Képminőség
Fájlformátumok
A Canon EOS-40D természetesen támogatja a RAW formátumú fotózást, melynek során .cr2 kiterjesztésű fájlokat hoz létre. E formátumnál választhatunk 2,5 Mpixeles sRAW módot is.
A JPEG képekre a képstílusok segítségével többféle feldolgozási paraméter állítható be, úgy mint képkeménység, kontraszt, színtelítettség, színezet, illetve a fekete-fehér képeknél különböző szűrők.
A JPEG tömörítési fok kétféle lehet, Fine módban 98%-os, Standard esetén 93%.
Képzaj
Sokáig a képzaj szűrés csak utólag történt meg, amikor már a képünk a számítógépünkben volt. Később a kompakt gépek egyre nagyobb felbontásával már a gépen belüli zajszűrés is szükségessé vált, de a tükrös gépek nagy szenzora még nem termelt zajos képeket, így a D-SLR-ekre nem volt jellemző a belső képzaj szűrés. A D-SLR-ek közül elsőként a Nikon D40 alkalmazott a JPEG képekre zajszűrő algoritmust, amely kevésbé zajos képeket eredményezett, s ennek a RAW képfeldolgozást nem használó de zajszűrő szoftvereket sem ismerő fotósok örülhettek a legjobban.
Az idő azonban úgy tűnik minden gyártót előbb-utóbb „kötelez” arra, hogy zajszűrést használjon. Nincs ez másként most már a Canon EOS-40D-nél sem. S bár a menüben választhatunk nagy érzékenységhez zajszűrést,
amelyet akár ki is kapcsolhatunk, a képzaj szűrése minden esetben megtörténik, csak nem mindig azonos mértékben.
Az elkészített érzékenység tesztképekből tisztán látszik, hogy a kikapcsolt zajszűrés mellett készült fotók is (felső doboz) kevésbé zajosak és lágyabbak, mint a bekapcsolt zajszűrővel (alsó doboz) készültek. Az is megfigyelhető, hogy míg a gépen belüli JPEG konverzió elsődlegesen a luminancia (világossági) zajt szűri (méghozzá elég jelentősen) addig a nagy érzékenységnél ki/bekapcsolható zajszűrés inkább a színzaj csökkentését tűzte ki céljául.
Aki tehát nem szereti, ha a képek zajszűrtek, de nem óhajt RAW konverziókkal időt tölteni, annak talán nem az EOS-40D a legjobb választás. Aki viszont inkább szereti a zajszűrt képeket, annak a 40D JPEG fájljai is ideálisak lehetnek. RAW fájlokkal való munka esetén viszont számítani kell arra, hogy a képzaj feltételezhetően nagyobb lesz, mint a gépből közvetlenül lementhető JPEG-é.
A RAW konvertálás során a Canon saját Digital Photo Professional 3.1 (DPP) programjában kikapcsolt zajszűrés mellett 3-as élesítéssel, az Adobe Camera RAW 4.2-ben (ACR) szintén 0-ra csökkentett zajszűréssel, alapértelmezett élesítéssel készítettük a képeket. Az első dobozban lévő JPEG képek normál 3-as élesítésűek, a második dobozban lévők 5-ös élesítésűek.
(Azért, hogy összehasonlítható legyen az EOS-30D és EOS-40D képzaj szintje, megismételtük az EOS-30D-vel az új tesztábránkon az érzékenység tesztet, melyet az EOS-30D tesztjében lehet megtekinteni. Ezúton is köszönjük Megyeri Domonkosnak, hogy gépét rendelkezésünkre bocsátotta.)
Képzaj:
Nagy érzékenységű zajszűrés hatása:
Hosszú expozíció
A fényképezőgépen maximum 60 másodperces záridőt állíthatunk be, de B módot is használhatunk. Már az EOS-300D is jól szerepelt a hosszú expozíciós idejű tesztfotóknál, nem hiába, a CMOS alacsony fogyasztása itt igazán nagy előny. Valójában az a helyzet, hogy a Canon D-SLR-ekkel nem is tudták felvenni a versenyt a CCD-s tükörreflexesek. Talán most változni fog a helyzet a Sony új Exmor CMOS szenzorával, kíváncsian várjuk az első tesztpéldányokat.
Visszakanyarodva a Canon EOS-40D-hez. A 10 percig tartó, ISO200 érzékenységen készült felvételen csak 4-5 jobban látható hotpixel tűnt fel, no meg egy kis sötétzaj, de egyenletesen elosztva és nem zavaró mértékben. Még a jelentős erősítés, vagyis hisztogram széthúzás (push) után sem észlelhető olyasféle erősen világos terület, amelya Sony CCD-s SLR-ekre volt jellemző eddig (Minolta, Nikon, Pentax, Sony).
A hosszúexpozíciós „zajszűrést”, vagyis a hotpixel kivonást bekapcsolva minden felvétel után az expozícióval azonos hosszúságú felvétel készül, de ez már csukott zárszerkezettel. A hotpixelek kivonása tisztább képet eredményez (ez főként a hisztogram széthúzással nagyobb érzékenységre „tolt” képnél látható leginkább). Érdemes megnézni, hogy a hisztogram széthúzott kép néz ki hasonlóan, mint pl. Olympus E-510 8 perces hosszúexpós képe, hisztogramszéthúzás nélkül. Ezúttal nem a jó példa az Olympus.
Ezek alapján ismét megerősödött bennem: aki szereti a hosszú expozíciós felvételeket (>1 perc) azok számára is ideális választás lehet a Canon új 10 Mpixeles tükörreflexese, mert a sötétzajjal sok gondja nem akad majd.
Memória kapacitás
A 10 Mpixeles képek JPEG-ben még nem foglalnak el túl sokat, 5-6 MB szükséges egy-egy képnek. A RAW formátum viszont természetes módon több tárhelyet igényel, s bár ez is tömörítve van, átlagosan itt 14,5 MB-os RAW fájlokkal kell számolnunk.
Szerencsére manapság a memóriakártyák árai már annyira alacsonyak, hogy nyugodt szívvel ajánlhatok legalább 1 GB-os kártyát, bár hozzá kell tenni, hogy a 2 GB-os talán még jobban meg is éri az árát.
Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:
Fájlméretek és tárolható képek száma | |||
---|---|---|---|
Felbontás, tömörítés | méret* | 1 GB-os kártyán* | 2 GB-os kártyán* |
3888×2592 RAW | 13672 KB | 74 | 149 |
1936×1288 RAW | 7529 KB | 136 | 272 |
3888×2592 Fine | 5410 KB | 189 | 378 |
3888×2592 Standard | 2857 KB | 358 | 716 |
2816×1880 Fine | 3069 KB | 333 | 667 |
2816×1880 Standard | 1592 KB | 643 | 1286 |
1936×1288 Fine | 1618 KB | 632 | 1265 |
1936×1288 Standard | 846 KB | 1210 | 2421 |