Panorámafotózás szűk terekben

0

A fotózás

Fények-árnyékok

Sajnos nem az állványok elhelyezése okozza a legnagyobb problémát. A
műszerfal alatti sötét részek és a szélvédőn beáramló fény között
sok fényérték a különbség, amit egy gép sem tud kezelni. Megoldást kell találnunk rá, hogyan egyenlítsük ki a fényeket.

Elvonulhatunk egy sötét, árnyékos helyre, de ilyenkor a hosszú expozíció
miatt újabb problémák jelentkeznek. Egyrészt zajosabbak lesznek a
képek, másrészt a legstabilabb állvány is képes rezegni annyira, hogy
bemozdítsa a képet. Még a tükörfelcsapás miatt is bemozdulhat az
állvány másfél méteres karja.

fotó: Benkó János

Láttam olyan képeket, ahol a fotós különféle vakuk segítségével
próbálta kiegyenlíteni a fényeket. Az ülések és a műszerfal alól villantott a sötét részekre. Sajnos ez a kész képeken elég természetellenes hatást kelt.

Vannak, akik a gép mögé villantanak és úgy fotózzák körbe a teret,
abban reménykedve, hogy a szoftverek az összeillesztésnél összemossák
majd a fényes és árnyékos határokat.

Úgy gondolom, ha valaki maximalista (mint én), nem érheti be ilyen
eredménnyel. A vaku fénye, hiába a trükközés, markáns árnyékokat vet a
műszerfalon, a kezelőgombokon, a sebességváltó karján. Ezért a képeket
– kevés kivétellel – természetes fénynél készítettem. A sötét részek
kiexponálására más megoldást választottam.

Az expozíció

Tudjuk, hogy a fotósok barátja a felhőkkel szűrt puha napfény. Sajnos
az autó belsejébe nem jut elég fény ahhoz, hogy minden részletét egyformán
megvilágítsa. Emiatt mindig több sorozatot készítek, pár blende
különbséggel. Az újabb fényképezőgépeken nagyon egyszerű ennek beállítása. A normál expozíció mellé célszerű egy pluszos és egy mínuszos sorozatot is készíteni.

Az első képeket egy mezei kioldózsinórral készítettem. Ha az ember
elég hajlékony, simán be tud nyúlni a letekert ablakon az állvány
mellett, hogy beállítsa a szükséges értékeket. Kényelmes ember lévén, én azért idővel vásároltam egy rádiós kioldót, később pedig bevetettem a laptopomat is.

fotó: Benkó János

Ilyen esetekben a laptopot USB porton keresztül kötjük a fényképezőgéphez, így nem csak az elkészült képet látjuk azonnal, de pl. az
expozíciót is pár kattintással változtathatjuk.

Több teszt után arra jutottam, hogy 6 képet készítek körben, egyet
felfelé és egyet az állvány helyére, bár a 10.5-es optikával
kevesebb képből is össze lehetne rakni a végső fotót. Jó minőségű objektív,
de a széleken mégsem tű éles, ezért inkább a több kép=jobb minőség
mellett döntöttem, és nagyobb átfedésekkel készítettem el a
felvételeket. Ezzel a megoldással egyébként a gyengébb objektívekkel
(pl. Peleng halszem) is jobb eredményt érhetünk el.

Fények árnyékok „simítása” retusálással

Ha az időjárási körülmények kedvezőek, a RAW is bőségesen elegendő, hogy az árnyékokból kiemeljük a részleteket. Ha nem, akkor
össze kell rakni egy világosabb sorozatot, majd abból egy egyszerű
maszkolással felhasználni azon részleteket, melyekre szükségünk
lehet.