AF, sorozat, videó
Élességállítás, fénymérés
A fókuszrendszer tekintetében nagyjából ugyanazt kapjuk, mint a GH5-nél, azonban a GH5S szenzorának alacsonyabb képzaja (és jobban húzható erősítője miatt) az autofókusz érzékenysége 1 Fé-kel jobb, azaz itt már -5 Fé érzékenységgel dolgozhatunk. Ez megfelel kb. egy félholdas csillagos égbolt által adott megvilágításnak (ISO100 érzékenységnél f/2,8 fényerejű objektívvel 4 perces expozíciós időt igénylő megvilágítás).
A többi részt illetően ugyanaz a helyzet, mind a G9-nél, így most az ott írtakat idézzük:
A Panasonic a Depth from Defocus elvet követve igyekszik gyorsítani az automatikus élességállítás sebességén, amely nem a más gyártóknál népszerű fázis-különbség érzékelő pixelekkel operál, hanem csak és kizárólag a kontraszt érzékelésével, viszont ezt úgy teszi, hogy az objektív fókuszcsoportjának első elmozdítását követően az első és a második mérés alapján nem csak azt tudja, hogy jó irányba indult-e, hanem azt is, hogy hozzávetőlegesen mennyit változott a kontraszt, azaz hasonlóképp a fázis-különbség érzékeléshez, egy jól számított értékkel a következő fókusz értéknél már közel lesz az ideális fókuszhoz. Vagyis egy hagyományos működésű kontraszt érzékelő fókuszhoz képest nem kell olyan sok lépést elvégeznie ahhoz, hogy eljusson a végeredményhez, ezáltal az élességállítás jelentősen gyorsul.
Ez a valóságban azt jelenti, hogy ideális esetben valóban igen gyors élességállításunk lesz, ami már DSLR-ekhez mérhető, tapasztalatunk alapján azonban azt kell mondjuk, hogy még most is sokszor találkozni előre-hátra keresgéléssel, igaz, mindez gyorsan történik, de akkor is látható (és ebből már az is kiderül, hogy a sebesség sem olyan őrületes). Érdekes egyébként, hogy amikor közeli témáról távolira kell élességet állítani, az előre/hátra keresgélés sűrűbben fordul elő, sőt, a Panasonic Leica 200mm f/2,8 objektívvel még olyan is előfordult, hogy egyáltalán nem találta a fókuszt a gép.
A helyzet az, hogy úgy tűnik a Panasonic módszere, miszerint ragaszkodik a csupán kontraszt érzékelésen, nem biztos, hogy jó, hiszen a konkurens MILC-ek között már több olyan is van, ami a G9 sebességét jóval felülmúlja, vélhetően pont az alkalmazott fázis-különbség érzékelésnek köszönhetően (többek között ugyanezen rendszerben az Olympus E-M1 Mark II fókuszsebessége az, amire már semmiféle panasz nem eshet és amivel akár még egy riportfotózásra is el mernék indulni).
Ettől függetlenül szépen fejlődik a Panasonic AF rendszere is, hiszen immár 225 területtel képes dolgozni. Ez azonban nem azt jelenti, hogy ennyi közül választhatunk. Egy mezős fókuszmódnál ugyanis 99×72-es mátrixban léptethetjük a fókuszkeretet, azaz mintegy 7128 fókuszterületünk van, ráadásul mindez a képmező 100%-án (igen, a teljes képsarokban is). A 100%-os lefedettség azonban nem vonatkozik a tűhegy pontosságú AF pontra és a témakövető módra sem.
Egy mezős AF-nél a fókuszkeret mérete 68 féle lehet, az igen kicsitől a negyed képmező méretűig.
Az autofókusz egyszeri, folyamatos, illetve a kettő közötti átmenetet képező ún. rugalmas (AF Flexible – AFF) módban használható. Ez utóbbi a normál élességállítás után további fókuszellenőrzéseket hajt végre (előre-hátra), így automatikusan áttérhet követő módra.
A fókusz üzemmódjait a gép hátulján lévő karral (AFS/AFF, AFC és MF), illetve a felvétel menüben (AFS vagy AFF), a fókuszterület típust pedig alapesetben az Fn1 gombbal választhatjuk ki, míg a fókuszterületet a joystick-kel mozgathatjuk. Arra is van lehetőség, hogy egyéni fókuszmezőt állítsunk be, ehhez a 225 fókuszterület áll rendelkezésünkre, amelyből kiválaszthatjuk azokat, amelyeket szeretnénk, hogy használja a gép.
A gyenge fényben történő élességállítást a gép elején lévő narancs fényű LED segíti, bár a -5 Fé-es érzékenység miatt erre igazából ritkán lenne szükség.
Kézi élességállítás során a hátsó kijelzőn, vagy az EVF-ben valós nagyított kép jelenik meg, amelynek forrás ablakát módosíthatjuk is, s amely segít a pontos fókuszálásban. A képnagyításon kívül kérhetünk élkiemelést is, illetve hozzávetőleges távolságskála is megjeleníthető.
Sorozat fényképezés
Sorozatfelvételben nem történt jelentős előrelépés, a kisebb felbontás ellenére maradt a max. 12 kép/mp sebesség, csupán a kisebb felbontás miatt nőtt az egy sorozatban készíthető képek minimum száma.
A sorozat sebessége 14 bites RAW formátumnál, rögzített fókusszal 2; 6; vagy 11 kép/mp, folyamatos autofókusszal 2; 5 vagy 7 kép/mp, 12 bites RAW formátumnál (és csak JPEG-nél) rögzített fókusszal 2; 7; vagy 12 kép/mp, folyamatos autofókusszal 2; 6 vagy 8 kép/mp lehet.
Egy sorozatban lassú kártyát alkalmazva is legalább 77 RAW kép készíthető.
Kellemes, hogy a sorozatfelvételt követően a kártyaírás közben a gép továbbra is teljes mértékben használható marad, akár újabb sorozatot szeretnénk, akár valamilyen paramétert változtatni, vagy a menübe menni, esetleg videofelvételt indítani: ezek mind elérhetők az írás alatt is.
A normál sorozat módon automatikus sorozatok is elérhetők, így 3; 5 vagy 7 képes automatikus expozíció sorozat, rekesz sorozat (3, vagy 5 képes, illetve teljes rekesz tartomány), fókusz sorozat (1-10 közötti eltolás mértékkel), illetve fehéregyensúly sorozat.
A lehetőségek még itt sem érnek véget, hiszen programozott, időzített sorozat is készíthető, amelyből time-lapse videót szerkeszthetünk, akár a fényképezőgépen belül is. Itt tehát elsőként a képkockákat kell létrehoznunk a time-lapse-hez, majd ezt követően a lejátszás menüből lesz lehetőségünk videó összeállítására Full HD vagy Ultra HD felbontásban. Itt megadható a forrásképek képváltási sebessége 1-60 kép/mp-re (a video fps értékének függvényében), a videófájl pedig 24, 25, 30, Full HD felbontásnál ezeken felül 50 és 60 kép/mp is lehet. Így tehát utólag is megadhatjuk, hogy milyen sebességgel kerüljenek lejátszásta az egyes képkockák. Azt hiszem ennél profibb megoldás már nem is lehetne.
Videofelvétel
A GH5S leplezetlenül kíván még jobb lenni videofelvétel terén, mint a GH5. Ezt egyrészt a közel kétszer akkora méretű pixeleknek és a dupla natív érzékenységnek köszönhetően elérhető alacsony képzajjal, részben a Cinema 4k felbontásban is immár elérhető 60 kép/mp-es képfrissítéssel igyekszik elérni. Ezen túlmenően Full HD-ben is elérhetővé vált a 240 kép/mp-es képfrissítés, amely közel 10×es gyorsítást is adhat.
Tény, nehéz felülmúlni a GH5-öt kötött szenzorméret mellett videózás terén, de a GH5S-sel ez azért sikerült.
De nem csupán néhány fps változott. Bővebb lett az elérhető formátumok listája, és a szolgáltatások között is találni új dolgokat.
Nézzük elsőként a választható formátumokat és az ott elérhető videó módokat:
Slow/Fast Motion felvételnél a következő felvételi képfrissítések érhetők el:
PAL rendszerben, Ultra HD felbontásban:
2, 12, 21, 23, 25, 27, 30, 37 és 60 kép/mp
PAL rendszerben, Full HD felbontásban:
2, 25, 46, 48, 50, 52, 54, 75, 100, 125, 150, 200, 240 kép/mp
NTSC rendszerben, Ultra HD felbontásban:
2, 12, 20, 22, 24, 26, 28, 36, 48 és 60 kép/mp
NTSC rendszerben, Full HD felbontásban:
2, 30, 56, 58, 60, 62, 64, 90, 120, 150, 180, 210, 240 kép/mp
Cinema rendszerben, Ultra HD felbontásban:
2, 12, 20, 22, 24, 26, 28, 36, 48 és 60 kép/mp
Cinema rendszerben, Full HD felbontásban:
2, 12, 20, 22, 24, 26, 28, 36, 48, 60, 72, 84, 96, 108, 120, 132, 144, 156, 168, 180, 192, 204, 215, 228 és 240 kép/mp
200 kép/mp felett a GH5S képkivágást eszközöl.
A GH5S nem csak a bőséges videóformátumaival csábító a videográfusoknak, de extra szolgáltatásaival is, amelyek között programozott fókusz átmenetet és 4k élő vágást is találunk.
Előbbi segítségével három távolságot adhatunk meg, amelyek között az LCD érintésével válthatunk és amelyekre a gép finom fókuszátmenetet indít. Az átmenet sebessége megadható öt lépésben, szupergyors (kvázi azonnali) és szuperlassú (kb. 20 mp) között. Egyetlen hátulütője a jelenlegi megoldásnak, hogy sajnos a rögzített értékeket nem menthetjük el, a gép kikapcsolásakor a beállításaink elvesznek. Pedig sokszor fontos lenne, hogy egy adott beállítást többször is használhassunk, és ehhez ne kelljen minden alkalommal újra és újra beállítani a fókuszok helyeit.
A 4k élővágás során megadhatunk két ablakot, amelyeket a képmező különböző helyeire mozgathatunk (az ablakok méretei eltérőek is lehetnek). Az így beállított két ablak között a gép digitális svenkelést illetve ha szükséges digitális zoomot is végez, a végeredmény pedig Full HD felbontású videófájl lesz.
Ezekkel együtt az egyes lehetőségeket felsorolásban mutatjuk:
A Panasonic GH5S főbb videós tulajdonságai:
- Cinema 4k (4096×2160), Ultra HD videórögzítés (24-60 kép/mp) korlátlan ideig, rengeteg féle képfrissítéssel és tömörítéssel
- változtatható képfrissítés slow-, és fast-motion-höz 2 kép/mp-től, C4K és UltraHD max. 60 kép/mp-ig, Full HD videófelvétel akár 240 kép/mp-ig
- 10 bites 4:2:2 rögzítés UHS-II memóriakártyára LongGOP tömörítéssel
- 8 bites 4:2:0 rögzítés ALL-I módban
- veszteségmentes HDMI kimenet
- 4k élővágás (digitális svenkelés és zoom a képmező általunk kiválasztott területein belül) 20 vagy 40 mp időtartamban
- fókusz átmenet általunk megadott tárgytávolságok között (max. 3)
- V-LogL és Hybrid Log Gamma módok a jobb gradálhatóságért
- anamorfikus objektívek támogatása, arányhelyesre korrigált élőkép és visszajátszás
- beállítható fekete szint (±15)
- time code ki- és bemenet
- vonali és mikrofon bemenet (közös csatlakozón)
- XLR csatlakozás adapterrel
- hangerő szint beállítása -12..+6 dB között
- kivezérlés jelző megjelenítése a kijelzőn
- belső dupla mikrofonos megoldás segítségével a mechanikai zajok csökkentése
- videó oldalarány segédvonalak
- zebra
- zársebesség és érzékenység megjelenítése kifejezetten filmeseknek szög, illetve dB formátumokban
- világosság szint beállítása 10 bites módhoz
- rekesz, zársebesség és érzékenység módosítása felvétel közben
- monoszkóp megjelenítése
Most pedig következzenek a tesztvideóink, amelyek között ezúttal extra magas érzékenységűeket is készítettünk, nagyon gyéren világított területen. Ezeket mindenképpen érdemes megnézni, ráadásul a G9-cel is rögzítettünk ugyanott, ugyanazzal az objektívvel nagy érzékenységű videókat az összehasonlíthatóság kedvéért. Ezeket az oldal alján közöljük.
A Panasonic G9-cel készült nagy érzékenységű videók: