Sony 28mm F2,8 objektív

0
83

Bemutatás

A Sony 28mm-es fix objektíve majd két évvel ezelőtt került a boltok polcaira, vagyis viszonylag új darabnak számít. Ettől függetlenül tökéletesen illeszkedik a 16mm-es és 20mm-es optikák által megkezdett sorba. Használhatjuk kisfilmes és teljes képkockás (fullframe) digitális fényképezőgéphez is, hiszen a Sony Alpha rendszere a Pro kategóriában már évek óta kínál ilyen vázakat. Az olcsóbb APS-C rendszereken kb. 42 mm-nek megfelelő kisfilmes látószöget ad, ami már nem igazán nevezhető nagylátónak.

Az öt lencsetag között nem találunk különleges elemeket, – többrétegű lencsebevonatot viszont igen – és az autofókusz motor is hagyományos építésű. Az objektívhez nem jár külön napellenző. A frontlencse körüli perem mögül egy kb 1,5 cm-re kihúzható, kör alakú, beépített napellenzőt varázsolhatunk elő. A szűrőmenetre 49 mm-es előtéteket csavarhatunk.

Használati tapasztalatok

Az optika jól összerakottnak tűnik, hasonlóan a 20 mm-es társához. Felépítésben is a Sony Alpha fixek divatját követi. Fém bajonettet kapunk, puritán műanyagházzal, melynek egyszerűségét alig töri meg az alján végigfutó, csúszásgátló gumibetét. A tetején az elmaradhatatlan fókusz és mélységélesség skála segíti a fotóst az élesség távolságának és hozzávetőleges tartományának meghatározásában. Az objektív elején egy keskeny fókuszgyűrű uralja a terepet, meglehetősen vastag, de a korábbiakhoz hasonlóan sima gumiborítással. Járása könnyed, elfordításakor az objektív elülső tubusa kb. 11 mm-rel nyúlik ki és növeli az objektív hosszát. A frontlencse élességállításkor sem fordul el, így kényelmesen használhatunk polár, vagy átmenetes szűrőket is.

Az autofókusz kicsit lassabb, mint a 20 mm-es Sony objektívnél. Teljes útja kb. 0,3 mp-et vesz igénybe, ami azért még mindig gyorsnak mondható. Kissé retro hangulatot kölcsönöz az élességállításnak a közepesen hangos, de nyomokban kávédarálóra emlékeztető AF motor hang.

Színhiba

Nem meglepő, hogy F2,8 rekeszen elég határozott színhibával találkozunk, amely nem csak a sarkokban, de a kép közepén is látható némileg. Belső és külső tesztjeink ismét egy kissé eltérő eredményt mutatnak. A megvilágított fólia igen erős kontrasztkülönbségei elég egyértelmű kék elszíneződéseket hoztak ki a kép egészén. Külső tesztképeinken ezzel szemben jobbára csak a kép sarkaiban tapasztaltunk, közepes mértékű, cián/sárga kromatikus aberrációt. Szűkebb rekesszel (F8) a külső tesztek nem mutattak javulást a sarkokon, sőt bizonyos képeken még erősödött is a hibajelenség. Ezzel szemben a fóliás tesztnél középen egyértelmű volt a javulás és a széleken is valamelyest csökkent a színhiba.

Kromatikus aberráció

Geometriai torzítás

A Sony 28mm-es objektíve enyhén szembeötlő geometriai torzítást ad. Mértéke csupán szigorú, és szögletes geometriai formák esetén lesz látható, de nem túl zavaró. A 0,6%-os hordótorzítás jobb, mint a 20mm-es objektívé, de a papírforma teljesült. Egy hasonló objektívnek hoznia kell ezt az átlagot.

Geometriai torzítás



geometriai torzítás: 0,6%

Makró

30 cm közelpont; 173 x 115 mm leképezett terület

Ha többször is az „alatta lévő” Sony fixeket emlegettük, most is meg kell tennünk, hiszen a hivatalos adatlap szerint nagyon hasonló a leképezési aránya (1:7,69) a többiekhez. Közelpontja 30 cm, vagyis a frontlencsétől kb. 20-21 cm-re lévő tárgyra már képes élességet állítani. Méréseink alapján jobb eredményre jutottunk. A lefedett terület 173 x 115 mm volt, ami 1:4,8 lefedettséget jelent. A képközép így kellően élesnek bizonyult, de a sarkok már erős lágyulást mutattak, nagyjából a Sony 20 mm-es optikájával azonosat.

Peremsötétedés

Ismét az elvártak szerint teljesít az objektív, mivel nyitva jóval nagyobb képsarki sötétedést produkál. Ennek mértéke azonban kissé magas egy ilyen gyújtótávolságú optikához mérten. A 23,9%-os peremsötétedés homogén felületeknél már nagyon zavaró, de más helyzetben is jól látható. F8 blendénél nagyjából a harmadára csökken, így 7%-os, szinte észrevétlen mértékű a hiba. Azt azért meg kell jegyeznünk, hogy a 20 mm-es Sony-nál lerekeszelve egy fokkal jobb értéket (5,2%) mértünk.

Peremsötétedés



sarkok fényerőcsökkenése: 23,9%


sarkok fényerőcsökkenése: 7%

Képminőség

Bár felbontás terén jobban teljesít, mint a 20mm-es Sony, egy ilyen objektívtől kicsit többet vár az ember. Teljesen nyitva középen elfogadható a felbontás a szélek viszont már életlenek. A rekesz szűkítésével mind a képközép, mind a szélek részletvisszaadása javul, de még F8-as blendénél is lágy sarkokat kaptunk.

Színvisszaadásban hozza a Sony eddig bemutatott objektívjeinek minőségét, vagyis nem tapasztaltunk zavaró elszínezettséget. A kontraszt nyitott rekesznél – főleg erős fényben – elég gyenge, lerekeszelve viszont jó.

Értékelés

Szerencsére a Sony 28 mm-es objektíve jóval olcsóbb, mint a korábban bemutatott 16 és 20 mm-es optika. Utóbbinak csak a felébe kerül és egy fokkal jobb optikai minőséget is produkál. Persze egy ilyen objektív optimalizálása sokkal könnyebb, mint egy 20mm-esé és a példának hozott optikánál azért nem dicsőség egy fokkal jobbnak lenni. Ez így is csak egy jó közepes eredményt jelentene.

Hasonló bajban vagyok, amikor ajánlanom kell az objektívet bárkinek is. Ha eltekintünk jó és rossz tulajdonságaitól, akkor is ott a már korábban megfogalmazott „kakukktojás elmélet”. Kisfilmes, vagy fullframe vázon egy jól használható nagylátószögű fixet kapunk, APS-C digitális fényképezőgépünkön, viszont újra egy kicsit kieső tartományt. Lényegében egy normál objektív birtokosa lehet, aki APS-C DSLR gépe mellé vásárolja meg ezt az objektívet. Nyilvánvaló előnyei egy ugyanezt a tartományt lefedő zoommal szemben a kis mérete és tömege, valamint a jó fényereje.

Hozzászólások

hozzászólás

Hozzászólás

Ezzel az e-maillel már van regisztráció ezen a site-on. Használd a Belépés funkciót vagy adj meg másikat.

Hibás felhasználónevet vagy jelszót adtál meg

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.