Kipróbáltuk: Olympus OM-D E-M5 teszt

0

Különlegességek

Stabilizálás

Az Olympus az OM-D E-M5-ben vezette be az „öt tengelyes” szenzorstabilizálást. Az öt tengely valójában három, méghozzá a filmsíkkal párhuzamosan a vízszintes és a függőleges elmozdulás és elfordulás (ezt számolja az Olympus 2-2-nek), valamint a filmsíkra merőlegesen az elfordulás. Ezek közül az elfordulás számít újdonságnak, no de azért nem világújdonságnak, hiszen elsőként a Pentax jelent meg ilyen fényképezőgéppel, méghozzá a Pentax K-7-tel. Az akkori tesztek 2 Fé előnyt hoztak a Pentax K-7 javára. Kíváncsiak voltunk hát, hogy vajon az Olympus OM-D E-M5 esetében lesz-e nagyobb előny.
További újdonság, hogy a PEN modellekkel szemben az E-M5 a keresőképet is képes stabilizálni, ezt a menüben lehet ki, illetve bekapcsolni.

Az Olympus OM-D E-M5-ben is 3 féle stabilizálási mód használható:

  • IS1 módban mindkét irányban stabilizál
  • IS2 módban csak függőleges irányban stabilizál (vízszintes svenkelés)
  • IS3 módban csak vízszintes irányban stabilizál (függőleges svenkelés)

stabilizátor működése: eltolás és elfordulás

A stabilizátor teszt a 12-50 mm-es objektív végállásában, vagyis 50 mm-en készült, záridőnként 10-10 képet készítve ki- illetve bekapcsolt stabilizátorral. A képeket monitoron 1:1 nézetben ellenőriztem. Ahol nem látszódott berázódás (szellemkép), azt elfogadtam használható képnek. Ez azt jelenti, hogy minimális életlenedés még belefért.
Az így kapott számokból egyfajta értékelését képezhetjük a stabilizátornak, persze ez igen szubjektív, hiszen maga a válogatás is az.

A teszt alapján kijelenthetjük, hogy a stabilizátor kiváló teljesítménnyel működik. 100%-os berázásmentességet elvárva kereken 4 Fé előnyt hoz. A stabilizátorok között eddig ez a legjobb érték! A hatékonyság hosszabb záridőknél is megmarad, hiszen 50%-os berázásmentesség esetén stabilizátor nélkül 1/30 mp-et, stabilizátorral 1/2,5 mp-et használhatunk.

berázott fotók aránya különböző zársebességeknél

Stabilizátor hatékonysága 50 mm-en, 1/15 mp zársebességgel

Jó lett volna kipróbálni, hogy teleobjektívvel mit tud a rendszer, hiszen az E-P2 tesztje során fény derült arra, hogy 300mm-en már alig tudott valamit az E-P2 szenzorstabilizátora. De ilyen objektívet nem kaptunk.

e-Portrait

Ez a lehetőség nem csak témamódban, de kész képek utólagos feldolgozásakor is rendelkezésre áll. A fő cél a bőr lágyítása, bár korábbi próbáink tapasztalata, hogy néha a hajba is belekap az algoritmus.

Peremsötétedés korrekció

Az egyedi funkciók között találjuk a peremsötétedés korrekciót, amely a sarkok sötétedését hivatott javítani. Az angol menüben ezt Shading Comp. néven találjuk, míg a magyar fordítás itt a kissé félreérthető árnyék kompenzáció.
A kezelési útmutató szerint a gép ezen funkció bekapcsolt állapotban a sarkokat automatikusan kilvilágosítja, csökkentve ezáltal a peremsötétedést.

Az Olympus E-P3 képei:

Peremsötétedés korrekció (Shading Compensation)

Gradációs görbe módosítás

Már korábbi PEN modellekben is megtalálható volt ez a funkció, bár kicsit eldugva. Most azonban már a jelzése is megtalálható az egyik gombon.
A gradációs görbe alsó és felső részét külön tudjuk módosítani Az Fn2 gomb megnyomása után ±7 lépésben.
Ez persze gyakorlatilag a kontraszt még precízebb beállítását jelenti, aki szereti a telt képeket, könnyen megtalálhatja a neki tetsző beállítást.

Az Olympus E-P3 képei:

Művészi szűrők

Az E-M5 művészi szűrői az E-P3-hoz képest egy új lehetőséggel bővült, név szerint a vonalak (Key Line) típussal. Bár a művészi szűrőkkel már korábbi PEN cikkeinkben már megismerkedhettünk, most újra elővesszük egyfajta gyors ismétlésként. Érdemes azt is tudni, hogy a szűrőket valamelyest finomhangolhatjuk is, némelyeknél megadhatjuk a szűrés erősségét I és II érték közül (Pop Art, Halv. és világos szín, szemcsés film, Pin Hole, vonalak), valamint további effekt is illeszthető a képre: lágy fókusz, vignett effekt, keret, fehér szegély, csillagszűrő hatás.

Art módokban van lehetőség az expozíció kompenzáció beállítására, sőt, a rekesz módosítására is, de a fehéregyensúly csak automatikus lehet. Ha kézi fehér-egyensúllyal szeretnénk art módot használni, akkor program automata, vagy valamely félmanuális módban is fotózhatunk. Emellett választhatjuk a művészi szűrő automatikus sorozatot is, amely előre beállított, vagy az összes művészi szűrővel elkészíti képünket.

A lenti képek teljes felbontású változatait újratömörítettük a kisebb fájlméretek érdekében (eredetileg 10-13 MB-os fájlok voltak). Más változtatás nem történt.

Művészi (Art) Módok



eredeti


Pop Art


Soft Focus


Pale and Light Color


Light Tone


Grainy Film


Pin Hole


Diorama


Cross Process


Gentle Sepia


Dramatic Tone


Key Line

Vörösszem korrekció

Lehetőségünk van a kész képeken vörösszem korrekciót végezni. Ezt képenként külön kell elvégezni, lejátszás módból. Fotózás utáni automatikus korrekció még nem kérhető.

3D fotózás

A témamódok közül választható ki. Ekkor a gép az első expozíció után eltolást kér, közben a kijelzőn feltünteti az illesztés megkönnyítéséhez az előző kép áttetsző változatát. A második kép után a gép létrehozza a térhatású .MPO fájlt, mely 1920×1080 pixel felbontású.

Árnyék kompenzáció

Az Olympus E-M5-be is bekerült az árnyék kompenzáció, mely még mindig csak utólag végezhető el.

Az árnyék kompenzáció során a kis dinamikaátfogás hibáját próbálják kompenzálni úgy, hogy a sötétebb részeket kivilágosítják. Ez persze csak egy kis játék a gradációs görbével, de aki nem járatos a képfeldolgozásban, annak segítség lehet ez is.
Tudnunk kell, hogy az árnyék kompenzáció csak a JPEG képekre kérhető, így a zaj ennek hatására mindenképpen erősödik.

Árnyékkompenzáció



funkció kikapcsolva


árnyékkompenzáció gépen belül utólag elvégezve