Kipróbáltuk: Canon EOS-300D kit teszt

0
9 074

Kezelőszervek

A fényképezőgép méreteit tekintve kisebb, mint az eddigi digitális tükörreflexes fényképezőgépek (kivéve a Pentax *ist D-t), de nagyobb, mint a fél-professzionális kompakt gépek. Tömege is elmarad a többi digitális tükörreflexestől, bár optikával együtt a berázás veszélye nem jelentősen nagyobb, mint a nehezebb gépek esetén. A gép súlyelosztása jó, a markolat kényelmesen fogható, talán a gumi borítását lehetne még finomítani, mert így melegben könnyen beizzadhat a kezünk.






A fényképezőgép nincs túlzsúfolva gombokkal, ez azonban nem jelenti azt, hogy a fontos paraméterek beállításához minduntalan a menübe kelljen belépnünk. A gombok elhelyezése jó, megnyomásuk határozott mozdulatot igényel, így a véletlen benyomódás kizárható.


A váz felső részén egy nagy, fekete tárcsát láthatunk, amellyel a fényképezőgép üzemmódja állítható be:

Kezdjük a téma automatika módjaival, elsőként a vaku tiltás mód választható, ezt követi az éjszakai portré, majd a sport, makró, tájkép és portré következik.

A témamódok utáni állás egy zöld téglalapot jelöl, ez jelenti a teljes automata üzemmódot, amikor szinte mindent a fényképezőgép állít be magának (automatikus érzékenység, automatikus fehéregyensúly, automatikus rekesz- és zársebesség, automatikus vakuhasználat, automatikus fókuszpont-kiválasztás).

P, vagyis programautomatika módban a rekesz és zársebesség értékek kivételével mindent a fotós állíthat be.

Tv, vagyis zársebesség-előválasztásban megadható a használni kívánt expozíciós idő, a gép ehhez választ megfelelő rekeszértéket. A választható zársebességek a következők: 30; 25; 20; 15; 13; 10; 8; 6; 5; 4; 3,2; 2,5; 2; 1,6; 1,3; 1; 0,8; 0,6; 0,5; 0,4; 1/3; 1/4; 1/5; 1/6; 1/8; 1/10; 1/13; 1/15; 1/20; 1/25; 1/30; 1/40; 1/50; 1/60; 1/80; 1/100; 1/125; 1/160; 1/200; 1/250; 1/320; 1/400; 1/500; 1/640; 1/800; 1/1000; 1/1250; 1/1600; 1/2000; 1/2500; 1/3200; 1/4000 másodperc.

Av, tehát rekesz előválasztáskor a rekesz méretéhez választ a gép zársebességet. A kiválasztható rekesz értékek az objektívtől függnek. Az alap optikával nagylátószögnél F3,5; F4; F4,5; F5; F5,6; F6,3; F7,1; F8; F9; F10; F11; F13; F14; F16; F18; F20; F22, tele állásban F5,6; F6,3; F7,1; F8; F9; F10; F11; F13; F14; F16; F18; F20; F22; F25; F29; F32; F36.

M módban mind a rekesz, mind a zársebesség kézzel beállítható.

A-dep: automatikus mélységélesség. Ilyenkor az összes fókuszpont aktív, és az automatika olyan rekeszt választ, ahol a felvillantott fókuszpontok mindegyike a mélységélesség következtében fókuszban lesz. Hasznos lett volna, ha a használni kívánt fókuszpontokat itt is megengedné kiválasztani a gép.


Az üzemmód tárcsa alatt található a bekapcsoló kar. Ettől jobbra az önkioldó és a sorozat módot kiválasztó nyomógombot helyezték el. A markolat görbülő részén található az exponáló gomb, előtte a beállító tárcsa, amellyel például a rekeszérték, a zársebesség, az érzékenység, a fehéregyensúly választható ki.


A hátlapon található a legtöbb nyomógomb. Az LCD bal oldalán felülről lefelé haladva a következőket találjuk: MENÜ, mellyel a felvétel vagy lejátszás menüjébe jutunk, az INFO, mellyel felvételkor az aktuális paramétereket, lejátszáskor a hisztogramot ellenőrizhetjük (amelyen a beégett részeket villogtatja a gép), JUMP, amellyel lejátszás módban 10 képenként ugorhatunk, alatta a lejátszás mód be- és kikapcsolására szolgáló gomb, és legalul a képek törlésére használható gombot láthatjuk. A státusz LCD jobb oldalán az expozíció-kompenzációt, vagy kézi módban a rekesz értékét beállító funkciót érhetjük el. Alatta a már említett státusz LCD megvilágítását kapcsolhatjuk ki és be. Az LCD-től jobbra 4 irányító nyilat és közöttük a SET gombot láthatjuk. Felvétel módban a felfelé mutató nyíl az érzékenység beállítását, a lefelé mutató nyíl a fehéregyensúly beállítását kezdeményezi. A 4-irányú nyilak alatt jobbra a fileművelet jelzésére szolgáló piros színű LED található. A markolat hátulsó részén további 2 gombot helyeztek el: a bal oldali, * jelzésű a fénymérést rögzíti, vagy lejátszás módban kicsinyítésre, ill. indexképes megjelenítésre szolgál. A jobb oldali gomb az aktív fókuszpont kiválasztását teszi lehetővé, nyomva tartása esetén a beállító tárcsával választhatunk a fókuszpontok közül.


A bal oldalon három gomb használható, a vaku alatt annak kinyitására szolgáló elektromos nyomógomb, a bajonett mellett az objektív kioldógombja, ez alatt a mélységélesség ellenőrzésére használható rekeszbeugrasztó gomb.

A fókusz-rendszer 7 fókuszpontot különböztet meg, ezekből a fotós is kiválaszthatja, hogy melyiket kívánja használni, illetve engedélyezheti mind a hét pont automatikus kezelését. A fókuszpontok beállítására csak P, Tv, Av és M módokban van csak lehetőség, más módokban a gép választja ki a használandó fókuszpontokat. Az előző modellekkel ellentétben a 300D-ben nem állítató az autofókusz üzemmódja, vagyis a követő típusú Servo AF és az egyszeri OneShot AF között nem válthat a fotós saját belátása szerint. Csak AI Focus üzemmódban használható a 300D, amely minden esetben automatikusan dönti el, hogy OneShot AF vagy Servo AF-ben működjék-e. Mindenképpen Servo AF-et használ a gép sport témamódban, illetve mindenképpen OneShot AF-et használ A-Dep, portré, tájkép, makró, éjszakai portré és vaku-tiltás témamódokban. Teljesen automata, program automata, Av, Tv és M módokban OneShot AF móddal indít, majd ha az aktív fókuszpont(ok)ban a téma előre, vagy hátra mozdul, átvált Servo AF-re és követi a témát. Ez az automatikus váltás bizonyos esetekben kellemetlen lehet, például akkor, ha a fő témát (portré-formátumban) a kép jobb felső harmadába szeretnénk helyezni. Ehhez ugyanis nincs közvetlenül, újrakomponálás nélkül használható fókuszpontunk, muszáj előbb fókuszálni, majd megváltoztatni a kompozíciót. Ha a téma nagyobb felületű, és a síkja nem merőleges az optikai tengelyre (például egy fa csonkolt ága, lásd a tesztfotók között az első fotót), akkor újrakomponálás során a fókuszponton elmozduló faágat távolodni látja a fókuszrendszer, így átvált Servo AF-re, vagyis folyamatosan fogja állítani az élességet, így elmozdítja az általunk kívánt élességi síkból. Szerencsére van egy trükk, amivel letilthatjuk a Servo AF-re váltást. Ezt úgy érjük el, ha fókuszálás után megnyomjuk és nyomva tartjuk a mélységélesség ellenőrzésére szolgáló gombot (optikától balra le). Ekkor beugrik a rekesz a beállított értékűre, és ezzel együtt a fókusz is rögzül. Ekkor már újrakomponálhatjuk a képünket anélkül, hogy a fókuszt átállítaná a gép. Vagyis ezt a gombot akár fókuszrögzítőként is használhatjuk, igaz csak addig, amíg a gombot nyomjuk.