Pár hete már keringenek a neten olyan írások, amelyek az utcai lámpákat LED fényforrásokra leváltó projekt fotós szempontból való hátrányairól szólnak. Tényleg ekkora a baj, vagy minden további nélkül maradnak meleg tónusú esti/éjszakai városfotók is? Ki ne gyönyörködött volna kék órában készült esti, vagy késő éjszaka készült fotókban? Az ilyen képek többnyire azért annyira megkapóak, mert a nátriumlámpák erős sárgás fényt ontanak, amelyek meleg tónusvilágukkal finom hangulatot adnak. Bár a nátriumlámpák lassan teljesen kiszorulnak, s helyüket már a fénycsöves világítótestek váltják fel, a végső döfést az éjszakai fotózásnak a LED fényforrások jelenthetik. Vagy mégsem? Mint tudjuk, az izzó színhőmérséklete 2700K körüli, amely napfény fehéregyensúlyt beállítva a képen igencsak sárgás színnel jelentkezik. Hasonló a helyzet a narancssárga nátriumlámpákkal is, amelyek még inkább a sárga felé mennek, színhőmérsékletük nagyjából 2000K. Ennél érdekesebb azonban az a tény, hogy szinte monokromatikus fényt bocsátanak ki, azaz csak alacsony hullámhosszú fénnyel világítanak, így az ilyen világítás lehetetlenné teszi a színhelyes fotózást (kék tárgyak nátriumlámpás közegben szinte feketének látszanak). Az egyre hatékonyabb energiafelhasználás felé törekvés jelentősen megnövelte a LED fényforrások iránti keresletet, s ma már nem csak otthonainkban, de az utcákon is találkozhatunk velük. Ezek a lámpák igen alacsony fogyasztásúak, színhőmérsékletük inkább nappali jellegű, ami nem feltétlenül ideális. A hideg és meleg fényű LED-ek közül annak megfelelően érdemes választani, hogy mikor kívánjuk azokat használni. Egy irodában, ahol főként nappal kell kiegészítő fényforrást alkalmazni, a napfényhez közelebbi 5-6000 Kelvines fényforrások az ideálisak, míg otthon, ahol jobbára csak este, napelemente környékén kapcsoljuk fel a lámpákat, a meleg fényű tűnik jobb választásnak (a környezeti fény ilyenkor egyébként is jóval melegebb, vagy fizikailag megfogalmazva a nappali fényhez képest jóval alacsonyabb színhőmérsékletű, kb. 3000-3500 K körüli). Feltehető tehát a kérdés, hogy ha este/éjszaka a melegfényű LED jobb, akkor miért nem ilyeneket alkalmaznak az utcai világításoknál? A válasz viszonylag egyszerű: a hidegfényű LED-ek erősebb fénnyel képesek világítani azonos fogyasztás mellett, mint a melegfényűek. De milyen hatása van ennek a kékórás/esti fotózásra? Nyilvánvaló, hogy ha napfény színhőmérséklettel fotózunk egy alacsony színhőmérsékletű fényforrást (izzó, nátrium lámpa, melegfényű fénycső), akkor a kapott képen sárgás színben játszik a megvilágított terület, míg az igen magas színhőmérsékletű égbolt szép sötétkék marad. Ha lecseréljük a fényforrást napfényhez közeli színhőmérsékletű hidegfehér LED-re, akkor a napfény fehéregyensúllyal készített képen a LED-ek által megvilágított területek színhelyesen, azaz a fehér fehéren, a kék kéken jelenik meg, amely végső érzetében, hangulatában már nem annyira meleg és barátságos, mint a sárgás fény. A lámpák lecserélése tehát azzal szembesíti a fotósokat, hogy a korábban szép sárgás fény immár majdhogynem kékes árnyalatba fordult, amint azt a Los Angeles-i Utcai Világítás Hivatalának (Los Angeles Bureau of Street Lighting) képén is láthatjuk: