Kipróbáltuk: Olympus PEN E-P5 teszt

0
850

AF, LiveView, sorozat, videó

Élességállítás, fénymérés

Az automatikus élességállítás (automatikus területválasztáskor) 7×5-ös mátrix 35 területén történhet, kontraszt érzékelés elvén. Ezen kívül a mozgatható fókuszkeret segítségével (legkisebb fókuszkeret esetén) 43×24-es mátrix valamely metszéspontjára is beállítható. Az érintésérzékeny kijelző segítségével a fókuszkeret akár egyetlen érintéssel is áthelyezhető, sőt, olyan mód is választható, ahol a kijelzőre érintéskor az élességállítást követően az expozíció is megtörténik. Ezen üzemmódok közül szintén az érintőképernyőn választhatunk.

A fókuszmódok a következők:

  • S-AF: egyszeri autofókusz. Az exponáló gomb félig lenyomott állapotára indul az automata élességállítás, és a beállított fókuszmezőnek megfelelő terület távolságában marad. A gombot félig nyomva tartva és a képet átkomponálva a beállított élességállítási távolság megmarad.
  • C-AF: folyamatos AF. Az élességállítás ez esetben is az exponáló gombot félig lenyomva indul, de a kép átkomponálásakor az AF pont alatti terület távolságának megfelelően változik. Alkalmas például mozgásban lévő dolgok folyamatos fókuszban tartására.
  • MF: kézi élességállítás az objektív fókuszgyűrűjével. A gyűrű elektronikus vezérlésű, így a gép menüjében meghatározhatjuk az elfordítás irányát is.
  • S-AF+MF: kombinált kézi és automata élességállítás. Az S-AF által beállított távolságot a manuálisan átállíthatjuk.
  • C-AF+TR: folyamatos, témakövető élességállítás, ami nem csak az előre/hátra, de a képsíkon történő elmozdulást is képes követni.

Beállítható folyamatos élességállítás is, mely nem összekeverendő a C-AF folyamatos fókuszmóddal. Utóbbi az exponáló gomb félig lenyomásakor állandó élességállítást eszközöl, míg előbbi az exponáló gomb lenyomásától függetlenül a gép bekapcsolt állapotában folyamatos élességállítást végez (gyakorlatilag a komponálás megkezdésekor már élességet állít, ami kisebb fókuszeléréseket, ezáltal végeredményben az exponáló gomb félig lenyomásakor gyorsabb élességállítást, de rövidebb akkuidőt eredményez).

Gyenge fényben történő fotózáshoz AF segédfény is került a gépre, mely az automatikus élességállítást segíti narancs színű fényével, ennek hatótávolsága a csatlakoztatott objektív fényerejétől függ.

Továbbra is elérhető természetesen az arcfelismeréssel kombinált élességállítás, melynél szemprioritás is használható. A szemprioritás azt jelenti, hogy a teljes arc helyett konkrétan a szemre állít majd élességet, s ilyenkor még azt is megadhatjuk, hogy a jobb, vagy bal szemre állítsa-e (alapesetben a közelebbi szemre fókuszál).

Kézi élességállítás is használható, ekkor akár 14×-es valós (vagyis nem digitális) nagyítás is elérhető, amely a fókusz tökéletes beállítását teszi lehetővé, elsősorban állványon.

Az élességállítás sikerességét a kijelző jobb felső sarkában megjelenő zöld kör és csipogás jelzi.

A fénymérés digitális ESP (Electro-Selective Pattern), középre súlyozott átlagolt, vagy szpot elven (a kép 1%-án) történhet. Lehetőség van a HighKey és LowKey fotók készítésekor kifejezetten ehhez létrehozott szpot fénymérést használni.

Sorozat fényképezés, videó

Az Olympus PEN E-P5 jóval gyorsabb sorozatfelvételre képes, mint elődje. Az E-P3 5,5 kép/mp sebességével szemben az E-P5 már 9 kép/mp-re is képes, amit bizony a komolyabb tükörreflexes gépek is megirigyelhetnek.
A felvételkészítés sebességét egyébként lassú és gyors módra külön is beállíthatjuk 1-5 kép/mp, illetve 5-9 kép/mp közé 1 kép/mp lépésekben (valamint 4,5 kép/mp is választható).

Kipróbáltuk a 9 kép/mp-es sorozatot JPEG-nél és RAW-nál egyaránt, stabilizátorral és anélkül (az E-PL5-nél stabilizátorral jelentősen belassult a sorozat), mindegyik esetben hozta a gép az ígért sebességet, RAW+JPEG-nél 14, RAW formátumnál 16 képig, Fine JPEG-nél 19 képig (gyors UHS-I kártyával). Ha a belső puffer telítődik, a sorozat nem áll le, csak a kártya sebességének függvényében lelassul.

Hagyományos sorozatokon túl további lehetőségek is kínálkoznak az Olympus E-P5-tel, melyeket felvétel menüben választhatunk ki. Ezek egyike az automatikus expozíció-sorozat, ahol 2, 3, 5 vagy 7 képet is készíthetünk, a képek közötti lépésköz ±0,3..1 Fé lehet (7 képnél max. 2/3 Fé). Ez az üzemmód azonban nem jelenti a sorozatmód használatát, azt nekünk külön be kell állítani.
Itt kell megemlítenünk az új, de már az E-PL5-ben is megtalálható HDR sorozatot is, amely nem fűzi össze a képeket, nem készít HDR fotót, csupán megkönnyíti az exponzíciót azáltal, hogy 3, 5, vagy 7 képet készíthetünk 2 vagy 3 Fé eltérésekkel (7 képet csak 2 Fé eltérésekkel).

Fehéregyensúly-sorozatot választva 3 vagy 9 képet fog elmenteni a fényképezőgép, 2, 4, 6 lépésközt használva a vörös és a zöld csatornán. Ezt a sorozatot az automatikus expozíció-sorozattal együtt, kombinálva is használhatjuk.

A vakuteljesítmény-sorozat 3 kép hosszban készülhet ±0,3..1 Fé lépésközzel.

Érzékenység sorozat is rendelkezésünkre áll, ennek során – hasonlóan a fehéregyensúly sorozathoz – 1 expozíció után 3 képet ment el a fényképezőgép, különböző érzékenységekkel, de azonos rekesz/záridő párossal. A képek közötti érzékenység-eltérés 1/3..1 Fé lehet.

Választhatunk művészi mód sorozatot is, amikor egy expozícióból többféle művészi szűrővel feldolgozott képet ment a gép.

Ezen felül pedig új lehetőség az időzített sorozat, amelynél megadható a kezdés időpontja (pontosabban késleltetése), a képek közötti idő, valamint a képszám. Az így készült képekből a gép videót is képes szerkeszteni.
Sajnos a képek száma maximum 99 lehet, amely bizony a legtöbb esetben kevés lesz, ráadásul a gép által összefüzött videó is csak max. HD felbontású (pedig akár 4k is lehetne…).
Így ez maximum csak rövid snittekhez lesz elég, aki komolyabb time lapse videókat kíván készíteni, most sem ússza majd meg a programozható kioldó vásárlását.

Time lapse képekből összeállított videó
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

A kioldást normál módon felül 2 vagy 12 mp-es időzítővel, illetve egyedi időzítéssel végezhetjük, valamint opcionális RM-UC1 vezetékes távkioldó is használható. Ezen kívül expozíció előtti, beállítható ideig tartó rázkódásvédelem is rendelkezésünkre áll a nemkívánatos rezgések elkerülése érdekében. Ennek időzítése a menüben állítható be.

Videófelvétel

Videófelvételt maximum 1920×1080 pixeles felbontásban készíthetünk, emellett 1280×720 és 640×480 pixeles módok állnak rendelkezésünkre. FullHD és HD felbontást AVCHD tömörítéssel, HD és VGA felbontást mJPEG tömörítéssel menthetünk el. A képfrissítés mJPEG módnál 30 kép/mp, AVCHD-nél 29,97 kép/mp.

A videófájlok maximális hossza: 29 perc 59 mp.

A videófelvétel ugyanazzal a képkivágással készül, mint a 16:9-es fotó, kivéve ha a stabilizátort engedélyezzük, mert ez esetben enyhe látószögcsökkenésre kell számítanunk.
Az E-M5 képei (a teljes méretűek képek shift+kattintással érhetők el):

Fotó és videófelvétel képkivágása

A videófelvétel során akár folyamatos élességállítás is használható. Szintén működik menet közben a fénymérés is.
Az AVCHD videókba 192 kbps-os 48 kHz mintavételezésű sztereó hangot rögzít a gép, míg az mJPEG tömörítésnél PCM hang kerül a fájlba. A közel ülő, irányérzéketlen mikrofonok miatt viszont a térhatás nem igazán érzékelhető.
Mivel az E-M5 és E-P5 azonos szenzort és képfeldolgozó processzort használ (no és mert az időjárás nem igen tette lehetővé), most nem készítettünk új tesztvideót, az E-M5 videói itt is relevánsak.

Íme az E-M5 FullHD és HD AVCHD, valamint a HD mJPEG videó:

1920×1080 pixel, 29,97 fps, AVCHD, 20 mp, 44 MB, ~18100 kbps
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

1280×720 pixel, 29,97 fps, AVCHD, 17 mp, 21 MB, ~10200 kbps
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

1280×720 pixel, 30 fps, mJPEG, 17 mp, 68 MB, ~32900 kbps
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

1920×1080 pixel, fókusz teszt
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

Videófelvétel előtt kiválaszthatjuk a nekünk tetsző üzemmódot, mely program automatika, rekesz előválasztás, zársebesség előválasztás, manuális mód is lehet. Ez azonban sajnos nem azt jelenti, hogy felvétel közben is változtathatunk az expozíciós értékeken.

Az E-M5-ből átkerültek a One-shot Echo és a Multi-Echo effektek is, melyek érdekes hatást adnak felvételeinkbe.

FullHD videó One Shot-echo effekttel
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

FullHD videó Multi-echo effekttel
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

Míg az E-P3-ban és az E-PL5-ben volt lehetőség művészi szűrőket használni videófelvétel közben, az E-P5-ben ez nem elérhető. Talán nem is nagy kár érte, hiszen tapasztalataink szerint a művészi szűrők jelentősen leterhelték a gép processzorát, amelynek kis képfrissítésű, enyhén akadozó videófájl lett az eredménye.

Esti videózásnál a végső minőség természetesen az érzékenységen és legfőbbképp az objektív fényerején múlik.
A lenti videó (és a fenti, E-M5-tel készültek is) Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm f/3,5-6,3 EZ objektívvel készültek, amely motoros zoomot is kínál a folytonos és egyenletes gyújtótávolság állításhoz.

1920×1080 pixel, kékórás tesztvideó
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

Hozzászólások

hozzászólás