Képminőség
Fájlformátumok
A fotókat JPEG és RAW formátumban megnhetjük el. Sajnos a RAW kiválasztása elég körülményes, a felvétel menüből nyíló beállítás menü első oldalának alján találjuk ezt a funkciót. Kár, hogy a RAW képek mellé nem tudunk automatikusa JPEG-et is menteni.
A SuperCCD HR felépítése miatt a RAW fájlok mérete sajnos elég ijesztő, a mintegy 5472×4080 pixeles veszteségmentes képek ráadásul tömörítés nélküliek, így minden alkalommal 23 MB-ot emésztenek fel a memóriakártyából. A natív felbontás persze ezúttal is 3840×2880 pixel, de a FinePix Viewer RAW konverterében a felbontást nem tudjuk változtatni. Ahogy sajnos az élesítést, kontrasztot és egyéb paramétereket sem. Csak a világosság, a fehér-egyensúly, a gradációs görbe és a színtér változtatható meg.
A JPEG képeknél kétféle tömörítési fokkal dolgozhatunk, de a választás lehetőségét csak a legnagyobb felbontásban kapjuk meg. A Fine és Normal jelzéssel ellátott JPEG módok 97% és 89%-os minőségűek.
Képzaj
Az érzékenységet ISO100 és ISO3200 közé állíthatjuk maximális felbontásban és RAW formátumban. Ha ennél is nagyobb érzékenységre van szükségesünk, akkor le kell mondanunk a RAW formátumról és a 11 Mpixelről, ugyanis ISO6400-at 6 Mpixelen, ISO10000-et 3 Mpixelen használhatunk.
ISO100-nál szép, zajmentes képeket kapunk JPEG formátumban, köszönhető ez a belső képzaj csökkentésnek. A RAW formátum alkalmazásakor ha a FinePix Viewert használjuk nagyon hasonló képet kapunk, mint a gép saját JPEG-e. A zajszűrés azonosnak tűnik, talán az élesítés erősebb egy hajszálnyival. Lightroomban alapértékekkel kopnvertálva már megjelenik a képzaj (csak a színzaj 25-ös értéke marad a beállítások között). De ez a zajszint teljesen elfogadható.
Az ISO200 érzékenység alig zajosabb, mint az egy fényértékkel kisebb ISO100-as. JPEG-nél szinte észrevehetetlen a különbség, Lightroomban konvertált RAW képnél kis mértékben látszik eltérés. Ha szükséges, akkor ezek alapján nyugodt szívvel használhatjuk az ISO200-as beállítást.
ISO400-nál egy kicsit erősödik a JPEG képek zajszűrése, de még elfogadható mértékű részletvesztést okoz az ISO100-hoz képest. A remanens képzaj kissé jobban látszik, mint alacsonyabb érzékenységnél, és enyhe mosottság is látható. Komprimusszomként ez talán még bevállalható. A Lightroomban konvertált RAW képen határozott luminancia zaj látható, a színzaj még nem vészes.
ISO800 már JPEG képeknél erősen mosott. Ez körülbelül olyasmi mértékű, mint a kisebb szenzoros (1/2,33″) 10 Mpixeles kompaktok ISO400 érzékenységnél tapasztalt zaja illetve zajszűrés okozta mosottsága. Érezhető tehát a nagyobb szenzor előnye! RAW képekből még mindig egész jól használható képeket nyerhetünk, ha valaki nem írtózik annyira a „szemcsézettségtől”, akkor még ez is alkalmazható. Itt azonban már a színzaj és jól észrevehető lesz (ha csak ki nem szűrjük).
ISO1600-tól a JPEG képek zajszűrése igen erőssé válik, de 10x13cm-es papírképnél még elfogadható minőséget kapunk. RAW formátumban a színzaj dominanciája mellett a luminancia zaj is határozottá válik. A kék csatorna most is nagyobb foltokban tartalmaz zajt, mint a vörös és zöld, ami a precíz zajszűrést nehezíti kissé.
Az ISO6400 és ISO10000 beállítások oly’ mértékű zajszűrésen mennek át, amelyek webes alkalmazásra még csakcsak elfogadhatóak (800×600-ra leméretezve egész jók), de már monitor felbontáson és 10×13-as papírképen is látható lesz a zajszűrés nyoma. Persze ha más esélyünk nincs a képkészítésre, akkor ez a lehetőség is igen hasznos. A plusz szolgáltatások sosem feleslegesek!
A lenti dobozban 4 képkivágás tekinthető meg egy-egy érzékenység tesztfotónkról. Mivel a gépben nem kapcsolható ki a zajszűrés (sem a mértéke nem módosítható), így a JPEG képek mindenképpen zajszűrtek. A FinePix Viewer-ben konvertálT RAW képek szintén zajszűrtek, ezek felbontása eredetileg 5472×4080 pixel, de az összehasonlíthatóság kedvéért a natív felbontásra (bicubic módszerrel) leméretezett képeket láthatjuk itt (aki kíváncsi az interpolált 5472×4080 pixeles fotók kinézetére, feltétlenül nézzen be a tesztfotónk galériájába). Ezen képeket a RAW szócskával jelöltük.
A RAW képeket az Adobe Lightroom v1.4.1-gyel is átkonvertáltuk, alapbeállításokat használva (élesítés: 1 pixel radius, 25 amount, 25 detail, 0 masking; zajszűrés 0 luminance, 25 color). Ezen a képek fájlneveit a RAW-LR jelzéssel láttuk el.
Memória kapacitás
Bár a Fujifilm FinePix S100FS-be került beépített memória is, a nagy felbontás miatt a 25 MB-nyi tárhely csak vésztartaléknak jó. A flash alapú memóriakártyák alacsony ára szerencsére nekünk kedvez, így akár több gigabyteos tárhelyünk is lehet. Erre azonban érdemes már a vásárláskor odafigyelni.
Mivel a gép az xD kártyákat is támogatja, aki rendelkezik már ilyennel, az használhatja is. A nagyobb sebesség és a nagyobb kapacitás kedvelőinek viszont inkább az SDHC memóriakártyákat ajánljuk.
Aki megelégszik csak a JPEG formátummal, annak az 1 GB-os kártya is elegendő lehet, de ha hosszabb utazásnál fontos, hogy több napot kibírjon a kártya kapacitása, bizony a 2 GB is szükséges lesz. Aki a RAW formátumot utazásai során is szertné használni, 4 GB-os változatot keressen.
Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:
Fájlméretek és tárolható képek száma | |||
---|---|---|---|
Felbontás, tömörítés | méret* | 25 MB-os belső memóriában* | 1 GB-os kártyán* |
5472×4080 RAW | 23131 KB | 1 | 44 |
3840×2880 Fine | 5035 KB | 4 | 203 |
3840×2880 Normal | 2609 KB | 9 | 392 |
4032×2688 (3:2) Fine | 2609 KB | 9 | 392 |
4032×2688 (3:2) Normal | 2609 KB | 9 | 392 |
2816×2112 | 1446 KB | 17 | 708 |
2048×1536 | 788 KB | 31 | 1299 |
1600×1200 | 613 KB | 40 | 1669 |
640×480 | 140 KB | 179 | 7332 |
640×480 pixeles videó | 140 KB | ~15 perc |