Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-LX5 teszt

0

Felépítés

Ergonómia

Mivel ultrakompakt fényképezőgépről van szó, a fogás és kényelem kérdését ezúttal nem vehetjük olyan szigorúan, mint egy méretesebb masinánál. Ha mégis beszélnünk kell a külsőről, akkor is dicsérő szavakat kell zengenünk, hiszen a Panasonic kicsit új „markolatot” adott az LX5-nek, amely előnyére vált. Az előlapból kiemelkedő rész ugyanis most már íves, így jobban illeszkedik ujjainkhoz, s kényelmesebb fogást eredményez. Persze még így is vékony maradt a gép, de ebben a kategóriában emiatt nem érheti szó a ház elejét, maximum megemlíthetjük, hogy ugyanolyan esetlenül fogjuk kézbe ezt a modellt is, mint bármelyik másik ultrakompaktot.

A hátlapon is történtek változtatások, amelyek az ergonómiát tekintve részben pozitív, részben negatív hatásúak.
Pozitív, hogy immár van vezérlőtárcsánk, így gyorsan és könnyedén válthatunk rekeszértéket, ráadásul ez részben a hüvelykujjunk megtámasztását is szolgálja. Mivel ez a tárcsa benyomásra is érzékeny, így manuális módban ennek segítségével válthatunk a rekesz és a zársebesség beállítása között. Kevésbé jó viszont, hogy eltűnt a joystick. Bár bizonyos funkcióit átvette a vezérlőtárcsa, s a maradék is elvégezhető a négyirányú navigáló gombokkal, aki az LX3-ban hozzászokott, annak első körben biztosan hiányozni fog. Az új felhasználóknak viszont nem feltétlenül lesz hiányérzetük.

Az állványmenet továbbra is fémből készül, amit el is várunk egy prémium szintű géptől. A pozíció sem változott, maradt a gép bal sarkában. Ez nemcsak az optikai tengelytől, de a tömegközépponttól is távol található. Ennek köszönhető viszont, hogy állványra helyezett fényképezőgépnél cserélhető marad az akkumulátor és a memóriakártya.

Optika

A Panasonic Lumix DMC-LX5-be új Leica DC Vario-Summicron objektívet fejlesztettek, mely az elődhöz képest jobb tele véget kínál. A nagylátószög továbbra is 24 mm-nek megfelelő fókusztávolságú kisfilmes rendszerbe átváltva, míg tele állásban 90 mm-nek megfelelő gyújtótávolságig juthatunk el. A zoomátfogás így 3,75×-esnek adódik.
A fényerő továbbra is kiváló, nagylátószögnél f/2,0, míg teljes tele állásban f/3,3 (f/2,8-at 60 mm-ig használhatunk, ahogy az elődnél is).

Nem meglepő módon a DMC-LX5-be is került optikai stabilizátor, méghozzá az újabb Power O.I.S., amely kétféle módban működtethető: mode1 és mode2, ahol az 1-es mód jelenti az exponáló gomb félig lenyomására induló stabilizálását (élőkép stabilizálás), míg a 2-es mód csak az exponáló gomb teljes lenyomásakor csökkenti a kézremegésből adódó berázást.

Az objektív egyébként a nagyobb átfogás ellenére nem lett jelentősen méretesebb, kikapcsolt állapotban a vázból mindössze 1,5 cm-rel emelkedik ki. Ez lehetővé teszi, hogy lazább, mélyebb nadrágzsebben is hordhassuk a fényképezőgépet.
Az objektív tubusának felső részén találhatjuk az LX család egyik jellemző külső jegyét, az oldalarány-kapcsolót, amellyel 4:3, 3:2 és 16:9 értékek mellett immár 1:1 formátum is beállítható.

A frontlencse védelmére műanyag sapkát mellékelnek a dobozban, melyhez szíj is jár, így elvesztésétől nem kell tartanunk. Külön kell azonban megvásárolnunk a nagy látószögű előtétlencséhez vagy polarizációs szűrőhöz szükséges DMW-LA4 jelű adaptergyűrűt.
A DMW-LW46 jelzésű nagylátószögű konverter 0,75×-es nagyítású, vagyis ennek segítségével akár 18 mm-nek megfelelő látószöget is kaphatunk, amely az ultrakompakt, sőt a kompakt gépek között is, de még a tükörreflexeseknél is kiemelkedő érték.

Optikai és digitális zoom

teljes kép

kivágott képrészlet
f=24 mm ekv.: 1×

teljes kép

kivágott képrészlet
f=90 mm ekv.: 3,75×

teljes kép

kivágott képrészlet
3,75×-es optikai és 4×-es digitális zoom

Képérzékelő

A Panasonic Lumix DMC-LX5 ugyanazt a képérzékelőt használja, mint elődje, vagyis nem változtattak a jól bevált 1/1,63″ típusú, 11,3 millió pixeles CCD-n. A legtöbb kompakt fényképezőgépben használt 1/2,3″ típusú szenzornál kis mértékben nagyobb képérzékelő miatt minden bizonnyal valamicskével jobb jel/zaj arányt produkál, mint a kisebb társaik, persze csak azonos technológiát és azonos felbontást feltételezve. A jobb alapértékek miatt itt a zajszűrés talán nem annyira sarkalatos pontja a képminőségnek, mint a kisebb szenzoros illetve nagyobb felbontású gépeknél. Tegyük hozzá azért azt is, hogy ezek a különbségek inkább csak monitoron 1:1 nézetben, illetve igen nagy méretű nyomatoknál jöhetnek elő. Normál méretű papírképeknél nem fogunk jól látható eltérést tapasztalni a kommerszebb fényképezőgépekhez képest, legalábbis ami a képzajt illeti, hiszen ennél a modellnél a fő erősség az előbb említett objektív remek rajzolatában keresendő.

De térjünk vissza a CCD-hez. Maximális felbontásban 4:3 oldalaránynál 10 Mpixeles 3648×2736 , 16:9 oldalaránynál 8,8 Mpixeles 3968×2232, 3:2 oldalaránynál 9 Mpixeles 3776×2520, 1:1 oldalaránynál pedig 2736×2736 pixeles képeket készíthetünk.
Az érzékenységet ISO80 és ISO12800 között választhatjuk meg, 1, vagy 1/3 Fé lépésekben. ISO6400 és felette viszont csak JPEG formátumot és max. 3 Mpixeles felbontást használhatunk.

A fotókat JPEG és RAW formátumban menthetjük el, emellett arra is van lehetőségünk, hogy a RAW fájlok mellé rögtön JPEG képek is kerüljenek.
A RAW fájlok a képek 10 Mpixeles felbontását és a fájlméretet figyelembe véve jól tömörítettek, többnyire 12-13 MB-ot foglalnak a memóriakártyán.
A JPEG képeknél kétféle tömörítési fokkal dolgozhatunk, a ** és * jelzéssel ellátott JPEG módok 97% és 88%-os minőségűek. Utóbbiak jóval kisebb helyet igényelnek, minőségük azonban még mindig elegendő normál méretű nyomatokhoz (értsd: A4-nél kisebb).

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 40 MB-os kártyán* 2 GB-os kártyán*
3648×2736 RAW 12627 KB 3 162
3648×2736 ** 4325 KB 9 473
3648×2736 * 3117 KB 12 657
3776×2520 (3:2) RAW 11608 KB 3 176
3776×2520 (3:2) ** 4375 KB 9 468
3776×2520 (3:2) * 3197 KB 12 640
3968×2232 (16:9) RAW 10822 KB 3 189
3968×2232 (16:9) ** 4124 KB 9 496
3968×2232 (16:9) * 2989 KB 13 685
2736×2736 (1:1) RAW 10133 KB 3 202
2736×2736 (1:1) ** 3363 KB 11 608
2736×2736 (1:1) * 2258 KB 17 907
3072×2304 ** 3375 KB 11 606
3072×2304 * 2227 KB 17 919

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolható fotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!

Silkypix Developer Studio 3.1 SE

A RAW képek feldolgozásához a gyári csomagolásban mellékelt Silkypix Developer Studio 3.1 SE-t használhatjuk, amely részletes paraméterezést enged. Nem csak a legalapvetőbb korrekciók végezhetők el segítségével (fehéregyensúly, expozíció, csúcsfények, élesítés), hanem a finomabb beállítások is részletesen módosíthatók (zajszűrés, kromatikus aberráció korrekciója, torzítás korrekció, stb.).

LCD

A fényképezőgép hátuljára a korábbival megegyező, 3″-os, széles formátumú kijelző került. A 63×40 mm-es LCD (teljes képátló: 74 mm) azonban korántsem 16:9 oldalarányú, mint ahogy azt első ránézésre hinnénk, hanem valójában inkább a 3:2-es arányhoz van sokkal közelebb. Ez persze egyáltalán nem hátrány, sőt ennek köszönhető, hogy a 4:3-as képek is kellően nagy méretben jelennek meg a képernyőn.

Az alkalmazott LCD felbontása remek, mintegy 460.800 szubpixelt (R, G, B szubpixelek összege) helyeztek el a kijelzőn. Ennek következtében a megjelenített kép igazán részletgazdag, igaz, létezik ennél még jobb felbontású, hasonló méretű panel is. A kijelző háttérvilágítását LED-ekkel oldották meg, amely jótékony hatással van az üzemidőre is.

A kijelző felületére tükröződésmentesítő bevonat is került, amin keresztül a kijelző a remek háttérvilágítással együtt ill. a bekapcsolható Power-LCD móddal napsütésben is kitűnően látható képeket produkál. A háttérvilágítás fényerejét más módon sajnos nem változtathatjuk meg. A betekintési szög is átlagon felüli, s noha a színek kis mértékben változnak a különböző betekintési szögeknél, a megjelenített kép ennek ellenére jól látható. Ez teszi lehetővé a fej fölül való könnyed fotózást.

A kijelzőn a fotózás legfontosabb paraméterei ellenőrizhetők, úgymint üzemmód, vakumód, fehéregyensúly, érzékenység, filmmód, felbontás és tömörítési fok, akkuállapot, videó mód, szélzaj csökkentés, stabilizátor mód, hátralévő képek száma, fénymérés módja, expozíció-kompenzáció, intelligens felbontás, rekeszérték, zársebesség, stb. Ha szükséges, eltűntethetjük ezeket az információkat a kijelzőről, vagy megjeleníthetünk kompozíciós segédrácsot és élő hisztogramot is.

A megjelenített információ mennyisége lejátszáskor is módosítható: alapesetben a filmmód, a felbontás és tömörítési fok, fájlnév, a kép sorszáma és a készítés dátuma illetve időpontja látható, a Display gomb megnyomásával megjeleníthető az érzékenység, a fehéregyensúly, a vakumód, a használt üzemmód, rekeszérték és zársebesség, valamint hisztogram is. Arra is van lehetőség, hogy a kiégett részeket villogtassa a gép lejátszás módban. Természetesen itt is választhatunk olyan kijelzést, amelynél csak a kép jelenik meg, mindenféle felirat nélkül.
Az egyképes módon kívül választhatunk 16 vagy 30 képes indexnézetet, sőt naptármódot is.

A képekbe 2×-es, 4×-es, 8×-os vagy 16×-os mértékben nagyíthatunk bele, ez utóbbi már az 1:1 képnél nagyobb nagyítást jelent, vagyis ilyenkor a pixelek nagyobb maszatként látszanak a képernyőn. Az élesség ellenőrzését leginkább a 8×-os nagyításban végezhetjük el, bár az 1×1 pixeles részletek sajnos ekkor is összemosódnak.

Érdemes megemlíteni, mert hasznos lehetőség, hogy nagyított nézetben is válthatunk képet a vezérlőtárcsa segítségével, így azonos témáról készült képek közül könnyedén kiválaszthatjuk a helyes fókuszút.

Opcionálisan vásárolhatunk a fényképezőgéphez átnézeti keresőt és elektronikus keresőt is, amelyeket a vakupapucsba kell illesztenünk.

A DMW-VF1 jelű átnézeti kereső még az LX3-hoz készült, de az LX5-tel is használható. A keresőt 24 mm-nek megfelelő látószögre állították be, bár lefedettsége 82%-os (vagyis valójában nagyobb gyújtótávolságnak megfelelő látószöget ad).
A DMW-LVF1 elektronikus keresőt a DMC-GF1 tükör nélküli cserélhető objektíves gépnél ismertük meg, de ez használható a DMC-LX5-höz is. Az LVF1 90 fokban felhajtható, így szögkeresőként is funkcionál.

Vaku

A Panasonic Lumix DMC-LX5 nem büszkélkedhet komoly vakuval, a gép sarkán elhelyezett felpattintható villanó relatíve kis teljesítményű. Szokatlan megoldás ez az ultrakompakt gépek között, de mindenesetre kedvezőbb, mintha beépített vakut alkalmaztak volna, hiszen így 5 cm-es távolságot értek el az optikai tengelytől, amely nagyon picit csökkenti a vörösszemek kialakulásának esélyét.

Nyusziszemek ellen vaku elővillantással is védekezhetünk, emellett digitális vörösszem korrekció is használható, ez sajnos csak a fotózás pillanatában érhető el, utólag nem.

A vaku teljesítményét ±2 Fé tartományban módosíthatjuk, melyet a menüben adhatunk meg. A vaku feltöltése átlagos témáknál 2-3 mp, maximális teljesítményen használva 5 mp-ig tart.

A fényképezőgépre külső vakut is helyezhetünk, erre szolgál a gép tetején kialakított vakupapucs, amely középpontos és FourThirds rendszervaku (vagy rádiós kioldó) fogadására alkalmas.

Csatlakozók, akku, memóriakártya

A csatlakozókat a gép jobb oldalán egy műanyag ajtó mögött találjuk, itt kapott helyet a mini HDMI, az AV és USB kimenet.

A fotókat és a videókat a gép belső, 46 MB-os (45300 KiB) memóriájába, vagy opcionálisan megvásárolható SD/SDHC/SDXC memóriakártyára menthetjük. A kártyafoglalat az akkumulátor foglalattal együtt került kialakításra, mely a gép alján található ajtó kinyitása után válik elérhetővé. Ezen ajtó kinyitása nem okozza a gép működésképtelenségét, így esetleges letörése esetén gond nélkül továbbhasználhatjuk a fényképezőgépet.

A fényképezőgépet DMW-BCJ13E jelzésű, 3,6V névleges feszültségű, 1250 mAh (4,5 Wh) kapacitású Li-ion akkumulátor látja el energiával. Az akku feltöltését külső töltőben végezhetjük, a teljesen lemerült akkumulátort kb. 2 óra lehet feltölteni.