.
A tesztfotózás közben derült ki, hogy az LCD képe enyhén hidegebb árnyalatú, mint egy átlagosan kalibrált monitor, így érdemes színek tekintetében nem rá hagyatkozni, ellenkező esetben túl sárgás képet kaphatunk végül eredményül, ha a gép hátsó LCD-jéhez igazítjuk a fehéregyensúly finomhangolását. Lásd tesztfotók között a templomos sorozat, ahol alapbeállítások mellett túl hidegnek hatott a kép, így finomhangolással melegebbre állítva készítettem el a képeket. Sajnos a NEX-5R csak 3 napig volt nálam, s a pénteki napot követően az időjárás elromlott, így nem volt alkalmam az újrafotózásra. Mindenesetre ez egy intő jel, hogy ne higyjünk a NEX-5R LCD-jének.
Felvételnél minden fontosabb információt megkapunk a képernyőn, és aktiválhatunk többféle segédrácsot, élő hisztogramot és státuszkijelzést is (utóbbi sajnos nem aktív jellegű, az érintőképernyő sem használható paraméter kiválasztására, pedig milyen jó volna). Megjelenik itt a felvételi üzemmód ikonja, a hátralévő képek száma, a képméret és minőség, a videó felbontás, valamint az akku kapacitása. Az alsó sorban a rekeszértékről, záridőről, expozíció korrekcióról és a stabilizátor állapotáról tájékoztat a gép. A hátsó vezérlő tárcsa DISP gombjával, vagyis a fel iránnyal, ki és bekapcsolhatók a megjelenített adatok, de bekapcsolhatunk grafikus rekesz és záridő megjelenítést is, mely egy szemléletesebb skálán mutatja az értékeket. Ugyanezzel a gombbal kiegészítő ikonok is bekapcsolhatók, melyek az automata expozíció sorozatról, a fénymérési és AF módokról, az arc-, és mosolyfelismerésről a fehéregyensúlyról, színeffektusról, érzékenységről és DRO módról szolgáltatnak adatokat.
Kézi élességállításnál van lehetőség az élek kiemelésére, amely elviekben könnyebb fókuszálást kínál, bár véleményem szerint a 9,6×-es precíz nagyítás és a kiváló felbontású kijelző bőven elegendő.
Lejátszásnál szintén a DISP gombbal válthatók az információk. Megjeleníthető önmagában a kép, a hozzá tartozó felvételi adatokkal vagy anélkül, a világossági és színcsatorna hisztogramok a kiégett és bebukott területek villogtatásával. A le irányt választva 6, vagy 12 képes előnézeti oldalak között lapozgathatunk, az előzetes menübeállítástól függően. A fotókba a vezérlőtárcsa közepén lévő gombbal nagyíthatunk bele, a mértéket a tárcsával állíthatjuk be, nagyjából 12×-es méretig. Sajnos 1:1 raszterillesztett megjelenítést egyik nagyítási fokozatban sem találtunk, így csak a kijelző nagy felbontásának köszönhető, hogy az élesség egész jól ellenőrizhető. Az is kár, hogy nagyított nézetben nincs lehetőségünk a képek közötti lapozásra, pedig két vezérlőtárcsa is került a gépre, mégis mindkettő a nagyítást állítja. Furcsa továbbá, hogy visszajátszáskor vagy csak a videók, vagy csak állóképek között nézelődhetünk.
Vaku
Újabb kompromisszum melyet a kis méret miatt kell hoznunk. A NEX-5R-en nincs se fixen beépített, se felnyitható vaku. Egy apró külső villanó (HVL-F7S ) jár hozzá, mely alaptartozéka a szettnek. A vakut a gép tetején lévő kombinált kiegészítő aljzatba kell illesztenünk, melyhez egy műanyaglap felhajtása után férünk hozzá. A csatlakoztatást követően egy apró, kézzel is meghúzható csavarral rögzíthetjük a vakut. Használatához szintén kézzel kell felnyitnunk, ez jelenti a bekapcsolt állapotot. Öröm az ürömben, hogy az így felnyitott külső villanó sokkal magasabbra távolodik el az optika középtengelyétől, mint ha a vázba beépített, vagy abból felnyíló lenne. A 6 cm-es távolság persze elmarad egy DSLR-étől, de talán valamivel kevesebb vörösszem jelentkezik egy átlagkompakthoz viszonyítva. A 18-200mm-es objektívet is tartalmazó szettben egy külön magasítót is mellékelnek a vakuhoz, mivel a nagy objektív még felnyitott vakunál is leárnyékolja a villanást.
A vaku tökéletesen kompatibilis a Sony gépeiben használt P-TTL fénymérési rendszerrel. Kulcsszáma 7 (ISO100), teljesítményét pedig manuálisan is korrigálhatjuk +/-2 fényérték között, 1/3-os lépésekben.
A kis vakut automata, derítő, lassú szinkron, , hátsó redőnyre szinkronizált, valamint vörösszem csökkentő módokban használhatjuk. Villanása után kb. 4 másodperces újratöltődési idővel számolhatunk. Hozzávetőlegesen 16mm-es gyújtótávolságnak megfelelő területet fed le, így a pancake objektívvel még használható megvilágítást kapunk.
A Sony egyelőre ezt az egy vakut kínálja a géphez, az Alpha rendszer villanói nem kompatibilisek a NEX 5R-rel, valamint olyan gyári kiegészítő sem létezik, amely középpontos érintkezőjű vagy studióvakuk számára lenne használható (a kínaiak azonban nyilván tudják erre a megoldást).
Csatlakozók, memóriakártya, akkumulátor
A vakunál említett univerzális csatlakozóhely egyébként sok más külső kiegészítő fogadására is alkalmas. Ide csatlakozik a már említett külön beszerezhető elektronikus kereső, vagy például a külső sztereó mikrofon is. Hátránya éppen a sokrétűsége, egyszerre csak egy kiegészítőt használhatunk.
A további aljzatokat a gép bal oldalán, egy műanyaglap mögött találjuk. Ide egy USB 2.0 (Hi-speed) kimenet és egy HDMI (mini C) csatlakozót helyeztek el. USB kábelt mellékelnek a géphez, a HDMI kábelt viszont külön kell megvennünk. A videokimenet támogatja a Full HD (1080p), és a PhotoTV HD lejátszási szabványokat, valamint a Sony Bravia Sync módját, melynek segítségével a TV távirányítójával vezérelhető a lejátszás. Nincs viszont kompozit kimenet, így analóg TV-hez nem csatlakoztathatjuk.
A fotókat és videókat Memory Stick PRO-HG Duo HX, vagy SD/SDHC illetve SDXC kártyákra menthetjük. A memóriakártya foglalat kombinált, azaz egyszerre csak egyféle kártya használható.
A NEX-F3 áramellátásáról a NEX-5N-ével megegyező, NP-FW50 típusjelzésű InfoLITHIUM akkumulátor gondoskodik. A 7,7V-os, 1080 mAh-s akku 7,8 Wh energiát képes tárolni. A markolat alsó részébe helyezhető akkumulátort egy kis rugós műanyagpöcök, valamint a meglehetősen masszív foglalat ajtó tartja a helyén.
Az akku töltöttségét négy szegmenses piktogramon és %-os pontosságú számértékkel ellenőrizhetjük a kijelzőn.
Az akkumulátor a gépen belül tölthető, ha azt USB kábellel az adapterhez, vagy számítógéphez csatlakoztatjuk. Adapter használata esetén a teljes töltési idő 4 óra 40 perc.