Képminőség
Képzaj
Nagyon nehéz és talán nem is teljesen fair két 28%-os felbontáskülönbségű fényképezőgépet összehasonlítani, mi mégis megkíséreltük, azzal a nyilvánvaló felvetéssel, hogy a Nikon felbontáselőnye már látatlanban borítékolható volt. Ennek ellenére meglepetés volt, hogy szemre mennyire kellemes képet készít JPEG-ben. Azon is meglepődtünk, hogy ehhez képest a Canon mennyire „túldolgozza” a JPEG-eket, így érve el magasabb érzékenységen is jóval alacsonyabb zajszintet. Az utófeldolgozás azonban már ISO100-nál is szembetűnő.
Az alábbi JPEG képek mindkét gépnél azonos expozíciós értékekkel készültek, kikapcsolt zajszűrés mellett, 50mm-es gyújtótávolsággal. A két modell saját zajszűrésének eredménye korábbi tesztjeinkben tekinthető meg (Nikon D800 teszt, Canon EOS-5D Mark III teszt.
- ISO50 (D800)
- ISO50 (5DMk3)
- ISO100 (D800)
- ISO100 (5DMk3)
- ISO200 (D800)
- ISO200 (5DMk3)
- ISO400 (D800)
- ISO400 (5DMk3)
- ISO800 (D800)
- ISO800 (5DMk3)
- ISO1600 (D800)
- ISO1600 (5DMk3)
- ISO3200 (D800)
- ISO3200 (5DMk3)
- ISO6400 (D800)
- ISO6400 (5DMk3)
- ISO12800 (D800)
- ISO12800 (5DMk3)
- ISO25600 (D800)
- ISO25600 (5DMk3)
- ISO51200 (5DMk3)
- ISO102400 (5DMk3)
- ISO50 (D800)
- ISO50 (5DMk3)
- ISO100 (D800)
- ISO100 (5DMk3)
- ISO200 (D800)
- ISO200 (5DMk3)
- ISO400 (D800)
- ISO400 (5DMk3)
- ISO800 (D800)
- ISO800 (5DMk3)
- ISO1600 (D800)
- ISO1600 (5DMk3)
- ISO3200 (D800)
- ISO3200 (5DMk3)
- ISO6400 (D800)
- ISO6400 (5DMk3)
- ISO12800 (D800)
- ISO12800 (5DMk3)
- ISO25600 (D800)
- ISO25600 (5DMk3)
- ISO51200 (5DMk3)
- ISO102400 (5DMk3)
- ISO50 (D800)
- ISO50 (5DMk3)
- ISO100 (D800)
- ISO100 (5DMk3)
- ISO200 (D800)
- ISO200 (5DMk3)
- ISO400 (D800)
- ISO400 (5DMk3)
- ISO800 (D800)
- ISO800 (5DMk3)
- ISO1600 (D800)
- ISO1600 (5DMk3)
- ISO3200 (D800)
- ISO3200 (5DMk3)
- ISO6400 (D800)
- ISO6400 (5DMk3)
- ISO12800 (D800)
- ISO12800 (5DMk3)
- ISO25600 (D800)
- ISO25600 (5DMk3)
- ISO51200 (5DMk3)
- ISO102400 (5DMk3)
- ISO50 (D800)
- ISO50 (5DMk3)
- ISO100 (D800)
- ISO100 (5DMk3)
- ISO200 (D800)
- ISO200 (5DMk3)
- ISO400 (D800)
- ISO400 (5DMk3)
- ISO800 (D800)
- ISO800 (5DMk3)
- ISO1600 (D800)
- ISO1600 (5DMk3)
- ISO3200 (D800)
- ISO3200 (5DMk3)
- ISO6400 (D800)
- ISO6400 (5DMk3)
- ISO12800 (D800)
- ISO12800 (5DMk3)
- ISO12800 (D800)
- ISO12800 (5DMk3)
- ISO51200 (5DMk3)
- ISO102400 (5DMk3)
Reméljük olvasóink azt is figyelembe veszik a fenti képek nézegetésénél, hogy itt nem csak gép-gép, hanem elkerülhetetlenül objektív-objektív, valamint feldolgozórendszer-feldolgozórendszer összevetést kapnak. Az objektívek okozta képminőség különbséget azzal próbáltuk csökkenteni, hogy azonos kategóriájú, és képességű optikákat választottunk a gépek mellé. A feldolgozás eltéréseit (lásd JPEG képminőség) viszont nagyon egyszerűen kizárhatjuk. Mindkét géppel RAW-ban dolgozunk és azonos szoftverrel, azonos beállításokkal dolgozzuk fel a fotókat.
A következő táblázatban a RAW-ból konvertált eredmény is megtekinthető. A fotókat Adobe Lightroom 4.2 szoftverrel konvertáltuk gyári alapértékeken, a zajszűrést teljesen kikapcsolva (a színzaj szűrés is 0 volt).
- ISO50 (D800)
- ISO50 (5DMk3)
- ISO100 (D800)
- ISO100 (5DMk3)
- ISO200 (D800)
- ISO200 (5DMk3)
- ISO400 (D800)
- ISO400 (5DMk3)
- ISO800 (D800)
- ISO800 (5DMk3)
- ISO1600 (D800)
- ISO1600 (5DMk3)
- ISO3200 (D800)
- ISO3200 (5DMk3)
- ISO6400 (D800)
- ISO6400 (5DMk3)
- ISO12800 (D800)
- ISO12800 (5DMk3)
- ISO25600 (D800)
- ISO25600 (5DMk3)
- ISO51200 (5DMk3)
- ISO102400 (5DMk3)
- ISO50 (D800)
- ISO50 (5DMk3)
- ISO100 (D800)
- ISO100 (5DMk3)
- ISO200 (D800)
- ISO200 (5DMk3)
- ISO400 (D800)
- ISO400 (5DMk3)
- ISO800 (D800)
- ISO800 (5DMk3)
- ISO1600 (D800)
- ISO1600 (5DMk3)
- ISO3200 (D800)
- ISO3200 (5DMk3)
- ISO6400 (D800)
- ISO6400 (5DMk3)
- ISO12800 (D800)
- ISO12800 (5DMk3)
- ISO25600 (D800)
- ISO25600 (5DMk3)
- ISO51200 (5DMk3)
- ISO102400 (5DMk3)
- ISO50 (D800)
- ISO50 (5DMk3)
- ISO100 (D800)
- ISO100 (5DMk3)
- ISO200 (D800)
- ISO200 (5DMk3)
- ISO400 (D800)
- ISO400 (5DMk3)
- ISO800 (D800)
- ISO800 (5DMk3)
- ISO1600 (D800)
- ISO1600 (5DMk3)
- ISO3200 (D800)
- ISO3200 (5DMk3)
- ISO6400 (D800)
- ISO6400 (5DMk3)
- ISO12800 (D800)
- ISO12800 (5DMk3)
- ISO25600 (D800)
- ISO25600 (5DMk3)
- ISO51200 (5DMk3)
- ISO102400 (5DMk3)
- ISO50 (D800)
- ISO50 (5DMk3)
- ISO100 (D800)
- ISO100 (5DMk3)
- ISO200 (D800)
- ISO200 (5DMk3)
- ISO400 (D800)
- ISO400 (5DMk3)
- ISO800 (D800)
- ISO800 (5DMk3)
- ISO1600 (D800)
- ISO1600 (5DMk3)
- ISO3200 (D800)
- ISO3200 (5DMk3)
- ISO6400 (D800)
- ISO6400 (5DMk3)
- ISO12800 (D800)
- ISO12800 (5DMk3)
- ISO12800 (D800)
- ISO12800 (5DMk3)
- ISO51200 (5DMk3)
- ISO102400 (5DMk3)
Mint látható a Canon JPEG-ben a kontrasztszegényebb területeket igen erősen elmossa az élek mentén viszont elég durván élesít, vastag és megkettőzött éleket hagyva hátra. Érdemes tehát játszadozni kicsit a gyári képfeldolgozási beállításokkal. Ezzel szemben a Nikon JPEG-ben is szemre kellemes eredményt produkál, tehát a dobozból kivéve már „konyhakész” gépet kapunk.
Persze nem hagyhattuk annyiban, és a következő képen nekifeküdtünk kicsit a Canon RAW-jának. A Lightroomban 50-esre húztuk az élesítést, és 75%-ra a finom részletek kiemelését. A küszöb-érték 15% volt, a színtér pedig tájkép. A Canon megtáltosodott, és valóban megmutatta mitől döglik a 22 megapixel. Az eredmény némileg túlélesített, de jól mutatja, hogy ezekből a fotókból is kihozható szemetszúró részletesség…ha épp ez a cél.
Az alábbi táblázatban szereplő 5D Mark III képen 35%-ban élesítettünk, majd 36 megapixelesre nagyítottuk a Lightroom segítségével. A Nikon D800 RAW képét az eredeti beállításokkal konvertáltuk.
A következő fotónál komolyan megizzasztottuk mindkét gépet, mivel RAW képiket ISO25600-on lőttük, a fénymérő által javasolthoz képest 2 fényértékkel alulexponálva. A kész képeket ezután a konverter szoftverben 2 expozíciós értékkel világosítottuk, és 80%-ban zajszűrtük. A Nikon D800 képe 22 Mpixeles JPEG-ként került konvertálásra, a Canon fotó mérete változatlan maradt.
Szintén egy-egy RAW kép, ezúttal ISO100-ban, módosítatlanul. Mindkét fotónál a Lightroom eredeti beállításait használtuk, és méretükön sem változtattunk.
A Nikon élesebb JPG képeinek ára a moiré és a hamis színek megjelenése, melyek a Canon álló-, és mozgóképeken nincsenek jelen a nagyon erős AA szűrés áldásának (vagy átkának) köszönhetően.
Moiré (D800 vs. D800E
A gépek további, azonos körülmények között készült tesztképei megtekinthetők a következő linkeken: