Röviden: Nikon D3300 teszt

0

Képminőség, összegzés

Képzaj

Az APS-C méretű szenzorral szerelt gépek igen jól elboldogulnak még a 24 megapixelel is. Ékes példa minderre a D3300, mely nagyon jó zajkezeléssel rendelkezik. ISO3200-ig még viszonylag jó minőséget kapunk, és felette sem vészes a helyzet, sőt, az újonnan bevezetett ISO25600-on is elfogadható képek születhetnek. A világossági zaj a Nikon gépekhez hasonlóan inkább filmszemcseszerű, tehát nem túl zavaró a szemnek, a meglehetősen tolakodó színzajt pedig nagy érzékenység mellett is kevés részletvesztéssel szűrhetjük.

Az alábbi képsorozat az új, kompakt 18-55mm-es kitobjektívvel készült 38mm-en, és látható, hogy milyen jó részletességet produkál az AA-szűrő nélküli szenzor+objektív páros. Sajnos a gépet még nem támogatja az általunk használt Adobe Lightroom konverter, így a RAW képeket egyelőre nem tesszük közzé. Ezt egy későbbi időpontban pótoljuk.

Érzékenység – képzaj



ISO100; F8,0; 1/4 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO100; F8,0; 1/4 mp


ISO200; F8,0; 1/8 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO200; F8,0; 1/8 mp


ISO400; F8,0; 1/15 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO400; F8,0; 1/15 mp


ISO800; F8,0; 1/30 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO800; F8,0; 1/30 mp


ISO1600; F8,0; 1/60 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO1600; F8,0; 1/60 mp


ISO3200; F8,0; 1/125 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO3200; F8,0; 1/125 mp


ISO6400; F8,0; 1/250 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO6400; F8,0; 1/250 mp


ISO12800; F8,0; 1/500 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO12800; F8,0; 1/500 mp


ISO25600; F8,0; 1/1000 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO25600; F8,0; 1/1000 mp


ISO100; F8,0; 1/4 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO100; F8,0; 1/4 mp


ISO200; F8,0; 1/8 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO200; F8,0; 1/8 mp


ISO400; F8,0; 1/15 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO400; F8,0; 1/15 mp


ISO800; F8,0; 1/30 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO800; F8,0; 1/30 mp


ISO1600; F8,0; 1/60 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO1600; F8,0; 1/60 mp


ISO3200; F8,0; 1/125 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO3200; F8,0; 1/125 mp


ISO6400; F8,0; 1/250 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO6400; F8,0; 1/250 mp


ISO12800; F8,0; 1/500 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO12800; F8,0; 1/500 mp


ISO25600; F8,0; 1/1000 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO25600; F8,0; 1/1000 mp


ISO100; F8,0; 1/4 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO100; F8,0; 1/4 mp


ISO200; F8,0; 1/8 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO200; F8,0; 1/8 mp


ISO400; F8,0; 1/15 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO400; F8,0; 1/15 mp


ISO800; F8,0; 1/30 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO800; F8,0; 1/30 mp


ISO1600; F8,0; 1/60 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO1600; F8,0; 1/60 mp


ISO3200; F8,0; 1/125 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO3200; F8,0; 1/125 mp


ISO6400; F8,0; 1/250 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO6400; F8,0; 1/250 mp


ISO12800; F8,0; 1/500 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO12800; F8,0; 1/500 mp


ISO25600; F8,0; 1/1000 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO25600; F8,0; 1/1000 mp


ISO100; F8,0; 1/4 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO100; F8,0; 1/4 mp


ISO200; F8,0; 1/8 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO200; F8,0; 1/8 mp


ISO400; F8,0; 1/15 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO400; F8,0; 1/15 mp


ISO800; F8,0; 1/30 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO800; F8,0; 1/30 mp


ISO1600; F8,0; 1/60 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO1600; F8,0; 1/60 mp


ISO3200; F8,0; 1/125 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO3200; F8,0; 1/125 mp


ISO6400; F8,0; 1/250 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO6400; F8,0; 1/250 mp


ISO12800; F8,0; 1/500 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO12800; F8,0; 1/500 mp


ISO25600; F8,0; 1/1000 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO25600; F8,0; 1/1000 mp

Zajszűrés

Éppen csak mutatóba kapunk zajszűrési lehetőséget a D3300-ban, de legalább van. A fényképezés menü zajcsökkentés pontja alatt kapcsolhatjuk ki és be, vagyis az erősségét nem befolyásolhatjuk, épp úgy mint elődjében.

A következő táblázatban a fenti sorozat kikapcsolt zajszűréssel készült JPEG képei, valamint a bekapcsolt szűrés hatása vethető össze.

10 x 15 cm-es papírkép méret

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×15 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×15 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.

Érzékenység – képzaj; 10×15 cm-es nyomatokon (szimuláció)



ISO100; F8,0; 1/4 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO100; F8,0; 1/4 mp


ISO200; F8,0; 1/8 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO200; F8,0; 1/8 mp


ISO400; F8,0; 1/15 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO400; F8,0; 1/15 mp


ISO800; F8,0; 1/30 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO800; F8,0; 1/30 mp


ISO1600; F8,0; 1/60 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO1600; F8,0; 1/60 mp


ISO3200; F8,0; 1/125 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO3200; F8,0; 1/125 mp


ISO6400; F8,0; 1/250 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO6400; F8,0; 1/250 mp


ISO12800; F8,0; 1/500 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO12800; F8,0; 1/500 mp


ISO25600; F8,0; 1/1000 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO25600; F8,0; 1/1000 mp


ISO100; F8,0; 1/4 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO100; F8,0; 1/4 mp


ISO200; F8,0; 1/8 mp



RAW – Lightroom 5.3; ISO200; F8,0; 1/8 mp


ISO400; F8,0; 1/15 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO400; F8,0; 1/15 mp


ISO800; F8,0; 1/30 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO800; F8,0; 1/30 mp


ISO1600; F8,0; 1/60 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO1600; F8,0; 1/60 mp


ISO3200; F8,0; 1/125 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO3200; F8,0; 1/125 mp


ISO6400; F8,0; 1/250 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO6400; F8,0; 1/250 mp


ISO12800; F8,0; 1/500 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO12800; F8,0; 1/500 mp


ISO25600; F8,0; 1/1000 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO25600; F8,0; 1/1000 mp


ISO100; F8,0; 1/4 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO100; F8,0; 1/4 mp


ISO200; F8,0; 1/8 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO200; F8,0; 1/8 mp


ISO400; F8,0; 1/15 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO400; F8,0; 1/15 mp


ISO800; F8,0; 1/30 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO800; F8,0; 1/30 mp


ISO1600; F8,0; 1/60 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO1600; F8,0; 1/60 mp


ISO3200; F8,0; 1/125 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO3200; F8,0; 1/125 mp


ISO6400; F8,0; 1/250 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO6400; F8,0; 1/250 mp


ISO12800; F8,0; 1/500 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO12800; F8,0; 1/500 mp


ISO25600; F8,0; 1/1000 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO25600; F8,0; 1/1000 mp


ISO100; F8,0; 1/4 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO100; F8,0; 1/4 mp


ISO200; F8,0; 1/8 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO200; F8,0; 1/8 mp


ISO400; F8,0; 1/15 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO400; F8,0; 1/15 mp


ISO800; F8,0; 1/30 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO800; F8,0; 1/30 mp


ISO1600; F8,0; 1/60 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO1600; F8,0; 1/60 mp


ISO3200; F8,0; 1/125 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO3200; F8,0; 1/125 mp


ISO6400; F8,0; 1/250 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO6400; F8,0; 1/250 mp


ISO12800; F8,0; 1/500 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO12800; F8,0; 1/500 mp


ISO25600; F8,0; 1/1000 mp


RAW – Lightroom 5.3; ISO25600; F8,0; 1/1000 mp

RAW fájlok dinamika tartaléka

Ezt a sorozatot kizárólag RAW formátumban készítjük, mivel itt vethető össze legjobban, meddig húzható még a fotó világossága az utómunka során. Mint említettem a Lightroom RAW konverter még nem támogatja a pár hete megjelent gépet, így ez a teszt egy kicsit várat még magára.

Moiré

Nagyon jól hangzik az eltávolított élsimító szűrő miatti látszólagos részletnövekedés, és mint a Nikon D3300 képei mutatják nem haszontalan ötlet a gyártók részéről, hogy a 20+ megapixeles DSLR gépek újabb modelljeiből egyre gyakrabban kerül ki ez a korábban szinte elengedhetetlen alkatrész.

Az eltávolított AA-szűrővel kapcsolatban azonban gyakran merül fel az „igen, szép, de…” probléma is. Igen, szépek a képek, de ott a fura nevű moiré jelenség is, mely mellett mi sem tudtunk elmenni, és addig tekergettük a hozzá kapott kompakt 18-55mm-es objektívet, amíg látványos moirét nem sikerült produkálni. Ez persze azt jelenti, hogy a képhiba nem minden esetben jelentkezik, és jól tippel, aki így gondolja. Nagyjából a szenzorfelbontás határát kell eltalálnunk a képen lévő téma részletességét illetően. Nem mindegy tehát milyen távolról, és milyen részletgazdag témát fotózunk. Leginkább sűrű, szabályos mintázatoknál fordul elő, mint egy ruha szövete, csíkos mintája, vagy az épületek cserepei. Az viszont biztos, hogy szinte bármilyen minőségű objektívnél belefuthatunk ebbe a jelenségbe, nem kell különösen jó rajzolatúnak lennie.

Az alábbi képek esetén 3 méterről kattintottunk egy textil mintázatra a teljesen általános képességű új kitobjektívvel. A szövés sűrűsége, és a választott tárgytávolság miatt a moiré kb. 25-40 mm közötti gyújtótávolságokon jelentkezett igen erősen. Az első kép 35mm-es állásban készült és a fotó 100%-os nagyítású részletét mutatja, a második pedig 55mm-en, ahol már nem volt feltűnő a moiré.

Összegzés

A D3300 ugyanazt az utat folytatja, amit a Nikon D800E és D5300 megkezdett, vagyis, hogy egy 20 megapixel feletti DSLR-be már nem feltétlenül szükséges az élsimító szűrő. Mint láttuk ennek azért hátrányai is vannak, de kétségtelen, hogy nem túl gyakran fordulnak majd elő, a szűrő elhagyásával kapott plusz részletesség pedig szinte minden képen észlelhető lesz.

A fényképezőgép előnyei közé sorolhatjuk még a gyorsabb működést és jobb fogyasztást, de ne feledkezzünk meg az 50/60 kocka/mp-es FullHD videókról sem.

Elődje a D3200 még mindig kategóriája egyik ásza, és fényét az új D3300 sem homályosítja el. Aki már beszerezte a D3200-at, vagy most gondolkodik rajta, nem fog csalódni az elődben sem. Az újabb típus inkább azoknak ajánlott, akik egy olcsóbb AA-szűrő nélküli DSLR-re vágytak, vagy most terveznek egy ilyen belépő szintű gépet venni, és úgy érzik kifizetődő lehet erre a néhány újdonságra költeni.

A Nikon D3300 váz jelenleg 158 ezer, a váz+ az új 18-55mm-es objektív együtt 190 ezer forinttól kapható.

A tesztgépet és az objektíveket a Nikon hazai képviseletétől kaptuk kölcsön a kipróbálás idejére. Köszönjük!

A tesztfotók elkészítése során AF-S Micro Nikkor 85mm F3,5G ED, valamint AF-S Nikkor 18-55mm F3,5-5,6G VR II objektíveket használtunk.