Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-TZ10 teszt

0

Bevezetés és újdonságok

Bevezetés

A Panasonic gépeitől már megszokhattuk, hogy elég takaros kis szolgáltatáskészletet kínálnak, de az elmúlt nyáron azért a kötelező frissítésekhez képest is sok újdonsággal szolgált a cég. Kompakt kínálatának jó részét megújítva, teljesen új AF-rendszert, stabilizátort és egyéb képességeket vonultatott föl az akkori modellekben. Ugyanezen az ösvényen haladt a TZ széria megújításakor, melynek legfrissebb képviselői, a TZ8, TZ9 és TZ10 (USA-ban: ZS5 és ZS10) szintén mindenből a legújabbat kapták. A január végén bejelentett modellek közül ismét a csúcsgórét, a Lumix DMC-TZ10-et vettük szemügyre alaposabban, elsőként elődjével és testvérmodelljeivel összehasonlítva.

TZ7 vs. TZ10

A szinte napra pontosan egy évvel korábban bejelentett TZ7-et tekinthetjük a TZ10 közvetlen elődjének, egyben a sorozat addigi csúcsmodelljének. A TZ10 ehhez képest egy ugyanakkora méretű, de nagyobb felbontású szenzort kapott, valamint a legfrissebb képfeldolgozó processzort. Az eltérő felbontás eltérő képméreteket is jelent, valamivel kevesebbet mint az elődben, de hát ezt nem róhatjuk fel hátrányaként, hiszen így is rengeteg méret között válogathatunk.

Az objektív, adatait tekintve minden téren ugyanazt hozza, mint az elődmodellben. 12X-es zoomot kapunk, valamint kisebb felbontásokban valamivel nagyobb EZ zoomot. Újdonság az úgynevezett Intelligens zoom bevezetése, mely a normál gyújtótávolság változással kiegészülve 16x-os átfogást kínál. Ide tartozik a szintén új intelligens felbontás (I.R.) technológia, mely egyfajta szelektív részletfelismerést és kiemelést jelent. A feldolgozórendszer elemzi a képtartalmat és a homogén területeken (pl. az égbolton) nem végez élesítést, míg az apróbb részleteket tartalmazó képterületeken igen. A technológia magasabb érzékenységen, sőt a videóknál is jobb végeredményt ígér, szintén a képtartalom figyelembevételével.

A korábban megismert színeffektusok közül eltűnt néhány, de cserébe megjelentek a szabadabban befolyásolható feldolgozási beállítások, így a kontraszt, élesség, telítettség és a zajcsökkentés finomhangolása. A gyári színbeállítások egy új móddal bővültek. Két új opciót kapunk az automatikus témamódoknál is, a háromféle beállítást kínáló Nagy dinamika és Fényképkeret módokat.

Mint említettem a nyári modellfrissítések irányvonala volt a mérvadó, így a TZ10-ben az akkor bejelentett, továbbfejlesztett POWER O.I.S stabilizátor rendszer lapul. Az optikai stabilizátor, a gyártó ígérete és korábbi méréseink szerint is hatékonyabb az elődnél, de erre később újra ki fogunk térni.

A TZ7-ben bizony nem ártott volna a jó képességek mellé egy fokkal szabadabb manualitás sem. Aki ezt hiányolta, most megkapja. Az élességállítás ugyan maradt automatikus, de a felvételi üzemmódok között végre megjelent a rekesz- és záridő-előválasztás, valamint a teljesen manuális mód. Ennek köszönhetően a záridő is szabadabban változtatható, a korábbi tartományban ugyan de nem csak az automatikában bízva.

Ha már az automata élességállításnál tartunk, meg kell jegyeznem, hogy az AF-rendszer is a nemrég továbbfejlesztett, melyet a Panasonic Sonic Speed AF-nek nevez. A továbbfejlesztés gyorsulást jelent, a korábbiakhoz képest jelentős javulással. Méréseink sorába természetesen ezt a képességet is bevettük. Az AF mellett a gép egyéb téren is gyorsabb lett, ilyen például a bekapcsolás utáni készenlét, mely kb. 40%-kal lett gyorsabb, vagy az egészen elhanyagolható, 0,006 mp-es zárkésleltetési idő. Mindezt a párhuzamos képfeldolgozásnak köszönheti, mely a szükséges számítási műveleteket – mondjuk az expozícióhoz, vagy az élességállításhoz – két külön szálon futtatja, így lerövidítve a műveleti időket.

balra: Panasonic Lumix DMC-TZ7
jobbra: Panasonic Lumix DMC-TZ10

A képsorozatnál ugyan kiesett az egyik üzemmód, de a videofelvétel egy újabbat is tartogat. Maradt a korábbi két formátum, de az AVCHD Lite videók GPS használattal is készülhetnek. A TZ10 egyik legnagyobb újdonsága így tehát nyilvánvaló, beépített GPS vevőt is kapunk fotóink és videóink készítési helyének rögzítéséhez. A videók egyébként ebben a gépben vághatók is.

A gép kezelését teszi könnyebbé a Custom funkció, melyre kedvenc beállításainkat menthetjük, a főtárcsáról azonnal előhívhatóvá téve.

A Panasonic LUMIX DMC-TZ7és
a DMC-TZ10 közötti főbb különbségek
Panasonic DMC-TZ7 Panasonic DMC-TZ10
Érzékelõ 1/2,33″ CCD
12,7 megapixel
1/2,33″ CCD
14,5 megapixel
Felbontás (effektív) 10,1 Mpixel 12,1 Mpixel
Képméretek (csak a különbözõek)

3648 x 2736 (4:3)
3072 x 2304 (4:3)
1600 x 1200 (4:3)

3776 x 2520 (3:2)
3168×2112 (3:2)
2112×1408 (3:2)

3968 x 2232 (16:9)
3328×1872 (16:9)
2208×1248 (16:9)

4000×3000 (4:3)
3264×2448 (4:3)

4176×2784 (3:2)
3392×2264 (3:2)
640×424 (3:2)

4320×2432 (16:9)
3552×2000 (16:9)
640×360 (16:9)

Feldolgozó rendszer Venus Engine IV Venus Engine HD II
EZ Zoom max. 21,4x max. 23,4x
Intelligens zoom nincs van (16x „optikai”)
Stabilizátor MEGA O.I.S. POWER O.I.S.
Felvételi módok Program automatika (P)

Program automatika (P)
Rekesz-elõválasztás (A)
Záridõ-elõválasztás (S)
Manuális (M)

Záridõ 8-1/2000
(Csillagos ég módban: 15, 30 60 mp automatikus)

60-1/2000 (automatikus, vagy manuális)
(Csillagos ég módban: 15, 30 60 mp automatikus)

Fotó témamódok Portré, Bõrtónus lágy, Átalakítás,
Önarckép, Tájkép, Panorámasegéd,
Sport, Éjszakai portré, Éjszakai tájkép,
Étel, Party, Gyertyafény, Baba1, Baba2, Háziállat,
Napnyugta, Magas érzékenység, Gyors sorozat, Vaku sorozat,
Csillagos ég, Tûzijáték, Vízparti, Hó,
Légifotó, Tûlyuk, Homokfúvott hatás, Vízalatti
Portré, Bõrtónus lágy, Átalakítás,
Önarckép, Tájkép, Panorámasegéd,
Sport, Éjszakai portré, Éjszakai tájkép,
Étel, Party, Gyertyafény, Baba1, Baba2, Háziállat,
Napnyugta, Magas érzékenység, Gyors sorozat, Vaku sorozat,
Csillagos ég, Tûzijáték, Vízparti, Hó,
Légifotó, Tûlyuk, Homokfúvott hatás, Nagy
dinamika, Fényképkeret
, Vízalatti
Színeffektusok Standard, Természetes, Élénk, B/W, Szépia,
Hideg, Meleg
Standard, B/W, Szépia, Hideg, Meleg
Képfeldolgozási beállítások nincs

Kontraszt (+/-2 fokozat)
Élesség (+/-2 fokozat)
Telítettség (+/-2 fokozat)
Zajcsökkentés (+/-2 fokozat)

Videofelvételi formátumok Motion JPEG
AVCHD Lite
Motion JPEG
AVCHD Lite
AVCHD Lite (GPS)
Sorozat módok Normál
Végtelen
Gyors
Vaku
Normál
Gyors
Vaku
Lejátszási módok Normál, Diavetítés, Kategória, Kedvencek Normál, Diavetítés, Kategória, Üzemmód,
GPS, Utazás
, Kedvencek
Beépített GPS vevõ nincs van
Beépített memória 40 MB 45 MB
Méret 103,3 x 59,6 x 32,8 mm 103,3 x 59,6 x 32,6 mm
Tömeg 206g 195g
Egyéb – Hangjegyzett felvétele az állóképek mellé

– Gyorsabb bekapcsolás utáni készenlét
– Gyorsabb automatikus élességállítás
(Sonic Speed AF)
– Multi Aspect funkció (utólag kiválasztható
kép oldalarány)
– Intelligens felbontás technológia
– Custom mód a fõtárcsán (egyedi beállítások
mentése)
– Exposure gomb a hátlapon
– 3 fokozatú intelligens expozíció mód
– Részletesebb utazási beállítások
– Videó szerkesztés (vágás)
– Nem állítható az automata LCD kikapcsolás
ideje
– Nincs zoom gyûrûvel behívható gyors visszajátszás

TZ8 vs. TZ9 vs. TZ10

A korábbi páros frissítések helyett idén három új modellel bővült a TZ-széria, melyek csupán néhány ponton különböznek egymástól, bár lehet, hogy ezek sok vevő számára fontos szempontok. A TZ10 AVCHD és MJPEG videofelvételi formátumai közül a TZ8 és TZ9 csak az utóbbit használja, és hiányolnunk kell belőlük a videószerkesztési lehetőséget is. Ezen felül mindkét „kisebb” modellből hiányzik a GPS vevő. A TZ9 hátrányai ennyiben ki is merültek, a TZ8 viszont ehhez képest egy kisebb, 2,7”-os és fele akkora (230 000 képpont) felbontású LCD kijelzőt kapott, mint társai. Ebben a modellben nem található HDMI kimenet és a hangfelvételek sztereó helyett mono minőségben szólalnak meg. Felbontásukban, optikájukban és egyéb képességeikben a három gép jórészt megegyezik.