Élességállítás, sorozat, videó
Élességállítás, fénymérés
Nagy változásokat az autofókusz terén sem tapasztalhatunk, bár azért vannak eltérések a korábbiakhoz képest, elsősorban a kezelés és a választható üzemmódok terén. A gép ugyanazt a 49 pontos, kontraszt-alapú AF rendszert használja mint a nagyobb modellek. Maradt tehát a gyártó által ígért 0,1 mp-es élességállítási sebesség, legalábbis ideális esetben. Objektívtől függően az autofókusz ideje 0,3-0,5 mp-re is felkúszhat, sötétben pedig akár 1 mp fölé is. Azért a kontraszt-alapú fókuszrendszertől ez nem rossz teljesítmény, de a konkurensek közt akad gyorsabb gép is. Sajnos gyengébb fényben előfordulhat, hogy képtelen megtalálni az élességet.
A fókuszmódoknak nincs külön kapcsolója a gépvázon, így mindent a menüben érhetünk el. Közös pont alatt választhatjuk ki az AF módokat és a kézi állítást (MF) is. AF üzemmódból a következőket kapjuk:
- Multi: A készülék automatikusan választja ki az élességállítás helyét, melyet egy téglalappal jelöl az élőképen.
- Terület: A fotós feladata a kívánt fókuszpont kiválasztása. Ez a képmező középső kb. 80%-án 7×7 pont bármelyike lehet és a fel iránygombbal kezdeményezhető. Kiválasztáskor bármelyik vezérlőtárcsával a fókuszpont méretét is állíthatjuk 5 lépésben.
- Folyamatos: a gép a képernyő közepén állít élességet, viszont itt a téma távolságának megfelelően folyamatosan utánállítja azt.
- Követő: A fókuszpont „alá” befogott témát igyekszik a gép, vagy a téma elmozdításakor/elmozdulásakor is lekövetni a rendszer.
A FinePix X-M1 újdonsága az arcfelismerő AF mód, mely külön kapcsolható be és ki a menüben. A menüben aktiválható vörösszem csökkentő mód csak arcfelismeréssel együtt működik.
A fényképezőgép expozíció és autofókusz rögzítést is kínál, gyenge fényben pedig automatikus AF segédfény lép működésbe, ha előzetesen engedélyeztük.
A fókuszmódok közül kiválasztható manuális élességállítás kétféle beállítási segítséget kínál, úgyhogy nem kell feltétlenül a szemünkre hagyatkoznunk. A hátsó vezérlőtárcsa lenyomásával kb. 4x-es képnagyítást kapunk az élőképen téglalappal jelzet képrészből. Ezt előzőleg az AF gomb lenyomásával és a navigációs gombokkal állíthatjuk a kép tetszőleges részére. Az élesség állítása közben a képkivágás már nem görgethető.
Új szolgáltatás az úgynevezett Csúcs kiemelő fókusz, melynél ugyanúgy használható a 4x-es nagyítás, de a képéleket vastagítva jeleníti meg a gép ha épp fókuszban vannak. A csúcs kiemelő funkciót alacsony és magas erősségi fokozatban használhatjuk. Az elődökhöz hasonló távolságskálát itt nem kapunk, de a fenti MF segítséggel elég jó hatásfokkal beállítható az élesség.
A készülék ismét 256-zónás TTL fénymérést használ, mely három üzemmódban működik:
- Multi: a teljes képmezőn fényt mér a gép.
- Szpot: csak a kép középső, kis részét veszi figyelembe a mérésnél
- Átlag: a teljes képmezőn mér, viszont nagyobb súllyal esik latba a kép középső része.
Sorozat fényképezés
A lefelé mutató iránygombbal előhívható menüben kétféle sorozat módot találunk. A gyártó valószínűleg ezen a téren is vissza akarta fogni kissé az olcsóbb gépet, hiszen az X-E1 6 kép/mp-es teljesítménye helyett most 5,6 kép/mp-et adtak meg hivatalos sebesség maximumként. Emellett 3 kép/mp is választható, csakúgy mint az említett nagytestvérben.
Sorozatot JPEG és RAW (valamint kombinált) formátumokban is készíthetünk. Egy kellően gyors, legalább Class10-es SD kártyára legjobb sebességben kb. 30 JPEG és 10 RAW menthető, lassabb teljesítménynél ez 50 JPEG vagy 10 RAW (RAW+JPEG) lehet.
Saját méréseinket egy UHS-I (Class10) memóriakártyával végeztük és az alábbi táblázatban olvashatók:
Fájl
| |
---|---|
Sorozatban, eredeti sebességgel (5,6 fps) készíthető
képek száma
| |
RAW
|
10
|
RAW + JPEG Fine L
|
10
|
JPEG Fine L
|
38
|
JPEG Normal L
|
38
|
Az általunk mért értékek kicsit jobb képet festenek a gépről. RAW-ban egy gyors kártyával is valóban minden helyzetben legfeljebb 10 képet sikerült készíteni, de JPEG-ben több kép készülhetett egyhuzamban gyors sorozat módot állítva, lassú sorozatban pedig csak a kártya kapacitása szabott gátat a fotók számának.
Az X-M1 egy sor automata sorozatot is kínál. Ilyen a teljesen általános expozíció sorozat, mely 3 kép hosszú lehet, és 1/3, 2/3 vagy 1 Fé lépésközökkel dolgozik. Ezen kívül beállíthatunk ugyanilyen hosszú (3 képes) ISO érzékenység sorozatot is, melynél szintén a fenti fényérték lépéseket használja a készülék.
Egyedinek számít a Filmszimuláció sorozat, melynél 3 db tetszőleges film színmódot választhatunk ki, és egy expozícióval ennek megfelelő három képet ment a gép.
Egyedinek számít a Dinamikus tartomány sorozat is, mely 100%, 200% és 400%-os értéken is ment egy képet, vagyis összesen három felvételt kapunk.
A gyorsmenüben érhetjük el az önkioldó módokat, melyek között sorozat nem található, de 2 és 10 mp-es késleltetés igen.
Videofelvétel
Már a nagyobb modelleknél is érezhető volt, hogy a videó szolgáltatások terén a Fujifilm rendszerkompaktok csak a szükséges kötelező köröket róják és nem halmoznak el bennünket opciók özönével. Ugyanez mondható el a FinePix X-M1-ről is.
Természetesen a minőséggel nincs semmi baj, hiszen a max. Full HD felbontású, H.264 (.MOV) tömörítésű mozgókép, és a sztereó (48 kHz, 16 bites, PCM)hangfelvétel éppen az amit elvárunk egy ilyen géptől. Ezen kívül azonban nem sok mindent állíthatunk. A képfrissítési sebesség fix 30 kocka/mp, akár a legjobb felbontást, akár az opcionálisan elérhető 1280 x 720 pixelest választjuk.
A kétféle felbontáson túl csak néhány fókuszmódba lesz beleszólásunk, így kiválaszthatjuk, hogy a gép középpontos egyszeri, folyamatosan korrigáló autofókusz módokat, vagy netán kézi élességállítást használjon. A videók hossza korlátozott, FullHD-ben legfeljebb 14 perces, HD-ben 27 perces snittek rögzíthetők.
A felvétel indításához és leállításához egy külön gombot kapunk a gép hátulján, mely elég jól kézre esik. Videózás közben manuális beállításokra (a kézi fókusz kivételével) nem lesz mód, de a felvétel megkezdése előtt beállított rekeszérték befolyásolja majd a videókép világosságát.
Az Adv módban kiválasztható speciális effektusok videónál nem használhatók, de a filmszimulációs módok annál inkább, így például fekete-fehér és szépia színvilágú felvételt is készíthetünk.
Lejátszás módban a le iránygombbal indítható el a videó, mely ugyanezzel a kezelőszervvel bárhol meg is állítható. A mozgóképek gépen belüli darabolására nincs mód.