Képminőség
Színhiba
Az alacsony szórású lencsetagok jó hatással vannak a kromatikus aberráció visszafogásában, bár azt nem mondhatjuk, hogy színi hibával egyáltalán nem találkozni. A főképp axiális kromatikus aberráció a képmező bármely részén kialakulhat, szemben a laterális színhibával, amely erősebben a sarkokban jelentkezne.
A színi hiba rekeszeléssel itt is csökkenthető, F4 blendét használva gyakorlatilag teljesen eltüntethető. Kóma a képsarkokat csak kis mértékben rontja le, s ez is F2,5-től megszűnik.
Legrosszabb esetben a színhiba a 10×15 cm-es papírképnél 0,2 mm, 60×40 cm-es nyomatnál 0,6 mm méretben jelentkezik.
Bokeh
Nagyon nem mellékes, hogy egy főképp portrézásra használt objektívnél milyen fénykörök jelennek meg az elmosódott háttérben: szép kör formájúak, avagy szögletesek, mint a híres-hírhedt Canon olcsó 50mm f/1,8-asánál. A Fujinon 56mm f/1,2-nél 7 lekerekített lamellát alkalmazott, amely F2,8-nál már jól látható hétszögesedést mutat a háttér fényfoltjaiban. Talán a 9 lamella jobb választás lett volna, s az egyébként nem túl alacsony árba is beleférhetett volna. Mindettől függetlenül nem csúnya a fényerőnél szűkebb bokeh, de a teljes nyitott blendés sokkal fantasztikusabb!
Geometriai torzítás
A geometriai torzítás – köszönhetően az 50 mm környéki gyújtótávolságnak és a nem zoomos kialakításnak – igen csekély, szemmel észre nem vehető, csak méréssel mutatható ki. A hordótorzítás mindössze 0,1%.
Peremsötétedés
A sarkok sötétedése sem jelentős, a kiváló fényerő ellenére nyitott blendénél is alig haladja meg a 10%-ot, s rekeszeléssel igen gyorsan csökken a hatás. F2,8 vagy szűkebb rekeszt alkalmazva gyakorlatilag megszüntethető a peremsötétedés.
Makró, közelfényképezés
A Fujinon 56mm f/1,2 R egyik gyenge pontja a közelfényképezés, amely a min. 56 cm-es munkatávolság miatt nem túl komoly. A leképezési arány gyári adatok szerint 0,09×-es, amely az APS-C szenzorra 262 mm széles területet képez le. A megadott adat minden bizonnyal kerekített érték, mivel a próbánk során készített kép ennél egy kicsit kisebb területet tudott befogni, azaz a nagyítás egy hajszállal jobb volt a gyári értékből számítottnál.
Képminőség
Az eddig felsorolt tesztképek csupán néhány tulajdonságát mutatják meg az optikának, de azt nem, hogy milyen élességet, milyen rajzolatot tud. Ezekhez ajánljuk végignézni az általunk készített tesztfotókat is, amelyek között rekeszsorozat is bőségesen található. Még nyitott blendénél is remek képminőséget nyújt a Fujinon 56mm f/1,2 R, lágyság csak igen kis mértékben tapasztalható. A jó rajzolat nem csak képközépen, de képsarkokban is tetten érhető!
Értékelés
Ha valaki Fujifilm MILC fényképezőgéppel szeretne remek háttérelmosású portrékat gyártani, akkor két választása van. Vagy adapterrel használ egy olcsó (pl. M42-es) manuális objektívet, vagy megveszi a Fujinon 56mm f/1,2 R-t. Persze köztes megoldások is vannak, hiszen X bajonettel vásárolható Samyang 50mm f/1.2 ED AS UMC CS objektív is, az 56 mm-es Fujinon árának feléért, de autofókuszt abban sem kapunk, ahogy az adapteres megoldásoknál sem. Márpedig egy kis mélységélességű portrénál kritikusan fontos a jó és helyes fókuszt, amelyet kézből nem biztos, hogy sikerül eltalálni.
Az autofókuszos Fujinon 56mm f/1,2 R mellett két jó alternatíva lehet, amely szintén AF-et is kínál, ez pedig a Fujinon XF 60mm F2.4 R Macro, vagy a Fujinon XF 90mm F2.4 R LM WR, de mindkettő jóval lentebb van fényerőben. Előbbivel viszont két legyet is üthetünk egy csapásra, így makróobjetkívhez is juthatunk.
Az igazán szép, kis mélységélességű portrékhoz azonban cikkünk tárgya, azaz a Fujinon 56mm f/1,2 R, vagy a Fujinon 56mm f/1,2 R APD való.
Tesztfotóink Fujifilm FinePix X-T10 fényképezőgéppel készültek, RAW formátumban, Adobe Photoshop Lightroom v6.1-ben alapbeállítások mellett konvertálva.