Miközben a kompakt gépek felbontása megállíthatatlanul növekszik, a digitális fényképezőgép gyártók marketingesei egy másik szám, az ISO érzékenység eszeveszett emelésébe is belekergették a fejlesztőket. Míg felületesen szemlélve a dolgot ez a fotós minél jobb kiszolgálásának benyomását kelti, a teljes képet részleteiben szemlélve már látszik, hogy nagy árat kell fizessünk a mutatós számadatokért. A magas érzékenység ugyanis csak a képrzékelőre érkező jel felerősítésével érhető el, ami nem csak a kép világosságára, de a képen látható zaj mennyiségére is hatással van. A téma ugyan szinte minden nap felvetődik fotós körökben (a szerkesztőségben legalábbis), de a cikkekben odavetett egy-egy mondaton kívül eddig nagyobb teret nem szántunk a dologra. Pedig megérte volna. A gyártók ostorozását elsőként az Amazon.com anyagi támogatásával minap megerősített Dpreview.com kezdte, vasárnapi olvasmánynak szánt rövid, de annál tartalmasabb áttekintésével. Bár a konklúzió egyes részleteivel nem értek ugyan egyet, az vitathatatlan, hogy a magasabb érzékenységet ilyen képérzékelőméretek és felbontások mellett csak komoly kompromisszumok árán lehet elérni. Véleményem szerint amíg egy fotóból csak 10×15 papírkép készül vagy csak monitoron nézik vissza, addig egy zajosabb, részlettelenebb (de színhelyes) kép még mindig jobb, mint egy alexponált életlen felvétel, vagy éppen a semmi.
NÉPSZERŰ CIKKEK
Heti Fortepan – 3. Város a határon – Szűcs Lóránd mérnök privát fotói Nagyváradról
Szocialista ringlispíl, fekete-fehér majális, baráti kirándulások és családi utazások egy egyre inkább elreteszelt világban, a semmiből kinövő panelnegyedek vonalas esztétikája: csak néhány évtizeddel ezelőtti, mégis alig ismert számunkra az a Nagyvárad, amibe egy amatőr fotós lencséjén keresztül leshetünk be, bepillantva a Ceaușescu alatti magyar polgárság hétköznapjaiba.
Miért nem számít a DPI a pályázatoknál?
Sokszor találkozom olyan fotópályázati kiírással, ahol hibásan, 300 dpi felbontású fotókat kérnek. Nos, ez nem csak a kiíró hozzá nem értését bizonyítja, de a...
Vigyázz, mit fotózol egy német tányéron!
Németországban a vacsorádat is védheti szerzői jog. Érdekes cikket tett közzé a Die Welt nyomán a PetaPixel.com, amely a német...
Technikázunk: freelensing
Irigyled a drága és ritka tilt objektívek furcsán mosott képeit? Szeretnéd minél olcsóbban növelni optikád nagyítását? Hosszú órákat áldoztál olyan képszerkesztő szoftverek kezelésének elsajátítására,...
Így készíthetsz nedves kollódiumos eljáráshoz hasonló képeket
Antti Karppinen retusőr YouTube csatornájára feltöltött videójában mutatja meg, hogyan lehet a nedves kollódiumos eljárással készült képekhez hasonlót kreálni Photoshop használatával. A...
TOVÁBBI
- All
- alapfokon
- állványok
- blogszemle
- digitális sötétkamra
- előkészületben
- Featured
- fényképezőgépek
- fotóelmélet
- fotónyomtatók
- fotótörténelem
- fotózz!hu
- friss áru
- interjúk
- képgyűjtemény
- kiállítások
- kiegészítők
- könyvek
- mobilfotózás
- objektívek
- okostelefonok
- pályázatok
- photokina 2006
- pletyka
- projektorok
- szkennerek
- szoftverek
- táskák
- technológiák
- témák fotózása
- Tesztfotók
- tippek>haladóknak
- tippek>kezdőknek
- tudósítások
- videó
- világítástechnika
- ultrakompakt
- kompakt
- ultrazoom
- prémium kompakt
- vízálló - strapabíró
- kompakt jellegű MILC
- SLR jellegű MILC
- belépő szintű tükörreflexes
- profi MILC
- középkategóriás tükörreflexes
- profi tükörreflexes
Bővebben