Bevezetés, különbségek
Ha valaki úgy érzi, hogy kicsit belassultak a tükörreflexes fényképezőgépek fejlesztései, akkor sajnos az a helyzet, hogy nem téved sokat. Nyilvánvalóan a tükörreflexes fényképezőgépek eladásait nem az okostelefonok rombolják/rombolták le, bár a belépő szinten annak is volt hatása. A közép és felső-közép kategóriás DSLR vázak esetében arról lehet szó, hogy az egy-két generációval ezelőtti modellek már olyan komoly képességűek voltak, hogy kevesen cserélték le azokat az újabb modellekre, ugyanakkor a belépő- és középkategóriás tükörreflexesek eddigi legkomolyabb vásárlói, a feljebb lépő hobbi- és amatőr fotósok már sokkal inkább a tükör nélküli rendszerek felé mozdulnak. Nem kérdéses, hogy ez miért történik: a hátsó LCD-t, esetleg elektronikus keresőt megszokott amatőröknek nem hiányzik az optikai kereső, sőt, ők köszönik szépen, szeretik is azt, hogy a keresőben már azt láthatják, amit a végső képen.
Könnyen belátható, hogy a csökkenő eladásszámok és a zsugorodó bevétel miatt a fejlesztésre is kevesebbet költhet már az a három gyártó, akik egyáltalán még jelen vannak a DSLR piacon: ők a Canon, a Nikon és a Ricoh (a Pentax branddel).
A Nikonnál azt látjuk, hogy a belépő- és középkategóriás DSLR-ek 1-2 éve frissültek utoljára (talán a D5600 a maga 2016 év végi megjelenésével lóg ki leginkább a sorból, ami így közel 3 éves modell), a Ricohnál (Pentax) kvázi megállt az idő, náluk az utolsó APS-C szenzoros frissítés a 2017 év elején bejelentett középkategóriás KP modell (ezen felül még kapható a 2016-os K70 is), de ők nemrég jelentették be, hogy jövőre jön egy új DSLR (azaz 2019-ben semmi!).
A Canon sem kényezteti el tükrösökkel a fotósokat (most a full-frame szenzoros gépeket ne vegyük figyelembe!), náluk a belépőszint frissült a közelmúltban (az EOS 250D aprócska DSLR-rel idén év elején, illetve tavaly év elején a legolcsóbb modellek, az EOS 4000D és az EOS 2000D). Az alsó-középkategóriás EOS 77D és EOS 800D még 2017-ben jelent meg. A középkategóriás EOS 80D pedig 2016 év eleji modell. Jó sokáig húzta hát a Canon a modellfrissítést és a felső-középkategóriás EOS 7D Mark II-ről még nem is beszéltünk, amely még a 2014-es Photokinán jelent meg (és azóta nem kapott konkrét utódmodellt).
Mondhatnánk, hogy ez alapján jól látható, hogy az EOS 90D-re már régóta vártak a canonos fotósok, bár alapvetően ez sem feltétlenül igaz, hiszen az EOS 80D képességei teljesen rendben vannak, akiknek hiányzott az Ultra HD videózás, már úgyis váltottak, a fókuszkar (joystick) hiányát pedig azért meg lehet szokni. Komolyabb lemaradásban voltak viszont az EOS 7D Mark II tulajok, akik még 20 Mpixellel kellett beérjék és nekik az LCD sem volt kihajtható. Viszont a sorozat sebesség és a fókusz rendszer még mindig remeknek számít.
De miért is emlegetem annyit az EOS 7D Mark II-t egy EOS xxD szériás új DSLR tesztjében? Nos, a helyzet az, hogy bár a Canon nem mondta ki és nem is próbálta úgy feltüntetni az EOS 90D-t, mint egy 7D Mark II utód, az tagadhatatlan tény, hogy a 90D már sokkal közelebb került a 7D Mark II által képviselt felső kategóriához, mint amennyire az EOS 80D korábban tette.
Azt azért nem mondhatjuk, hogy a 7D Mark II utódjának be kell tudjuk a 90D-t, hiszen a 7D II bizonyos tekintetben még így is fejlettebb (lásd fókuszrendszer, zárszerkezet), viszont ha a japán gyártó úgy gondolta volna, hogy egy felső kategóriás APS-C szenzoros gépet frissen szeretne tartani, akkor már réges-régen ki kellett volna jöjjön az utóddal. (Megjegyzem, hogy a nikonosok azért e téren jobban el vannak kényeztetve, a 2016-os D500 már képes Ultra HD videózásra, fel-le dönthető az LCD-je és a fókuszrendszere is igen fejlett, a dupla kártyafoglalat lehetőségeiről nem is beszélve).
Ami viszont mindennél fontosabb, hogy szemlátomást a Canon sem írta le a tükörreflexeseket (üzletileg nem is lenne indokolt), így örömmel vettük, amikor a japán gyártó augusztus végén bejelentette a legújabb APS-C szenzoros gépét, az EOS 90D-t.
Nem hagyjuk ki ezúttal sem az összehasonlítást a korábbi modellel (illetve ez esetben a 7D Mark II-vel sem), de első körben nézzük nagy vonalakban, mit kínál számunkra a Canon EOS 90D:
A Canon EOS 90D főbb jellemzői:
- időjárásálló szigeteléssel ellátott váz
- képérzékelő: 32,5 Mpixel, APS-C CMOS (22,3×14,8 mm)
- ISO100-25600 érzékenység 1/3 Fé lépésekben, kiterjeszthető ISO51200-ra, automatikus érzékenység választás
- DiGiC 8 processzor
- 45 keresztszenzoros, -3 Fé érzékenységű AF, 27 fókuszmező f/8 fényerőnél is működőképes
- objektív: EF és EF-S bajonettes
- 100 ezer expozícióra tervezett zárszerkezet
- 1/8000 mp zársebesség redőny zárral, 1/16000 mp elektronikus zárral (LiveView módban)
- opcionális BG-E14 portré markolat
- 100% lefedettségű, 0,95×-es nagyítású pentaprizmás kereső
- rekesz- és zársebesség előválasztás, teljes kézi üzemmód
- CR3 és CRAW RAW formátumok támogatása
- gépen belüli RAW szerkesztés
- HDR mód
- Bulb és Timed (előre beállított extrém hosszú záridő) módok
- max. 11 kép/mp sorozat sebesség, követő fókusszal
- LCD: 3″, kihajtható, elfordítható, 1.040.000 szubpixel felbontású, érintésérzékeny
- Ultra HD 3840×2160 pixeles videórögzítés (max. 30 kép/mp)
- fókusz kar a gyorsabb fókuszpont váltáshoz
- időzített sorozatok: expozíció, fehéregyensúly, fókusz csak (LiveView módban), Time-lapse képkockák
- Time-lapse videofelvétel Ultra HD-ben, illetve FullHD slow-motion max. 120 kép/mp-cel
- Dual Pixel CMOS AF (fázis-különbség érzékeléses autofókusz) LiveView és videó üzemmódokhoz
- SD/SDHC/SDXC kártyahely, UHS-II támogatással
- beépített Wi-Fi vezérlő NFC-vel
- LP-E6N Li-ion akkumulátor
- Hi-Speed micro USB2.0 és mini HDMI csatlakozás
A részletes műszaki paramétereket természetesen továbbra is a fényképezőgép adatlapja tartalmazza, amelyet érdemes a cikk tovább olvasása előtt áttanulmányozni.
Az EOS 80D-nél a legnagyobb előrelépést nem a 20%-kal nagyobb felbontás, mint inkább az akkor új, 45 pontos fókuszrendszer hozta, amelyet egyébként a full-frame szenzoros EOS 6D Mark II is megörökölt. Az EOS 90D esetében nem változtattak a fókuszrendszeren, viszont jelentősebben megemelték a felbontást, amely immár 30%-kal több pixelt, számszerűen 32,5 Mpixelt jelent. Igazán kellemes változás, hogy az EOS 50D-nél még alkalmazott, hogy az EOS 60D-től kezdődően ebben a szériában már nem elérhető fókuszkar (joystick) végre visszakerült a gépre.
Jelentősen gyorsult a sorozatfelvétel sebessége és néhány új funkciót is naprakészre frissített a Canon (Ultra HD videó, UHS-II memóriakártyák kezelése, C-RAW formátum támogatása, stb.). Lehetne sokat írni a módosult műszaki paraméterekről és funkciókról, de az elődmodellel szemben történt változásokat legkönnyebben az alábbi táblázatban vethetjük össze:
A Canon EOS 80D és az EOS 90D főbb különbségei | ||
---|---|---|
Canon EOS 80D | Canon EOS 90D | |
Szenzor effektív felbontása | 24,2 Mpixel | 32,5 Mpixel |
Érzékenység tartomány | ISO100-16000, kiterjeszthető ISO25600-ra |
ISO100-25600, kiterjeszthető ISO51200-ra |
Elektronikus zár | nincs | van |
Zársebesség maximuma | 1/8000 mp | 1/8000 mp redőnyzárral 1/16000 mp elektronikus zárral (LiveView) |
Sorozat sebesség | 3 vagy 7 kép/mp 25 RAW képig | 3 vagy max. 10 illetve 11 kép/mp 18 RAW képig |
Optikai hibák korrekciója | vignettálás színhiba geometriai torzítás |
vignettálás színhiba geometriai torzítás diffrakció |
Bulb időzítő (előre beállítható T idő) | nincs | igen, max. 99 óra 99 perc, 99 mp, 1 mp pontossággal |
Élkiemelés (LiveView módban) | nem | igen |
Videófelvétel | Full HD 24-60 kép/mp | Ultra HD 25 vagy 30 kép/mp Full HD 25-60 kép/mp |
Slow-motion videofelvétel | nincs | van, max Full HD 120 kép/mp |
HDR fotózás | van, de csak automatikus módban |
van, kreatív módban is |
Joystick (fókuszkar) | nincs | van |
USB csatlakozó | mini | micro |
SD kártya max. sebessége | UHS-I | UHS-II |
Ahogy már említettük, az EOS 90D a gyors sorozatmódja miatt lehetséges alternatíva az EOS 7D Mark II-ről továbblépők számára. Igaz, a 7D Mark II magasabb kategóriás, amely a fókuszrendszerében és dupla kártyás kialakításában is tetten érhető, de kis kompromisszummal a 90D-ből jó utód válhat.
Íme a 7D Mark II és a 90D közötti főbb eltérések:
A Canon EOS 7D Mark II és az EOS 90D főbb különbségei | ||
---|---|---|
Canon EOS 7D Mark II | Canon EOS 90D | |
Szenzor effektív felbontása | 20,2 Mpixel | 32,5 Mpixel |
Érzékenység tartomány | ISO100-16000, kiterjeszthető ISO51200-ra |
ISO100-25600, kiterjeszthető ISO51200-ra |
Fókuszrendszer | 65 keresztszenzoros | 45 keresztszenzoros |
Zárszerkezet | 200.000 expozícióra tervezett | 100.000 expozícióra tervezett |
Elektronikus zár | nincs | van |
Zársebesség maximuma | 1/8000 mp | 1/8000 mp redőnyzárral 1/16000 mp elektronikus zárral (LiveView) |
Kereső | 1×-es nagyítás, 100% lefedettség |
0,95×-es nagyítás, 100% lefedettség |
Sorozat sebesség | 1-10 kép/mp (1 kép/mp-enként állítható), 21 RAW képig |
3 vagy max. 10 illetve 11 kép/mp (LiveView) 18 RAW képig |
Optikai hibák korrekciója | vignettálás színhiba geometriai torzítás |
vignettálás színhiba geometriai torzítás diffrakció |
Videófelvétel | Full HD 24-60 kép/mp | Ultra HD 25 vagy 30 kép/mp Full HD 25-60 kép/mp |
Time lapse videofelvétel | nincs | van, max. Ultra HD 30 kép/mp |
Slow-motion videofelvétel | nincs | van, max Full HD 120 kép/mp |
Cserélhető mattüveg | igen | nem |
Élkiemelés (LiveView módban) | nem | igen |
Élő hisztogram (LiveView módban) | nincs | van |
LCD | nem érintésérzékeny, fixen beépített |
érintésérzékeny, kihajtható és elforgatható |
Virtuális horizont | igen, elfordulás és döntés | igen, csak elfordulás |
GPS | van | okostelefonnal szinkronizálható pozíció |
Beépített Wi-Fi vezérlő | nincs | van |
USB csatlakozó | mini USB 3.0 | micro USB 2.0 |
SD kártya max. sebessége | UHS-I | UHS-II |