Kipróbáltuk: Nikon Z 50 – teszt

0

Képminőség

Képzaj

Mivel a gép azonos felbontást kínál, mint a D500, így nagy csodára nem kell számítani, hasonlóképp teljesít majd a Z 50, mint a D500. A folyamatos élőkép miatt azonban itt komolyabb melegedés lehetséges, így arra azért számítanunk kell, hogy hajszállal zajosabb képet kaphatunk magas érzékenységen.

A lenti érzékenység tesztképeket a fényképezőgép kikapcsolt zajszűrés paramétere mellett készítettük. A RAW fájlokat az Adobe friss Lightroom Classic CC-jével konvertáltuk. Korábban az alapbeállításokat használtuk, az Adobe azonban megváltoztatta a 9.0 verziótól az alapértékeket, így a korábbi 25-ös színzaj szűrés helyett 0-t használnak, míg a luminancia szűrés 0 helyett érzékenységfüggő adaptív értékű lett. Mi igyekezve az összehasonlíthatóságot megtartani, maradunk a jól bevált 0 luminancia és 25-ös színzaj szűrés mellett (Camera Standard színprofillal, sRGB színtérben).

A fotók Nikkor 85mm f/1,4G ED AF-S objektívvel készültek FTZ adapter közbeiktatásával.

Érzékenység – képzaj



ISO100; F6,3 1/4 mp


ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO200; F6,3 1/8 mp


ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO400; F6,3 1/15 mp


ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO800; F6,3 1/30 mp


ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO1600; F6,3 1/60 mp


ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO3200; F6,3 1/125 mp


ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO6400; F6,3 1/250 mp


ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO12800; F6,3 1/500 mp


ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO25600; F6,3 1/1000 mp


ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO51200; F6,3 1/2000 mp


ISO51200; F6,3 1/2000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO102400; F6,3 1/4000 mp


ISO102400; F6,3 1/4000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO204800; F9 1/4000 mp


ISO204800; F9 1/4000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO100; F6,3 1/4 mp


ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO200; F6,3 1/8 mp


ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO400; F6,3 1/15 mp


ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO800; F6,3 1/30 mp


ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO1600; F6,3 1/60 mp


ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO3200; F6,3 1/125 mp


ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO6400; F6,3 1/250 mp


ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO12800; F6,3 1/500 mp


ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO25600; F6,3 1/1000 mp


ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO51200; F6,3 1/2000 mp


ISO51200; F6,3 1/2000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO102400; F6,3 1/4000 mp


ISO102400; F6,3 1/4000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO204800; F9 1/4000 mp


ISO204800; F9 1/4000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO100; F6,3 1/4 mp


ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO200; F6,3 1/8 mp


ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO400; F6,3 1/15 mp


ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO800; F6,3 1/30 mp


ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO1600; F6,3 1/60 mp


ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO3200; F6,3 1/125 mp


ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO6400; F6,3 1/250 mp


ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO12800; F6,3 1/500 mp


ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO25600; F6,3 1/1000 mp


ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO51200; F6,3 1/2000 mp


ISO51200; F6,3 1/2000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO102400; F6,3 1/4000 mp


ISO102400; F6,3 1/4000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO204800; F9 1/4000 mp


ISO204800; F9 1/4000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO100; F6,3 1/4 mp


ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO200; F6,3 1/8 mp


ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO400; F6,3 1/15 mp


ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO800; F6,3 1/30 mp


ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO1600; F6,3 1/60 mp


ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO3200; F6,3 1/125 mp


ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO6400; F6,3 1/250 mp


ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO12800; F6,3 1/500 mp


ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO25600; F6,3 1/1000 mp


ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO51200; F6,3 1/2000 mp


ISO51200; F6,3 1/2000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO102400; F6,3 1/4000 mp


ISO102400; F6,3 1/4000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0


ISO204800; F9 1/4000 mp


ISO204800; F9 1/4000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.0

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600,
ISO51200,
ISO102400,
ISO204800.

Zajszűrés

A magas érzékenységen keletkező zaj szűréséhez három beállítási érték áll rendelkezésünkre. A fenti kikapcsolt szűrésen kívül gyenge, normál és erős fokozatot választhatunk, amelyek hatása jobbára a nagyobb ISO értéken készült JPEG fotóknál érezhető. Ezen kívül statikus témáknál, állványról fotózva választhatunk többképes zajszűrést is.

Zajszűrés

RAW fájlok dinamika tartaléka

RAW képformátumban sokkal szabadabban alakíthatjuk fotóinkat, például az expozíció beállítása terén, alul- vagy túlexponált képeknél. Jó eséllyel a fényképek összes részlete visszanyerhető egy egyszerű szoftveres expozíció eltolással. Alulexponált képnél ez általában nagyobb világossági eltérés esetén is lehetséges, a sötét területek zajszintjének és részletességének feláldozásával. Túlexponált fotók esetén némileg kisebb a mozgásterünk, hiszen a kiégett területeken nehezebb visszahozni a részleteket.

Ebben a tesztben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.

A teszt alapján elmondható, hogy a Nikon Z 50 kiválóan teljesít ezen a téren is, hiszen nem csak a helyes expozíciók esetében kapunk alacsony képzajt, de az akár 5 Fé alulexponáltság is kiválóan korrigálható. A túlexpozíciót a szokásos módon 1 és 1/3 fényérték (1,33 EV) túlexpozícióig kiválóan elviseli, még a vörös csatorna sincs telítésben, a bőrszínek is rendben vannak. Komolyabb félnivalónk inkább csak 1 2/3 Fé-től (1,67 EV) van, itt ugyanis már a halovány sárga színekben visszaállíthatatlan túlexpozíció keletkezik.

Push és pull „hívás”, dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO100 – RAW)



ISO100; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; eredendően helyes expozíció


ISO100; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; eredendően helyes expozíció


ISO100; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; eredendően helyes expozíció


ISO100; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; eredendően helyes expozíció


ISO100; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója