Optika
Geometriai torzítás
A kompakt fényképezőgépek tesztjei során mostanában nem szokásunk külön tesztet végezni a torzítás, illetve színi hiba tekintetében. A prémium kompaktok azonban kivételt képeznek ez alól, hiszen ezeket a masinákat az igényesebb vásártók veszik leginkább, így itt egy kicsit fontosabb lehet a jól korrigált objektív. Noha általában a gépek 99%-a hozza a papírformát, meglepetések azért adódhatnak, ahogyan az most is történt.
A Coolpix P340-nel készített torzítás tesztképek nem mutattak komoly görbületeket, sem nagylátószögnél, sem tele állásban. A meglepetés akkor ért minket, amikor a gép által készített RAW képeket beimportáltuk az Adobe Lightroomba. Nagylátószögnél ekkor ugyanis olyan torzítást láttunk, hogy először azt hittük, összekevertük a képeket valamelyik halszemobjektívével. De nem, a tesztkép valóban a Coolpix P340-é.
Mit is jelent mindez? Nagylátószögnél az objektív igen erős torzítást mutat, bőven 4% felettit, ami nagyon látványos. De JPEG képeken ezt nem tapasztaljuk, azaz a gép igen hatékony torzításcsökkentést végez. De akkor RAW-ból nem lehet torzításmentes képet készíteni? Szerencsére erről nincs szó, az Adobe Lightroom is tartalmazza a P340-es profilját, így egyetlen kattintással a gyárihoz hasonló, minimális torzítású képeket is készíthetünk.
Felmerülhet még az a kérdés is, hogy vajon a torzításcsökkentés nem vesz-e vissza jelentősen a látószögből, s ilyenkor is megvan-e a 24 mm-nek megfelelő látószög. Nos, ezzel kapcsolatban pontos mérést nem végeztünk (a DSLR-ekhez kapható objektívek között is akad eltérés az azonos gyújtótávolságú objektívek látószögében), de nagyságrendileg ellenőriztük a látószöget és azt tapasztaltuk, hogy a torzításcsökkentett képek közelítőleg 25 mm-nek megfelelő horizontális látószögűek.
A teljes nagylátószögnél tapasztalható torzítás a lenti képeken túl a tesztfotók között az esti képnél is jelentkezik (itt is úgy konvertáltuk RAW-ból, hogy nem volt bekapcsolva a profil alapú torzítás korrekció a Lightroomban).
Fontos megjegyeznünk, hogy a gyújtótávolság növelésével igen gyorsan megszűnik a torzítás, 50 mm ekv.-nél már szinte alig észlelhető, 120 mm-en pedig gyakorlatilag nincs torzítás.
Geometriai torzítás
Színhiba
A nagy fényerejű objektívek esetén nem meglepő, ha nyitott blendénél színhibát tapasztalunk. A Nikon Coolpix P340 JPEG képei azonban gyanúsan hibamentesek, ebből már sejthető volt, hogy a RAW képeken azért találunk majd színhibát. Sejtésünk beigazolódott, még F5,6 rekesznél is egész jól látható színhiba jelentkezik. A legrosszabb esetet nézve 10×13 cm-es papírképnél 0,5-0,6 mm szélességben, A4-es nyomatnál 1,1-1,2 mm szélességben látszik majd a kékes elszíneződés.
A lenti képek RAW konverziójánál a jobb összehasonlíthatóság érdekében aktiváltuk a profil alapú torzítás-korrekciót.
Színhiba
Makró, közelfényképezés
Makrózni teljes nagylátószögtől egészen 60 mm-es ekvivalens gyújtótávolságig lehet, legalábbis ezt jelzi a gép LCD-jén a zöld sáv. Ennél nagyobb gyújtótávolságnál is használhatunk makró módot, de ez már nem ad jelentős nagyítást. A legjobb leképezési arányt teljes nagylátószögnél kapjuk, ekkor 40 mm széles témával kitölthető a teljes kép. RAW formátumot használva és nem aktivált torzítás korrekcióval ez esetben is igen erős torzítást láthatunk. 60 mm-nek megfelelő gyújtótávolságnál már nincs jelentős torzítás RAW formátumnál és kikapcsolt torzítás korrekció esetén sem, ekkor 58 mm széles téma tölti ki a teljes képet, s a nagyobb munkatávolságnak köszönhetően kisebb rovarok fotózására is ez tűnik alkalmasabbnak. Teljes telében nagyjából 10 cm téma fogható be.