Bevezetés és újdonságok
Veni, vidi, vici. Az Olympus OM-D E-M5 jött, látott és győzött. A fotósok és az újságírók szívét is sikerült megdobogtatnia a japán gyártó tavaly év elején bejelentett új MILC gépének. Na meg a díjak döntnökeiét is, hiszen a jól sikerült fényképezőgép azóta több rangos szakmai díjat is bezsebelt.
Pedig látszólag nem csinált mást az Olympus mint jó digifényképezőgép gyártóhoz híven felmelegítette évtizedekkel ezelőtti egyik dizájnját, jelen esetben a filmes OM sorozat kinézetét, és erre alapozva készített egy, a korábbitól eltérő gépcsaládot. Persze az E-M5 azért több volt ennél. Nem csak az SLR kinézetű külső, de bizony a jól sikerült belbecs is érdemes volt a figyelemre. Kiváló fotó és videó képminőséggel, rengeteg szolgáltatásával méltán érdemelte ki a cég MILC csúcsmodelljének járó figyelmet.
Egészen idáig! 2013 nyarának vége ugyanis elhozta nekünk az OM-D széria új üdvöskéjét, az E-M1-et. Láthatóan már a névválasztás is jelzi, hogy itt nem feltétlenül egy utódról, hanem inkább egy új csúcsmodellről van szó – 1-es számmal ugyanis gyakran a csúcskategóriát jelölik. A két fényképezőgép adatlapját egymás mellé téve is látható a különbség:
Az Olympus OM-D E-M5 és az E-M5 közötti különbségek |
||
---|---|---|
Olympus OM-D E-M5 | Olympus OM-D E-M1 | |
Képérzékelõ | 4/3″ Live MOS 17,2 megapixel | 4/3″ Live MOS 16,8 megapixel |
Effektív felbontás | 16,1 megapixel | 16,3 megapixel |
Érzékenység | ISO200 – 25600 (1/3 Fé lépésekben) | ISO200 – 25600 (1/3 Fé lépésekben) (kiterjesztett: ISO100) |
Feldolgozórendszer | TruePic VI | TruePic VII |
Hátsó kijelző | dönthető OLED (érintõképernyő) 3″ képátló 610 000 képpont 100% lefedettség |
dönthető LCD (érintõképernyő) 3″ képátló 1 037 000 képpont 100% lefedettség |
AF rendszer | kontraszt érzékelésen alapuló 35 pontos |
kontraszt érzékelésen és fáziskülönbségen alapuló (hibrid) 81 pontos (normál és kis pontokkal) 37 pontra szûkíthetõ 9 pontos csoport kiválasztás |
Rögzíthető C-AF | nem állítható | 3 fokozatú érzékenység |
MF segítség | 5-14x nagyítás | 5-14x nagyítás focus peak (csúcsszint) visszajelzés |
Záridő | 1/4000-60 mp Bulb: max. 30 perc |
1/8000-60 mp Bulb: max. 30 perc |
Expozíció korrekció | +/-3 Fé, 1/3 lépésenként | +/-5 Fé, 1/3 lépésenként |
Stabilizátor | minden módban azonos beállítások | fotó és videó módban eltérő üzemmódok kikapcsolható IS prioritás |
Videó | 1920 x 1080/30p AVCHD, 20 Mb/mp 1920 x 1080/30p AVCHD, 17 Mb/mp 1280 x 720/30p AVCHD, 13 Mb/mp 1280 x 720/30p AVCHD, 10 Mb/mp 1280 x 720/30p mJPEG |
1920 x 1080/30p AVCHD, 24 Mb/mp 1920 x 1080/30p AVCHD, 16 Mb/mp 1280 x 720/30p AVCHD, 16 Mb/mp 1280 x 720/30p AVCHD, 8 Mb/mp 1280 x 720/30p mJPEG |
Sztereo mikrofon jack aljzat | nincs | van |
Sorozat | Lassú: max. 4,2 kép/mp Gyors: max. 9 kép/mp (RAW: 20 kép, JPEG: 70 kép) |
Lassú: max. 6,5 kép/mp Gyors: max. 10 kép/mp (RAW: 50 kép, JPEG: kártya kapacitása) |
Konfigurálható önkioldó | nincs | egyedileg beállítható képszám, várakozás és képek közti idő |
Kijelző beállításai | +/-2 világosság +/-3 színegyensúly 2 fokozatú telítettség |
+/-7 világosság +/-3 színegyensúly 2 fokozatú telítettség |
Kereső | LCD 1,44 millió képpont 100% lefedettség 1,15x nagyítás 18mm betekintési távolság |
LCD 2,36 millió képpont 100% lefedettség 1,48x nagyítás 21mm betekintési távolság |
Művészi szűrők | Pop Art Lágy fókusz Halvány és világos szín Világos tónus Szemcsés film Pinhole Dioráma Kereszthívás Drámai tónus Lágy szépia Key Line |
Pop Art |
Time Lapse mód | nincs | van |
Photo Story mód | nincs | van |
HDR mód | nincs | van |
Vakuszinkron |
max. 1/250 mp |
max. 1/320 mp |
Vakuszinkron aljzat | nincs | van |
Wi-Fi | nincs | van |
Gyorsmenü megjelenés | lineáris | lineáris és csempés |
Kivitel | por- és cseppálló | por-, csepp- és fagyálló (-10 C-ig) |
Programozható gombok | 6 + 3 (a portrémarkolaton) | 9 + 3 (a portrémarkolaton) |
Gombokhoz rendelhető funkciók | 15 db | 25 db |
Méret | 121,0 x 89,6 x 41,9 mm | 130,4 x 93,5 x 63,1 mm |
Tömeg (csak váz) | 373 g | 443 g |
Egyéb |
– Diavetítésnél választható áttûnési |
– Víz alatti makró és nagylátószögű |
Konkurenst nehéz találnunk az OM-D E-M1 mellé, hiszen pillanatnyilag a MILC kategória legdrágább modelljének számít, és tükörreflexes gépeket idéző külseje is teljesen egyedi. Legközelebb talán a hasonlóan retro hangulatú, de inkább a távmérős ősöket idéző Fujifilm FinePix X PRO-1 áll, mely hasonló felbontású, de egyedi kialakítású és nagyobb felülető CMOS szenzort és szintén újszerű keresőt használ. Szintén a MILC kategória csúcsmodelljei közé tartozék, a rendszer-testvérnek számító Panasonic Lumix DMC-GH3, mely egyértelműen videószolgáltatások terén tette oda magát, és múl felül mindenkit.