Képminőség
A 20 Mpixeles CX szenzorral rendelkező fényképezőgép érzékenysége a korábbiakhoz hasonlóan ISO160-tól ISO12800-ig terjed, ISO200-tól 1 Fé lépésekben állítható. A lenti dobozban kikapcsolt zajszűrés mellett készítettük a fotókat. Mivel a gép támogatja az ISO6400 és ISO12800 érzékenységeknél a több képes zajszűrést, így ezeket is megnéztük. E módok csak JPEG formátumnál használhatók.
A fotók készítéséhez 1 Nikkor 32mm f/1,2 objektívet használtunk. A RAW fájlokat Adobe Lightroom v6.3 alapbeállításai mellett, de Camera Standard színmódban konvertáltuk.
Érzékenység – képzaj
ISO160; F5,6 1/5 mp
ISO160; F5,6 1/5 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO200; F5,6 1/8 mp
ISO200; F5,6 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO400; F5,6 1/15 mp
ISO400; F5,6 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO800; F5,6 1/30 mp
ISO800; F5,6 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO1600; F5,6 1/60 mp
ISO1600; F5,6 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO3200; F5,6 1/125 mp
ISO3200; F5,6 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO6400; F5,6 1/250 mp
ISO6400; F5,6 1/250 mp; több képes zajszűrés
ISO6400; F5,6 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO12800; F5,6 1/500 mp
ISO12800; F5,6 1/500 mp; több képes zajszűrés
ISO12800; F5,6 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO160; F5,6 1/5 mp
ISO160; F5,6 1/5 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO200; F5,6 1/8 mp
ISO200; F5,6 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO400; F5,6 1/15 mp
ISO400; F5,6 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO800; F5,6 1/30 mp
ISO800; F5,6 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO1600; F5,6 1/60 mp
ISO1600; F5,6 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO3200; F5,6 1/125 mp
ISO3200; F5,6 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO6400; F5,6 1/250 mp
ISO6400; F5,6 1/250 mp; több képes zajszűrés
ISO6400; F5,6 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO12800; F5,6 1/500 mp
ISO12800; F5,6 1/500 mp; több képes zajszűrés
ISO12800; F5,6 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO160; F5,6 1/5 mp
ISO160; F5,6 1/5 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO200; F5,6 1/8 mp
ISO200; F5,6 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO400; F5,6 1/15 mp
ISO400; F5,6 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO800; F5,6 1/30 mp
ISO800; F5,6 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO1600; F5,6 1/60 mp
ISO1600; F5,6 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO3200; F5,6 1/125 mp
ISO3200; F5,6 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO6400; F5,6 1/250 mp
ISO6400; F5,6 1/250 mp; több képes zajszűrés
ISO6400; F5,6 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO12800; F5,6 1/500 mp
ISO12800; F5,6 1/500 mp; több képes zajszűrés
ISO12800; F5,6 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO160; F5,6 1/5 mp
ISO160; F5,6 1/5 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO200; F5,6 1/8 mp
ISO200; F5,6 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO400; F5,6 1/15 mp
ISO400; F5,6 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO800; F5,6 1/30 mp
ISO800; F5,6 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO1600; F5,6 1/60 mp
ISO1600; F5,6 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO3200; F5,6 1/125 mp
ISO3200; F5,6 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO6400; F5,6 1/250 mp
ISO6400; F5,6 1/250 mp; több képes zajszűrés
ISO6400; F5,6 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO12800; F5,6 1/500 mp
ISO12800; F5,6 1/500 mp; több képes zajszűrés
ISO12800; F5,6 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.3
Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO160,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800.
A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×15 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép.
A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×15 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
A valós képminőség teszteléséhez érdemes megnyitni a teljes képet, s egy 10×15 cm-es papírképpel a kezünkben addig távolodni a monitortól, hogy nagyjából hasonló méretet lássunk, mint a kezünkben lévő fotó.
Érzékenység – képzaj; 10×15 cm-es papírképen (szimuláció)
ISO160; F5,6 1/5 mp
ISO160; F5,6 1/5 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO200; F5,6 1/8 mp
ISO200; F5,6 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO400; F5,6 1/15 mp
ISO400; F5,6 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO800; F5,6 1/30 mp
ISO800; F5,6 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO1600; F5,6 1/60 mp
ISO1600; F5,6 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO3200; F5,6 1/125 mp
ISO3200; F5,6 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO6400; F5,6 1/250 mp
ISO6400; F5,6 1/250 mp; több képes zajszűrés
ISO6400; F5,6 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO12800; F5,6 1/500 mp
ISO12800; F5,6 1/500 mp; több képes zajszűrés
ISO12800; F5,6 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO160; F5,6 1/5 mp
ISO160; F5,6 1/5 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO200; F5,6 1/8 mp
ISO200; F5,6 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO400; F5,6 1/15 mp
ISO400; F5,6 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO800; F5,6 1/30 mp
ISO800; F5,6 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO1600; F5,6 1/60 mp
ISO1600; F5,6 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO3200; F5,6 1/125 mp
ISO3200; F5,6 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO6400; F5,6 1/250 mp
ISO6400; F5,6 1/250 mp; több képes zajszűrés
ISO6400; F5,6 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO12800; F5,6 1/500 mp
ISO12800; F5,6 1/500 mp; több képes zajszűrés
ISO12800; F5,6 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO160; F5,6 1/5 mp
ISO160; F5,6 1/5 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO200; F5,6 1/8 mp
ISO200; F5,6 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO400; F5,6 1/15 mp
ISO400; F5,6 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO800; F5,6 1/30 mp
ISO800; F5,6 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO1600; F5,6 1/60 mp
ISO1600; F5,6 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO3200; F5,6 1/125 mp
ISO3200; F5,6 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO6400; F5,6 1/250 mp
ISO6400; F5,6 1/250 mp; több képes zajszűrés
ISO6400; F5,6 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO12800; F5,6 1/500 mp
ISO12800; F5,6 1/500 mp; több képes zajszűrés
ISO12800; F5,6 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO160; F5,6 1/5 mp
ISO160; F5,6 1/5 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO200; F5,6 1/8 mp
ISO200; F5,6 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO400; F5,6 1/15 mp
ISO400; F5,6 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO800; F5,6 1/30 mp
ISO800; F5,6 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO1600; F5,6 1/60 mp
ISO1600; F5,6 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO3200; F5,6 1/125 mp
ISO3200; F5,6 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO6400; F5,6 1/250 mp
ISO6400; F5,6 1/250 mp; több képes zajszűrés
ISO6400; F5,6 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.3
ISO12800; F5,6 1/500 mp
ISO12800; F5,6 1/500 mp; több képes zajszűrés
ISO12800; F5,6 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.3
Zajszűrés
A zajszűrés csak bekapcsolt és kikapcsolt állapotú lehet, az erősségét paraméterezni nem lehet. Bekapcsolt zajszűrésnél még ISO3200-nál sincs jelentős képzaj, igaz, a kép részletezettsége viszont jóval elmarad az ISO160 alapérzékenységen készülttől.
RAW fájlok dinamika tartaléka
RAW képformátumot használva sokkal szabadabban alakíthatjuk fotóinkat, nem csak a fehéregyensúly utólagos beállítása pofonegyszerű, de olyan fotózási hibák is javíthatók, mint például az alul- vagy túlexponálás. Jó eséllyel a fényképek összes részlete visszanyerhető egy egyszerű szoftveres expozíció eltolással. Alulexponált képnél ez általában nagyobb világossági eltérés esetén is lehetséges, a sötét területek zajszintjének és részletességének veszélyeztetésével. Túlexponált fotók esetén némileg kisebb a mozgásterünk, hiszen a kiégett területeken nehezebb visszahozni a részleteket.
E tesztünkben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.
A látottak alapján nagyjából 1,3 Fé túlexpozíció az a határ, ahol még minden visszahozható, még a bőrszín, illetve a rózsaszín, valamint a sárga világos árnyalatai is. 1 2/3 Fé-nél ezek a világos tónusok már nem állíthatók vissza hiba nélkül, de a nem ennyire világos részekkel, illetve a más színekkel még nincs gond. 2 Fé túlexpozíciónál már jóval több szín világos tónusú része kárát szenvedi a helytelen beállításnak.
Push és pull „hívás”, dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO1600 – RAW)