Bevezetés
Szinte villámcsapásként érkezett idén februárban az új EOS 5D modellek bejelentése, ráadásul kettő. Erre néhány hónappal korábban nem sokan számítottak.
Annak idején a 2005-ös EOS 5D volt az első fecske, ami nyarat csinált a fullframe világban, vagyis elérhető árat hozott ebbe a szegmensbe. Sikere nem is maradt el. A három évvel később érkező 5D Mark II jóval nagyobb felbontást és kiváló minőségű Full HD videofelvételi lehetőséget hozott, mely egyfajta sztenderdé vált a VSLR videósok körében. A 2012-es Mark III az akciófotós csúcsmodell (1Dx) közelébe húzta a sorozatot kiváló AF-rendszerével és profi képességeivel. Ugyanakkor már három éve is többen kritizálták a Canont, hogy alig nőtt a felbontás. Az 5D-ket nagyon sokan használták műteremben, ahol elkelt volna a jóval több megapixel.
Idén februárban már a Mark IV modell is aktuális lehetett volna, hiszen a legutóbbi eresztés is lassan betöltötte a három évet, a japán gyártó mégis egy oldalvágányra állította a váltót. Kihozta az 5Ds és 5Ds R típusokat, mindkettőt, 50,6 megapixeles fullframe képérzékelővel, így a kritikus hangok is elcsitulhattak. Megkaptuk a jelenleg legnagyobb megapixel számú fullframe DSLR-t. Az 5Ds és 5Ds R modell között csak a szenzor előtti aluláteresztő szűrőben van különbség. Az 5Ds-ben van, az R változatban – elsőként a Canon kínálatot tekintve – nincs ilyen filter.
Az alapot elég nyilvánvalóan az EOS 5D Mark III modell adta mindkét géphez, amihez hozzácsaptak néhány újabb funkciót a frissebb megjelenésű EOS 7D Mark II-ből. Hiba lenne azonban csak egy felbontásban felturbózott Mark III-ként tekinteni az új készülékekre, mint ahogy az reményeink szerint a cikkből kiderül majd. Addig is elöljáróban nézzük át a 2012-es, és az új modellek közötti különbségeket:
A Canon EOS-5D Mark III és EOS-5Ds R közötti főbb különbségek |
||
---|---|---|
Canon EOS-5D Mark III | Canon EOS-5Ds R | |
Képérzékelő | 36×24 mm CMOS, 23,4 megapixel AA szűrővel |
36×24 mm CMOS, 53 megapixel AA szűrő nélkül |
Felbontás (effektív) | 22,3 megapixel | 50,6 megapixel |
Legnagyobb felbontású kép | 5760×3840 | 8688×5792 |
Képkivágások | 3:2, 4:3, 1:1, 16:9 | 3:2 (1,3x, 1,6x), 4:3, 1:1, 16:9 |
Feldolgozó egység | DiG!C 5+ | Dupla DiG!C 6 |
Érzékenység | ISO100-25600 (ISO50; ISO51200; ISO102400) | ISO100-6400 (ISO50; ISO12800) |
Automatikus érzékenység tartománya | ISO100-25600 (auto módban: ISO12800) Minimális záridő: Auto, 1-1/250 mp) |
ISO100-6400 (auto módban: ISO3600, vakuval: ISO1600) Minimális záridő: Auto (hosszabb-rövidebb prioritás), 1-1/8000 mp) |
Automata élességállítás | AI Servo | AI Servo (iTR AF) Videó módban is |
Automata élességállítás élőképnél | Élőképes Arcfelismerés Gyors mód |
Arcfelismerés+követés FlexiZone AF |
Kézi élességállítás (nagyítás) | 5x és 10x | 6x és 16x |
Fénymérés | iFCL szenzor (63-zónás) 1-20 Fé között |
150 000 pixeles RGB+IR szenzor (252-zónás) 0-20 Fé között |
Fehéregyensúly | Auto, 6 előre beállított, manuális, színhőmérséklet megadása | Auto (Auto, vagy Auto fehérszín prioritás), 6 előre beállított, manuális, színhőmérséklet megadása |
Sorozat | 6 kép/mp (16270 JPEG; 18 RAW) |
5 kép/mp (510 JPEG; 14 RAW) |
Kereső | 0,71×-es nagyítás 100% lefedettség |
0,71×-es nagyítás 100% lefedettség AF pont kijelzés AI Servo módban is |
Tükörfelcsapás | igen (ki- és bekapcsolható) | igen (ki- és bekapcsolható, 6 fokozatban állítható várakozási idő) |
Képstílusok | Normál, Auto, Portré, Tájkép, Semleges, Élethű, Egyszínű, Saját 1-3. | Normál, Auto, Portré, Tájkép, Finom részlet, Semleges, Élethű, Egyszínű, Saját 1-3. |
Szerkeszthető státuszképernyő | – | igen |
Egyedi beállítások | 13 db | 16 db |
Time-lapse videó (fevételi időzítő) |
– | igen |
Villódzásmentes felvétel | – | igen |
USB csatlakozó | USB 2.0 | USB 3.0 |
Fülhallgató kimenet | van | nincs |
Saját menü szerkesztése | 6 menüpont | 5×6 menüpont |
Támogatott memóriakártyák | CF (UDMA7) SD/SDHC/SDXC |
CF (UDMA7) SD/SDHC/SDXC (UHS-I) |
Akku élettartam (egy töltéssel) | ~950 kép | ~700 kép |
Méret | 152×116,4×76,4 mm | 152×116,4×76,4 mm |
Tömeg | 860 gramm | 845 gramm |
Egyéb | – nyers videójel HDMI-n keresztül |
– áttervezett, csendesebb tükörmechanika |
Az 5D széria legnagyobb konkurensének mindig is a Nikon D700-800-as sorozat számított. A D800 és 810 egy pár évvel korábban lépett a nagyobb felbontás (36 megapixel) és az aluláteresztő szűrő nélküli modellváltozat felé (D800E és D810). Ez most a Canon hathatós válasza a felbontást tekintve. Ide vehetjük még a Sony viszonylag frissen bejelentett A7R Mark II fényképezőgépét is, amely igaz, hogy egy MILC, de fullframe érzékelőt, és 42,4 megapixelt kínál, így haladó amatőr viszonylatban erős konkurenciát jelent a fentieknek, de a profik körében is egyre népszerűbb ez a kategória.
A tesztben a Canon EOS 5Ds R fényképezőgépet használtuk. Az összes tesztfotó ezzel készült, de mivel az 5Ds és 5Ds R modellek között a különbség csekély, ezért a tesztben leírtak mindkét modellre érvényesek. Ahol eltérés tapasztalható azt külön jelzem a cikkben (Szenzor fejezet).