Kipróbáltuk: Olympus E-410 teszt

0

Képminőség

Fájlformátumok

Napjainkban egyre egyértelműbb a tükörreflexeseknél, hogy a JPEG mellett csak RAW formátumot támogatnak. Bizonyos esetben az Adobe DNG formátuma is választható (mint a Pentax gépeknél), az Olympus azonban csak a saját formátumában menti a RAW képeket. A korábbi E-400 modellel szemben az E-410 RAW fájljai már tömöríteettek, mintegy fele akkorára zsugorodtak: 21 MB helyett 9-10 MB méretűek. Vélhetően ez is a TruePic III-nak kösöznhető.

A RAW fájlok mellé akár JPEG képeket is menthetünk, méghozzá mindhárom tömörítési fokkal. Ez majd a későbbi képkiválogatánál lesz hasznos, amikor a JPEG képek alapján gyorsan és egyszerűen megtaláljuk a kívánt képet, vagy akár kiszűrhetjük a technikailag hibásakat is.

A JPEG képeket SHQ, HQ vagy SQ tömörítési fokkal illetve felbontással készíthetjük, lásd cikkünk első oldalán.

Képzaj

A fényképezőgép érzékenységét ISO 100 és ISO 1600 közötti állíthatjuk. Kikapcsolt zajcsökkentés mellett is észlelhető a JPEG képeknél kis mértékű zajszűrás, de ez csak ISO800-tól vehető észre.
A képzajjal tulajdonképpen nincs baj, még az ISO1600 sem használhatatlanul zajos, sőt, teljesen használható. Azt viszont mindenképpen érdemes szemügyre venni, hogy az élesítés milyen erős. Emiatt tűnik sok ISO100 és ISO200-as kép is grízesnek, mákosnak.
Persze a másik oldalról azt is lehet mondani, hogy az Adobe Camera RAW-val konvertált képek nagyon lágyak, de ez igaz is, hiszen a konvertálás az alapértelmezett 25-ös értékkel készült, ami tudvalevőleg nem okoz kemény képeket. Egy dolgot viszont ne felejtsünk el: egy lágy képből könnyű kemény képet varázsolni, míg egy kemény, túlélesített képből ritkán lesz szép lágy felvétel. Én személy szerint a gép ezen erős élesítését túlzásnak tartom.

Egy érdekességre hívnám fel a figyelmet: ISO100-ban 1/4 mp-cel, míg ISO1600-ban 1/40 mp-cel készültek a képek. A kettő közötti eltérés azt sejteti, hogy valamelyik érzékenység nem a feliratnak megfelelő.

A tesztfotók készítése során a gépben kikapcsoltam a zajcsökkentést, az élesítést 0 értékűre állítottam. A RAW képeket a gyári Olympus Master 2.02-es változatával és az Adobe Camera RAW 4.1-gyel konvertáltam (nulla zajszűrés mind a gyári, mind az ACR esetén, az élesítés Olympus Masternél 0 értékű, ACR-nál 25-ös alapértékű volt).



ISO100; F9; 1/4 mp


RAW – Olympus Master; ISO100; F9; 1/4 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO100; F9; 1/4 mp


ISO200; F9; 1/6 mp


RAW – Olympus Master; ISO200; F9; 1/6 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO200; F9; 1/6 mp


ISO400; F9; 1/13 mp


RAW – Olympus Master; ISO400; F9; 1/13 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO400; F9; 1/13 mp


ISO800; F9; 1/25 mp


RAW – Olympus Master; ISO800; F9; 1/25 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO800; F9; 1/25 mp


ISO1600; F9; 1/40 mp


RAW – Olympus Master; ISO1600; F9; 1/40 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO1600; F9; 1/40 mp


ISO100; F9; 1/4 mp


RAW – Olympus Master; ISO100; F9; 1/4 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO100; F9; 1/4 mp


ISO200; F9; 1/6 mp


RAW – Olympus Master; ISO200; F9; 1/6 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO200; F9; 1/6 mp


ISO400; F9; 1/13 mp


RAW – Olympus Master; ISO400; F9; 1/13 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO400; F9; 1/13 mp


ISO800; F9; 1/25 mp


RAW – Olympus Master; ISO800; F9; 1/25 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO800; F9; 1/25 mp


ISO1600; F9; 1/40 mp


RAW – Olympus Master; ISO1600; F9; 1/40 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO1600; F9; 1/40 mp


ISO100; F9; 1/4 mp


RAW – Olympus Master; ISO100; F9; 1/4 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO100; F9; 1/4 mp


ISO200; F9; 1/6 mp


RAW – Olympus Master; ISO200; F9; 1/6 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO200; F9; 1/6 mp


ISO400; F9; 1/13 mp


RAW – Olympus Master; ISO400; F9; 1/13 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO400; F9; 1/13 mp


ISO800; F9; 1/25 mp


RAW – Olympus Master; ISO800; F9; 1/25 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO800; F9; 1/25 mp


ISO1600; F9; 1/40 mp


RAW – Olympus Master; ISO1600; F9; 1/40 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO1600; F9; 1/40 mp


ISO100; F9; 1/4 mp


RAW – Olympus Master; ISO100; F9; 1/4 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO100; F9; 1/4 mp


ISO200; F9; 1/6 mp


RAW – Olympus Master; ISO200; F9; 1/6 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO200; F9; 1/6 mp


ISO400; F9; 1/13 mp


RAW – Olympus Master; ISO400; F9; 1/13 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO400; F9; 1/13 mp


ISO800; F9; 1/25 mp


RAW – Olympus Master; ISO800; F9; 1/25 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO800; F9; 1/25 mp


ISO1600; F9; 1/40 mp


RAW – Olympus Master; ISO1600; F9; 1/40 mp


RAW – Adobe Camera RAW 4.1; ISO1600; F9; 1/40 mp

A fotók 25 °C hőmérsékletű szobában készültek.

Általános képminőség

A néhány napos tesztelés alatt egyértelművé vált számomra, hogy a FourThirds rendszer két új fényképezőgépe (most együttesen az E-410-ről és E-510-ről) remek minőséget ad. Nem akarom túllihegni a dolgot, de most is csak az átlagnál erősebb élesítést említhetem. A képzaj nem jelentős, a színek szép teltek, a vörösekkel sincs gond.

Bekapcsolt zajszűrés mellett az élesítés okozta grízesedés természetesen csökken, de a részletekből is sok elvész és kissé kompaktos gépre emlékeztető végeredményt kapunk (lásd lejjebb).

A fényméréssel nem volt gond, a szokásos ± 0,7 Fé tartományban történő expozíció kompenzáció minden esetben elégséges volt, nem voltak gyanúsan erős alul vagy túlexponálások.

Hosszú expozíció

A fényképezőgépen maximum 60 másodperces záridőt állíthatunk be, de B módot is használhatunk. Ekkor az eddigi FourThirds digitális vázakhoz hasonlóan itt is maximum 8 perces záridőt használhatunk.

ISO200 érzékenység mellett letakart objektívsapkával (és géppel) készítettem el a szokásos két darab 8 perces expozíciós idejű felvételt, egyiket kikapcsolt, másikat bekapcsolt hosszúzáridős zajcsökkentés mellett. Hotpixel kivonás nélkül meglehetősen selejtes kép lett az eredmény: a hotpixelek az egész képet beborítják, de a hotpixel kivonással járó zajszűrés megtette a hatását: a hotpixelek eltüntek.

Fontos tudni, hogy a hotpixel kivonást a gép csak JPEG módban végzi el, ha RAW formátumot használunk, akkor nincs ilyen lehetőségünk, magunknak kell a hotpixelekkel szembeszállnunk.

Ezek alapján a hosszú expozíciós felvételek kedvelőinek talán nem a legjobb választás ez a gép, már 1 perces expozícióknál is szükség van a hotpixel szűrésre, ami duplájára növeli a képkészítéshez szükséges időt (1. valós expozíció, 2. hotpixel felderítés azonos záridővel).

Hosszú záridejű felvétel (ISO200, 8 perc)

teljes kép
képkivágás
Olympus E-410 hotpixel szűrés nélkül
Olympus E-410 hotpixel szűrés nélkül, hisztogram széthúzással kiemelve
Olympus E-410 darkframe hotpixel szűréssel
Olympus E-410 darkframe hotpixel szűréssel, hisztogram széthúzással kiemelve

A hisztogram széthúzás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra.

A valós környezetben készített 1 perces záridejű felvételen jól szemügyre vehető, hogy a hotpixelek eltüntetése nem favágó módszerrel, egyszerű kivonással, hanem a szomszédos pixelek interpolálásával kerül javításra. Magyarul: a hopixelek helyén nem marad fekete képpont.

60 mp-es expozíciós idejű felvétel (ISO100)

teljes kép
képkivágás
hotpixel szűrés nélkül
darkframe hotpixel szűréssel

Zajszűrés

Az Olympus E-410-ben a TruePic III bevezetésével lehetővé vált a zajszűrés használata JPEG képekre, illetve beállítható a zajszűrés foka is. A lenti képeken csak a két szélsőértéket mutatjuk be, zajszűrés nélkül és maximális zajszűréssel láthatók a felvételek.



zajszűrve


zajszűrés nélkül

Élesítés

Mint már többször is említettem, az élesítés nem tetszik az Olympus E-410-ben. Túl széles, túl erős a kifehéredett körvonal, túl kemény még 0 álláson is.
Ismét pár kép, bemutatandó, hogy a gép milyen élesítéssel dolgozik -2, 0, +2 értékkel, valamint az is megnézhető, hogy Adobe Camera RAW-ból konvertálva milyen hatás érhető el.

Memória kapacitás

Az egyre olcsóbb memóriakártyák mellett a fájlméret kérdése is egyre inkább háttérbe szorul. Bár azért nyilvánvalóan nem mindegy, hogy egy adott kártyára 100 vagy 200 RAW képet tudunk-e készíteni. Ez ugyanis a fő különbség a tömörítetlen és a tömörített RAW formátum között. A tömörített RAW miatt ezek a fájlok többnyire 10 MB körüliek. A JPEG fájloknál viszont a kisebb méret már gyengébb minőséget is jelent, hiszen nem veszteségmentes, hanem veszteséges tömörítésről van szó.
A felbontást és a fájlméreteket figyelmbe véve úgy vélem, minimum 1 GB-os kártyával érdemes kezdeni. S hogy xD vagy CF legyen? Ha már rendelkezünk xD kártyával, nyugodtan használjuk azt (bár az M jelűek igen lassúak lesznek), ha rendlekezünk más xD kártyás géppel is, gondolkozhatunk egy xD-s bővítésen, de ha fontos az igazán nagy sebesség, mindenképpen CF-fel járunk jobban, hiszen árában is kedvezőbb.
Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 1024 MB-os kártyán* 2 GB-os kártyán*
3648×2736 RAW 10293 KB 99 198
3648×2736 SHQ (1/2,7) 6632 KB 154 308
3648×2736 HQ (1/8) 2017 KB 507 1015
3200×2400 SQ (1/2,7) 5482 KB 186 373
3200×2400 SQ (1/4) 3656 KB 280 560
3200×2400 SQ (1/8) 1534 KB 667 1334
3200×2400 SQ (1/12) 1019 KB 1005 2010
2560×1920 SQ (1/2,7) 3843 KB 266 532
2560×1920 SQ (1/4) 2087 KB 490 981
2560×1920 SQ (1/8) 1023 KB 1000 2001
2560×1920 SQ (1/12) 705 KB 1452 2904
1600×1200 SQ (1/2,7) 1283 KB 798 1596
1600×1200 SQ (1/4) 906 KB 1129 2259
1600×1200 SQ (1/8) 430 KB 2383 4766
1600×1200 SQ (1/12) 306 KB 3350 6700
1280×960 SQ (1/2,7) 883 KB 1159 2319
1280×960 SQ (1/4) 568 KB 1801 3603
1280×960 SQ (1/8) 265 KB 3869 7738
1280×960 SQ (1/12) 211 KB 4854 9709
1024×768 SQ (1/2,7) 559 KB 1833 3666
1024×768 SQ (1/4) 372 KB 2752 5504
1024×768 SQ (1/8) 196 KB 5216 10433
1024×768 SQ (1/12) 144 KB 7133 14266
640×480 SQ (1/2,7) 208 KB 4922 9845
640×480 SQ (1/4) 169 KB 6061 12122
640×480 SQ (1/8) 93 KB 11037 22075
640×480 SQ (1/12) 70 KB 14563 29127

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!