Képminőség
Képzaj
Az Olympus E-P5-höz a legfrissebb Adobe Lightroom 5-öt használtuk, hogy a RAW képekből JPEG-eket varázsoljunk. Természetesen a gép saját képfeldolgozó processzorával is elkészítettük a JPEG képeket, így mindkét formátum zajosságát illetve zajszűrését megmutatjuk. A JPEG képeknél a fényképezőgépben a legkisebb zajszűrést (ki állás) használtuk, míg Lightroomban az alapértékekkel dolgoztunk..
Érzékenység – képzaj
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v5
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v5
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v5
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v5
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v5
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v5
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v5
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v5
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v5
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v5
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v5
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v5
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v5
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v5
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v5
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v5
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v5
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v5
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v5
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v5
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v5
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v5
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v5
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v5
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v5
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v5
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v5
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v5
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v5
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v5
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v5
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v5
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v5
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v5
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v5
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v5
Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600, .
A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép.
A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
A valós képminőség teszteléséhez érdemes megnyitni a teljes képet, s egy 10×13 cm-es papírképpel a kezünkben addig távolodni a monitortól, hogy nagyjából hasonló méretet lássunk, mint a kezünkben lévő fotó.
Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es papírképen (szimuláció)
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v5
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v5
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v5
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v5
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v5
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v5
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v5
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v5
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v5
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v5
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v5
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v5
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v5
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v5
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v5
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v5
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v5
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v5
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v5
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v5
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v5
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v5
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v5
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v5
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v5
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v5
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v5
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v5
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v5
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v5
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v5
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v5
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v5
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v5
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v5
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v5
RAW fájlok dinamika tartaléka
Egy jó szenzor, egy jó fényképezgép, egy jó objektív, s jó fénymérés. Mindezek megvannak az Olympus E-P5-ben, de nincs olyan fotós a Földön, akinek minden képe tökéletesen exponált (főleg ha nincs idő sokat állítgatni a gépet). Aki pedig régóta dolgozik RAW fájlokkal, ismeri az alulexponált képek kivilágosítására szolgáló utólagos túl hívás (push), illetve a túlexponált részek visszahozását célzó alulhívás (pull) kellemetlen következményeit. A push hatására a kép tovább zajosodik, a pull esetén pedig csak egy bizonyos fényérték tartományon belül nyerhető vissza hasznos információ (pontosan addig, amíg a szenzor dinamika tartománya ér, amíg a szenzor pixelei nem telítődnek exponáláskor).
A push és pull módszerek használatakor az sem mellékes, hogy milyen bitmélységű a RAW kép, hiszen az analóg jelet kevesebb bitben ábrázoló, kis bitmélységű kép módosításakor lépcsőzetesebb tónusátmeneteket kapunk, mint egy bőséges információ tartalommal rendelkező nagy bitmélységű képnél (talán elég azt említenem, hogy a JPEG csatornánkénti 8 bitje gyakorlatilag csak apróbb módosításokat enged a tónusátmenetek durva lépcsőzetessége nélkül).
Új tesztünkben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull hívása segítségével.
Dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO1600 – RAW)
Zajszűrés
Az Olympus E-P5-ben is van lehetőség zajcsökkentés használatára, de persze csak JPEG képeknél (ne keverjük össze a képzajszűrést a hotpixelek kivonását célzó módszerrel, mely utóbbi zajcsökkentés néven szerepel a menüben). A zajszűrés mértéke 3 lépcsőben állítható: alacsony, normál és magas, de akár ki is kapcsolhatjuk. A kikapcsolt zajszűrés korábban (pl. az E-P3 elődmodellnél) ténylegesen a zajcsökkentés teljes tiltását eredményezte, most azonban már azt látni, hogy ez esetben is működik az algoritmus, csak csökkentett erősséggel.