Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-FZ300 teszt

1

Bevezetés

A digitális fényképezőgépek történelmében az egyik legsikeresebb szegmensnek az ultrazoomokat tekinthetjük, hiszen ezek a mai napig életben vannak és keresettek, míg a kis zoomátfogású egyszerű és olcsóbb gépek az okostelefonok elterjedésével egyre inkább háttérbe szorulnak. Hasonlóképp érdekes és sikeres története van a bridge fényképezőgépeknek, amelyeket elsődlegesen az egyszerűbb kompaktok és a komoly DSLR-ek közötti áthidalásra fejlesztettek. Fél, egy évtizede ezek még igen keresett darabok voltak, mára már azonban a DSLR-ek hazánkban is könnyen elérhetővé váltak alacsony áruk miatt, így önmagukban a bridge gépek kevésbé keresettek. Ha azonban egy jó konstrukcióval párosul az elektronikus kereső, a vakupapucs és a RAW formátum, akkor könnyen válhat sikertermékké egy bridge fényképezőgép.

A Panasonic ezen gondolatokra alapozhatta DMC-FZ300-as fényképezőgépének fejlesztését, hiszen bár a japán gyártó rendelkezik nagy (60×-os) zoomátfogású, s olcsó (bőven 100e Ft alatti) ultrazoom géppel (DMC-FZ72), és van nagy (1″ típusú) szenzoros bridge ultrazoomja is (DMC-FZ1000), ez utóbbi ára már 200e Ft feletti, így jogos lehet az igény egy kettő közötti árfekvésű, de komoly bridge ultrazoom gépre. Ezt testesíti meg a Panasonic DMC-FZ300, amely a DMC-FZ200 utódának is tekinthető. Nézzük, mit kínál számunkra az FZ300:

  • 12 megapixeles, 1/2,3″ típusú BSI-CMOS képérzékelő
  • új Venus Engine
  • időjárásálló váz
  • 25-600mm-es gyújtótávolságnak megfelelő, 24×-es optikai zoomos Leica DC objektív
  • két zoomkar a kényelmes kezeléshez
  • MF tárcsa az objektív bal oldalán
  • a teljes tartományban fix, 1:2,8 fényerő
  • 1 cm makró közelpont
  • 5-tengelyes Hybrid O.I.S. stabilizátor
  • ISO100-6400 érzékenység, 1/3 Fé-enként állítható
  • RAW képformátum támogatása
  • 60-1/16000 mp záridő
  • rekesz- és zársebesség előválasztás, teljes kézi mód
  • panoráma készítés pásztázással, gépen belüli összeillesztéssel
  • beépített vaku és vakupapucs TTL rendszervakunak és középpontos rádiós kioldónak
  • UltraHD videófelvétel (25 és 24p)
  • sztereó beépített mikrofon, külső mikrofon csatlakozó
  • 4K fotósorozat
  • Post-Focus: az élesség helyének utólagos kijelölése a képen (4K sorozatnál) – csak tervezett szolgáltatás!
  • 12 kép/mp sorozat
  • 1,04 millió képpontos, forgatható, érintésérzékeny LCD
  • 1,44 millió képpontos, 0,7×-es nagyítású OLED kereső
  • 380 kép egy akkutöltéssel
    Wi-Fi és NFC
    magyar menünyelv

A részletes adatokat adatlapunk tartalmazza, érdemes azt is átfutni!

balra: Panasonic DMC-FZ200 | jobbra: Panasonic DMC-FZ300

Mint említettem, a DMC-FZ300 a korábbi, még 2012-ben megjelent DMC-FZ200 utódmodellje. A három évnyi piacon tartás után azt is gondolhattuk volna, hogy a kis szenzoros bridge gépeknek végük, s helyüket a relatív nagy (1″) szenzoros DMC-FZ1000 váltja majd fel, de a gyártó másként gondolta. Ők ugyan tényleg sokáig tartották piacon az FZ200-ast, de nem felejtették el, sőt, fejlesztettek is rajta, így jött létre az FZ300, amely a következő változásokat hozza elődjéhez képest:

A Panasonic Lumix DMC-FZ200 és DMC-FZ300 közötti főbb különbségek
Panasonic DMC-FZ200 Panasonic DMC-FZ300
Váz/burkolat Hagyományos Időjárásálló
Záridő fotó módban 60-1/4000 mp 60-1/16000 mp (1/4000 mp felett elektronikus zárral)
Expozíció sorozat igen, 3 képig igen, 5 képig
Fókuszrendszer kontraszt alapú kontraszt alapú, Depth from Defocus (DFD) elvvel segítve
Kézi élességállításhoz gyűrű vagy görgő nincs van, gyűrű
Videófelvétel max. felbontása 1920×1080 pixel 3840×2160 pixel (UltraHD)
4k fotó sorozat nincs van
Sorozat max. sebessége teljes felbontásban 12 kép/mp
folyamatos AF-fel 5,5 kép/mp
12 kép/mp
folyamatos AF-fel 6 kép/mp
Beépített memória 70 MB nincs
LCD 3″ képátló,
kihajtható-elfordítható,
460 ezer képpont
3″ képátló,
kihajtható-elfordítható,
1,04 millió képpont
Elektronikus kereső 1,312 millió képpont,
kis keresőkép
nincs betekintés érzékelő
1,44 millió képpont,
nagy keresőkép
betekintés érzékelővel
Programozható gombok száma 3 4
Beépített Wi-Fi vezérlő nincs van
Méretek 125,2 × 86,6 × 110,2 mm 131,6 × 91,5 × 117,1
Tömeg (akkuval és kártyával) 588 gramm 691 gramm

A fenti listát elnézve két dolog juthat eszünkbe:
1.) a Panasonicnak e szegmensben esze ágában nincs elszállt módon felbontást növelni (más japán gyártó kínálatában találunk 20 Mpixeles, ezzel azonos méretű szenzorral felszerelt ultrazoomot).
2.) a 24×-es optikai zoomot jó kompromisszumnak tartják a nagy átfogás és a jó képminőség között.

Azt azonban nem lehet rájuk fogni, hogy egyáltalán nem kínálnak nagyobb felbontású ultrazoomot (lásd 20 Mpixeles DMC-LZ40), vagy éppen hogy ne volna ennél jóval nagyobb zoomos modelljük (lásd 60×-os zoomos DMC-FZ72). Viszont azt mindenképp jól teszi a Panasonic, hogy a magasabb minőséget képviselő szegmensében, ahol a DMC-FZ300 is megtalálható, ott nem a számokra, hanem valóban a minőségre és a szolgáltatásokra helyezi a hangsúlyt.

A fejlesztéseket elnézve pedig az is jól látszik, hogy minden, ami hiányzott, vagy kimaradt a DMC-FZ200-ból, az már benne van az FZ300-ban. Gyakorlatilag egy ízig-vérig komoly bridge lett, leszámítva a szenzorméretet, amely maradt kompaktos.

Külsőben minimális változás érte a gépet az elődhöz képest: a formavilág hasonló, bár az FZ300-nál kicsit a szögletesebb vonalak dominálnak, de új kezelőszervek is kerültek a masinára, mint az AF üzemmód kapcsoló a gép hátulján, a kissé áttervezett felső rész néhány új Fn gombbal, illetve az objektív bal oldalán újdonságnak számító MF tárcsa.