AF, sorozat, videó
Élességállítás, fénymérés
Az automatikus élességállítást többféle mód valamelyikére állíthatjuk, ezek között arcfelismerést, témakövetést, széles területűt és egymezőst találunk. Kár, hogy a szpot fókusz lehetősége eltűnt, bár igaz, a fókuszmező méretét elég minimálisra csökkenthetjük. Az egymezős fókuszmódnál a Focus gomb megnyomása után szabadon változtathatjuk a fókuszkeret pozícióját, illetve megváltoztathatjuk a fókuszkeret méretét is.
Az arcfelismerés során nemcsak a képszélekkel párhuzamos arcokat képes detektálni a gép, hanem a 45 fokban elfordított arcot is.
Ha az automatikus élességállításhoz nincs elegendő fény, a fényképezőgép LED-es AF segédfénye aktiválódik, amely narancs színnel világítja meg a témát. Ennek hatótávolsága nem túlzottan nagy, de közeli felvételeknél 0,5-2 m jó hasznát vehetjük. Természetesen nagylátószögnél a jobb fényerő miatt hatékonyabb, mint tele állásban.
Az élességet kézzel is beállíthatjuk, ezt a módot az objektív bal oldalán elhelyezett kapcsolóval választjuk ki. A manuális élességállítást a vezérlőtárcsával végezzük, a folyamat során távolságskálát és nagyított képet is megjelenít a fényképezőgép. Ez utóbbit MF1 beállításnál a képernyő középső 1/4-én 2×-es mértékben, MF2 beállításnál teljes képernyőn 4×-es mértékben teszi.
Manuális élességállító módban is van lehetőség automatikus élességállításra, ehhez a Focus gombot kell megnyomnunk.
Fénymérési módokból a kompakt gépeknél megszokott módon három áll rendelkezésünkre:
- Több ponton mérő mátrix: a teljes képmezőben mér fényt a készülék és ez alapján határozza meg az expozíciós beállításokat.
- Középre súlyozott átlag: ezúttal is a teljes képmezőben mér fényt a gép, de főként a középső terület világosság számít, kisebb súllyal a kép szélei.
- Szpot: a készülék csak a képmező középső részén mér fényt.
Sorozat fényképezés
Bár a mai 10 Mpixeles CMOS-okkal nem tudja felvenni a versenyt a Panasonic CCD-je, ennek ellenére a konkurensekhez képest egész jó sebességet produkál. Örömteli, hogy sorozatot nem csak JPEG, de RAW formátumban is készíthetünk, igaz, max. 3 kép hosszban. Sajnáljuk viszont, hogy JPEG képeknél is maximum 3-5 kép hosszú lehet a sorozatunk (5 kép Std tömörítéssel, 3 kép Fine tömörítéssel).
Gyári adatok szerint 2,5 kép/mp érhető el 10 Mpixeles felbontásnál, melyet méréseink igazoltak is (több sorozat készült, ezek változóan 2,4-2,6 kép/mp közötti értéket adtak).
Ha a puffer betelik, RAW formátumnál meg kell várnunk, míg a teljes 3 kép kiíródik. E közben a gép menüje sem érhető el. JPEG-nél viszont nem merevedik le a gép, ha kell, az exponáló gomb felengedése majd lenyomása után a sorozat szinte azonnal folytatható is.
Érdekes, hogy az elődben és más Panasonic gépekben még elérhető ún. korlátlan sorozatfelvétel e modellben már nem található meg, pedig néha jól jönne a hosszú sorozatkészítés is.
Nagy sebességű sorozat témamódban érhető el maximum 3 Mpixeles felbontásban, itt normál tömörítéssel készíthetjük képeinket, amelynek során a gyártó adatlapja szerint 6 és 10 kép/mp-es sebességet érhetünk el. Méréseink ehhez képest kissé visszafogottabb, 5,6 és 7,5 kép/mp-es tempót mutattak. A lassabb sorozatnál ISO500, a gyorsabbnál ISO800 a minimum érzékenység.
A 3 Mpixeles felbontás önmagában még elegendő is lenne sok esetben, de a CCD ilyenkor videó módban dolgozik, ami sajnos a képminőség további romlását eredményezi. A lenti képek a normál és gyors sorozat egy-egy kivágását mutatják teljes, illetve 10×13 cm-es papírképhez szükséges 2 Mpixelre leméretezve. Jól látható, hogy már 10×13 cm-es papírképnél is érezhetően kissé lágyabb kép lesz az eredmény gyors módban, mint normál sorozatnál.
A kiegészítő sorozatok között kell említenünk az automatikus expozíció-sorozatot, amely 3 képet készít 1/3, 2/3 vagy 1 Fé lépésközzel. Ez is használható RAW formátummal, sőt, önkioldóval is kombinálható (HDR kedvelők előnyben).
Különleges sorozat az ún. multi képaránysorozat, amelynek során egy expozíció után mind a négy (4:3, 3:2, 16:9 és 1:1) oldalaránnyal elment 1-1 képet a gép.
A kártyára írás sebessége javult ugyan, de még mindig elmarad a lehetséges maximumtól.
SanDisk Extreme III 32 GB-os SDHC memóriakártyával vizsgálva 3 RAW kép alapján az írási sebességre 6600 KiB/s adódott. Nem rossz, de a kártyában ennél sokkal több van. JPEG képeknél egyébként a kártyírás sebessége abszolút nem okoz semmiféle problémát, enyhe lassúságot csak sorozatban lőtt RAW képeknél érezhetünk, ez esetben ugyanis a 3 RAW kép mentése közel 6 mp-ig is eltart, ami idő alatt a géppel semmit sem tudunk végezni, még a menübe sem jutunk el.
Videó, mozgóképrögzítés
Napjainkban már nem számít nagy szónak, ha egy fényképezőgép képes HD videó rögzítésére. Az LX széria megjelenésénél azonban ez még nem így volt. Kár, hogy az idő múlásával a videóképességeken nem javított jelentősen a Panasonic, talán e célból is jó lett volna egy gyors CMOS szenzor, hogy FullHD videót kínálhasson a gyártó. Így most meg kell elégedjünk az 1280×720 pixeles HD felbontással is, 25 kép/mp-es frissítéssel. HD felbontásnál választhatunk AVCHD és mJPEG tömörítés között is.
Aki nem rendelkezik még LCD TV-vel, vagy egyszerűen nem kíván ekkora felbontást használni, választhat WVGA (848×480), VGA (640×480) és QVGA (320×240) módot is. Ezeket a felbontásokat csak mJPEG tömörítéssel használhatjuk.
Előrelépés, hogy videófelvétel közben már az optikai zoomot is használhatjuk, s működik a fénymérés és az élességállítás is.
A videók maximális hossza felbontástól és tömörítéstől függ. HD felbontásban AVCHD tömörítéssel 29 perc 59 mp, mJPEG tömörítéssel 8 perc 24 mp lehet, míg WVGA módban 21 perc, VGA módban 22 perc a maximális hosszúság. Sajnos QVGA felbontásban sem léphetjük át a 30 perces határt. Az mJPEG tömörítésnél a maximális fájlméret egyébként 2 GB.
„M” videó üzemmódnál azt is kiválaszthatjuk, hogy program automatika, rekesz-előválasztás, zársebesség előválasztás, vagy teljes manuális módban kívánunk-e dolgozni. Örömteli, hogy ez utóbbi három lehetőségnél menet közben is változtathatjuk a rekesz vagy zársebesség értékét.
Különleges videókat is készíthetünk a Panasonic Lumix DMC-LX5-tel, hiszen rendelkezésre állnak a fotózásnál is elérhető filmmódok, amelyek között fekete-fehér is megtalálható. Más lehetőség (pl. vignett hatás) azonban nem érhető el.
A kész videókat fényképezőgépen belül is megvághatjuk, ezt a funkciót a lejátszás menüben érhetjük el. Vágás során az eredeti videó nem marad meg, mindenképpen két külön videófájl jön majd létre.
Állóképeket nem menthetünk ki videóból.