Röviden: Minolta DiMAGE A1 teszt

0

A fél-professzionális Minolta DiMAGE A1 egyértelműen a DiMAGE 7Hi folytatásaként jelent meg. Képességei hasonlóak, mint a 7Hi-nek, de jópár újdonság található az A1-ben, amely a felhasználást könnyíti. Ezek közül talán a legfontosabb, hogy a kézremegés ellen stabilizátort használ a gép. A hagyományos optikai stabilizátorral szemben a DiMAGE A1-ben nem az optika egy lencsetagját mozgatják, hanem az optika mögötti CCD-t. Kissé fura megoldás, de tény, hogy működik. Ennek a megoldásnak az előnye, hogy az optikán nem kellett változtatni, maradhatott az, amelyet már a DiMAGE 5 óta használ a gyár (bár bizonyos szempontokból jó lett volna egy kis áttervezés). A gép kialakítása, külseje is kicsit megváltozott, az LCD alatti íves rész eltűnt, megszokottabb formát kölcsönözve a gépnek. Az exponáló gomb előtti vezérlőtárcsa kiegészült egy másodikkal, amely a markolat hátsó részére került. A főbb változásokat táblázatunkban tüntettük fel:

Minolta DiMAGE 7Hi és A1 közötti főbb különbségek






































Minolta DiMAGE 7Hi
Minolta DiMAGE A1
Felbontások
2560×1920
1600×1200
1280×960
640×480
2560×1920
2080×1560
1600×1200
1280×960
640×480
Legszűkebb blende
nagylátószög: F8
tele: F9,5
nagylátószög: F11
tele: F11
Kézremegés ellen
AntiShake (CCD stabilizálás)
Záridő-tartomány
15 mp – 1/4000 mp 30 mp – 1/16000 mp
AF rendszer
3 pontos,
vagy 285 választható fókuszpont
9 pontos,
vagy 10788(!) választható fókuszpont
Sorozat-felvétel
2 vagy 3 kép/mp max. 9 képig
UHS módban 7 kép/mp
2 vagy 2,8 kép/mp max. 3 képig
nincs UHS mód
Zajszűrés
csak B-mód esetén ki/ bekapcsolható, hosszú idejű felvételeknél
A/D konverter felbontása
12 bit 14 bit
Videórögzítés
320×240 max. 60 mp. 320×240 max. 15 perc
Kereső
Microtech 210e pixelnek megfelelő (70e truecolor pixel) 235e R,G,B pixel
LCD
1,8″ 118e pixel 1,8″ 118e pixel,
felfelé 90, lefelé 20 fokban hajtható
Tápellátás
4 db AA méretű elem/akku 1500 mAh 7,4V Li-ion akku




A DiMAGE 5/7 sorozatnak, így az A1-nek is az egyik jellegzetessége az optikával mechanikai kapcsolatban lévő zoomgyűrű, mellyel kézileg tudjuk a zoomot beállítani. Fontos megjegyeznünk, hogy a motoros zoomokkal szemben ez a megoldás gyors és pontos használatot tesz lehetővé. Mint említettük, az objektív ugyanaz a jó fényerejű 7,1x-es zoomtartományú, mint a DiMAGE 5-7Hi-ben. A szokásos 35 mm helyett 28 mm kezdőfókusztávolságú, mely a nagylátószöget kedvelőknek nagy előnyt jelent. A leghosszabb záridő a DiMAGE 7Hi-ben még 15 mp volt, B-módban maximum 30, az A1 esetén bármikor használhatunk illetve beállíthatunk 30 mp-es záridőt. Bár már a 7Hi-ben is szerepelt, itt is fontosnak tartjuk megemlíteni az Extra Fine JPEG-tömörítést, amely a 100%-os JPEG képeknél is nagyobb file-okat eredményez, igen kis veszteséggel. Az akár 4-5 MB méretű Extra Fine képek már csak igen nehezen különböztethetők meg a TIFF vagy RAW file-ok minőségétől. Természetesen a színmélység csatornánként JPG képnél csak 8 bites lehet, míg RAW esetén csatornánként 14 hasznos bit kerül eltárolásra, ez utóbbi is új fejlesztés eredménye, a 7Hi-nél még 12 bites A/D konvertert alkalmaztak. Ritka lehetőség, hogy az sRGB színtér mellett akár Adobe RGB színteret is használhatunk, ráadásul mind a JPG, mind a TIFF file-okba bekerül az ICC profil is, bár ez is megvolt már a 7Hi-ben.




A legnagyobb felbontásban 2560×1920 pixeles képeket készíthetünk amely igen jó részletgazdagságú, így akár A/4-es papírképek nyomtatásához is elegendő. A 7Hi-nél az 5 Mpixeles felbontás után rögtön 2 Mpixeles következett. Szerencsére ezt az űrt betömte a Minolta a 2080×1560 pixeles felbontással. Ezen kívül még 1600×1200, 1280×960 vagy 640×480 pixeles felbontást választhatunk. A JPEG tömörítési fok 3 lépcsőben állítható: standard, fine és extra fine. Veszteségmentes fájlformátumból a TIFF és a RAW áll rendelkezésünkre. A fényképezőgép ISO100, ISO200, ISO400 vagy ISO800 érzékenységgel használható. Automatikusan a gép ISO100 és ISO200 közötti érzékenységeket használ. A blende F2,8 és F11 között állítható, a korábbi F8/9,5-höz képest jó, hogy már szűkebb blende is elérhető, ami a 2/3″-os CCD-nél bizony ki is használható. Az F2,8 és F11 között 1/3 blendénként választhatunk megfelelő értéket (F2,8; F3.2; F3,5; F4; F4,5; F5; F5,6; F6,3; F7,1; F8; F9; F10; F11). A fénymérés 300 szegmensű mátrix, középre súlyozott átlagolt, vagy szpot elven történhet. Utóbbi esetben választhatunk hogy a fókuszponthoz rögzítve, vagy a kép közepén történjen a pontmérés. A zársebesség 30 mp és 1/16000 mp közötti lehet, ez utóbbi természetesen a CCD elektronikus zárjának felhasználásával lehetséges. Mind sport, mind éjszakai felvételekről legyen is szó, a Minolta DiMAGE A1 bármelyik helyzethez kínál megfelelő zársebességet, sőt a vaku a második redőnyre is szinkronizálható.




A Minolta GT APO optikája legnagyobb látószögével és alacsony aberrációs szintjével tűnik ki társai közül. Az F2,8-F3,5 közötti kezdő fényerejű objektív – figyelembe véve a 7x-es zoomtartományt – jónak mondható. Az F2,8 kezdő fényerő ebben a kategóriában nem számít kiemelkedőnek, sok más gép ehhez képest kétszeres fényerejű, F2,0-s objektívvel dolgozik, azoknál azonban jelentősebb az aberráció, illetve sokszor a zoomtartomány is kisebb (a Sony DSC-F828 ugyanilyen zoomtartományban megtartotta az F2,0 induló fényerőt nagylátószögnél). A fókusztávolság kézi úton állítható be, 28 mm-200 mm-nek megfelelő értékre. A legkisebb tárgytávolság normál esetben 38 cm, makró esetén 13 cm. Makrózáskor legkisebb befogható terület szélessége 50 mm, amely 200 mm-nek megfelelő fókusztávolságnál érhető el. Makrózáskor vagy 28 mm-es, vagy 160-200 mm-es fókusztávolságot használhatunk. A befogható terület szélessége alapján közepes makróképességre gondolhatunk, ám ha figyelembe vesszük azt, hogy ekkor 200 mm-es fókusztávolsággal is dolgozhatunk, ez akár álmosabb pillangók fényképezését is lehetővé teszi, mert nem kell nagyon közel kerülnünk hozzá. Ehhez természetesen szélcsendes idő kell, hogy a növényen ne himbálódzon a pillangó. A kézremegésünk kiküszöböléséért a CCD-t mozgató AntiShake mechanizmus a felelős. Próbáink során ez a funkció igen jól működött, így állíthatjuk, hogy jó alternatívája a drága optikai stabilizátoroknak. A nagy CCD-vel dolgozó DiMAGE A1 mélységélessége viszonylag kicsi, ami elsősorban makrónál jelentkezik (természetesen a filmes gépek kis mélységélességét meg sem közelítheti, hiszen az érzékelő 2/3″-os).

A sorozatban megszokottnak mondható, de egyébként különleges Microtech elektronikus kereső helyett az A1-ben már hagyományos, kis méretű LCD dolgozik az elektronikus keresőben. Ennek felbontása 234 ezer pixel, mérete 0,44″. Az elektronikus kereső a korábbi gépeken kerek lencsével, az A1-nél téglalap alakú lencsével nézhető. Ennek jelentősége, hogy a korábbi modellek kerek lencséje miatt a szélek már homályosan látszottak, az A1 esetében ezt a hibát javították, bár még mindig nem tökéletes. A Microtech kereső talán legnagyobb hibája az alacsony képfrissítés volt. A gép bejelentésekor sokan – köztük én is – úgy gondolták, az új EVF ezt a hibát javítja. Nos, tévedtünk, ugyanis a kereső továbbra is eléggé szaggatott képet mutat. Érdekes azonban, hogy a gép hátulján lévő 1,8″-os 118 ezer pixeles LCD-n sokkal nagyobb képfrissítéssel látható az élőkép. Az EVF felfelé 90 fokban felhajlítható, az LCD felfelé szintén 90 fokkal, lefelé 20 fokban hajlítható. A fókusz beállítása kézileg is történhet, ekkor 2x-es vagy 8x-os képnagyítás használható, amely megkönnyíti a pontos élességállítás. Az elődmodellben még csak 4x-es nagyítás volt használható. Itt viszont ezt kimaradt, helyette van a gyengébb nagyítást adó 2x-es és a túlzott nagyítást adó 8x-os. Kár volt kihagyni a jól bevált 4x-es nagyítást. Szerencsére a nagyítás funkció immár kevés fény esetén is használható, amikor a kijelzők átváltanak fekete-fehér üzemmódra. Lejátszáskor a képbe 2-8x-os méretben lehet belenagyítani, a lépésköz 0,2x-es.






A fényképezőgépet már teljesen automata módban is használhatjuk. Ezen kívül programautomatika, rekesz és zársebesség-előválasztás, kézi mód, valamint portré, sport, naplemente és éjszakai téma-módokat választhatunk. Az MR jelzésű (Memory Recall) állásban 3 általunk beállított értékeket hívhatunk vissza. Sorozatfelvétel esetén a gép adatlapja szerint 2/2,8 kép/mp sebesség használható. Nekünk ezzel szemben a sorozat maximum 3 képét 2,2 mp alatt sikerült ellőni, ami 1,5 kép/mp-nél is gyengébb sebesség. Sajnos nem jöttünk rá, mi lehetett a gond, de ennél gyorsabbra nem tudtunk állni. Mint a DiMAGE 7Hi is, az A1 is képes időzített sorozatfelvétel készítésére, ráadásul már a 99 képes korlát sincs, akár 240 képet készíthetünk fél perc és 60 perc lépésközzel. A 3 képes automatikus expozíció sorozat +-0,3 vagy 0,5 Fé különbségekkel készíthető, a korábban elérhető 1 Fé-es lépésköz eltünt. Kár. Ezen kívül kontrasztra, színtelítettségre, vagy digitális színszűrőre nézve is készíthetünk expozíció sorozatot.

A fehér-egyensúly napfény, felhős, izzó, fénycső és árnyék értékekre állítható be, ezen kívül lehetőség van kézi beszabályozásra is, melyeket el is menthetünk a három kézi fehér-egyensúly egyikének. A fényképezőgép tetején háttérvilágítással ellátott állapotjelző LCD is található, melyen a legfontosabb beállítások láthatók (tömörítési fok, képméret, hátralévő képek száma, vakumód, rekesz-érték, zársebesség, stb.). Ennek háttérvilágítása a 7Hi-hez képest élénkebb és világosabb lett.

A fényképezőgéppel videó felvétel is készíthető, maximum 15 perc terjedelemben, hanggal együtt, a felbontás 320×240 pixel lehet. A mozgóképek rögzítésekor mind a zoom használata, mind az élességállítás is folyamatos, ez akár kézileg is történhet a felvétel közben.

A fém állványmenetet az optika tengely vetületétől 1,5 cm-re találjuk, vagyis közelebb helyezték az optikai tengely vetületéhez, mint a 7Hi esetén volt. Állványra helyezett gép esetén mind az akku, mind a kártya cserélhető marad.






A Minolta DiMAGE A1 beállítása a rengeteg gombnak köszönhetően többnyire a menü használata nélkül lehetséges. Ez a gép előnyének mondható, bár a sok gomb kezdetben inkább bonyolult, mint jól használható, de néhány hónapos használat után már világossá válik, hogy milyen sok minden beállítható, használható ezzel a géppel – ráadásul gyorsan. A 7Hi-hez képest kicsit átrendezték a gombokat, így aki hozzászokott a 7-es sorozat gombjaihoz, kezdetben kicsit tanácstalanul fog keresgélni: ez eddig itt volt… Az új belépők viszont így előnyhöz jutnak. Ők egyáltalán nem fogják rossz helyen keresni.




A vaku kézzel felnyitható, távolsága az optikai tengelytől 6 cm. A vakumódok között természetesen automatikust nem találunk, hiszen mi magunknak kell felnyitni a vakut, ha azt használni akarjuk. A derítésen kívül vörösszem-hatás csökkentő, vagy lassú szinkron, illetve vezeték-nélküli üzemmód használható.

A gép tápellátása két szempontból is javult. Egyrészt a Minolta felismerte, hogy egy ilyen energiaigényű gépet nem célszerű NiMH akkuról táplálni, ezért áttértek a Li-ionra. Ez hosszabb és jobban kalkulálható üzemidőt eredményez. A másik javulás, hogy a korábbi helyéről (az LCD alól) a markolatba került az akku, amely így jobb súlyelosztást ad a gépnek.




A gép fókuszrendszere továbbra sem nevezhető nagyon gyorsnak, sok esetben elég sok ideig dolgozik az élesség beállításán. Témától és megvilágítástól függően nagylátószög esetén 0,4-1,3, tele állásban 0,5-2,1, míg tele állású optikával készített makrónál 1-2,5 mp-ig tart az élességállítás folyamata. No azért a fókuszrendszer is javult, hiszen míg a 7-es modellnél „csak” 285 fókuszpont közül lehetett választani, az A1 már 124×87 pontos mátrixot kínál, amely a teljes képmezőt lefedi. Ezek közül persze csak kézzel lehet választani, ha a fókuszpont helyett széles területet adunk a gépnek, akkor 11 pontot fog figyelni a kép középső részén.
A gép bekapcsolása gyorsan történik, mindössze 1,7 mp-re van szüksége és máris mutatja az élőképet. Ez igen szép teljesítmény, ritka az ilyen gyors gép.

A fényképezőgépbe CompactFlash kártyát rakhatunk, mind a Type I, mind a Type II-t fogadja a gép (az IBM MicroDrive is). Mivel már a FAT32 fájlrendszer is használható, akár 2 GB-nál nagyobb kapacitású kártyákat is alkalmazható. A dobozban egyébként 16 MB kapacitású Lexar kártyát kapunk, de célszerű már a vásárláskor minimum 256 MB-os kártyát beszerezni, hiszen az 5 Mpixeles fotók akár 2-5 MByte-ot is elfoglalhatnak a kártyán.


A fényképezőgép dobozában a gépen kívül a következőket találjuk:


  • NP-400 Li-ion akku (7,4V, 1500 mAh)

  • akkumulátor töltő

  • objektívvédő sapka

  • napellenző az objektívre

  • nyakpánt

  • USB kábel

  • A/V kábel

  • 16 MB kapacitású CF kártya

A Minolta DiMAGE A1-et azoknak ajánljuk, akik szeretnék kihasználni a nagy fókusztávolság adta előnyöket viszonylag kevés fényben is, vagy szűk rekesz alkalmazása mellett is, de emellett szükségük van nagy érzékenységre, kiváló képminőségre, nagy felbontásra és rengeteg kézi beállításra.

A Minolta DiMAGE A1 ára nettó 288 ezer forint. A tesztgépet a Mediker – Digifényképtől kaptuk kölcsön a kipróbálás idejére. Köszönjük!