Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-FZ18 teszt

0

Képminőség

Fájlformátumok

Úgy tűnik a korábban népszerű veszteségmentes formátum, a TIFF végleg kihalt és átadta helyét a sokkal több lehetőséggel kecsegtető RAW-nak. Már az elődben is megtaláltuk ezt a formátumot, de a DMC-FZ18 ezen is továbblép. A legújabb beállítási lehetőség a RAW-JPG. Így a nyers formátumú, feldolgozatlan kép mellé egy tömörített JPG-t is kapunk, teljes felbontásban. A kép ezáltal gyorsan ellenőrizhető számítógépünk monitorán is. Ugyebár a RAW egyik hátránya, hogy külön feldolgozást igényel, így a PC-re áttöltve nem látjuk azonnal az eredményt. Ebben segít a mellékelt JPG a RAW pedig marad a képszerkesztés megszállottjainak játékszere.

A hagyományos JPEG formátum kétféle tömörítést használ. Fine beállításnál ez 99%-os, ami igen jó képminőséget enged, a Standard beállítás pedig 94%-ra tömörít, ami szintén jónak mondható, szabad szemmel alig észrevehető hibákkal.

A JPG fényképek feldolgozásába már a fényképezőgépen belül beleszólhatunk. A felvétel mód Képbeállítás menüpontja alatt négy alapbeállítást találunk. A képélesség, kontraszt és telítettség mellett a zajcsökkentés mértéke is szabályozható, az előd 3 lépéses beállításától eltérően ezúttal 5 fokozatban.

Képzaj

Az egyforma méretű szenzoron egy millióval több képpont ellenére a Panasonic DMC-FZ18 tovább üti a vasat az érzékenység üllőjén. Az FZ8 ISO100-1250 beállításai után itt ISO100-1600 értékek között szabályozhatjuk az érzékenységet és a High Sensitivity témamód további (ISO3200-6400) emelést kínál, igaz utóbbit csak automatán.



ISO100; F5,0; 1/8 mp


ISO100; F5,0; 1/8 mp


ISO200; F5,0; 1/15 mp


ISO200; F5,0; 1/15 mp


ISO400; F5,0; 1/30 mp


ISO400; F5,0; 1/30 mp


ISO800; F5,0; 1/60 mp


ISO800; F5,0; 1/60 mp


ISO1250; F5,0; 1/100 mp


ISO1250; F5,0; 1/100 mp



ISO1600; F5,0; 1/125 mp



ISO1600; F5,0; 1/125 mp


ISO3200; F3,6; 1/40 mp



ISO6400; F3,6; 1/6 mp


ISO100; F5,0; 1/8 mp


ISO100; F5,0; 1/8 mp


ISO200; F5,0; 1/15 mp


ISO200; F5,0; 1/15 mp


ISO400; F5,0; 1/30 mp


ISO400; F5,0; 1/30 mp


ISO800; F5,0; 1/60 mp


ISO800; F5,0; 1/60 mp


ISO1250; F5,0; 1/100 mp


ISO1250; F5,0; 1/100 mp



ISO1600; F5,0; 1/125 mp



ISO1600; F5,0; 1/125 mp


ISO3200; F3,6; 1/40 mp



ISO6400; F3,6; 1/6 mp


ISO100; F5,0; 1/8 mp


ISO100; F5,0; 1/8 mp


ISO200; F5,0; 1/15 mp


ISO200; F5,0; 1/15 mp


ISO400; F5,0; 1/30 mp


ISO400; F5,0; 1/30 mp


ISO800; F5,0; 1/60 mp


ISO800; F5,0; 1/60 mp


ISO1250; F5,0; 1/100 mp


ISO1250; F5,0; 1/100 mp


ISO1600; F5,0; 1/125 mp


ISO1600; F5,0; 1/125 mp


ISO3200; F3,6; 1/40 mp


ISO6400; F3,6; 1/6 mp


ISO100; F5,0; 1/8 mp


ISO100; F5,0; 1/8 mp


ISO200; F5,0; 1/15 mp


ISO200; F5,0; 1/15 mp


ISO400; F5,0; 1/30 mp


ISO400; F5,0; 1/30 mp


ISO800; F5,0; 1/60 mp


ISO800; F5,0; 1/60 mp


ISO1250; F5,0; 1/100 mp


ISO1250; F5,0; 1/100 mp



ISO1600; F5,0; 1/125 mp



ISO1600; F5,0; 1/125 mp


ISO3200; F3,6; 1/40 mp



ISO6400; F3,6; 1/6 mp

A fotók 22 °C hőmérséklet mellett készültek.

ISO 100 érzékenységet használva a zajszint közel észrevehetetlen a világosabb képterületeken. A sötétebb részeken már észrevehető egy tolerálható mértékű színzaj és a zajszűrés enyhén foltosító hatása. Érdekes módon a megnövekedett pixelszám ellenére sem látszik zajosabbnak a FZ18 képe, mint az előd hasonló fotói, és mintha a szűrés is visszafogottabb lenne. A RAW képet az Adobe Photoshop Lightroom v1.2-ás verziójával konvertáltuk, teljesen levett világossági és színzajszűrő beállítással. A világossági zaj így sem magas, a színzaj viszont egy kicsit magasabb, mint a JPG képen. A konverter szoftver valószínűleg 0 értéken is végez zajszűrést, mert az FZ8-az RAW képeink, SilkyPix 2 programmal konvertálva sokkal zajosabbak lettek. Az ISO 200-as képeken hasonló különbségek figyelhetők meg. Itt is a színzaj jelenléte dominál és a RAW kép egy fokkal erősebb zajt mutat.

Az 5 lépéses szűrést mindvégig alap értéken használtuk és ISO 100-200 beállításoknál még elég részletet hagyott, hogy a kép jobb nagyításnál is élvezhető maradjon. Az ISO100 beállítás tökéletes lehet szinte minden helyzetben, az ISO 200-at világosabb témákhoz ajánljuk. Az árnyékos képterületeken már kissé zavaró lehet a látvány.

Azt hiszem vízválasztóként az ISO 400-at jelölhetjük meg. Ettől kezdve kezd „elszabadulni” a színzaj és a zajszűrés sem annyira visszafogott, mint korábban. Az egészen finom részletekről e beállítás fölött nyugodtan lemondhatunk, mind a sötétebb, mind a világosabb képterületeken.

Az ISO 800-as beállítás csak kompromisszumok árán ajánlható. Ez a kompromisszum a részletek elvesztését és elég nagymértékű mosottságot jelent, köszönhetően az erős zajszűrésnek. Itt már az eredeti színek is erősen megsínylik a szűrő algoritmus buzgó munkáját. Érdekes módon a kép színhőmérséklete is fokozatosan csúszik a hideg irányba, holott a teszt során végig ugyanazt a manuális beállítást használtuk. A Raw kép esetén pontosabb a színhőmérséklet és a részletekből is több marad, de sajnos a színzaj komoly konfetti esőt rajzol a közép-, és sötét tónusú részekre.

Az ISO 800 és 1600 közé bekerült egy köztes érték, az ISO 1250, ami az FZ8-nál a végső beállításnak számított, itt viszont csak az utolsó előtti manuális érték. Itt már egyetlen kompakt sem képes csodát tenni, és az FZ18 sem tesz. JPEG-ben alig találkozunk színzajjal, olyan erős a szűrése. Cserébe mosott, lapos, és unalmas színeket láthatunk viszont a képen. A világossági zajjal már a szűrés sem tud mit kezdeni. A kontrasztos területeken még elfogadható részletességet kapunk, az árnyékos részek azonban csak zajos foltokként jelennek meg a képen. Hasonló a helyzet az ISO 1600-as beállítással is.

Magas érzékenység témamódban (High Sensitivity), a gép kiveszi a kezünk közül az irányítást és maga határozza meg az ISO értéket, amely kétféle lehet (3200 és 6400). A képfelbontást ilyenkor 3 megapixelre csökkenti a gép, így kevésbé látványos, sőt elviselhető a zaj jelenléte. A kép ennek megfelelően olyan mintha egy durvább ecsettel pingálták volna. Csak fényszegény helyek megörökítésére ajánljuk, ha közben valaki pisztolyt nyom a homlokunkhoz a képért.

Memória kapacitás

Hát bizony elég szűkös a gépbe „csomagolt” 27 MB-os belső memória, különösen a 8 megapixelt és a RAW formátumot is figyelembe véve. Utóbbiból kb.1 db képet menthetünk a gépre, és a két legnagyobb videófelbontás belső memóriába mentését is letiltották. Persze nem erre szánják, mivel a gép első kipróbálásakor, netán memóriaínséges időkben – kisebb felbontásokhoz – jól jöhet.

A DMC-FZ18 megvásárlásakor jól döntünk, ha egy 1-2 GB-os SD, vagy SDHC kártyát is választunk mellé. Így VGA-ban, 30 kép/mp-cel akár 11-22 perces videót is felvehetünk, a kombinált RAW+JPEG képekből pedig 50-100 darab készülhet. Ha a tömörített JPEG-et választjuk 240-480 képet fotózhatunk maximális felbontásban, erősebb tömörítéssel pedig ennek a dupláját.

Ha viszont valaki egy hosszabb nyaralást szeretne álló-, és mozgóképekben megörökíteni, érdemes több kártyában, vagy ennél is nagyobb kapacitásban gondolkodnia. Márkásabb, 1 GB-os SD kártyát már 4-5 ezer forintért beszerezhetünk, a 2 GB-os darabok pedig 6-10 ezer forint között kaphatók tesztünk készítésének idején.

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 27 MB-os belsõ memóriában* 1 GB-os kártyán*
3264×2448 RAW + JPEG 20 000KB 1 50
3264×2448 RAW 17 800KB 1 56
3264×2448 (4:3) Fine 4150 KB 6 240
3264×2448 Standard 2100 KB 13 480
2560×1920 Fine 2600 KB 10 390
2560×1920 Standard 1300 KB 21 770
2048×1536 Fine 1650 KB 16 600
2048×1536 Standard 850 KB 32 1180
1600×1200 Fine 1050 KB 26 970
1600×1200 Standard 550 KB 52 1880
640×480 Fine 210 KB 130 4640
640×480 Standard 130 KB 210 7550
3264×2176 (3:2) Fine 3700 KB 7 270
3264×2176 Standard 1900 KB 14 530
2560×1721 Fine 2300 KB 11 440
2560×1721 Standard 1150 KB 23 860
2048×1536 Fine 1450 KB 18 680
2048×1536 Standard 750 KB 36 1310
3264×1840 (16:9) Fine 3100 KB 8 320
3584×2016 Standard 1600 KB 17 630
2560×1440 Fine 1900 KB 14 520
2560×1440 Standard 980 KB 28 1020
1920×1080 Fine 1100 KB 25 910
1920×1080 Standard 580 KB 48 1720
848×480 MOV 1800 KB 9:20 perc
640×480 MOV 1500 KB 11 perc
320×240 MOV 510 KB 53 mp 32:50 perc

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!