Vízálló kompaktok

0

Panasonic Lumix DMC-FT2

Bevezető

A Panasonic nem túl régi motoros a vízálló gépek szegmensében, mégis második vízálló modelljük kellően kiforrottnak érződik. Az FT1 zavaró zoomgombját új megoldással cserélték le, amely alá már nem tud homokszem szorulni. Igaz, a kényelem nem 100%-os, s kicsit szokni kell az exponáló gomb előtti elhelyezést, de minden egyéb tekintetben igazán versenyképes modellel állunk szemben.
14 Mpixeles felbontásával, 4,6×-os zoomjával, HD videójával, kiváló képminőségével a legtöbb esetben megállja a helyét. Talán igazságtalannak tűnhet, hogy a többi gépnél nem emeltem ki a jó képminőséget, de az a helyzet, hogy a Panasonic DMC-FT2 tényleg klasszisokkal szebb képet ad, mint az eddigi összes vízálló gép.

Képérzékelő

A Panasonic Lumix DMC-FT2 1/2,3″ típusú, 14 Mpixeles CCD-t használ, így legnagyobb felbontásban 4320×3240 pixeles képek készíthetők. A képeket JPEG formátumban, kétféle tömörítési fok közül választva menthetjük el.

Az érzékenység ISO80 és ISO1600 közé állítható, nagy érzékenységű témamódban azonban ISO6400 is elérhető, de ez már csak 3 Mpixeles felbontásban, s ez esetben a gép választ neki tetsző értéket.

Optika

A rejtett kialakítású, 4,6×-os zoomobjektív 28-128 mm-nek megfelelő gyújtótávolságra állítható be. A fényerő nagylátószögnél a kategóriában nézve remek, f/3,3, míg tele állásban jócskán elmarad az átlagtól: itt f/5,9 érhető el.

Az optikába Power O.I.S. optikai stabilizátor is került. Kikapcsolt állapotban azonban az optikát nem védi semmi.

Ergonómia

Ha mju-TOUGH 8010-re azt mondtam, hogy szögletes, akkor az FT2-re azt kell mondjam, hogy darab tégla. Bizony, itt még annyi ív sincs, mint az Olympus mju-TOUGH 8010-nél, de ez nem is hátrány. Az így elért dizájn egyszerűséget, de masszivitást sugall.
A Panasonic Lumix DMC-FT2-re üzemmódtárcsa is került, s bizony itt már a négy irányú navigáló gomboknak is saját jól meghatározott funkciójuk van felvétel módban:

  • fel: expozíció kompenzáció
  • le: makró mód
  • balra: önkioldó
  • jobbra: vaku mód

Különleges, hogy az FT2 dobozában egy szilikon borítást is találunk, amelyet a gépre helyezve remek védelmet nyújthat a karcolódások és ütődések ellen.

LCD

A DMC-FT2-re is 2,7″-os LCD került, melynek felbontása is a már jól ismert 230 ezer szubpixeles. A nagy betekintési szögnek köszönhetően fej fölül és föld szintjéről fotózva is jól látható a kijelzőn megjelenített kép.

Élességállítás, fénymérés

Az élességállítás sajnos itt is csak automatikus lehet, kézi élességállítás nem használható. Az autofókusz arcfelismerő, témakövető, többpontos, nagy sebességű és szpot módokban működhet. A rossz fényviszonyok közötti élességállítást AF segédfény könnyíti meg, ami egyben felvételi lámpaként is működik.

A fénymérés intelligens többmezős módon működik.

Csatlakozók, akku, memóriakártya

a Panasonic Lumix DMC-FT2 oldalán egy ajtó mögött találjuk a kombinált USB/AV kimenetet, illetve a miniHDMI csatlakozót. Az akkumulátort és a memóriakártyát egy másik, a gép alján lévő ajtó mögé kell behelyeznünk.

A lítium-ion akkumulátor 3,6V feszültségű, kapacitása 940 mAh. CIPA ajánlású gyári mérés szerint egy feltöltéssel 360 képet készíthetünk. A lemerült akkut külső töltőben frissíthetjük fel.

A DMC-FT2-be 40 MB belső memória került, ami videózásra édeskevés, s állóképekből is csak néhányat képes eltárolni. Érdemes tehát memóriakártyában gondolkozni. A mezőnyben egyedüliként a DMC-FT2 támogat SD és SDHC memóriakártya mellett SDXC formátumot is, így 32 GB-nál nagyobb kártyák használata is lehetséges.

Videó

mJPEG
1280×720, 30 fps; 12 mp
43 MiByte

Videófelvételt akár AVCHD, akár MJPEG tömörítéssel is készíthetünk. Előbbi kisebb helyigényű, utóbbi alacsonyabb processzorteljesítménnyel is lejátszható. A videó maximális hossza 15 perc lehet. Felvétel közben az optikai zoom, a fénymérés és az autofókusz is használható.

mJPEG
1280×720, 30 fps; 31 mp
66 MiByte

AVCHD
1280×720, 50 fps; 27 mp
38 MiByte

Szolgáltatások

Szolgáltatások összefoglalása
érzékenységállítás lépésköze 1 Fé
automatikus érzékenység minimumának beállítása Indirekt: min. zársebesség állítható
automatikus érzékenység maximumának beállítása
nagy érzékenységű zajszűrés fokainak száma (kikapcsolt is)
hosszú expozíciós idejű képek hotpixel szűrése Igen
végtelen fókusz mód
kézi fókusz
képnagyítás kézi élességállításnál
távolságskála kézi élességállításnál
folyamatos/követő AF Igen, AF tracking
AF segédfény Igen
szabadon mozgatható fókuszpont
arcfelismerés AF Igen
exponálás képtartalom megváltozására
mosolygásra induló exponálás
pislogás érzékelés
belső memória képeknek Igen
másolás belső memória és kártya között Igen
vakupapucs
vaku teljesítmény kompenzáció
külső vaku vezeték nélküli vezérlése a beépített vakuval
kézi vaku teljesítmény
zoomgyűrű
mechanikus zoom
nagy betekintési szögű LCD Igen
tükröződésmentesítő az LCD-n Igen
transzflektív LCD
segédrács élőképen Igen
LCD fényerejének módosítása Igen
LCD színezetének (Hue) módosítása
státusz kijelzés az LCD-n
aktív státuszkijelzés (közvetlen módosítható paraméterek)
ki/bekapcsolható torzítás csökkentés
ki/bekapcsolható kromatikus aberráció csökkentés
szenzor eltoláson alapuló stabilizálás
optikai képstabilizálás Igen
stabilizátor mód svenkeléshez
digitális képstabilizálás (nem magas érzékenység)
kétsebességes zoom
programozható gombok száma
virtuális horizont
saját menü (elemek hozzáadása vagy törlése)
sorozat folytatása puffer telítődés után
sorozat RAW formátumban
sorozat <=3 kép/mp sebességgel Igen
sorozat >3 kép/mp <=6 kép/mp sebességgel
sorozat >6 kép/mp sebességgel
Full HD (1920×1080p) videó
HD (1280×720p) videó Igen
VGA (848×480p vagy 640×480p) videó Igen
optikai zoom videó közben Igen
digitális zoom videó közben Igen
AF videó közben Igen
fénymérés videó közben Igen
nagy képfrissítési sebességű videó (>=60 kép/mp)
videók gépen belüli vágása
kép kimentése videóból
sztereo hangfelvétel
mono hangfelvétel Igen
időzített automatikus sorozat
automatikus expozíció sorozat (bracketing) Igen
érzékenység sorozat
vaku sorozat
fehéregyensúly sorozat
színtelítettség sorozat
színezet sorozat
világosság sorozat
kontraszt sorozat
élesítés sorozat
fehéregyensúly finomhangolás
színhőmérséklet kézi megadása Igen
kézi fehéregyensúly regiszterek száma 1
Adobe RGB színtér támogatása
képek dátumozása felvételkor Igen
diktafon funkció
rövid hangmegjegyzés készítése képekhez felvétel után Igen
kiégett részek jelzése lejátszáskor
kiégett részek jelzése felvételkor
bebukott részek jelzése lejátszáskor
bebukott részek jelzése felvételkor
élő hisztogram Igen
világosság hisztogram lejátszáskor Igen
RGB hisztogram lejátszáskor
nagyított nézetben képváltás lehetséges (fókusz összehasonlítás)
mappák létrehozása, váltása
HDR képkészítés (több expozícióból)
fekete-fehér képkészítés Igen
szépia képkészítés Igen
cianotíp képkészítés
képkészítés digitális színszűrőkkel a fentieken túl Igen
képkészítés színcserével
képkészítés szelektív színnel (egy szín + FF)
Hi-/Low-key fotók készítése
kontraszt beállítása felvétel előtt
színtelítettség beállítása felvétel előtt
képkeménység/élesítés beállítása felvétel előtt
színezet (Hue) beállítása felvétel előtt
fehéregyensúly/színezet utólagos módosítása
fényerő utólagos módosítása
kontraszt utólagos módosítása
színtelítettség utólagos módosítása
élesítés utólagos módosítása
RAW konverzió gépen belül
képek keretezése
dinamika „kiterjesztés”, sötét részek kivilágosítása Igen
vörösszem javítás gépen belül Igen
retusálás a kép egy kiválasztott részén
retusálás (bőrlágyítás) az egész képre
többszörös expozíció (multiexpo)
több fotó, egy képre (egymás mellé) helyezése nyomtatáshoz
paralelogramma/keystone korrekció
panoráma automatikus összefűzése gépen belül
szerkeszthető fájlnév
magyar menü Igen
világidő Igen
ébresztő funkció
leméretezés 2 Mpixel vagy nagyobb méretre Igen
leméretezés 2 Mpixelnél kisebb méretre Igen
leméretezés VGA vagy kisebb méretre
képforgatás Igen
képkivágás készítése Igen
diavetítés Igen
diavetítés zenei aláfestéssel Igen
vezetékes LAN támogatás
WiFi támogatás
GPS támogatás
akkutöltöttség visszajelzés darabszáma 4
akku csere állványon
memóriakártya csere állványon

Képminőség

1:1 nézetben első ránézésre a legszebb képeket a Panasonic Lumix DMC-FT2 produkálta, legalábbis a nálunk járt modellek közül. A felbontásával reális arányban állnak a megjelenített részletek, vagyis nem kapunk túl lágy képet. Jobban szemügyre véve észre is vehetjük, hogy az FT2 erősebb zajszűrést alkalmaz. A képek sarka is jó minőségű, s a kontraszt is remek.

ISO80 és ISO100 között érdekes módon fordított a különbség. Az ISO100 több részletet mutat, mint az ISO80-as. Legalábbis a cérnaspulniknál (2. kivágás) egyértelműen mosottabb az ISO80-as, s az 500 Ft-os apró részletei is jobban előjönnek ISO100-on. A zaj viszont ISO100-on magasabb. Elképzelhető, hogy ISO80-ra nagyobb zajszűrést enged a gép, mint ISO100-ra? Végülis nem kizárt. A képzaj egyébként igen minimális, viszont a foltosodás már itt észrevehető, persze csak a homogén felületeken.
ISO200-ra növelve az érzékenységet megnő a zajszűrés, így kevesebb részletünk és mosottabb képünk marad. Az erősebb zajszűrés ellenére a képzaj itt mégis magasabb, mint ISO100-nál. Ez – most már az ISO80-nal összevetve – viszont kicsit több részletet vesz el.
ISO400 érzékenységnél már jól látható a képzaj és a foltodosás is, viszont a zajszűrés nagyjából hasonló, mint ISO200-on. Emiatt a részletek is közel azonosak az ISO200-éhoz.
Az ISO800 érzékenység viszont magasabb zajszűrést használ, a remanens képzaj ennek ellenére magasabb, mint ISO400-nál. Sajnos így a részletek is jóval inkább összemosódnak, ami nagy méretű nyomatnál már jól látható problémát okozhat. Kis nyomatméretnél viszont még jól használható marad.
ISO1600, mint vésztartalék szerepeljen a tarsolyunkban, legalábbis ha nagy nyomatméretben gondolkozunk. Az igen erős zajszűrés hatására erősen mosott kép lesz az eredmény. Képzaj nem sokkal van több, mint ISO800-nál, viszont a foltosodás már jelentős, főként a sárga csatornában. Kis képméretnél még jó eredményt adhat.
S végül nézzük a témamódban elérhető még nagyobb érzékenységeket. Itt a gép választ a viszonyoknak megfelelőt. Sajnos figyelmetlenség miatt így az ISO3200-as kimaradt, s csak a legnagyobb, ISO6400-assal készült kép. De a lényegen ez nem változtat semmit: a max. 3 Mpixeles felbontás miatt nagy méretű nyomatokhoz nem alkalmazható, a mosottság pedig annyira erős, hogy még kis papírméretnél is gyenge minőség vár ránk.

Érzékenység – képzaj



ISO80; F5,7; 1/2,5 mp


ISO100; F5,7; 1/3,2 mp


ISO200; F5,7; 1/6 mp


ISO400; F5,7; 1/13 mp


ISO800; F5,7; 1/25 mp


ISO1600; F5,7; 1/50 mp


ISO6400; F5,7; 1/5 mp


ISO80; F5,7; 1/2,5 mp


ISO100; F5,7; 1/3,2 mp


ISO200; F5,7; 1/6 mp


ISO400; F5,7; 1/13 mp


ISO800; F5,7; 1/25 mp


ISO1600; F5,7; 1/50 mp


ISO6400; F5,7; 1/5 mp


ISO80; F5,7; 1/2,5 mp


ISO100; F5,7; 1/3,2 mp


ISO200; F5,7; 1/6 mp


ISO400; F5,7; 1/13 mp


ISO800; F5,7; 1/25 mp


ISO1600; F5,7; 1/50 mp


ISO6400; F5,7; 1/5 mp


ISO80; F5,7; 1/2,5 mp


ISO100; F5,7; 1/3,2 mp


ISO200; F5,7; 1/6 mp


ISO400; F5,7; 1/13 mp


ISO800; F5,7; 1/25 mp


ISO1600; F5,7; 1/50 mp


ISO6400; F5,7; 1/5 mp

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép.
A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
A valós képminőség teszteléséhez érdemes megnyitni a teljes képet, s egy 10×13 cm-es papírképpel a kezünkben addig távolodni a monitortól, hogy nagyjából hasonló méretet lássunk, mint a kezünkben normál nézési távolságban elhelyezett fotó.
A lenti képekből „kiolvashatjuk”, hogy ekkora képméretnél ISO400-ig szemrebbenés nélkül, de ha nincs nagyítónk, akár ISO800-ig is merészkedhetünk. A képélesség ugyanis ISO800-tól kezd csökkenni, míg a képzaj ISO400-tól lesz jól érezhető. ISO1600-nál leginkább a sötét területek sárgás elszíneződése okozhat problémát, részleteit tekintve megegyezik az ISO800-éval.
Az ISO6400 már ekkora papírméretnél sem az igazi, zajos, mosott, de erős kompromisszummal emlékképnek elmegy. Használhatatlannak nem nevezném, de szépnek se.

Érzékenység – képzaj 2 Mpixelen



ISO80; F5,7; 1/2,5 mp


ISO100; F5,7; 1/3,2 mp


ISO200; F5,7; 1/6 mp


ISO400; F5,7; 1/13 mp


ISO800; F5,7; 1/25 mp


ISO1600; F5,7; 1/50 mp


ISO6400; F5,7; 1/5 mp


ISO80; F5,7; 1/2,5 mp


ISO100; F5,7; 1/3,2 mp


ISO200; F5,7; 1/6 mp


ISO400; F5,7; 1/13 mp


ISO800; F5,7; 1/25 mp


ISO1600; F5,7; 1/50 mp


ISO6400; F5,7; 1/5 mp


ISO80; F5,7; 1/2,5 mp


ISO100; F5,7; 1/3,2 mp


ISO200; F5,7; 1/6 mp


ISO400; F5,7; 1/13 mp


ISO800; F5,7; 1/25 mp


ISO1600; F5,7; 1/50 mp


ISO6400; F5,7; 1/5 mp


ISO80; F5,7; 1/2,5 mp


ISO100; F5,7; 1/3,2 mp


ISO200; F5,7; 1/6 mp


ISO400; F5,7; 1/13 mp


ISO800; F5,7; 1/25 mp


ISO1600; F5,7; 1/50 mp


ISO6400; F5,7; 1/5 mp

Mellékelt tartozékok

  • szilikon külső tok
  • lítium-ion akku
  • külső akkutöltő
  • csuklópánt
  • USB és AV kábelek

A Panasonic Lumix DMC-FT2 ára bruttó 97.000 Ft.

A fényképezőgépet a Panasonic South-East Europe Kft.-től kaptuk kölcsön. Köszönjük!

Ha a bemutatóink segítettek a gép kiválasztásában, akkor a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja a Pixinfo működését. Köszönjük!

Tesztképeink

A fényképezőgéppel készült tesztfotók megtekintéséhez kattintson a lenti linkre.

A képek fájlneveiben szerepel az érzékenység, a rekeszérték és a kisfilmre átváltott gyújtótávolság is.

Tipp: a megjelenő új ablakban mutasson rá egy indexképre, s tekintse meg a böngésző státuszsorát, ahol a fájlnévből kiderülnek a fenti adatok. A kép megnyitását új ablakban vagy új fülön érdemes végezni (shift+kattintás, control+kattintás, Macintoshnál középső egérgomb).

A cikkben és a tesztfotók között szereplő összes képet szerzői jogok védik. Előzetes, írásos engedély nélküli felhasználásuk tilos!