Digitális tükörreflexesek a megapixel háborúban

Irházy Róbert (Birdie) - 2010. március 8. 07:00 (Egyéb)

35 Mpixel – 60 cm-es nyomat

Sokszor hangoztattuk már, hogy a nagy felbontás leginkább a nagy nyomatok készítésénél térül meg (de nem csak ott, lásd később!). Amikor nagy méretű papírképet készítünk, a szükségesnél kisebb felbontású képből először nagyobb pixelszámú készül (vagy mi magunk csináljuk, vagy a laborgép/nyomtató szoftvere). Ahhoz tehát, hogy ezeket összevethessük, azonos felbontásban kell vizsgálódnunk.

A tesztünk elején úgy döntöttünk, hogy az a bizonyos "nagy méretű nyomat" legyen a komolyabb kiállításoknál is sűrűn használt 60×40 cm-es. Bár az 1 méter széles nyomat még jobb lenne, ez olyan óriási méretet jelentett volna, amely a tesztünk lebonyolítását komolyan nehezítette volna. Gyanítjuk, hogy a jelenlegi 18 Mpixeles maximális felbontás mellett a 60 cm vagy 100 cm között már nem lesz olyan különbség, amely esetleg egy-egy tesztkép sorrendjét megfordítaná.
A 60 cm szélességű, 300 dpi felbontású nyomat elkészítéséhez 7086 pixel széles képre van szükségünk (60/2,54×300), amely a 3:2 oldalarány megtartása mellett 4724 pixeles magasságot ad. Ezek a 35,5 Mpixeles képek lesznek tehát a nagy nyomataink kiinduló fájljai, amiket természetesen szintén érdemes megvizsgálni.

Az interpolálásnak többféle algoritmusa létezik, ki-ki a saját maga által preferált megoldásra esküszik. Mi az egyszerűség jegyében az IrfanView Resample módszerével készítettük el a nagyobb pixelszámú képeket. Az élesítés még az interpolálás előtt történt (a JPEG képeknél a gép, a RAW képeknél az Adobe Lightroom élesített).

60 cm széles, 300 dpi-s nyomatra méretezve 1. kivágás

ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW
ISO12800
ISO12800 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW
ISO12800
ISO12800 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW

60 cm széles, 300 dpi-s nyomatra méretezve 2. kivágás

ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW
ISO12800
ISO12800 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW
ISO12800
ISO12800 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW

60 cm széles, 300 dpi-s nyomatra méretezve 3. kivágás

ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW
ISO12800
ISO12800 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW
ISO12800
ISO12800 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW

60 cm széles, 300 dpi-s nyomatra méretezve 4. kivágás

ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW
ISO12800
ISO12800 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW
ISO12800
ISO12800 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW
ISO100
ISO100 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO200
ISO200 RAW
ISO400
ISO400 RAW
ISO800
ISO800 RAW
ISO1600
ISO1600 RAW
ISO3200
ISO3200 RAW
ISO6400
ISO6400 RAW

Ahogy az egyre nagyobb felbontású gépek felé haladunk, jól látszik, ahogy az 60 cm-es nyomaton egyre inkább több részlet jelenik meg. Az 500 Ft-os mintája egyre jobban kivehető, sőt az igen apró szöveg is olvashatóvá válik.
Tökéletesen látható, hogy ekkora nyomatmérethez bizony kell a jó felbontás. Jóllehet, magam is készítettem ekkora méretet 6 Mpixeles (ráadásul lágy optikával készített) képből, s egész jó lett (kanapé mögé falra akasztva az ember nem nézi közelről) az azért egyértelmű, hogy a nagyobb felbontású gépeknek itt óriási előnyük van. Nem csak a több részlet miatt, hanem a nagy érzékenységű fotózásnál is, hiszen egy apróbb részeket érint csak a képzaj.
Most sem szabad elfelejteni, hogy ezek a képkivágások monitoron nézve kb 3,5×-es nagyításnak felelnek meg a 60 cm széles nyomathoz képest.

A részletek és a képzej tekintetében a monitoron történő ellenőrzés alapján a győztes egyértelműen a nagy felbontású Canon EOS-7D. A Nikon tehát hamarosan ki kell jöjjön egy hasonlóan nagy felbontású modellel, ha ugyanezt a minőséget kívánja kínálni. Hiszen ha a 7D-t kitakarnánk, feltételeznénk, hogy nem létezik, akkor pedig a Nikon D300 lenne a nyertes. Így hát csak azt tudjuk mondani, hogy hajrá Nikon, hiszen a felbontás növelésének itt is jótékony hatása van!

„Sohasem voltam magányos harcos” - interjú Túry Gergely fotóriporterrel

Mi történik a szerkesztőségek fotórovataiban, és miért félő, hogy a fiataloknak nem lesz kitől tanulniuk? Túry Gergellyel, a HVG fotóriporterével, a Sajtófotó Kiállítás társrendezőjével többek között erről is beszélgettünk.

„Még nagyon az elején járunk”- interjú Pályi Zsófia fotográfussal

A fiatal fotós az [origo]-nak készített hangos képanyagaival hívta fel magára a figyelmet, ám saját maga szerint csak félig fotóriporter. Zsófival a művészetről, az előremutatásról és az illegális aranyásókról beszélgettünk.

„A bizalom az elsődleges” - interjú Spilák Zsuzsanna fotóművésszel

Megmutatni a világot és a benne élő embereket – ez a célja Spilák Zsuzsannának, akinek nemrég ért véget Erzsi a börtönben című kiállítása. A fotóművész szeretné feléleszteni a fotóesszé műfaját, és úgy véli: egy-egy anyagnál a koncepció és a tálalás is fontos szerepet játszik.

„Finom részletek kellenek” – interjú Díner Tamás fotóművésszel

Lemezborítóival vált ismertté, ma már az épületek fotózása felé mozog Díner Tamás, akinek gyűjteményes kiállítása jelenleg Tihanyban látható. Mindenre van egy sztorija, sőt, több is - hitvallása szerint pedig lehet kifejezetten kiállításra szánt képeket készíteni.

„Tudni kell felrúgni a szabályokat” – interjú Eifert János fotóművésszel

Szerte a világon elismerik munkásságát, Eifert Jánost ugyanakkor nem lehet bekategorizálni – képeivel kapcsolatban leginkább a tánc-akt-természet hármast szokták emlegetni. Jelenleg tanárként, előadóként, szakíróként és szakértőként is tevékenykedik, megszámlálhatatlan különálló és csoportos kiállításon, díjon, nagydíjon, különdíjon van túl, és határozottan vallja: a jó fotós együtt él témáival.

„Mindig az egység a lényeg” – interjú Bakcsy Árpád ételfotóssal

Nem csak fényképezi, készíti is az ételeket, közben pedig azon dolgozik, hogy a magyar konyha ismét világhírű legyen. Bakcsy Árpád ételfotós és –stylisttal rövid időn belül eljutottunk a középkori erdélyi receptekhez, de – mint elmondta – lehet, hogy a hazai konyhának is ezt kéne tennie.

Panorámafotózás szűk terekben

Benkó János, az autóbelső panorámák hazai guruja kérésünkre billentyűzetet ragadott és megosztotta velünk gondolatait a szűkös térben való panorámakészítés legfontosabb kellékeiről és fogásairól. A cikk során nem csak az alapok, de kulisszatitkok is napvilágra kerülnek.

Fotóelmélet: Expozíció

A köznyelvben gyakran használunk a fénnyel kapcsolatos kifejezéseket vegyes értelemben, mint pl. „világos felület” vagy „erős fény”. A fénytanban ezekhez a sokszor hasonló kifejezésekhez egy-egy szigorúan meghatározott értelmezés társul. Ahhoz, hogy a fényképészeti expozíciót megérthessük, tisztázni kell a fénytani alapokat és az emberi szem néhány tulajdonságát.

Fotóelmélet: Aliasing, anti-aliasing, moire

Amikor végtelen számú képi információt kell megpróbálnunk véges számú pixelen ábrázolnunk, akkor nagyon gyakran nemvárt problémákba ütközünk. A képfeldolgozó rendszereknek nem csak a nehézségekkel, de a mintavételezésből eredő fals információkkal is meg kell küzdeniük. A megoldást a sok vita alapját képező anti-alias szűrők jelentik.

Fotóelmélet: A digitális színes fénykép

Megvan az optikánk, beállítottuk az élességet, a blendét és a záridőt, kiolvastuk a képet az érzékelőből, de még mindig csak egy szürkeárnyalatos kép reprodukálására elegendő adatmennyiséggel rendelkezünk. Ebből kell a fényképezőgép belső szoftverének vagy más külső szoftvernek színes képet varázsolnia.

Fotóelmélet: Automatikus élességállítás

Hiába az egyik legfontosabb jellemző, az automatikus élességállítás jellemzésére nem igazán akad olyan mérőszám, mint a felbontásra a megapixel, vagy a tárolókapacitásra a megabyte. Megadjuk ugyan a mérőmezők számát, vagy azok érzékenységét, de a működési algoritmust ezt ritkán jellemzi. Pedig nagyon frusztráló tud lenni, amikor az automatikus élességállítás rosszul vagy lassan működik. A megfelelő gép kiválasztásánál nem árt ha tudjuk, hogy hogyan is működik ez az alapvető funkció.

Fotóelmélet: Optika 3

A fényképezőgépre tett objektívektől elvárjuk, hogy éles képet alkossanak, illetve hogy szabályozzák a fényképezőgépbe bejutó fény mennyiségét. Persze ezek nem egyszerű feladatok, de egy kis magyarázattal könnyen megérthetők. Fotóelméleti sorozatunk harmadik része ezért az élességállítással és a fényerővel, illetve a fényrekesz működésével foglalkozik, az előző két részben már megszokott részletességgel.