Kipróbáltuk: Olympus PEN E-P5 teszt

0
850

Különlegességek

Stabilizálás

Az Olympus továbbra is a szenzorstabilizálást alkalmazza, amelynek köszönhetően bármilyen objektívet is használunk, alkalmazhatjuk a stabilizálást. Örömteli, hogy az OM-D E-M5-höz hasonlóan (s az E-PL5-tel szemben) ebben a modellben is stabilizálható az élőkép is, ez azonban nem különösebben meglepő, hiszen az E-P5 örökölte az E-M5 5 tengelyes stabilizátorát. Az öt tengely valójában három, méghozzá a filmsíkkal párhuzamosan a vízszintes és a függőleges elmozdulás és elfordulás (ezt számolja az Olympus 2-2-nek), valamint a filmsíkra merőlegesen az elfordulás. Ezek közül az elfordulás számít újdonságnak, no de azért nem világújdonságnak, hiszen elsőként a Pentax jelent meg ilyen fényképezőgéppel, méghozzá a Pentax K-7-tel.

Az E-M5-ben 4 féle stabilizálási mód használható:

  • IS1 módban mindkét irányban stabilizál
  • IS2 módban csak függőleges irányban stabilizál (vízszintes svenkelés)
  • IS3 módban csak vízszintes irányban stabilizál (függőleges svenkelés)
  • IS Auto módban fekvő kompozíciónál a gép dönti el, hogy minden irányban stabilizál-e, vagy csak függőlegesen.

stabilizátor működése: eltolás és elfordulás (OM-D E-M5)

Az OMD E-M5 stabilizátor tesztünkben igen jól szerepelt, mintegy 4 Fé előnyt adva. Valami oknál fogva viszont a nálunk járt PEN E-P5 stabilizátora nem működött megfelelően (talán a nem teljesen véglege firmware lehet az oka). Az ugyanis kizárt dolog, hogy normális működés esetén 45 mm-es objektívvel (90 mm ekvivalens gyújtótávolságnál) 1/125 mp-es zársebességnél a képek 90%-a berázódik stabilizátor használata mellett. Próbáltuk félig lenyomott expogombnál működésbe lépő IS-sel, és csak teljes expónál működő IS-sel is, de mindkét esetben hibás eredményt kaptunk.
Mindenesetre egy tanulsága van a történetnek: minden új stabilizátoros gép vásárlása után teszteljük a stabilizátort, lehetőleg az ominózus három munkanapon belül, mert az ördög nem alszik…

Live Time expozíció

Főként csillagjárást fotózóknak, de egyéb hosszú expozíciós felvételeket kedvelőknek lesz jó segítség a Live Time szolgáltatás. A funkció segítségével az élőkép X mp-enként frissül, maximum 8 alkalommal. A frissítés időközei a menüben módosíthatók.

e-Portrait

Ez a lehetőség nem csak témamódban, de kész képek utólagos feldolgozásakor is rendelkezésre áll. A fő cél a bőr lágyítása, bár korábbi próbáink tapasztalata, hogy néha a hajba is belekap az algoritmus.

Peremsötétedés korrekció

Az egyedi funkciók között találjuk a peremsötétedés korrekciót, amely a sarkok sötétedését hivatott javítani. Az angol menüben ezt Shading Comp. néven találjuk, míg a magyar fordítás itt árnyék kompenzáció (fura módon ugyanezt a fordítást kapta a sötét részeket utólag kivilágosító Shadow Adjustment is).
A kezelési útmutató szerint a gép ezen funkció bekapcsolt állapotban a sarkokat automatikusan kivilágosítja, csökkentve ezáltal a peremsötétedést.

Peremsötétedés korrekció (Shading Compensation)

Művészi szűrők

Az E-P5-be egy tucatnyi művészi szűrő került (mint az E-PL5-be), melyeket külön-külön is kiválaszthatunk, de fotózhatunk automatikus művészi szűrő sorozatban is, ahol előre megadott szűrőkkel készíti el a gép a felvételünket.

Art módokban van lehetőség az expozíció kompenzáció beállítására, sőt, a rekesz módosítására is, de a fehéregyensúly csak automatikus lehet. Ha kézi fehér-egyensúllyal szeretnénk art módot használni, akkor program automata, vagy valamely félmanuális módban is fotózhatunk, s választhatjuk a már említett művészi szűrő automatikus sorozatát.

Az E-PL5 képei:

Művészi (Art) Módok



eredeti


Pop Art


Soft Focus


Pale and Light


Light Tone


Grainy Film


Pinhole


Diorama


Crossprocess


Gentle Sepia


Dramatic Tone


Key Line


Watercolor

Kollázs készítés (Photo Story)

Érdekes lehetőséget kínál a kollázs készítő üzemmód, amely az üzemmódtárcsán egy külön pozíciót kapott. E funkciónál 2-5 képet helyezhetünk egy felvételre, különféle effektekkel.
Az ötlet jó, de nem látom indokoltnak, hogy ez csak felvétel módból, mint egy automata üzemmód legyen elérhető. Sokkal hasznosabb volna, ha kreatív üzemmódokban (rekesz-előválasztás, manuális mód, stb.) készült képekből is lehetne utólag kollázst készíteni, s nem csak 1-2 percen belüli fotókból (ha a gépet kikapcsoljuk, vagy az eltelt idő miatt alvó módba megy, visszakapcsoláskor a kollázs már fotózott részeit nem használhatjuk).

E módban csak a program eltolás (rekeszre van hatással) és az expozíció kompenzáció használható. Fehéregyensúly csak automatikus lehet.
A készített fotókat a gép teljes felbontásban, önálló képként is elmenti, az összeillesztett fotó mellett.

Vörösszem korrekció

Lehetőségünk van a kész képeken vörösszem korrekciót végezni. Ezt képenként külön kell elvégezni, lejátszás módból. Fotózás utáni automatikus korrekció még nem kérhető.

3D fotózás

A témamódok közül választható ki. Az E-P3-nál ekkor még a gép az első expozíció után eltolást kért, közben a kijelzőn feltüntette az illesztés megkönnyítéséhez az előző kép áttetsző változatát. A második kép után létrehozta a térhatású .MPO fájlt, mely 1920×1080 pixel felbontású volt.
Ezzel szemben az E-P5 már csak a Panasonic H-FT012 jelű 12,5mm f/12 objektívjével hajlandó 3D fotót készíteni.

Gradációs görbe módosítás

Már az E-P3-ban is megtalálható volt ez a funkció, de ilyen testreszabhatóság nem igen található bármilyen gépben.
A gradációs görbe alsó és felső részét ugyanis külön tudjuk módosítani az aktív élőképről, ±7 lépésben.
Ez persze gyakorlatilag a kontraszt még precízebb beállítását jelenti, aki szereti a telt képeket, de nem kíván utólag képeket feldolgozni, így is könnyen megtalálhatja a neki tetsző beállítást.

Az E-P3 képei:

Árnyék kompenzáció (Shadow Adjustment)

Az Olympus E-P5-be is bekerült az árnyék kompenzáció, mely még mindig csak utólag végezhető el.

Az árnyék kompenzáció során a kis dinamikaátfogás hibáját próbálják kompenzálni úgy, hogy a sötétebb részeket kivilágosítják. Ez persze csak egy kis játék a gradációs görbével, de aki nem járatos a képfeldolgozásban, annak segítség lehet ez is.
Tudnunk kell, hogy az árnyék kompenzáció csak a JPEG képekre kérhető, így a zaj ennek hatására mindenképpen erősödik.

Árnyék kompenzáció (Shadow Adjustment)



funkció kikapcsolva


árnyékkompenzáció gépen belül utólag elvégezve

WiFi támogatás

Végére hagytuk az egyik legérdekesebb, s legújabb szolgáltatást, a WiFi támogatást. A gép képes saját WiFi hálózatot létrehozni, melyhez mobiltelefonnal, vagy táblagéppel csatlakozhatunk, ezt követően pedig képeket tölhetünk át, vagy vezérelhetjük a gépet.
Sajnos a rendelkezésre álló tesztgépek ezen funkciója még nem működött, így ezt nem tudtuk részletesen kipróbálni.

Hozzászólások

hozzászólás