Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-GF1 teszt

0

Felépítés I.

Képérzékelő

A DMC-GF1 a közel 1 éve megjelent G1 képérzékelőjét kapta. A 4/3 rendszerű (17,3×13mm) Live MOS szenzorra 13,06 millió képpont került, melyből 12,1 milliót hasznosít valódi képalkotásra a gép.

A maximális felbontás 4000×3000 pixel (L méret), amely mellett még két képméret választható (M, S). Ez azonban így nem teljesen igaz, mert ugyan tényleg csak 3 képméret közül választhatunk egyszerre, de négyféle oldalaránnyal. Ez 4:3, 3:2, 16:9 és 1:1 lehet, vagyis összesen 4×3 képméret áll rendelkezésre.

Formátumok közül a GF1 a jól bevált JPEG-et és RAW-t, illetve ezek kombinációját (RAW+JPEG) támogatja. JPEG képek esetén kétféle tömörítés választható, csakúgy mint a hasonló Panasonic fényképezőgépekben. Kombinált formátumnál a 12 bites RAW mellé mentett JPG fájlnál szintén kétféle tömörítés közül választhatunk.

Az érzékenység az automatikus beállítás mellett intelligens módban is használható. A kettő közötti különbség az, hogy az auto mód csak a fényviszonyokat veszi figyelembe az érzékenység beállításánál, míg az intelligens mód a témát is. Statikus témánál alacsonyabb, míg mozgónál magasabb ISO értéket választ, és az így kapott rövidebb záridővel igyekszik „megfogni” a mozgást. Ezen felül manuális beállításokat is használhatunk ISO100 és 3200 között, 1 vagy akár 1/3 Fé lépésközökkel.

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 1024 MB-os kártyán* 2 GB-os kártyán*
4000×3000 RAW 14329 KB 71 142
4000×3000 Fine 5399 KB 189 379
4000×3000 Normal 2652 KB 386 772
4000×2672 (3:2) RAW 12751 KB 80 160
4000×2672 (3:2) Fine 5010 KB 204 408
4000×2672 (3:2) Normal 2484 KB 412 824
4000×2248 (16:9) RAW 11107 KB 92 184
4000×2248 (16:9) Fine 5930 KB 172 345
4000×2248 (16:9) Normal 2859 KB 358 716
2992×2992 (1:1) RAW 10753 KB 95 190
2992×2992 (1:1) Fine 5395 KB 189 379
2992×2992 (1:1) Normal 2491 KB 411 822
1280×720 AVCHD SH 2,1 MiByte/s ~8 perc ~16 perc
1280×720 mJPEG 3,5 MiByte/s ~5 perc ~10 perc

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!

SilkyPix Developer Studio 3.0 SE

RAW formátumot választva a Panasonic új .RW2 kiterjesztésű fájljait kapjuk. Ennél csak maximális képméret használható, de az oldalarány a 4:3-os mellett lehet 3:2, 16:9 és 1:1 is. A RAW képeket a gyári csomagban megtalálható SilkyPix Developer Studio 3.0 SE szoftverrel alakíthatjuk át JPEG képpé. E szoftverben jól paraméterezhető konvertálást készíthetünk, akár valóban zajszűretlen képeket létrehozva. Sajnos a színkezelése nem egyezik meg a gép belső képfeldolgozójának eredményével.

Szenzortisztítás

Megmaradt a DSLR gépek egyik komoly hátránya az érzékelőaknába és a szenzorra rakódó kosz képminőség romboló hatása. Ez is egy cserélhető objektíves gép, így minden egyes cserénél óhatatlanul por kerülhet a többnyire szabadon lévő érzékelőre. A gépben ultrahangos poreltávolító rendszer dolgozik (SSWF – Supersonic Wave Filter). Ez a Live Mos szenzor előtti védőréteg másodpercenkénti 50.000x-es vibrációjával löki le magáról a rátapadt porszemeket és kisebb szennyeződéseket. Talán mondanom sem kell, hogy az elődökhöz hasonlóan igen jó hatásfokkal. A teszt során nem igen találkoztam problémás, porszemektől pettyezett képpel. Persze azért itt is fontos megemlíteni, hogy a poreltávolító rendszer vékony fóliája mivel viszonylag távol helyezkedik el a szenzortól (4-5 mm?), így az esetleges porszemek is másként jelennek meg a fotókon, mint egyéb tükörreflexes gépeknél. A kisebb szenzorméret miatt a porszemek nagyobbnak, a nagyobb távolság miatt viszont életlenebbnek, kevésbé markánsnak hatnak.

A rendszer nagyon diszkréten, minden bekapcsolásnál elindul, de a menüből mi magunk is aktiválhatjuk.

Optika

A Micro 4/3 szabvány ugyanazt az érzékelőméretet használja, mint a normál 4/3”, de a képtávolság sokkal kisebb az előbbi esetében. Magyarán közelebb került az objektív az érzékelőhöz, ami miatt a hagyományos 4/3”-os optikák, csak kihuzatnövelő közgyűrű-adapterrel használhatók. Az azonos szenzorméret miatt viszont az úgynevezett gyújtótávolság szorzó ugyanaz, kétszeres. A felhelyezett objektívek gyújtótávolságát kettővel szorozva kapjuk meg az azonos látószöget biztosító kisfilmes objektívnek megfelelő gyújtótávolságot.

A rendszerhez egyelőre elég kevés saját objektív kapható. Tesztgépünk a most megjelenő Lumix G 20mm F1,7 ASPH optikával együtt érkezett, amely 40mm-nek megfelelő kisfilmes látószöget ad, igen jó fényerővel. Az objektív fémbajonettel, műanyag vázas, kiválóan összeszerelt darabnak tűnik. Kicsit szélesebb az Olympus E-P1-hez adott Zuiko 17mm F2,8-nál. Kb. 1 cm széles műanyag élességállító gyűrűje nagyon finoman jár. Tömege kb. 100 gramm. A gép tömege ezzel és az akkumulátorral együtt 442 grammra növekszik. Fókuszálás közben ugyanúgy szinte mozdulatlan a frontlencse, mint a Zuikonál (a közelpont és a végtelen tárgytávolságú fókusz között alig 1 mm-t mozdul előre a frontlencse). Egyébként mindkét objektív használható a vázon.

A GF1 a Lumix G Vario 14-45mm F3,5-5,6 ASPH MEGA O.I.S objektívvel együtt is megvásárolható.

Sorozat fényképezés

A Panasonic Lumix DMC-GF1 ugyanazt a sorozat képességet kapta, mint elődei. Kétféle sorozat sebesség választható, 3 és 2 kép/mp. A készíthető képek száma a használt formátumtól függ. RAW-ban egy gyors kártyára legfeljebb 7 kép rögzíthető maximális sebességgel, míg JPEG formátumnál a kártya sebessége szab határt a darabszámnak.

A sorozat valós sebességét természetesen megmértük, ehhez SanDisk Extreme III Ducati 4 GB-os SDHC kártyát használtunk.

Sorozat sebességek
  1/100 mp 1/200 mp 1/400 mp lassulás nélküli képszám
H, RAW 2,4 kép/mp 2,7 kép/mp 2,85 kép/mp 5 kép
H, JPEG 2,4 kép/mp 2,6 kép/mp 2,9 kép/mp >20 kép
L, RAW 1,8 kép/mp 1,9 kép/mp 2 kép/mp 6 kép
L, JPEG 1,7 kép/mp 1,8 kép/mp 2 kép/mp >20 kép

A sorozat sebessége kis mértékben eltér a specifikációban megadottaktól. A nagyobb sebességű sorozat 1/400 mp-es zársebességnél 2,8-2,9 kép/mp sebességű, de 1/100 mp-nél ez az érték 2,4 kép/mp-re csökken. A lassabb sorozatnál is tapasztalhatunk függést a zársebesség és a sorozat sebessége között.

Fontos megemlíteni, hogy a sorozatfelvétel közben élőképet nem látunk (csak a már elkészített fotókat), így kézbentartott géppel viszonylag nehéz ugyanarra tartani az objektívet. Ez főként expozíció sorozatnál lehet kellemetlen, amikor valamiféle kompozíciót szeretnénk, de a második-harmadik képnél már teljesen elcsúszik a kép (nyilván nagyobb teleállásokra igaz ez).

Megmértük a kártyaírás sebességét is, mely a GH1-hez haonló volt. Itt is az a helyzet állt elő, hogy az írási sebesség jóval alulmarad attól, amit a SanDisk Extreme III bírni tudna. Legjobb esetben is 10 MB/s-ot értünk el, ami persze nem rossz érték, de egy RAW sorozatnál kritikus lehet az írási sebesség, ez ugyanis elég jelentősen befolyáolhatja az egy sorozatban készíthető képek számát. Ez a sebesség inkább kompaktok között versenyképes, mintsem cserélhető objektíves tükrösök között.

Kártyaírási sebességek
  JPEG RAW RAW+JPEG
SanDisk Extreme III SDHC (4 GB) 10700 KiB/s 9100 KiB/s 7700 KiB/s

A sorozatok a főtárcsa alatti kapcsolóval állíthatók be. Itt érhetjük el az expozíció sorozatot is, amely a megszokottól eltérően nem csak 3, de 5 és 7 kép hosszúságra is beállítható. A képek között 1/3, vagy 2/3 fényérték lépések választhatók. A többképes expozíció sorozatra az átlagnál nagyobb tartományú expozíció korrekció miatt van lehetőségünk. Többnyire +/-2 fényérték között állíthatjuk, de a DMC-GH1 esetében ez +/-3 fényérték.

A sorozat kapcsoló utolsó állása az önkioldóé, amelynél 10 vagy 2 mp várakozási idő választható, de kapunk egy 3×10 mp-es önkioldó sorozat lehetőséget is. A visszaszámlálásra a készülék elején lévő, AF segédfényként is funkcionáló lámpa villogása figyelmeztet.

Videófelvétel

Mozgóképfelvételben jobb, mint a G1 és az E-P1 (hisz a G1-ben nincs is ilyesmi), de elmarad a GH1 képességeitől. A legfontosabb, hogy nem csak Motion JPEG formátumot, de a kisebb tárhely igényű AVCHD Lite-ot is választhatjuk. A maximális felbontás mindkét esetben 1280×720 pixel. Motion JPEG-nél kisebb képméreteket (848×480, 640×480, 320×240) is választhatunk, a képfrissítési sebesség pedig 30 kocka/mp lesz. AVCHD Lite formátumban csak a maximális felbontás áll rendelkezésre, háromféle tömörítéssel és 60 kocka/mp-es képfrissítéssel. A videók maximális hossza 30 perc. Bármely videó formátumnál mono hang is felvehető.

Videofelvétel közben állítható az élesség (akár automatán, akár manuálisan), működik a gép fénymérése, és persze zoomos objektívekkel a zoom is használható. Ezen kívül kapunk expozíció korrekciót, fehéregyensúly és fénymérési mód beállítást, fekete-fehér és színes film üzemmódokat (színeffektek), intelligens expozíció lehetőséget (árnyék kompenzáció), és élő hisztogramot is. A menüben az AF-mód, valamint szélzaj csökkentés és digitális zoom is beállítható.

A QuickTime mJPEG videókat a képek mappájába, míg az AVCHD felvételeket egy külön mappába menti a fényképezőgép. Utóbbi kiterjesztése .mts, de a könyebb kezelhetőség kedvéért .avi-ra átnevezve töltöttük fel a tesztvideókat.

AVCHD (17 Mbps)
1280×720, 50 fps; 17 MiByte

mJPEG (28 Mbps)
1280×720, 30 fps; 53 MiByte

mJPEG (11 Mbps)
848×480, 30 fps; 17 MiByte

mJPEG (11 Mbps)
640×480, 30 fps; 18 MiByte