Kipróbáltuk: Olympus OM-D E-M5 Mark III – teszt

0

Képminőség

Képzaj

A lenti érzékenység tesztképeket a fényképezőgép kikapcsolt zajszűrés paramétere mellett készítettük. A RAW fájlokat az Adobe Lightroom Classic CC v8.4-gyel konvertáltuk, alapbeállítások mellett, most Adobe standard színprofillal, mert ez állt közelebb a gép saját színvilágához. Érdemes tudni, hogy a 8.4-es Lightroom még nem ad natív E-M5 Mark III támogatást, de tekintve, hogy a szenzor és a processzor is azonos, a gépnév átírásával meg lehet etetni a Lightroommal az E-M5 Mark III képeit is. Első körben tehát az így készült konvertálásokat mutatjuk be (később, a natív támogatás megjelenésekor lecseréljük a RAW-ból konvertált képeket).

A lefelé kiterjesztett ISO64 érzékenység a fényképezőgép saját JPEG képein most is kisebb dinamikát mutat a csúcsfényekben, RAW-ból konvertálva ez már nem jelentkezik.

A fotók Olympus M.Zuiko Digital ED 45mm f/1,2 Pro objektívvel készültek.

Érzékenység – képzaj



ISO64; F5,6 1/2 mp


ISO64; F5,6 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO200; F5,6 1/6 mp


ISO200; F5,6 1/6 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO400; F5,6 1/13 mp


ISO400; F5,6 1/13 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO800; F5,6 1/25 mp


ISO800; F5,6 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO1600; F5,6 1/50 mp


ISO1600; F5,6 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO3200; F5,6 1/100 mp


ISO3200; F5,6 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO6400; F5,6 1/200 mp


ISO6400; F5,6 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO12800; F5,6 1/400 mp


ISO12800; F5,6 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO25600; F5,6 1/800 mp


ISO25600; F5,6 1/800 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO64; F5,6 1/2 mp


ISO64; F5,6 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO200; F5,6 1/6 mp


ISO200; F5,6 1/6 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO400; F5,6 1/13 mp


ISO400; F5,6 1/13 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO800; F5,6 1/25 mp


ISO800; F5,6 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO1600; F5,6 1/50 mp


ISO1600; F5,6 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO3200; F5,6 1/100 mp


ISO3200; F5,6 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO6400; F5,6 1/200 mp


ISO6400; F5,6 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO12800; F5,6 1/400 mp


ISO12800; F5,6 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO25600; F5,6 1/800 mp


ISO25600; F5,6 1/800 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO64; F5,6 1/2 mp


ISO64; F5,6 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO200; F5,6 1/6 mp


ISO200; F5,6 1/6 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO400; F5,6 1/13 mp


ISO400; F5,6 1/13 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO800; F5,6 1/25 mp


ISO800; F5,6 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO1600; F5,6 1/50 mp


ISO1600; F5,6 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO3200; F5,6 1/100 mp


ISO3200; F5,6 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO6400; F5,6 1/200 mp


ISO6400; F5,6 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO12800; F5,6 1/400 mp


ISO12800; F5,6 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO25600; F5,6 1/800 mp


ISO25600; F5,6 1/800 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO64; F5,6 1/2 mp


ISO64; F5,6 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO200; F5,6 1/6 mp


ISO200; F5,6 1/6 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO400; F5,6 1/13 mp


ISO400; F5,6 1/13 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO800; F5,6 1/25 mp


ISO800; F5,6 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO1600; F5,6 1/50 mp


ISO1600; F5,6 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO3200; F5,6 1/100 mp


ISO3200; F5,6 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO6400; F5,6 1/200 mp


ISO6400; F5,6 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO12800; F5,6 1/400 mp


ISO12800; F5,6 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO25600; F5,6 1/800 mp


ISO25600; F5,6 1/800 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO64,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800
ISO25600.

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.

Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es papírképen (szimuláció)



ISO64; F5,6 1/2 mp


ISO64; F5,6 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO200; F5,6 1/6 mp


ISO200; F5,6 1/6 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO400; F5,6 1/13 mp


ISO400; F5,6 1/13 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO800; F5,6 1/25 mp


ISO800; F5,6 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO1600; F5,6 1/50 mp


ISO1600; F5,6 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO3200; F5,6 1/100 mp


ISO3200; F5,6 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO6400; F5,6 1/200 mp


ISO6400; F5,6 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO12800; F5,6 1/400 mp


ISO12800; F5,6 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO25600; F5,6 1/800 mp


ISO25600; F5,6 1/800 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO64; F5,6 1/2 mp


ISO64; F5,6 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO200; F5,6 1/6 mp


ISO200; F5,6 1/6 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO400; F5,6 1/13 mp


ISO400; F5,6 1/13 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO800; F5,6 1/25 mp


ISO800; F5,6 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO1600; F5,6 1/50 mp


ISO1600; F5,6 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO3200; F5,6 1/100 mp


ISO3200; F5,6 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO6400; F5,6 1/200 mp


ISO6400; F5,6 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO12800; F5,6 1/400 mp


ISO12800; F5,6 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO25600; F5,6 1/800 mp


ISO25600; F5,6 1/800 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO64; F5,6 1/2 mp


ISO64; F5,6 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO200; F5,6 1/6 mp


ISO200; F5,6 1/6 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO400; F5,6 1/13 mp


ISO400; F5,6 1/13 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO800; F5,6 1/25 mp


ISO800; F5,6 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO1600; F5,6 1/50 mp


ISO1600; F5,6 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO3200; F5,6 1/100 mp


ISO3200; F5,6 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO6400; F5,6 1/200 mp


ISO6400; F5,6 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO12800; F5,6 1/400 mp


ISO12800; F5,6 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO25600; F5,6 1/800 mp


ISO25600; F5,6 1/800 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO64; F5,6 1/2 mp


ISO64; F5,6 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO200; F5,6 1/6 mp


ISO200; F5,6 1/6 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO400; F5,6 1/13 mp


ISO400; F5,6 1/13 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO800; F5,6 1/25 mp


ISO800; F5,6 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO1600; F5,6 1/50 mp


ISO1600; F5,6 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO3200; F5,6 1/100 mp


ISO3200; F5,6 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO6400; F5,6 1/200 mp


ISO6400; F5,6 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO12800; F5,6 1/400 mp


ISO12800; F5,6 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*


ISO25600; F5,6 1/800 mp


ISO25600; F5,6 1/800 mp; Adobe Lightroom Classic 8.4*

Zajszűrés

A magas érzékenységen keletkező zaj szűréséhez három beállítási érték áll rendelkezésünkre. A fenti kikapcsolt szűrésen kívül gyenge, normál és erős fokozatot választhatunk, amelyek hatása jobbára a nagyobb ISO értéken készült JPEG fotóknál érezhető.

Zajszűrés

RAW fájlok dinamika tartaléka

RAW képformátumban sokkal szabadabban alakíthatjuk fotóinkat, például az expozíció beállítása terén, alul- vagy felülexponált képeknél. Jó eséllyel a fényképek összes részlete visszanyerhető egy egyszerű szoftveres expozíció eltolással. Alulexponált képnél ez általában nagyobb világossági eltérés esetén is lehetséges, a sötét területek zajszintjének és részletességének veszélyeztetésével. Túlexponált fotók esetén némileg kisebb a mozgásterünk, hiszen a kiégett területeken nehezebb visszahozni a részleteket.

Ebben a tesztben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.

A teszt alapján elmondható, hogy a RAW fájlokkal kb. 1 fényérték túlexpozícióig érezhetjük magunkat biztonságban, bár a világos színek (sárga, bőrszín) már itt is kezdenek telítésbe menni, ami miatt a RAW-ból visszahúzás sem minden esetben lehet már hibamentes.

Push és pull „hívás”, dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO200 – RAW)



ISO200; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; eredendően helyes expozíció


ISO200; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; eredendően helyes expozíció


ISO200; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; eredendően helyes expozíció


ISO200; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; eredendően helyes expozíció


ISO200; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé túlexponálás korrekciója