Camera RAW a gyakorlatban
Az alábbiakban több bemutatott újdonságra koncentrálva szerkesztünk egy képet az új Camera RAW-ban. Használjuk az új expozíciós beállításokat, valamint a kibővített eszközöket is – egész pontosan az átmenetes szűrő legújabb szolgáltatásait.
A probléma
Példafotónk szinte menthetetlen lenne ha JPEG-ben készült volna. Csak az ég helyesen exponált, a lényeg viszont nagyon sötét. A fényképezőgép képtelen volt ekkora kontrasztátfogást egy képen ábrázolni. De többek között erre való a RAW, így az új Camera RAW segítségével megpróbálhatunk belesni a most még sötét utca életébe, és olyan eszközöket használni, melyek az előző szoftververziókban még nem álltak rendelkezésünkre.
![](/img/a/Photoshop_CS6_05/CS6_cameraraw_od.jpg)
A megoldás
Először lássuk mit tudnak azok az új csúszkák. Az expozíciót (Exposure), vagyis a középtónusokat egy leheletnyit világosítottuk, míg a kontrasztból egy kicsit visszavettünk. Hasonlóan visszafogtuk a világos tartományokat (Highlights) is. Mivel a kép nagyon árnyékos, ezekre a területeken (Shadows) +100 értékű emelésre volt szükség, ahogy a feketéknél (Black) is egy hajszálnyi, de csak annyi, hogy megmaradjon a kontraszt. A mikrokontrasztot a Clarity emelésével növeltük.
![](/img/a/Photoshop_CS6_05/CS6_cameraraw01_od.jpg)
Ezután került sorra az új átmenetes szűrő (Graduated Filter), és friss lehetőségei. Két szűrőátmenetet is használtunk a képen. Először húztunk egyet a kép felső harmadától a következő harmadáig. Ennek segítségével állítjuk be a kép tetejét. Mivel itt jó a fehéregyensúly, és több napfény is éri csak a kontraszton és árnyékokon változtattunk. Zajszűrésre sem volt szükség.
![](/img/a/Photoshop_CS6_05/CS6_cameraraw02_od.jpg)
Ezután az alsó részre is húztunk egy átmenetet, ahol tovább növeltük az expozíciót és a Clarity értékét. Így a HDR (Tone Mapped) képekhez hasonló hatást értünk el, de legalább jól látható minden részlet az utcában.
![](/img/a/Photoshop_CS6_05/CS6_cameraraw03_od.jpg)
Most jön a java! A nagymértékű világosítás miatt elég sok zaj tűnt elő a sötét részeken, ezt csak a lenti átmenetes szűrőterületen szűrtük (Noise Reduction: +73) a kép felső része ugyanis nem volt olyan zajos. Szintén problémát jelentett, hogy az árnyékban lévő területek színhőmérséklete hidegebb, mint a napsütötte felső területé, ezért az alsó átmeneten a Temperature csúszkát is eltoltoltuk (+30), ezáltal sokkal melegebb színeket kaptunk az egykor árnyékba bújt képterületen.
![](/img/a/Photoshop_CS6_05/CS6_cameraraw04_od.jpg)
Ez utóbbi két beállítás az előző Camera RAW és Lightroom programokkal nem valósítható meg, ahogy az expozíciós beállítások is mások. Megpróbáltuk ugyanazokat a beállításokat használni a Camera RAW 6.x-os verziójában és ez lett a végeredmény:
![](/img/a/Photoshop_CS6_05/CS5_cameraraw_od.jpg)
Az alsó részen sem külön zajszűrésre, sem fehéregyensúly állításra nem volt lehetőség és a kontraszt, valamint a Clarity is másként jelenik meg a képen. Utóbbi elég elnagyolt, kevésbé a részletekre koncentrál.
Ami (esetleg) kimaradt
Akit nem érdekel a fotókönyv szerkesztés és a GPS adatok kezelése, annak úgy tűnhet az új Lightroomtól és a Photoshop CS6-ba integrált Camera RAW7-tól nem kap annyi szerkesztési újdonságok. Viszont ez a pár csúszka igen komoly előrelépést jelent a kép megfelelő világossági szintjének beállításában, a Clarity pedig még hasznosabb eszközzé vált, mint korábban. A következő verzióban szívesen látnánk még több beállítást az ecset és az átmenetes szűrő opciói között, de az új változat szelektív színhőmérséklet és zajszűrés lehetősége is sokat dob a szoftver használhatóságán.
Egyre kevesebb dolog miatt kell a Lightroomban vagy Camera RAW-ban szerkesztett fotót a Photoshopban is utómunkáznunk. Nem is tudom, hogy ennek örüljek-e, vagy sajnálkozzak?