Röviden: Panasonic Lumix DMC-ZX1 teszt

0

Belső

Élességállítás

A nyáron bejelentett Panasonic fényképezőgépek egyik nagy újdonsága volt a továbbfejlesztett AF rendszer, amely az eddigi kompakt modelleknél gyorsabb élességállítást ígér. Többek között a két szálon futó adatfeldolgozásnak köszönhetően az exponáló gomb lenyomásakor nem egymás után hajtódnak végbe az ilyenkor szokásos parancsok (fénymérés, eredmények kiértékelése, lencsetagok mozgatása, monitor beállítása, stb.) hanem párhuzamosan két csatornán. Ennek köszönhetően az amúgy hagyományos, kontrasztérzékelős AF-rendszer is gyorsabb elődeinél. A gyártó mérései szerint ez megfelelő fényviszonyok mellett kb. 0,27-0,29 mp-es AF időt jelent, szemben mondjuk a TZ7 modell 0,65 mp-es hasonló idejével. A gyorsaságot ezen felül egyéb szolgáltatások, például a gombnyomás nélkül is folyamatosan működő Elő-AF lehetőség, vagy a szűkebb fókusztartományt kínáló Nagysebességű AF is növelik. Az AF rendszer egyébként normál módban nagylátószögnél 0,5, tele állásban 2 métertől képes élesre állni. Makró állásban a munkatávolság 3 cm lehet, amely mellé legfeljebb 3x-os digitális zoom használható (Makró zoom). A befogható legkisebb terület makrózásnál 45 x 32 mm, digitális zoommal pedig ~15 x 11 mm. Az élesség manuálisan nem állítható.

Makró képességek

nagylátószögnél (25 mm ekv.), 3 cm-ről legkisebb szélesség:
45 mm

nagylátószögnél (25 mm ekv.,
3x digitális zoom, 3 cm-ről legkisebb szélesség: 15 mm

Az AF-módok többnyire a szokásosak. Itt is megjelenik a 11-mező közül automatikusan választó, a középső fókuszpontot használó nagysebességű és normál-AF, vagy a kis területre koncentráló szpot lehetőség. Ezen kívül kapunk arcfelismerő AF-módot is, sőt arcfelismertető szolgáltatást, melynél legfeljebb hat személy arcvonásai tárolhatók el a gép memóriájában. Az így tárolt arcokat azután a gép – például nagy tömegben – elsődlegesként kezeli. Az arc-prioritás érzékenységét is állíthatjuk, három fokozatban. A ZX1 a Panasonic nagyobb modelljeiben terjedő témakövető módot is tartalmazza, amelynél a fókuszkeret bármely képelemen rögzíthető és a téma elmozdulásakor, vagy a fotó átkomponálásakor végigköveti azt a teljes képmezőn.

A DMC-ZX1 automatikus AF-segédfénnyel is rendelkezik, mely gyengébb megvilágításnál, egy vörös színű LED felvillanásával támogatja a fókuszrendszer munkáját. A segédfény a menüben letiltható.

Menürendszer

A menü elrendezése szintén tipikus Panasonicos. Ugyanazt kapjuk, mint az FZ, vagy akár a TZ sorozatnál, legfeljebb néhány funkcióval kurtábban. Érdekesség, hogy a menüpontok karaktermérete is állítható két fokozatban, a hazai vásárlók számára pedig valószínűleg a magyar menünyelv megléte sem mellékes szempont.

Felvétel menü:

  • Képméret: 12M, 8M (EZ), 5M (EZ), 3M (EZ), 2M (EZ), 0,3M (EZ)
  • Minőség: Fine, Standard
  • Képarány: 4:3, 3:2, 16:9
  • Intelligens ISO: Off, ISOMax400, ISOMax800, ISOMax1600
  • Érzékenység: Auto, ISO80, 100, 200, 400, 800, 1600
  • Fehéregyensúly: Auto, napsütés, felhős, árnyékos, izzólámpa, egyedi, egyedi beállítás
  • Arcfelismerés: Off, On, Memory, Set
  • AF mód: Arcfelismerő, Témakövető, Többpontos, Egypontos gyors, Egypontos normál, Szpot
  • Elő-AF: Off, Q-AF, C-AF
  • Intelligens Expozíció: Off, On
  • Minimum zársebesség: 1-1/125 mp
  • Sorozatkép: Off, Sorozat
  • Digitális zoom: Off, On
  • Szín üzemmód: Standard, Natural, Vivid, B/W, Sepia, Cool, Warm
  • Stabilizátor: Off, Auto, Mode1, Mode2
  • Audiofelvétel: Off, On
  • AF-segédfény: Off, On
  • Vörösszem csökkentés: Off, On
  • Órabeállítás: (dátum/idő/formátum)

Gyors menü:

  • Stabilizátor: Off, Auto, Mode1, Mode2
  • Sorozatfelvétel: Off, Sorozat
  • AF mód: Arcfelismerő, Témakövető, Többpontos, Egypontos gyors, Egypontos normál, Szpot
  • Fehéregyensúly: Auto, napsütés, felhős, árnyékos, izzólámpa, egyedi
  • Érzékenység: Auto, ISO80, 100, 200, 400, 800, 1600
  • Intelligens Expozíció: Off, On
  • Képméret: 12M, 8M, 5M, 3M, 2M, 0,3M
  • LCD üzemmód: Ki, Auto LCD felerősítés, Power LCD

Lejátszás menü:

  • Normál lejátszás
  • Diabemutató
  • Kategóriánkénti lejátszás
  • Utazás képei
  • Naptár: (naptár szerinti képkijelzés)
  • Címszerkesztés: Egy kép, Többet
  • Szövegbélyegző: Egy kép, Többet
  • Átméretezés: Egy kép, Többet
  • Levágás: 7 fokozat
  • Szintbeállítás: +/-2 fokban dönthető a horizont
  • Kijelző forgatása: Off, On
  • Kedvenc: Off, On, Mégse
  • Nyomtatásra előkészítés: Egy kép Többet, Mégse
  • Védelem: Egy kép, Többet, Mégse
  • Utóhang: (max 10 mp-es hangjegyzet állóképekhez)
  • Arcfelismerés szerkesztése: Replace, Delete
  • Másolás: belső memória -> kártya, kártya -> belső memória, kártya -> vágólap

Beállítás menü:

  • Órabeállítás: (dátum/idő/formátum)
  • Hangjelzés: Hang szintje, Hangszín, Zár hangerő, Zár hangszín
  • Hangerő: 0-6 lépés
  • Monitor világossága: +/-3 lépés
  • LCD üzemmód: Ki, Auto LCD felerősítés, Power LCD
  • Megjelenítési méret: Standard, Large
  • Kompozíciós segédvonalak: Felvétel info (Off, On), Mintázat (2 lehetőség)
  • Hisztogram (élő): Off, On
  • Gazdaságos mód: Energiatakarékos mód (Off, 2, 5, 10 perc), Auto LCD kikapcsolás (Off, 15 mp, 30 mp)
  • Auto képellenőrzés: Off, 1, 2 mp, tartás, zoom
  • Számozás törlése: Igen, Nem
  • Alapállapot: Igen, Nem
  • USB üzemmód: Kiválasztás csatlakozáskor, PictBridge (PTP), PC
  • Videokimenet: NTSC, PAL
  • TV-képarány: 16:9, 4:3
  • Témaprogram menü: Auto, Off
  • Verziószám kijelzés
  • Kártya formázása: Igen, Nem
  • Nyelv: 15 db, köztük a magyar
  • Demo mód: Stabilizátor demo, Auto demo

Sorozat, videó

A Lumix DMC-ZX1 sorozat módját a gyorsmenüben, vagy a felvétel menüben érhetjük el. Ez az üzemmód teljes felbontásban 2,3 kép/mp-es sebességet biztosít, legfeljebb 5 Standard, vagy 3 Fine tömörítésű képig. A témamódok között speciális sorozatok is választhatók, mint a Gyors-, vagy a Vaku sorozat. Ezek közös jellemzője, hogy legfeljebb 3 megapixeles felbontásban érhetők el. A Gyors sorozat kétféle almódot kínál. Sebesség prioritást választva 10 kép/mp-et kapunk, de kevesebb képet készíthetünk (kártyától függően ~25-40 db), míg Kép-prioritásnál „csak” 6 felvétel/mp a sebesség, de akár 100 kép erejéig. Vaku sorozatnál 5 felvételt készít a gép, minden esetben vakut használva. Saját méréseink alapján a gép normál módban csupán 1,33 kép/mp-es sebességet adott. Nagysebességű sorozatnál 5,2 (Kép-prioritás), illetve 7,5 (Sebesség-prioritás) kép/mp-et mértünk. Vakuval átlagban 1,5 másodpercenként készülhetett egy kép.

Az önkioldó funkció a bal iránygombbal érhető el és 10, vagy 2 másodperces késleltetést kínál.

A fényképezőgép videó funkcióját a főtárcsáról érhetjük el. A beépített memóriába csak QVGA minőségű (320 x 240 pixel) filmeket menthetünk, de egyébként lehetőség van 640 x 480, 848 x 480 pixeles, valamint HD felbontás választására is. Utóbbi 1280 x 720 pixelt jelent, melyet 30 kocka/mp-cel képes rögzíteni a gép. A felvétel közben használható a teljes optikai zoomtartomány, valamint a digitális zoom is, és működik a fénymérés valamint az automata élességállítás, sőt folyamatos fókuszálás és makró tartomány is beállítható. Természetesen az optikai stabilizátor is használható, melyen kívül a fehér egyensúly, szín üzemmód, expozíció korrekció és az intelligens expozíció beállítására is módunk nyílik.

Motion-JPEG; 1280×720 pixel; 0:15 mp; 58 MByte

Motion-JPEG; 1280×720 pixel; 0:20 mp; 77 MByte

A videóhoz mono hangot is rögzít a gép, melyet beépített hangszórója segítségével képes visszajátszani. Az állóképeink mellé utólag is vehetünk fel rövid, legfeljebb 10 mp-es hangjegyzeteket.

Képminőség

Nemrég jelent meg részletes tesztünk a Panasonic Lumix DMC-FZ38-ról, amely egyidőben jelent meg a ZX1-gyel. De nem csak ebben hasonlítanak, hanem képminőség terén is, így amit ott írtunk, az hellyel-közzel itt is igaz. Képérzékelőjük mérete, felbontásuk és feldolgozó egységük is nagyon hasonló, csupán az objektívük különbözik. A képek sok jellegzetessége tehát megegyezik. Kissé túlzó, de képeslapszerűen kellemes színtelítettséget, nagylátószögnél kiváló, tele állásban jó kontrasztot kapunk. A felbontóképesség, képrészletesség a zoom középtartományaiban nagyon jó, főleg a kép közepén. Telénél, illetve 25mm-nek megfelelő nagylátószögnél már némi részletvesztéssel is számolnunk kell, utóbbinál főleg a kép sarkaiban, hiszen a képközép ezúttal is jó. A képek minőségére a zaj és a zaj eltüntetésére tett szoftveres kísérletek nyomják rá bélyegüket. Ez sajnos még a legalacsonyabb érzékenységeken is jól látható szemcsésséget okoz, mely főleg a homogén, árnyékos területeken zavaró. A szintén homogén égbolton nagyon jól szűr a gép.

Bár a ZX1 sok tekintetben hasonlít vele együtt megjelent nagytestvéréhez az FZ38-hoz, zaj tekintetében nem egészen ez a helyzet. Pedig alacsonyabb érzékenységen készült fotóikat megnézve nagyon hasonló minőséggel találkozhatunk. A zaj már ISO80-100 értéken is jól látható és míg az előbbi fokozaton valamivel alacsonyabb, utóbbiban némileg magasabb az említett modellnél. ISO200 és 400 értéken a ZX1 produkál alacsonyabb zajt, még az elég erős szűrés árán is, ami egyébként nem durvább a z FZ38-nál. Az ISO800-as érték a nagyobb gépnél egyfajta kakukktojás, hiszen igen erős mosás árán viszonylag kevés zajt kapunk. A ZX1 zajszintje magasabb, de több részlet is marad. Mint ahogy ISO1600-on is. Itt egyértelműen az FZ38 mutat kevesebb zajt, de a ZX1 tart meg több részletet. A témaprogramok közül elérhető ISO3200 és 6400 szinteknél is ugyanez a helyzet. A ZX1 kompakt téren egész kellemes, „részletes” képeket ad – igaz csak 3 megapixelen – de magasabb zajtartalommal, míg az FZ38 szinte zajmentessé, és egyben részlet nélkülivé, mossa a fotókat.



ISO80; F4,6; 1/6 mp


ISO100; F4,6; 1/8 mp


ISO100; F4,6; 1/8 mp


ISO200; F4,6; 1/15 mp


ISO200; F4,6; 1/15 mp


ISO400; F4,6; 1/30 mp


ISO400; F4,6; 1/30 mp


ISO800; F4,6; 1/60 mp


ISO800; F4,6; 1/60 mp


ISO1250; F4,6; 1/100 mp


ISO1250; F4,6; 1/100 mp



ISO1600; F4,6; 1/125 mp



ISO1600; F4,6; 1/125 mp



ISO3200; F4,6; 1/40 mp



ISO6400; F4,6; 1/10 mp


ISO80; F4,6; 1/6 mp


ISO100; F4,6; 1/8 mp


ISO100; F4,6; 1/8 mp


ISO200; F4,6; 1/15 mp


ISO200; F4,6; 1/15 mp


ISO400; F4,6; 1/30 mp


ISO400; F4,6; 1/30 mp


ISO800; F4,6; 1/60 mp


ISO800; F4,6; 1/60 mp


ISO1250; F4,6; 1/100 mp


ISO1250; F4,6; 1/100 mp



ISO1600; F4,6; 1/125 mp



ISO1600; F4,6; 1/125 mp



ISO3200; F4,6; 1/40 mp



ISO6400; F4,6; 1/10 mp


ISO80; F4,6; 1/6 mp


ISO100; F4,6; 1/8 mp


ISO100; F4,6; 1/8 mp


ISO200; F4,6; 1/15 mp


ISO200; F4,6; 1/15 mp


ISO400; F4,6; 1/30 mp


ISO400; F4,6; 1/30 mp


ISO800; F4,6; 1/60 mp


ISO800; F4,6; 1/60 mp


ISO1250; F4,6; 1/100 mp


ISO1250; F4,6; 1/100 mp


ISO1600; F4,6; 1/125 mp


ISO1600; F4,6; 1/125 mp



ISO3200; F4,6; 1/40 mp



ISO6400; F4,6; 1/10 mp


ISO80; F4,6; 1/6 mp


ISO100; F4,6; 1/8 mp


ISO100; F4,6; 1/8 mp


ISO200; F4,6; 1/15 mp


ISO200; F4,6; 1/15 mp


ISO400; F4,6; 1/30 mp


ISO400; F4,6; 1/30 mp


ISO800; F4,6; 1/60 mp


ISO800; F4,6; 1/60 mp


ISO1250; F4,6; 1/100 mp


ISO1250; F4,6; 1/100 mp



ISO1600; F4,6; 1/125 mp



ISO1600; F4,6; 1/125 mp



ISO3200; F4,6; 1/40 mp



ISO6400; F4,6; 1/10 mp

A fotók 22 °C hőmérséklet mellett készültek.

A DMC-ZX1 esetében közvetlenül nem szólhatunk bele a képfeldolgozásba, mint nagyobb testvéreinél. Különféle színmódokat azonban kapunk, melyek a Standard mellett a következők: Természetes (Natural), Élénk (Vivid), Fekete-fehér (B/W), Szépia, Hideg színek (Cool), Meleg színek (Warm).

A kompakt gépekre jellemző kis kontrasztátfogás ellen (amikor az árnyékos területek nagyon sötéten, a világosak pedig sokszor túl fehéren jelennek meg a képen) a bevált Intelligens expozíció móddal védekezhetünk, melynek csak ki- és bekapcsolt módja létezik és a TZ7 modellnél példákkal is illusztráltuk hatását.

Újdonság a Nagy Dinamika témaprogram, amely a HDR (High Dynamic Range) szoftverek Tone Mapping képhatását igyekszik utánozni. A csökkent kontrasztátfogás ellen ez a legjobb megoldás. Táj vagy épületfotónál a sötétebb részeket és az égboltot is igen erősen világosítja, bár a szűrő szoftver hatása miatt itt nem mindig találunk igazi részleteket. Sokszor csak színes, mosott foltokat kapunk. A Nagy Dinamika témamódra korábbi, FZ38 tesztünkben találunk példákat.

A témamódok között találunk még érdekességeket. Ilyen a fekete-fehér filmek szemcsésségét idéző „Homokfúvott hatás”, vagy a lyukkamerák erős képsarki sötétedését utánzó ”Tűlyuk” effektus.

Tűlyuk effekt

Homokfúvott hatás

Mellékelt tartozékok

A termék dobozában a fényképezőgépen kívül a következőket kapjuk:

  • DMW-BCG10E li-ion akkumulátor
  • hálózati akkumulátor töltő
  • csuklópánt
  • USB kábel
  • Audio/video kábel
  • szoftver CD-ROM
  • kezelési útmutatók

Értékelés

Szép színek…kipipálva. Jó kontraszt…kipipálva. Kicsit magas zaj…megszoktuk…kipipálva. Kiváló szolgáltatáskészlet…ezt is megszoktuk…kipipálva. Azt hiszem minden megvan, ami általában a Panasonic kompakt gépeit jellemzi. A szokásos „zajos” szőrszálhasogatásunkon kívül nem sok mindenbe tudunk belekötni. Persze nem ártott volna több manuális funkció ahhoz, hogy ez a kis gép az egyszeri DSLR tulajdonos ingzsebének kelléke legyen, de azt hiszem nem is őket célozták meg ezzel a modellel. Inkább azokat, akiknek a TZ-széria is túl nagy a boldogsághoz. Megkapnak szinte minden lényeges szolgáltatást, amit az ottani újabb fényképezőgépek nyújtanak, némi egyszerűsítéssel, némi továbbfejlődéssel, némileg olcsóbban.

A Panasonic Lumix DMC-ZX1 bruttó fogyasztói ára a cikk megjelenésekor ~79.900 Ft.

A fényképezőgépet a Panasonic South-East Europetól kaptuk kölcsön. Köszönjük!

Ha a bemutatóink segítettek a gép kiválasztásában, akkor a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja a melléklet működését. Köszönjük!

Tesztképeink

A Panasonic Lumix DMC-ZX1 fényképezőgéppel készült tesztfotók megtekintéséhez kattintson az alábbi linkre. A fényképek elnevezésében jelöltök az ekvivalens gyújtótávolságot és az érzékenységet. A fájlok EXIF adatokat is tartalmaznak, és minden tekintetben módosítatlanok.