Különlegességek
Torzítás korrekció
Némely kompakt fényképezőgépnél már találkozhattunk olyan szolgáltatással, mely a beépített objektív geometriai torzítását esetleg kromatikus aberrációját is korrigálta. Ezek a műveletek azonban csak a belső képfeldolgozó által készített JPEG képeket látszott, ha külső RAW konvertert használtunk, a torzítás jól tetten érhető volt.
A Panasonic Lumix DMC-GF1 is hasonló szolgáltatást kínál, ám a gyártó kicsit tovább is ment, így nem csak a belső képfeldolgozó támogatja a torzítás korrekciót, hanem a gyári RAW konverter is, sőt, ezt a funkciót az Adobe Lightroom is elvégzi, ráadásul kérdés és tudtunk nélkül. Feltételezhetően az Adobe és a Panasonic megállapodásáról lehet szó.
Természetesen a Panasonic nem kooperálhat minden egyes szoftvercággel, így pl. a RAW Therapy konvertere nem végzi el az objektív torzításának korrekcióját.
Hogy melyik a jobb megoldás? Talán az lenne a legjobb, ha – ahogy a zajszűrést is – a felhasználó szabhatná meg, hogy szeretne-e torzítás csökkentést, avagy sem. Hiszen a torzítás csökkentés – ha túl sokat nem is, de – a látószöget is csökkenti.
Film mód (képi üzemmódok)
Ha a képek színezetén, vagy kontrasztján szeretnénk módosítani, a legegyszerűbb, ha képi üzemmódot váltunk. Ezt a Film Mode gomb megnyomásával tehetjük meg, ahol jópár előre „programozott” mód közül választhatunk. Ezen felül az adott módban saját magunk is megváltoztathatjuk a kontraszt, színtelítettség, élesítés és zajcsökkentés mértékét.
Nézzük elsőként az alap filmmódokat, utána térjünk át a többi paraméterre.
Film mód
Kontraszt
A kontraszt paraméterét -2..+2 közé állíthatjuk be, a hatás viszonylag visszafogott.
Színtelítettség
Szintén -2 és +2 közé állíthatjuk a színtelítettséget is. A szaturáció módosítása a két szélsőértéken is minimális, itt is jobb lett volna kicsit tágabb határt (s egyben több lépcsőt) kínálni.
Képkeménység / élesítés
Az élesítés mértékét szintúgy -2..+2 között állíthatjuk, amely hasonlóan az előző paraméterekhez, minimális változást okoz.
Élesítés
Intelligens expozíció
A kezelési útmutató szerint az intelligens expozíció a témától és megvilágítástól függően módosítja a kontrasztot és az expozíciót. Szokásos dinamika-játék tesztelésre szolgáló szárazvirág kompozíciónk ez esetben nem hozott látványos eredményt, így azt bemutatásra nem is tartjuk alkalmasnak.
Vörösszem korrekció
A fényképezőgép elviekben képes a vakus fotózás után automatikusan javítani a vörös szemeket, ezt azonban nekünk nem sikerült elérni, utólag pedig már nem lehet korrigálni a gépen belül. Jó volna az utólagos javítás lehetőségét is beépíteni, ahogy az már sok-sok gépben megtalálható. Nem biztos, hogy fotózás előtt éppen eszünkben van, hogy vörösszem digitális korrekciót kérjünk, a megismételhetetlen pillanat esetén a világító nyusziszemek viszont zavaróak lehetnek. Az utólagos korrekciót mindenképpen hasznosnak tartanánk.