AF, LiveView, sorozat, videó
Élességállítás, fénymérés
A Canon EOS 7D Mark II egyik legkomolyabb újítása a fókuszrendszer, a fázis-különbség alapú AF rendszer teljesen új.
A korábbi 19 pontos autofókuszt az EOS-70D örökölte, míg a 7D Mark II-be a vadonatúj fejlesztésű 65 pontos AF rendszer került, amelynek minden egyes fókuszpontja f/5,6 vagy jobb fényerőnél keresztszenzoros (azaz mind a vízszintes, mind a függőleges vonalakat képes érzékelni), középső fókuszpontja f/2,8 fényerőtől kezdődően dupla keresztszenzoros (azaz mindkét irányban az átlós vonalakat is érzékeli). E középső fókuszpont -3 Fé-től kezdődően képes működni f/2,8 fényerejű objektívvel (azaz olyan fényviszonyok mellett is, amikor f/2,8 fényerejű objektívvel 30 mp expozíciós idővel kellene fotóznunk, azaz konyhanyelven élve nagyjából a töksötét és a vaksötét között félúton). A középső AF pont egyébként f/8 fényerőig használható (azaz pl. f/4 teleobjektív 2×-ezővel vagy f/5,6 teleobjektív 1,4×-ezővel). A használható fókuszpontok, illetve azok működési módja (keresztszenzorként, vagy csak horizontálisként) objektívtől is függnek, így pl. az EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM objektívvel ugyan használható mind a 65 fókuszpont, de a két szélső részben található 10-10 fókuszpont csak horizontálisként működik, de EF-S 10-18mm f/4,5-5,6 IS STM használatakor csak a belső 45 fókuszpont érhető el). Az objektívekkel használható fókuszpontokról a gép kezelési útmutatója ad felvilágosítást.
A fókuszpontok választása terén igen bőséges lehetőségeink vannak, hiszen nem csak egy-egy pontra állíthatjuk a fókuszmezőt, hanem szélesebb területekre is az alábbiak szerint:
- pontszerű (pinpoint)
- egyszeres
- egy pont és a környezetében lévő négy
- egy pont és a környezetében lévő nyolc (3×3 fókuszpont)
- egy zóna (5×3 fókuszpont)
- nagy zóna
- teljes területű automatikus
Mindez pedig így néz ki a keresőben:
Igazán érdekes lehetőség, hogy fókuszpontot a gép orientációjától függően is választhatunk, azaz van lehetőség külön normál álláshoz és külön portré álláshoz egy-egy fókuszpontot választanunk, amelyet a gép fordításakor a 7D Mark II automatukusan visszatölt (persze a visszatöltött fókuszpozíció ismét elmozdítható, s akkor ezt a helyzetet menti el).
LiveView élőkép módban az EOS-70D-nél megismert Dual Pixel CMOS AF technológia dolgozik, amely a szenzor legtöbb pixelében alkalmazott két külön fotódiódára épül, s így fázis-különbség érzékelésen alapuló és kontraszt érzékelő módok hibrid keverékét kínálja. A tapasztalatok szerint az esetek túlnyomó többségében valóban tudja a gép, hogy merre kell indítania az élességállítást, nem csak vaktában keresgél, mint ami a kontraszt alapú AF-re általában jellemző.
A tavalyi technológia működése az alábbi leírásból – különösen az oldal tetején lévő angol nyelvű videóból – nagy vonalakban megérthető:
Dual Pixel CMOS AF működése.
Gyenge fényben a felpattanó vaku stroboszkópikus villanásai adnak AF segédfényt.
Az EOS 7D Mark II-ben is van lehetőség az AF rendszer finomhangolására. Ennek révén a teljes rendszer tetszésünk szerint, +/-20 lépésben átállítható, de 20 objektívet egyenként is regisztrálhatunk a finomhangolás beállításai között. Az objektíveknél szintén +/-20 fokozatban külön hangolhatjuk nagylátószögnél, és tele állásban a fókuszt. Ismét jelezzük, hogy ez a módszer nem tud olyan pontosságú és precizitású lenni, mint egy szervizben történő kalibráció, így ha valakinek akármilyen kis gondja van a fázis-különbség AF során az élességállítással (érdemes kontrollnak a LiveView-s élességállítást segítségül hívni), keresse fel a szakszervizt, ahol igen pontosan össze tudják hangolni a vázhoz az objektívet, s mindezért nem is kell egy ökör árát fizetnünk (kb. 15-25e Ft objektívenként).
https://www.youtube.com/watch?v=embed/TzCZc13HfwI
Kézi élességállításra az objektív AF/MF gombjával kapcsolhatunk és a fókuszgyűrű valamint kereső segítségével végezhetjük el a beállítást. Élőképnél 5×-ös és 10×-es képnagyítás is kérhető, melynek kivágása szabadon görgethető.
Az EOS 7D Mark II-ben a fénymérő rendszer is megújult, itt már 150.000 pixeles RGB+IR szenzor dolgozik, 252 zónába rendezve. A szokásos kiértékelő, középre súlyozott átlag, részleges és szpot mérési elvek 0-20 Fé tartományban működnek. Az új rendszer arra is lehetőséget kínál, hogy a gép felismerje a villódzó megvilágítást. Ilyen esetben engedélyezhető a villódzás mentesített felvételezés, amikor is a gép igyekszik úgy eltolni az exponálást, hogy a villódzás a legkisebb mértékben zavarjon be a kész képbe (sorozatfelvételnél a sorozat sebessége is változhat a megvilágítás villódzásának függvényében).
Élőkép
Live View (élőkép) módba a már ismerős kezelőszervvel kapcsolhatunk át, vagyis egy Live View/Videó gyűrűt és közepén egy indítógombot kapunk. Sima élőkép módba egyszerűen ezzel a gombbal kapcsolhatunk, és ugyanez szolgál kikapcsolására is.
Az élőkép 100%-os lefedettségű előnézetet ad a képernyőn, melynél az expozíció szimuláció is engedélyezhető. Ennek köszönhetően látjuk is beállításaink hatását. A megjelenő adatokat és egyéb információkat az INFO gombbal válthatjuk vagy kapcsolhatjuk ki. Segédrácsot és virtuális horizontot használhatunk élőkép módban is, de élő hisztogram, illetve élőképen a kiégett részek nem jeleníthetők meg.
A Dual Pixel AF rendszernek élőkép és videó esetén van értelme. Ilyenkor egészen más fókuszmódok közül válogathatunk, melyek a hibrid fókuszrendszerű kisebb DSLR-ekből már ismerősek lehetnek (itt azonban már a tükör visszacsapásával működő korábbi „gyors AF” nem érhető el):
- Arcfelismerés+követés: Emberi arcot keres a képmezőben és automatikusan oda élesít. Ha az arc elmozdul a rendszer leköveti.
- FlexiZone Multi: Az automatikus rendszer közel a teljes képmező 31 zónájában keresi a fókuszt. A zónákat a fotós választhatja meg tetszése szerint, a gép ezeken belül dolgozik.
- Flexizone Single: Szinte a teljes képmezőben manuálisan adhatjuk meg a kívánt AF pontot 61×35 pozíció valamelyikére.
Sorozat fényképezés
A korábbi modellhez képest a sorozatfelvétel készítését is feljavították, hiszen míg az EOS 7D-nél 3 vagy 8 kép/mp-es sorozatot használhattunk, a Mark II változat 1-10 kép/mp között bármilyen sebességre beállítható. Igaz, itt is csak gyors és lassú sorozatmód érhető el, de ezek sebessége szabadon állítható.
Az egy sorozatban készíthető képek száma természetesen a memóriakártya sebességétől is függ, a gép saját puffere alapesetben 94 JPEG, 21 RAW, illetve 16 RAW+JPEG befogadására képes. Nekünk a gyors SanDisk Extreme Pro CF kártyával az EOS 7D Mark II 17 RAW+JPEG képig tartotta a gyors sorozatot, s csak ezután lassult be.
Az EOS 7D Mark II is kínál különféle automatikus sorozatokat, melyek közül az expozíció sorozat a legalapvetőbb, hiszen ezt majd minden DSLR-ben megtaláljuk. Elődjéhez képest most nem csak 3 képes, de 2, 5 és 7 kép hosszú sorozat is beállítható. Az expozíciós lépésköz a korábbihoz hasonlóan +/-3 Fé tartományon belül szabadon állítható.
Készíthetünk fehéregyensúly sorozatot is, mely az ismert 3 képes beállítást nyújtja. A képek között 1-3 lépés lehet a fehéregyensúly finombeállítás színmezőiben.
Az önkioldó szintén a szokásos, 2 vagy 10 mp-es késleltetési időkkel érhető el, ez sajnos az expozíció sorozattal nem kombinálható, de HDR képet megkönnyítő HDR mód bármilyen üzemmódból kérhető, igaz, ez csak 3 képet készít, s a képek közötti expozíció különbség is csak 1, 2 vagy 3 Fé-re állítható be. Az igazi tehát az volna, ha az automatikus expozíció sorozatot az önkioldóval is kombinálhatnánk.
Videófelvétel
A mozgókép felvétel felbontása nem változott, csupán a képfrissítés választható értékei bővültek. Maradt tehát a korábbi HD maximális felbontás, de az 1920×1080 pixeles videóknál 24, 25, 50 és 60 kép/mp is választható (a 23,98 és 59,94 fps csak NTSC beállításnál választható). A Full HD mellett 1280×720 és 640×480 pixeles felbontás érhető még el.
Újdonság a különböző minőségi szintek bevezetése, mint az 5D Mark III-ban is megtalálható inter (IPB) és intra (ALL-I) képkockás minőségi beállítás, valamint az időkód használatának lehetősége (részletesen beállítható, s HDMI-n is kiküldhető). A tömörítések közül az IPB az erősebb tömörítés, kisebb fájlmérettel és erőforrás igénnyel, ebből egy normál és egy enyhébb tömörítésű is választható. Az ALL-I jóval nagyobb fájlméretet eredményez, de utólagos szerkesztéshez, illetve feldolgozáshoz ez ajánlott. Ehhez azonban már gyors memóriakártyát ajánl a Canon, mely legalább 30 MB/mp írási sebességű. E minőségnél maximumj 30 kép/mp képfrissítést használhatunk (azaz az 50 és 60 kép/mp csak IPB módban érhető el)
Nagyobb felbontásoknál szabadon választhatunk az IPB és az ALL-I közül, VGA módban csak IPB áll rendelkezésre.
A gép ezúttal is MPEG-4 AVC/H.264 tömörítésű videókat készít, legfeljebb 30 perc (4 GB) hosszan, de ha egy videó snitt eléri ezt a limitet, automatikusan új fájlt kezd a gép, a rögzítés viszont nem szakad meg. Feltéve persze, hogy az akkunk még bírja, illetve a gép nem melegedett túl. A felvételek a könnyebben szerkeszthető MOV és a több platform által támogatott MP4 konténerben is elmenthetők.
Hangot alapesetben monóban rögzít a gép. Belső mikrofonjának jelszintje automatikus értéken kívül kézileg 64 lépésben állítható, mely mellett külön zajszűrés és szélzaj csökkentés is engedélyezhető. Ha nem elég a belső mikrofon teljesítménye, sztereó külső is csatlakoztatható a készülékhez, illetve van mód fejhallgató csatlakoztatására is.
A fényképezőgép manuális videó módot is kínál, melynél az expozíciós beállítások, például a rekeszérték és a záridő, akár felvétel közben is állítható. Közben működik a fénymérés és az autofókusz is, a zoomot pedig természetesen kézzel állíthatjuk. A csendes felvételkészítés üzemmód esetében a Q gomb megnyomása után a hátsó tárcsa négy érintésérzékeny gombot kínál az expozíció, a felvételi hangerő, illetve a rekeszérték csendes módosítására.
A kész videofelvételek a gépen belül szükség esetén megvághatók és új fájlba elmenthetők. Képeket viszont nem menthetünk le mozgóképből.