Felépítés I.
A Panasonic DMC-FZ30-as bridge fényképezőgépének FZ50-es frissítése nem volt túl nagy sikerű, sokak szerint enyhe visszalépés történt a képminőség terén. Az olcsóbb modelleket is utolérte a fejlesztés, így ebben a sorozatban is túllépték a 6 Mpixeles felbontást. A Panasonic Lumix DMC-FZ8 immár 7 Mpixeles felbontású. Hogy ez milyen hatással van a képminőségre, azt a későbbiek során bemutatjuk, de ne rohanjunk ennyire előre.
Újdonságok
A Panasonic a felbontás növelésén túl több, apró módosítást is elvégzett a Panasonic DMC-FZ8 fejlesztésekor:
A Panasonic DMC-FZ7 és FZ8 főbb különbségei | ||
---|---|---|
Panasonic DMC-FZ7 | Panasonic DMC-FZ8 | |
CCD | 6,37 Mpixel, 1/2,5″ | 7,4 Mpixel, 1/2,5″ |
Legnagyobb felbontás | 2816×2112 | 3072×2304 |
Érzékenység | ISO80-400, valamint ISO800/1600 nagy érzékenységű témamódban | ISO100-1250, valamint ISO3200 nagy érzékenységű témamódban |
Zoom | egy sebességes | két sebességes |
Makró mód | témamódban érhető el, rekesz csak program eltoltással változtatható | van, bármilyen üzemmódban elérhető, M-módban rekesz, záridő együttesen is megadható |
Fehéregyensúly | auto, napfény, felhős, izzó, vaku, kézi1, kézi2 | auto, napfény, felhős, árnyék, izzó, vaku, kézi1, kézi2 |
Sorozat | 3 vagy 2 kép/mp, 7 Fine képig | 3 vagy 2 kép/mp, 5 Fine képig |
LCD | 2,5″, 114e pixel | 2,5″, 207e pixel |
Kiégett részek villogtatása | igen, review módban | nem lehetséges |
Gyári memória | 16 MB SD kártya | 27 MB beépített |
Veszteségmentes formátum | TIFF | RAW |
Akku kapacitása (CIPA) | 320 kép | 380 kép |
Mint látható, a változtatások túlnyomórészt előnyére váltak a fényképezőgépnek, az elavult TIFF formátum helyett a jóval nagyobb szabadságot nyújtó RAW használható, s ami még fontos, hogy immár bármilyen üzemmódban készíthetünk makró felvételt, akár P módban, akár rekesz-előválasztásban, de teljes kézi üzemmódban is. A Panasonic Lumix DMC-FZ5-nél egyik problémám pont a makró mód megoldása volt, a makró témámódnál ugyanis nem volt lehetőség a blende állítására. A DMC-FZ7-nél bevezették a programeltolás lehetőségét, amely valamilyen szinten már lehetővé tette a rekeszérték beállítását. A Panasonic Lumix DMC-FZ8-nál eltűnt az üzemmódtárcsáról a makró mód, s helyette bekerült a fókusz módok közé. Végre!
Ami viszont hiányzik – és igazából nem értem, hogy miért tűnt el – az a kiégett részeket villogtató üzemmód, amely az FZ7-nél még elérhető volt a reveiw képvisszajátszáskor.
A gép méretei megegyeznek az elődmodellével, külsejében szinte alig történt változtatás. A Panasonic Lumix DMC-FZ8 továbbra is a kisebb méretű ultrazoom fényképezőgépek csoportjába sorolható, annak minden előnyével és hátrányával.
Képérzékelő
Az új FZ8-as modellbe az FZ7 CCD-jével megegyező méretű, ám ezúttal már 7,4 Mpixeles képérzékelő került. Mivel a szenzor mérete változatlan, így az optika is maradhatott a régi, valamint az elérhető látószög is azonos. Legnagyobb felbontásban 3072×2304 (7M) pixeles fotókat készíthetünk, kisebb méretekkel megelégedve használhatunk 5M, 3M, 2M, 1M, és 0,3 Mpixeles felbontást is. A 4:3 oldalarány mellett elérhető a 3:2 (6M és 2,5 Mpixel) és 16:9 (5,5M és 2 Mpixel) szélesvásznú kép is.
A képeket JPEG tömörítésben, vagy veszteségmentes RAW formátumban menthetjük el. A JPEG tömörítés fokát két érték közül választhatjuk ki.
Optika
Az FZ8 objektívje még az FZ5 tervezése során jött létre, így jellemzői azzal teljesen azonosak. A 12x-es zoomátfogású DC Vario-Elmarit optika 6-72 mm gyújtótávolságú, ez kisfilmes rendszerben 36-432 mm-nek felel meg. A fényereje kategóriájában jó-átlagos: nagylátószögnél f/2,8, míg tele állásban f/3,3 fényerővel dolgozhatunk. A kezünk remegéséből adódó berázás esélyét a hatékony Mega O.I.S. optikai képstabilizátor csökkenti, amely a gyakorlati alapokon nyugvó reciprok szabályhoz viszonyítva itt is kb. 1-1,5 Fé-kel hosszabb záridők alkalmazását teszi lehetővé, a berázás veszélye nélkül. Ez főként a teljes tele állásban történő fotózásnál, no és persze gyenge megvilágításnál jön jól.
Az optikára a gyárilag mellékelt adapter feltekerése után 55 mm átmérőjű előtétlencsék és szűrők (vagy step-up gyűrű után 58 mm-esek) csavarhatók fel, valamint a géphez adott napellenzőt is ide kell felhelyezni. Megmondom őszintén, az FZ5 bajonettes napellenző megoldása nekem sokkal jobban tetszett.
Sorozat fényképezés
Hasonlóan a korábbi modellekhez, itt is két sebességű sorozat áll rendelkezésünkre, a gyorsabb 3 kép/mp sebességű, ill. a lassabb 2 kép/mp-es. Méréseink alapján a nagy sebességű sorozat csak 2,8 kép/mp-re, a lassabb sorozat viszont pontosan 2,0 kép/mp-re adódott. Mindkét üzemmódban 5 fine, vagy 7 standard képet készíthetünk egyidejűleg, amely ráadásul a felbontástól sem függ. A Panasonic Lumix DMC-FZ8-ba tehát hasonló kapacitású puffer került, mint amely a DMC-FZ7-nél volt. RAW formátumban nem készíthetünk sorozatot.
A Panasonic gépek egyik jellemzője az ún. végtelen sorozat mód, amelynek hosszát csak a memóriakártya szabad kapacitása, ill. az akkumulátor töltöttsége határozza meg. Gyors kártyával jó sebességet is elérhetünk, lassabb kártyáknál természetesen be kell érjük az alacsonyabb sebességgel, miután a puffer betelt. A puffer betelése után Panasonic Pro High Speed 1 GB-os és Panasonic Class 2 512 MB-os kártyával mérve 2,05 kép/mp, narancssárga címkés Kingston 256 MB-os kártyával 0,5 kép/mp sebességet kaptunk 7 Mpixeles fine képekkel.
A fényképezőgéppel készíthetünk automatikus expozíció sorozatot is, 3 kép hosszban, a képek közötti Fé különbség 0,3..1 Fé lehet. Az expozíció-sorozatot kombinálhatjuk a hagyományos –2..+2 Fé-es expozíció-kompenzációval.
Video, mozgóképrögzítés
A videófelvétel lehetőségei megegyeznek a DMC-FZ7-ével: a QVGA (320×240) felbontás mellett megtalálható a VGA (640×480) üzemmód, valamint 16:9 oldalarányú WVGA (848×480) felvétel is készíthető. Képfrissítést 30 vagy 10 kép/mp közé állíthatjuk. Az optikai zoom-ot csak a felvétel megkezdése előtt változtathatjuk, a videórögzítés során digitális zoom sem áll rendelkezésünkre. A felvétel alatt az élességállítás nem működik, de a fénymérés aktív és egész gyors. A videókat a fényképezőgép QuickTime formátumban rögzíti.
A képekhez hangmegjegyzést is készíthetünk, ezt akár lejátszás módban, akár felvétel módban, a kép elkészítése után közvetlenül is megtehetjük. Lejátszáskor max. 10 mp, közvetlen felvétel után max. 5 mp-es hangfelvételt rögzíthetünk. A hangfelvételt a fényképezőgéppel is meghallgathatjuk, mivel a gépre hangszóró is került. A gép nem a megszokott .wav formátumban menti a hangmegjegyzést a kártyára, hanem QuickTime videóként. A videófájl 640×480 pixelre leméretezett képet tartalmaz, ez alatt hallhatjuk a felvett hangot. Talán nem ez a leginkább helytakarékos megoldás, de mindenesetre így biztosan nem keveredik össze, hogy melyik hangfájl melyik képhez tartozik.