Casio Exilim EX-G1
Bevezető
A Casio 2002-ben gyártott utoljára víz- és ütésálló gépet. Az akkori GV20-as modell fix gyújtótávolságú, vagyis zoom nélküli optikája miatt nem volt túl népszerű. Reméljük az Exilim sorozat első vízálló gépével nem így történik majd, bár összevetve a konkurensekkel, bizony van még mit behoznia paraméterek tekintetében (nagylátószög, videózás).
A bejelentéskor komolyan kihangsúlyozták, hogy jelen pillanatban ez a legvékonyabb víz- és ütésálló fényképezőgép. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy alig 2 cm mélységű gépről van szó. Valóban vékony!
S ami a vízállóságot illeti, e tekintetben belépőszintre sorolhatjuk, hiszen az alap 3 méteres érték szerepel a gépen.
Képérzékelő
A Casio Exilim EX-G1-ben 1/2,3″ típusú, 12 Mpixeles képérzékelőt alkalmaztak. A legnagyobb felbontás, így maximum 4000×3000 pixeles képeket készíthetünk. A fotókat csak JPEG formátumban menthetjük el, minőségi fokokból három áll rendelkezésünkre.
A gép alapérzékenysége ISO64, amelyet ISO3200-ig növelhetünk teljes felbontásban is.
Optika
A 3×-os zoomátfogású rejtett optikára azt is mondhatnánk, hogy átlagos, s valójában nem járnánk messze az igazságtól. A precízség azonban azt diktálja, hogy eláruljuk: ma már az átlag nagylátószög a kompakt gépeknél is 28 mm-nek megfelelő. A Casio ezzel szemben gyengébb nagylátószöget kínál, amely egy kisfilmes 38 mm-es objektív látószögének felel meg. Tele állásban így 114 mm-ig juthatunk el. Látható tehát, hogy aki nagylátószögben gondolkodik, az máris egy fekete pontot beírhat az EX-G1-nek.
A fényerő egyébként szintén picit átlag alatti, nagylátószögnél f/3,9, míg teljes tele állásban f/5,4.
A gyenge fénynél történő fotózást szenzor eltoláson alapuló stabilizátor segíti.
Az objektívet kikapcsolt állapotban nem védi sem automatikusan lecsukódó lamellarendszer, sem műanyag kupak.
Ergonómia
A Casio Exilim EX-G1 igazán extravagáns külsőt kapott.
A derékszöget messziről sem tartalmazó gépvázat úgy alakították ki, hogy a kezelőszerveket az LCD jobb szélére helyezhessék. Érdemes megemlíteni, hogy a videófelvételnek már az EX-G1 is külön gombot kínál. Bár hátul kialakították a négy navigáló gombot, itt sajnos csak a lefelé gombnak van fényképezéskor is érdemleges funkciója, mégpedig a vaku mód kiválasztása. A felfelé nyíl egyébként a kijelzett információ mennyiségét változtatja.
A gép bal oldalára a gyári csomagban mellékelt kétféle ütésgátlót szerelhetünk fel. Ennek konkrét védelmi szerepéről nem győződtünk meg, de a kemény műanyag alkatrész első ránézésre inkább csak dizájn szerepelt játszik, mint komoly védelmet ad.
LCD
Az idén nálunk járt vízálló gépek közül az Exilim EX-G1 rendelkezik a legkisebb LCD-vel, bár tegyük hozzá, hogy ez sem sokkal kisebb, mint az átlag. Az átlósan 2,5″ méretű kijelző 230 ezer szubpixelből áll. Pozitív viszont, hogy nagy betekintési szögű panel került a masinába.
Az LCD-n a kezelést megkönnyítendő oldalt egy funkció menü jeleníthető meg, amelyben a legfontosabb paraméterek állíthatók át könnyedén. Kár, hogy az expozíció kompenzáció nem ide, hanem a képminőség menübe került, így ha ezt kell módosítsuk, elég körülményesen kell eljárnunk.
Élességállítás, fénymérés
A kontraszt különbséget érzékelő autofókusz rendszer intelligens, szpot, többpontos, illetve AF tracking követő módban működhet. A rossz fényviszonyok közötti élességállítást AF segédfény könnyíti meg, amely felvétel lámpaként is funkcionál.
A fókuszálást kézileg is elvégezhetjük, ezen kívül végtelen tárgytávolság mód is használható.
A fénymérés többmezős, középre súlyozott, vagy szpot elven történhet.
Csatlakozók, akku, memóriakártya
A vízálló gépek egyik legkényesebb pontja, a csatlakozók kialakítása, illetve az ezt fedő ajtók szigetelése. Igaz az állítás: minél kevesebb nyílás, annál kevesebb kockázat. A Casio azonban mégis két ajtót alkalmaz, egyet a gép alján az akkumulátornak és egyet jobb oldalt a microSD memóriakártyának és a kombinált USB/AV kimenetnek. Az alulsó ajtót egy mellékelt műanyag segédeszközzel tudjuk könnyen kinyitni. Körömmel is próbálkozhatunk, de meglehetősen nehéz dolgunk lesz. Az oldalsó ajtó kinyitása viszont jóval egyszerűbb, az oldalsó tárcsát kell elforgatnunk, s máris kinyílik az ajtó. Vajon van-e szükség az akku fedlap körülményes kinyitására, ha a memóriakártyánál akár egy óvatlan mozdulattal felnyithatjuk az ajtót?
A gép energiaellátását NP-80 jelű akkumulátor biztosítja, mely 3,7V feszültségű, s 700 mAh kapacitású. Ez CIPA ajánlású gyári mérés szerint 300 kép elkészítéséhez biztosít kellő energiát. A lemerült akksit külső töltőben tölthetjük fel.
A 35,7 MB belső memória leginkább vésztartaléknak lesz jó. Komolyabb kirándulás esetén memóriakártyát kell használnunk. Az Exilim EX-G1 az apró microSD és microSDHC kártyákat támogatja.
Videó
Nem túl impozáns az Exilim EX-G1 videófelvételi képessége, legalábbis a felbontását tekintve. A Wide VGA (848×480 pixel) manapság már lejárt lemez. Persze aki nem óhajt HD-ben videózni, annak ez is megfelelő lesz. A felvétel közben használhatjuk az optikai zoomot is, mindeközben a hangfelvétel sem áll le.
Felvétel közben működik a fénymérés és az AF rendszer is.
A videók maximális hosszát 10 percben szabta meg a gyártó.
Szolgáltatások
Szolgáltatások összefoglalása | |
---|---|
érzékenységállítás lépésköze | 1 Fé |
automatikus érzékenység minimumának beállítása | – |
automatikus érzékenység maximumának beállítása | – |
nagy érzékenységű zajszűrés fokainak száma (kikapcsolt is) | – |
hosszú expozíciós idejű képek hotpixel szűrése | – |
végtelen fókusz mód | Igen |
kézi fókusz | Igen |
képnagyítás kézi élességállításnál | Igen |
távolságskála kézi élességállításnál | Igen |
folyamatos/követő AF | Igen |
AF segédfény | Igen, felvételi fény is |
szabadon mozgatható fókuszpont | – |
arcfelismerés AF | Igen |
exponálás képtartalom megváltozására | – |
mosolygásra induló exponálás | Igen |
pislogás érzékelés | – |
belső memória képeknek | Igen |
másolás belső memória és kártya között | Igen |
vakupapucs | – |
vaku teljesítmény kompenzáció | – |
külső vaku vezeték nélküli vezérlése a beépített vakuval | – |
kézi vaku teljesítmény | – |
zoomgyűrű | – |
mechanikus zoom | – |
nagy betekintési szögű LCD | Igen |
tükröződésmentesítő az LCD-n | – |
transzflektív LCD | – |
segédrács élőképen | – |
LCD fényerejének módosítása | Igen |
LCD színezetének (Hue) módosítása | – |
státusz kijelzés az LCD-n | – |
aktív státuszkijelzés (közvetlen módosítható paraméterek) | – |
ki/bekapcsolható torzítás csökkentés | – |
ki/bekapcsolható kromatikus aberráció csökkentés | – |
szenzor eltoláson alapuló stabilizálás | Igen |
optikai képstabilizálás | – |
stabilizátor mód svenkeléshez | – |
digitális képstabilizálás (nem magas érzékenység) | – |
kétsebességes zoom | – |
programozható gombok száma | – |
virtuális horizont | – |
saját menü (elemek hozzáadása vagy törlése) | – |
sorozat folytatása puffer telítődés után | – |
sorozat RAW formátumban | – |
sorozat <=3 kép/mp sebességgel | Igen |
sorozat >3 kép/mp <=6 kép/mp sebességgel | Igen, kis felbontásban |
sorozat >6 kép/mp sebességgel | – |
Full HD (1920×1080p) videó | – |
HD (1280×720p) videó | – |
VGA (848×480p vagy 640×480p) videó | Igen |
optikai zoom videó közben | Igen |
digitális zoom videó közben | – |
AF videó közben | Igen |
fénymérés videó közben | Igen |
nagy képfrissítési sebességű videó (>=60 kép/mp) | – |
videók gépen belüli vágása | Igen |
kép kimentése videóból | – |
sztereo hangfelvétel | – |
mono hangfelvétel | Igen |
időzített automatikus sorozat | – |
automatikus expozíció sorozat (bracketing) | – |
érzékenység sorozat | – |
vaku sorozat | – |
fehéregyensúly sorozat | – |
színtelítettség sorozat | – |
színezet sorozat | – |
világosság sorozat | – |
kontraszt sorozat | – |
élesítés sorozat | – |
fehéregyensúly finomhangolás | – |
színhőmérséklet kézi megadása | – |
kézi fehéregyensúly regiszterek száma | 1 |
Adobe RGB színtér támogatása | – |
képek dátumozása felvételkor | Igen |
diktafon funkció | – |
rövid hangmegjegyzés készítése képekhez felvétel után | Igen |
kiégett részek jelzése lejátszáskor | – |
kiégett részek jelzése felvételkor | – |
bebukott részek jelzése lejátszáskor | – |
bebukott részek jelzése felvételkor | – |
élő hisztogram | Igen |
világosság hisztogram lejátszáskor | Igen |
RGB hisztogram lejátszáskor | – |
nagyított nézetben képváltás lehetséges (fókusz összehasonlítás) | – |
mappák létrehozása, váltása | – |
HDR képkészítés (több expozícióból) | – |
fekete-fehér képkészítés | Igen |
szépia képkészítés | Igen |
cianotíp képkészítés | – |
képkészítés digitális színszűrőkkel a fentieken túl | Igen |
képkészítés színcserével | – |
képkészítés szelektív színnel (egy szín + FF) | – |
Hi-/Low-key fotók készítése | – |
kontraszt beállítása felvétel előtt | Igen |
színtelítettség beállítása felvétel előtt | Igen |
képkeménység/élesítés beállítása felvétel előtt | Igen |
színezet (Hue) beállítása felvétel előtt | – |
fehéregyensúly/színezet utólagos módosítása | Igen |
fényerő utólagos módosítása | Igen |
kontraszt utólagos módosítása | – |
színtelítettség utólagos módosítása | – |
élesítés utólagos módosítása | – |
RAW konverzió gépen belül | – |
képek keretezése | – |
dinamika „kiterjesztés”, sötét részek kivilágosítása | – |
vörösszem javítás gépen belül | – |
retusálás a kép egy kiválasztott részén | – |
retusálás (bőrlágyítás) az egész képre | Igen |
többszörös expozíció (multiexpo) | – |
több fotó, egy képre (egymás mellé) helyezése nyomtatáshoz | Igen |
paralelogramma/keystone korrekció | Igen |
panoráma automatikus összefűzése gépen belül | – |
szerkeszthető fájlnév | – |
magyar menü | Igen |
világidő | Igen |
ébresztő funkció | – |
leméretezés 2 Mpixel vagy nagyobb méretre | Igen |
leméretezés 2 Mpixelnél kisebb méretre | – |
leméretezés VGA vagy kisebb méretre | Igen |
képforgatás | Igen |
képkivágás készítése | Igen |
diavetítés | Igen |
diavetítés zenei aláfestéssel | Igen |
vezetékes LAN támogatás | – |
WiFi támogatás | – |
GPS támogatás | – |
akkutöltöttség visszajelzés darabszáma | 3 |
akku csere állványon | – |
memóriakártya csere állványon | Igen |
Képminőség
Az általános képminőség jó, a részletek megfelelők, igaz, a kép szélein, sarkaiban azért már nem annyira jó a helyzet.
ISO64 és ISO100 érzékenységek között zajszűrésbeli különbség nem igen fedezhető fel. A képzaj persze ISO100-on kissé magasabb, mint ISO64-en, de itt sincs akkora differencia, hogy azt kelljen mondjuk: maradjunk a kisebb érzékenységen. Az ISO100 még nagy méretű nyomatoknál is teljesen megfelelő lesz, igaz teljesen homogén felületet nem fogunk kapni. De ennyi talán belefér egy kis ultrakompakttól.
ISO200-nál erősebb zajszűrésre kapcsol a gép, aminek hatására a remanens képzaj alig növekszik.
ISO400 érzékenységre kapcsolva tovább nő a zajszűrés erőssége, itt már jóval kevesebb részletet kapunk, cserébe viszont a képzaj továbbra sem problémás.
ISO800 lehet az az érzékenység, amit már csak kisebb nyomatoknál (A5, vagy alatta) érdemes használni. Itt ugyanis olyan jelentős részletvesztést okoz a zajszűrés, hogy nagyobb nyomatoknál jól látható lágyság lesz úrrá a képen. A képzaj itt sem jelentős, de az erős zajszűrés és az eredetileg magas képzaj miatt már a homogén felületeken foltosodás jelentkezik.
ISO1600-nál tovább csökkennek a részletek, a cérnaszálak már nem elkülöníthetők, az apró betűs felirat teljesen olvashatatlan. Ezek miatt már csak 10×13 cm-es papírképnél érdemes bevállalni. A zajszűrés okozta foltosodás is jobban érezhető, ami a papírképen is jól látható lesz.
S végül az ISO3200-ról azt gondolom nem kell sokat írni, az ISO1600-hoz képest még rosszabb a helyzet. Csak legvégső esetben alkalmazzuk, maximum emlékképeknél. Tudjunk róla, hogy kis nyomatoknál se lesz szép eredményünk. De erről a következő kivágásoknál.
Érzékenység – képzaj
A teljes felbontású kivágásokon kívül érdemes megtekinteni a fő alkalmazási területnek számító 10×13 cm-es nyomathoz szükséges méretet is.
A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép.
A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
A valós képminőség teszteléséhez érdemes megnyitni a teljes képet, s egy 10×13 cm-es papírképpel a kezünkben addig távolodni a monitortól, hogy nagyjából hasonló méretet lássunk, mint a kezünkben normál nézési távolságban elhelyezett fotó.
A lenti képek alapján kijelenthetjük, hogy aki 10×13 cm-nél nem kíván nagyobb papírképet készíteni, az nyugodtan merészkedhet ISO400-ra is akár, csak nagyítóval fog különbséget látni egy ISO200-ashoz képest. Az ISO200 és ISO64 között pedig semmi eltérést nem fog felfedezni. A képzaj ISO400-nál egy hajszállal nagyobb lesz, de részletekben alig mutat majd kevesebbet, mint az ISO64-es.
ISO800-tól aztán elkezd lágyulni a kép, de igazából ISO1600 lesz az az érzékenység, amit papírképen is részletcsökkentnek érzékelünk majd. A képzaj még itt sem lesz problémás, inkább a foltosodás lesz az, ami jobban észlelhető lesz.
Érzékenység – képzaj 2 Mpixelen
Mellékelt tartozékok
- NP-80 lítium-ion akku
- külső akkutöltő
- akku fedlap kinyitó segédeszköz
- csuklópánt
- 2 féle oldalsó ütésgátló elem
- USB és AV kábelek
A Casio Exilim EX-G1-ért 80.000 Ft-ot kell fizetnünk.
A fényképezőgép kipróbálását az Fast Hungary Kft. tette lehetővé. Köszönjük!
Ha a bemutatóink segítettek a gép kiválasztásában, akkor a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja a Pixinfo működését. Köszönjük!
Tesztképeink
A fényképezőgéppel készült tesztfotók megtekintéséhez kattintson a lenti linkre.
A képek fájlneveiben szerepel az érzékenység, a rekeszérték és a kisfilmre átváltott gyújtótávolság is.
Tipp: a megjelenő új ablakban mutasson rá egy indexképre, s tekintse meg a böngésző státuszsorát, ahol a fájlnévből kiderülnek a fenti adatok. A kép megnyitását új ablakban vagy új fülön érdemes végezni (shift+kattintás, control+kattintás, Macintoshnál középső egérgomb).
A cikkben és a tesztfotók között szereplő összes képet szerzői jogok védik. Előzetes, írásos engedély nélküli felhasználásuk tilos!