Képminőség
Képzaj
Legnagyobb szerencsénkre néhány héttel a GM1 bejelentése után az Adobe Lightroom 5.3-as frissítés már támogatta a fényképezőgép RAW fájljait, így ismét megszokott konverterünket használtuk, az alapbeállításokat megtartva. A gép saját JPEG képeinél minimális zajszűrést (-5 érték)választottunk. A nyers RAW fájlok a táblázat végén letölthetők.
Jól megfigyelhető, hogy a kiterjesztett ISO125 érzékenységgel készült képeken erősebb a kontraszt, a csúcsfények hamarabb kiégnek. A dinamika csökkenése a kiterjesztett beállításoknál általános.
A fotók Leica DG Summilux 25mm F1,4 ASPH objektívvel készültek.
Érzékenység – képzaj
Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO125,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600.
Zajszűrés
A zajszűrési beállításokat a fotóstílusok között találjuk, mint minden Lumix rendszerkompakton. Minden stílushoz külön szűrési fokozat állítható be. A DMC-GM1 +/-5 szűrési lépést kínál. A menüben külön engedélyezhető hosszú expozíciós hotpixel szűrés is.
Az előző táblázat -5-ös szűrési fokozata után most a 0 (Std) és +5 (High) értéket is kipróbáltuk.
Zajszűrés
- ISO125-low
- ISO125-std
- ISO125-hi
- ISO200-low
- ISO200-std
- ISO200-hi
- ISO400-low
- ISO400-std
- ISO400-hi
- ISO800-low
- ISO800-std
- ISO800-hi
- ISO1600-low
- ISO1600-std
- ISO1600-hi
- ISO3200-low
- ISO3200-std
- ISO3200-hi
- ISO6400-low
- ISO6400-std
- ISO6400-hi
- ISO12800-low
- ISO12800-std
- ISO12800-hi
- ISO25600-low
- ISO25600-std
- ISO25600-hi
- ISO125-low
- ISO125-std
- ISO125-hi
- ISO200-low
- ISO200-std
- ISO200-hi
- ISO400-low
- ISO400-std
- ISO400-hi
- ISO800-low
- ISO800-std
- ISO800-hi
- ISO1600-low
- ISO1600-std
- ISO1600-hi
- ISO3200-low
- ISO3200-std
- ISO3200-hi
- ISO6400-low
- ISO6400-std
- ISO6400-hi
- ISO12800-low
- ISO12800-std
- ISO12800-hi
- ISO25600-low
- ISO25600-std
- ISO25600-hi
- ISO125-low
- ISO125-std
- ISO125-hi
- ISO200-low
- ISO200-std
- ISO200-hi
- ISO400-low
- ISO400-std
- ISO400-hi
- ISO800-low
- ISO800-std
- ISO800-hi
- ISO1600-low
- ISO1600-std
- ISO1600-hi
- ISO3200-low
- ISO3200-std
- ISO3200-hi
- ISO6400-low
- ISO6400-std
- ISO6400-hi
- ISO12800-low
- ISO12800-std
- ISO12800-hi
- ISO25600-low
- ISO25600-std
- ISO25600-hi
- ISO125-low
- ISO125-std
- ISO125-hi
- ISO200-low
- ISO200-std
- ISO200-hi
- ISO400-low
- ISO400-std
- ISO400-hi
- ISO800-low
- ISO800-std
- ISO800-hi
- ISO1600-low
- ISO1600-std
- ISO1600-hi
- ISO3200-low
- ISO3200-std
- ISO3200-hi
- ISO6400-low
- ISO6400-std
- ISO6400-hi
- ISO12800-low
- ISO12800-std
- ISO12800-hi
- ISO25600-low
- ISO25600-std
- ISO25600-hi
10 x 13 cm-es papírkép méret
A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es papírképen (szimuláció)
RAW fájlok dinamika tartaléka
Ezúttal is ISO1600-on készült képsorozattal vizsgáltuk a RAW fájlok dinamika tartalékát. Ilyen esetben – különösen a GM1-hez hasonló nagy szenzoros gépeknél – bizonyos határok között játszhatunk az expozícióval anélkül, hogy aggódnunk kéne a részletek elvesztése miatt. Ez egy-két fényértéket jelent alul- és túlexponált fényképeknél egyaránt.
Ha túlexponáltuk a fotót 1 és 1/3 fényértéknyi többlet még belefér. Nagyjából itt kezd menthetetlenül kilyukadni a kép a világosabb területeken és bizonyos (pl. sárga) színeknél.
Sötétre sikerült képeink javításakor 2 fényértéknyi alulexpozíció szinte büntetlenül javítható, legfeljebb a zaj emelkedésével kell számolnunk. Persze a megnövekedett zaj részletvesztést is jelent. Három fényértéknyire alulexponált képünk is javítható marad, ekkor viszont már a színek változása is belejátszik a képminőségbe.